اما و اگرهای موفقیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

گروه سیاسی الف،   4000811098 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از فیلتر شورای نگهبان قانون اساسی گذشت و کلیات آن مورد قبول این نهاد ناظر بر قوه مقننه بوده است اما در اجرا نگرانی‌هایی درباره بار مالی و تبعات آن وجود دارد که نیازمند اجرای بدون شتاب‌زدگی قانون است.

اما و اگرهای موفقیت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

به گزارش الف، صدای زنگ خطر کاهش موالید طی سالیان اخیر طنین انداز شده است. براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 حدود 30 درصد خانواده‌های کل کشور تنها صاحب یک فرزند بودند. درحالی که پیشتر این نسبت کوچک‌تر بود. امروز حتی پدیده تک فرزندی علاوه بر شهرهای بزرگ به روستاها نیز تسری پیدا کرده است. 

نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال 94 نشان داد که 48 درصد خانواده‌ها مایل بودند دو فرزند داشته باشند اما یک‌سال بعد نتایج سرشماری نفوس و مسکن در کل کشور نشان داد میانگین خانوارهای ایرانی شامل والدین و فرزندان 3.3 است. این نتایج در سالیان اخیر هم باز تایید شده است که نشان می‌دهد خانواده‌های ایرانی فرزند می‌خواهند اما فرزندآوری را بنا به دلایلی کم کرده‌اند.

ایران در حال پیر شدن!

وضعیت رشد جمعیت به‌طور کلی نشان می‌دهد ایران در حال پیر شدن است و باید برایش چاره‌اندیشی عاقلانه کرد، در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح 50 ماده‌ای را موسوم به «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» در خرداد 92 تهیه کردند که هدف آن «افزایش نرخ باروری به حداقل 2.5 فرزند (بیش از سطح جانشینی) به ازای هر زن بود.

این طرح در مجلس نهم به دلیل بار مالی که داشت تصویب نشد و به مجلس دهم رفت اما در این مجلس هم به سرانجام نرسید تا اینکه در مجلس یازدهم نمایندگان طرح به شکل مشروط تصویب شد و بعدتر برای تبدیل به قانون لباس نو بر تن کرد و با عنوان قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تلاش شد تا با متقضیات زمان و نقدها به طرح اولیه کارآمد شود. 

شورای نگهبان فقط مغایرتی ندید

هدف از تلاش برای تصویب این قانون ارتقای کمی و کیفی جمعیت کشور است و روز دوشنبه (10 آبان) شورای نگهبان قانون اساسی این قانون را مغایر با قانون اساسی و شریعت اسلام ندانست. بنابراین قرار است با اجرایی شدن آن مشوق‌های حمایتی از فرزندآوری به‌ویژه برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر درنظر گرفته شود و همچنین با سیاست‌گذاری سن ازدواج کاهش پیدا کند، میزان طلاق در کشور کم شود و تلاشی صورت گیرد تا جمعیت کشور افزایش پیدا کند. 

اهداف این قانون در جای خود بسیار درست است و امروز کمتر کارشناس علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی درباره اهداف این قانون که مقابله با پیری جمعیت و نیازهای جمعیتی کشور است مخالفتی ابراز می‌کند. اما واقعیت‌های جامعه نیز قابل انکار نیستند و درباره اجرایی بودن چنین قانونی هنوز تردید وجود دارد همان‌طور که به‌خاطر همین تردیدها درباره بار مالی آن تا کنون تصویب نمی‌شد. مشکلات اقتصادی جامعه و واقعیت‌ها را نمی‌توان و نباید نادیده گرفت و اگر قانون بزرگی قرار است اجرایی شود حتما باید به آنها توجه شود. 

سهل‌انگاری در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یا سرنوشت هزاران قانون تصویب شده اما اجرایی نشده را برای این قانون رقم میزند یا قانون ناقص اجرا می‌شود که می‌تواند تبعات منفی به ارمغان بیاورد. حتی خطرناک‌تر اینکه با اضافه کردن اصلاحات یا متمم‌هایی به اصل قانون مسیر اجرای آن منحرف می‌شود. 

قوانین بالادستی خلا را دیدند

از منظر روابط این قانون با قوانین بالادستی باید گفت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت زیر مجموعه «سیاست‌های کلی جمعیت» (ابلاغ در سال 93) و «سیاست‌های کلی خانواده» (ابلاغ در سال 95) است که هر دو توسط رهبر انقلاب اسلامی تعیین شد. این قوانین بالادستی در نگاه کلی ضرورت تدوین و تصویب قوانین الزام‌آور حمایتی از فرزندآوری را گوش‌زد می‌کنند. این قوانین بالادستی خلا قوانین الزام‌آور حمایتی را برای افزایش جمعیت شناسایی کرد‌ه‌اند اما در بعد اجرای قوانین همان‌طور که اشاره شد موانع قابل نادیده‌انگاری نیست. 

برای منابع بانکی فکر کنید

در این قانون شکل‌های مختلفی از پرداخت تسهیلات به زوجین برای ازدواج، فرزند‌آوری و تسهیلات مسکن پیش‌بینی شده است. درحالی‌که بانک ها برای پرداخت 50 میلیون تومانی وام ازدواج تعلل می‌کنند و به شکل‌های مختلف مانند بهانه‌های وثیقه‌ای زیربار پرداخت نمی‌روند افزایش وام ازدواج به 70 میلیون تومان به ازای هر نفر و برای زوج‌های جوان 100 میلیون تومان می‌تواند تبعات سرپیچی بانک‌ها را به‌همراه داشته باشد که برای ضمانت اجرای قانون این موضوع می‌بایست در نظر گرفته شود. 

وضعیت فوق برای افزایش تسهیلات مسکن (شامل خرید، ساخت،‌ بازسازی، جعاله و …) تا سقف 25 درصد به ازای به‌دنیا آمدن هر فرزند و افزایش دوساله دوره بازپرداخت پیچیده‌تر می‌شود. چرا که وام‌های مسکن سنگین‌تر هستند و علاوه بر توانایی زوجین در بازپرداخت و مشکلات تامین وثیقه‌ای می‌تواند به کوتاهی بانک‌ها برای شانه‌خالی کردن پرداخت تسهیلات منجر شود.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نیازمند نظارت

در متن قانون فعلی شکل‌های خاصی از پرداخت وام قرض‌الحسنه با تنفس‌ هم در نظر گرفته شده است که در شرایط کنونی بانک‌ها با ماهیت بنگاه‌داری‌شان و جذابیت فعالیت‌های سوداگرانه حتما باید برای پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه نظارت دقیقی صورت بگیرد. 

در متن قانون فوق شکل‌های مختلف دیگری از پرداخت تسهیلات مدنظر قرار گرفته شده است که در مجموع می‌تواند به یک فشار مضاعف به بانک‌ها منجر شود این درحالی‌ است که بنابر گزارش دیوان محاسبات 9 بانک دولتی کشور تنها در نیمه اول ابتدایی سال گذشته ضرر 23 هزار میلیارد تومانی تجربه کردند و کارشناسان دلیل اصلی این تحمل ضرر را پرداخت تسهیلات دستوری ارزیابی می‌کنند. 

داستان سهام عدالت تکرار نشود

در متن قانون پرداخت یک میلیون تومان بلاعوض برای هر فرزند مدنظر قرار گرفته است که از طریق بورس به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد. باتوجه به سوابق سهام عدالت و مشکلاتی که عموم مردم بابت دریافت سود و وصول اصل آن تجربه کردند ضمانت اجرای قانون فوق این موضوع هم لازم است مدنظر قرار گیرد. 

زمین‌تان آماده است که هدیه دهید؟

در قانون فوق موضوع تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر 200 متر به قیمت تمام شده با 2 سال تنفس و 8 سال قسط، خرید خودرو بدون قرعه‌کشی از کارخانه‌ و امتیازات دیگری درنظر گرفته شده است که هر کدام در جای خود علاوه بر جذابیت می‌تواند این سوال را ایجاد کند که منابع تامین آنها کجاست و در صورت اجرایی شدن چقدر برای خانواده‌ها امکان پرداخت وجود دارد. چرا که هر وام و تسهیلاتی در نهایت باید روزی به منبع پرداخت کننده بازگردانده شود. 

شرایط کارفرمایان  برای تعهدات

همچنین در قانون فوق افزایش پرداخت عائله‌مندی تا 7.5 برابر به مدت 5 سال به کارگران و کارمندانی که در آستانه ازدواج هستند یا زوجین جوان مدنظر قرار گرفته است. این موضوع در مورد کارفرمایان بخش خصوصی چندان خوشایند نیست و در مورد کارگرانی که در مجموعه‌های ضعیف اقتصادی کار می‌کنند سختی‌هایی را به‌همراه می‌آورد. در اینجا دولت اگر خودش متکفل پرداخت حق عائله‌مندی شود به هزینه‌هایش افزوده می‌شود و اگر کارفرمایان بخش خصوصی عائله‌مندی را پرداخت نکنند به افزایش دعواهای کارگری- کارفرمایی در کشور منجر می‌شود.

قانون روی کاغذ تصویب نشود

به لیست ابهامات و منطبق نبودن اهداف این قانون با واقعیت‌های اقتصادی- اجتماعی باز هم می‌توان افزود، چرا که بندهای متعددی از این قانون برای سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی هزینه‌زا است. سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان‌های ذینفع در بخش سلامت و مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان کارفرمایان می‌توانند از محل اجرای این قانون تحت تاثیر قرار بگیرند و شایسته است قبل از ابلاغ قانون وتشکیل ستاد ملی جمعیت به عنوان متولی اصلی هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون موضوعات مدنظر قرار گیرد تا فقط قانونی بر روی چند برگ کاغذ تصویب نشود. 

دیدگاه کاربران

ساعات میلیاردی۲۲۷۱۹۷۹۰۵:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
سریال کلیشه های پوشالی !
ناشناس۲۲۷۲۳۱۳۱۰:۳۴:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نماینده های مجلس نمی دانند که درصد بالایی از جمعیت ایران دچار سوء تغذیه است؟ با این وضعیت، اصلاً نسل آینده سالم و تندرست خواهد بود؟
ناشناس۲۲۷۲۴۰۸۱۱:۲۳:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
دنبال کمیت هستند. کیفیت مطرح نیست. همانطور که سالی یک میلیون خودرو بی کفیت تولید می کنند.
ناشناس۲۲۷۲۳۲۶۱۰:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
زندگی با 3-4 تا بچه در آپارتمان 60 متری اجاره ای! به به! چه بچه هایی تربیت شوند!!!
ناشناس۲۲۷۲۳۶۴۱۱:۰۳:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
پدران تو در یک اتاق زندگی می کردن خبر نداری برو بپرس
ناشناس۲۲۷۲۵۱۲۱۲:۲۶:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
آن زمان‌ها اکثرا در یک خانه که چندین اتاق داشت زندگی می کردن
ناشناس۲۲۷۲۵۱۳۱۲:۲۷:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
البته در یک خانه ای که چندین خانوار بودن
ناشناس۲۲۷۲۸۸۴۱۵:۵۲:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
آره بابا چه کاریه تو یک غار هم میشه بچه دار شد و زندگی کرد
ناشناس۲۲۷۲۳۹۳۱۱:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
قالیباف دیروز گفته خانم های 15 تا 49 ساله داشتن 3 بچه را می پسندند!!! از کجا به این نتیجه رسیده؟
ناشناس۲۲۷۲۵۷۸۱۳:۱۰:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نظرسنجی
ناشناس۲۲۷۲۰۰۷۰۶:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نسل امروز ایرانی در جوانی ، پیر شده است و افسرده
ناشناس۲۲۷۲۳۸۲۱۱:۱۰:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
وقتی در دانشگاه ها و مدارس آموزش دنیا پرستی داده می شود معلوم است چه اتفاقی می افتد
ناشناس۲۲۷۲۴۲۸۱۱:۴۲:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
شما به زندگی مسئولان و اقازاده ها و نورچشمی ها و خودی ها نگاه کن ! دنیاپرستی از کجا آمده و چه کسی آنرا رواج داده ؟؟ مگه می شه در این مملکت از فرش به عرش رسید و به جایی وصل نبود ؟؟
ناشناس۲۲۷۲۴۴۰۱۱:۴۹:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
دنیاپرستی فقط برای مردم عادی بد هست!
ناشناس۲۲۷۲۵۵۴۱۳:۰۰:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
والا تو دانشگاهها و مدارس که همش آموزشهای مذهبی داده میشه
ناشناس۲۲۷۲۶۳۱۱۳:۴۴:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
در دانشگاه‌ها آموزش مادی گرایانه می دهند و با دو واحد مذهبی هم قرار نیست آن را اصلاح کند
ناشناس۲۲۷۲۶۹۰۱۴:۱۲:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
دست از مردم دنیا پرست بردارید
ناشناس۲۲۷۲۰۲۸۰۷:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
با توجه به کم بود منابع در ایران، کارشناسان اعلام کرده اند که جمعیتی در حدود 50 میلیون نفر مناسب این کشور است.
ناشناس۲۲۷۲۳۶۶۱۱:۰۳:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
خخخخه کمبود منابع!!! چه کارشناسانی!
ناشناس۲۲۷۲۴۳۹۱۱:۴۸:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
اب مهم هست.
ناشناس۲۲۷۲۴۶۴۱۲:۰۲:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
ونزوئلا نفتش از ایران بیشتر هست و یک کشور سرسبز و پر آب هست و وضعش اینه بخاطر مدیریت نادرست! ایران تقریبا یک بیابان هست با منابع طبیعی! این منابع طبیعی هم بالاخره روزی تمام خواهند شد. منفعت یک بیابان فقط نفت آن هست و گرنه هیچ چیز خوبی ندارد.
ناشناس۲۲۷۲۰۳۷۰۷:۱۸:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نگاهی ایدئولوژیک پشت ماجرای افزایش موالید و جمعیت است. وگرنه کشوری که در تامین آب و برق و سیر کردن شکم و کار و.... جمعیت فعلی توفیق ندارد، نیازی به افزایش نان خور بیشتر ندارد.
ناشناس۲۲۷۲۳۶۸۱۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
در زمان جنگ که اینها را نداشتید چرا جمعیت دوبرابر شد؟! برو عمو
ناشناس۲۲۷۲۴۳۲۱۱:۴۵:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
حالا نه که اونها که زمان جنگ به دنیا آمدند رستگار شدند ؟؟ داداش همه پشت کنکور و از بیکاری و بی پولی و فقر در جوانی پیر شدند برو عمو همه مملکت فرزندان شما و فرزندان اقوام شما نیستند که بر سر سفره هستید و برای ده نسل خود ذخیره کرده اید دهه پنجا و شصت عملا نابود شد
ناشناس۲۲۷۲۴۳۴۱۱:۴۶:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نسل ها عوض شدند. حتی نسل اروپایی های 50 سال پیش هم بچه بیشتری داشتند. انسان امروزی نرخ سواد بیشتری دارد. می داند که بچه نیاز به پول زیاد دارد.
ناشناس۲۲۷۲۴۷۶۱۲:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
همون اشتباه باعث شد الان اینهمه بیکار دهه شصتی داشته باشیم با اینهمه مشکل در تامین آب برق گاز
ناشناس۲۲۷۲۵۳۵۱۲:۴۲:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نتایجش هم کاملا مشخصه که کار درستی بود یا نه اگه شک دارید برید از دهه شصتی ها بپرسید خدمتون عرض میکنند
ناشناس۲۲۷۲۶۶۰۱۳:۵۹:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
حرف را عوض نکن حرف شما این بود که مشکلات اقتصادی و نبود امکانات باعث کم شدن فرزند می شود
ناشناس۲۲۷۲۵۷۳۱۳:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
تا سال ۲۰۵۰ هوش مصنوعی شغل های زیادی را از بین خواهد برد. معضل آینده ی بشریت بیکاری خواهد بود و جوامع بشری در آینده به نیروی کار کمتری نیاز خواهند داشت. افزایش جمعیت نه تنها به فشار به منابع طبیعی منجر میشود بلکه در آینده موجب مشکلات بیشتری نیز خواهد شد.
ناشناس۲۲۷۲۰۴۰۰۷:۲۱:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
عده ای مشکلات ریز و درشت فعلی کشور یا نمی بینند یا کاری برای حل آن نمی توانند انجام دهند. اما از حالا به فکر مشکل جمعیت کشور برای 30 سال آینده هستند!
ناشناس۲۲۷۲۳۷۲۱۱:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
وقتی جمعیت 30 سال دیگر دیده نشودو پیر شود دیگر وضعتون از الان هم بدتر خواهد شد
ناشناس۲۲۷۲۴۷۹۱۲:۰۸:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
ایتالیا نرخ رشد جمعیتش منفی هست باز هم جوانانش شغل ندارند. تازه ایران بعد از 2050 میشه شبیه ایتالیا!
رضا۲۲۷۲۵۳۱۱۲:۳۹:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
خودتون چند تا فرزند دارین؟
ناشناس۲۲۷۲۰۵۰۰۷:۳۱:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
طرح جوانی انسان را یاد بلیط نصف قیمت سینما می اندازد!
ناشناس۲۲۷۲۰۵۹۰۷:۴۴:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
به جای هدر دادن وقت برای به انشا در آوردن چنین قوانین بی خاصیتی، به فکر حل مشکلات فعلی مردم باشید. چند روز قبل حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، از وجود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران خبر داد.
ناشناس۲۲۷۲۰۶۰۰۷:۴۶:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
شبیه انشاء است برای کم کردن و عقیم کردن مردم اهتمام جدی و عملیاتی بود اما برای افزایش جمعیت فقط شعار و انشاء و حرف های خوب خود مسولین مملکتی اول اقدام به فرزند آوری کنند تا مردم تشویق شوند خیلی ها هیچگونه مشکل مالی ندارند اما فضای جامعه به سمت 2 یا تک فرزندی رفته و اینها ناخواسته به این دام مبتلا شدند
ناشناس۲۲۷۲۰۸۷۰۸:۰۹:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
هر کشوری که در دنیا رشد جمعیت بالایی دارد و هرم جمعیتی ان جوان هست نمی توان به میزان کافی برای جمعیت جوان شغل ایجاد کند و در نتیجه دچار مشکلاتی می شود که در ادامه ماجرا ناامن می شود. اینکه ایران تا الان مصون بوده بخاطر این هست که رشد جمعیتی ایران دو دهه هست که در حال کاهش هست و دهه قبل ایران درامد نفتی زیادی را به جیب زد. یعنی شما اول باید به فکر اشتغال جوانان باشید بعد بدنبال افزایش جمعیت.
ناشناس۲۲۷۲۳۷۵۱۱:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
آن وقت دکی جون چرا در مدینه فاضله که مدعی غرق در بهشت هستید و کار و منابع فراوان این مشکلات جمعیتی دارند و فرزند آوری کم هست؟
ناشناس۲۲۷۲۱۰۸۰۸:۲۹:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
حل و فصل علت اصلی عدم فرزند آوری را رها کرده ایم آنوقت قانون مصوب می کنیم که هزینه های زیادی صرف شود که معلول واقعه را درمان کنیم . این موضوع عکس العمل یک جامعه هوشمند است . زیر ساختهای اقتصادی را اصلاح کنید ، جامعه به صورت خودکار به سوی فرزند آوری روی می آورد
مصطفی۲۲۷۲۱۱۰۰۸:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
بهتر است نمایندگان اول به وضعیت اقتصادی جاری و بعد به مسائل فرهنگی غالب توجه کنند چرا در روستاها به یک یا دو فرزند اکتفا می‌کنند حتی اگر اقتصاد بهتر شود فرهنگ غالب همان یک فرزندی حداکثر دو فرزند است.
ناشناس۲۲۷۲۱۱۲۰۸:۳۵:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
مشکل کاهش رشد جمعیت ناشی از کاهش نرخ ازدواج و بدتر از آن افزایش طلاق است. بخش عمده این مشکل هم به مشکل اقتصاد برمی گردد. اگر جوانی اولا کار پیدا کند و دوما حقوق اش کفاف اداره زندگی مشترک را بدهد مطمئن باشید به موقع ازدواج می کند و نتیجه آن در صورت توان مالی فرزند آوری است. وقتی همان نیاز اولیه یعنی کار نیست چگونه یک جوان زیر تعهد برود تسهیلات دریارفتی را باید پرداخت کرد بعد از آن هم وقتی خط فقر 10 میلیون تومان است با حقوق 3 تا 4 تومن چه کسی ازدواج می کند
ناشناس۲۲۷۲۳۷۹۱۱:۰۹:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
جهت اطلاع هر چی فقیرتر جمعیت بیشتر خواهد بود
ناشناس۲۲۷۲۱۲۷۰۸:۴۷:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
مردم تو خرج همین یک بچه هم موندن و پشیمون هستن شما میگی 2 یا 3 تا بچه بیارن؟ وام رو اضافه می کنید قسط وام هم اضافه میشه. کارمندی که 4/5 میلیون حقوق می گیره تو تهران چطور می تونه 1/5 قسط وام بده و اجاره خونه هم بده و خرج زن و 3 تا بچه رو هم بده؟ لطفا قبل طرح دادن فکر کنید اول
ناشناس۲۲۷۲۶۶۵۱۴:۰۱:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
بعله فقط ماندیم چرا سگ و گربه و هزینه های آن شده جایگزین بچه! امان از افکاری که دست غربی ها بیفتد سقوط اخلاق و خانواده قطعی است
ناشناس۲۲۷۲۱۳۰۰۸:۴۸:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
اون قسمت دریافت ماشین بدون نوبتش جالبه یعنی تا کی باید خودرو ساز ها به مردم اجحاف کنند تا شما این امتیاز را به کسایی که بچه دار میشند بدید!!!! درکل عقل نباشد جان در عذاب است ما نیازمند کاهش جمعیت هستیم چون منابع طبیعی ما رو به اتمام است. به جای افزایش جمعیت به کیفیت جمعیت بپردازید. آینده به نیروی کار نیاز نیست
اینجی۲۲۷۲۱۳۴۰۸:۴۹:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
واقعا فکر میکنید دلیل تجرد جوانان کشور اقتصادی است؟ تقلیل آسیبهای روانی اجتماعی به پول واقعا سطحی نگری است. آمار چند سال پیش را چک کنید که گفته بالای 5 میلیون نفر دارای شغل و خانه هم هستند.
ناشناس۲۲۷۲۷۱۸۱۴:۲۷:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
مواظب باشید سرتان در برف یخ نزند
ناشناس۲۲۷۲۱۳۶۰۸:۵۲:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
مشکل اینجاست که مسئولین مملکت خبر از حال مردم عادی ندارن و تصوری ندارن از زندگی کردن با حقوق 4 تومن! از خرج یه بچه خبر ندارن! از زندگی تو خونه 60-70 متری خبر ندارن. شما بگو منی که الان تو خونه 70 متری دارم زندگی می کنم و تو خرج یک بچه موندم . چطور 2 تا بچه رو تو خونه 50 متری بزرگ کنم؟ دختر و پسر نوجوان رو نمیشه تو یه اتاق نگه داشت یعنی یک خوانواده 4 نفره حداقل یک خونه 3 خوابه احتیاج دارن. شما از قیمت یک آپارتمان 3 خوابه در تهران خبر دارید؟
ناشناس۲۲۷۲۱۳۷۰۸:۵۴:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
سپرده های بانکها اموال سپرده گذاران است که به بانک امانت داده شده تا برای فعالیتهای سود آور سرمایه گذاری شود. سود آور برای صاحبان سپرده. چرا دستور دادن به بانک برای واگذاری سپرده های مردم به دیگران بدون در نظر گرفتن سود سپرده گذار خلاف قانون تلقی نمی شود؟
ناشناس۲۲۷۲۱۵۲۰۹:۰۳:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
به نتیجه نخواهد رسید. خیلی سطحی است.
ناشناس۲۲۷۲۱۷۴۰۹:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
شما فقط بار مالی را میبینی که مسئله مهمی هم هست اما مسئله مهمتر که تامین امنیت غذایی و ایجاد بستر مسکن و اشتغال برای جمعیت بیشتر را نمیبینی در همین وضعیت فعلی کشور شدیدا مشکل کم آبی داره ۲۸ درصد سفره های آب زیرزمینی کم شده خطر فروچاله به بیخ گوش تهران و زیر شهر اصفهان رسیده بیابانها داره افزایش پیدا میکنه شما اول ثابت کنید همین هشتادو دو میلیون نفر را میتونید اداره کنید بعد فرزندآوری و رشد جمعیت را تبلیغ کنید
ناشناس۲۲۷۲۲۰۰۰۹:۲۷:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
یک دو جین فرزند بیشتر، زندگی بهتر!!!!
صمصام۲۲۷۲۲۰۴۰۹:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
یادتونه ؟ در سال 90 قرار بود برای هر نوزاد تازه متولد شده فقط یک میلیون تومن حساب باز کنند... یک نفر رو جلوی دوربین پرداخت کردند ادامه این طرح چی شد ؟! هیچ .......... اینکه دیگه اصلا قابل اجرا نیست .... سنگ بزرگ علامت نزدن است ....
ناشناس۲۲۷۲۲۵۸۰۹:۵۸:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
راه به جایی نمی برد چون ایراد کار که زن ها را از خانه فراری داده اند است همچنان هست حالا هر چی مشوق بخواهید بدهید زیاد فرقی نمی کند
ناشناس۲۲۷۲۴۴۲۱۱:۵۰:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
فراری داده اند ؟؟!! یعنی زنان ما با میل و رغبت خود برای رشد و پیشرفت و شکستن کلیشه های سنتی که زن را شهروند درجه دو می بیند با کار و تحصیل و زحمت از خانه خارج نشده اند و فراری داده شده اند ؟؟ دادش شما در دوران قاجار سیر می کنی زن امروزی به پستوی خانه ها باز نخواهد گشت شما یه فکری برای خودت بکن که کمتر حرص بخوری
ناشناس۲۲۷۲۲۹۸۱۰:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
آب نیست، برق نیست، سرمایه گزاری نیست، بزودی وارد کننده گاز و نفت خواهیم شد، زمینها کشش کاشت بیشتر ندارند، بیکاری برای نیروی کار موجود بیداد می کند، جوانها در خیابانها علافند، زندانها در حال پر شدن هستند، آنوقت شما با ۱۵۰ وام (پول پراید ۹۹) میخواهید جمعیت زیاد کنید؟؟؟؟
ناشناس۲۲۷۲۳۳۸۱۰:۴۸:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
بی مایه فطیره! و مایه ای هم موجود نیست.
ناشناس۲۲۷۲۳۳۹۱۰:۵۱:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
آقایون به جای پرداختن به جوانان کنونی برای سلب مسئولیت از خود در اینمورد، سنگهایی در چاه می افکنند!
ناشناس۲۲۷۲۳۶۲۱۱:۰۱:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
من خودم دوتا بچه دارم مجبورم با هزینه خودم مدرسه و دانشگاه بفرستم و بعد از آن پسرم باید برود سربازی که بازهم هزینه بیشتر آن هم بر دوش خانواده می باشد و بعد از آن نیز به علت نبود شغل باید دوباره خانواده از اینها حمایت کند لطفا کسایی که می دانند بگوید نقش دولت و حکومت در این میان چیست که این قدر تبلیغ بچه آوری دارد.
علی علیزاده۲۲۷۲۵۴۰۱۲:۵۱:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
در زندان این همه زن زندانی داریم که هر کدام 3 چهار فرزند دارند اگر قرار باشه فکری بکنند باید اول اونها رو بفرستند سر زندگی شون که بتوانند به امورات زندگی شان برسند
ناشناس۲۲۷۲۵۶۴۱۳:۰۵:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
سربازان توییتری هم مشغول تبلیغ هستند. هر روز یکی میاد میگه من دهه 80 ای هستم دوستم گفته بیا خونمون بچمو نگه دار من برم سونوگرافی بچه بعدی تو راهه!! ده بار تو صفحه افراد مختلف دیدم اینو یکم غیر تابلو تر تبلیغ
ناشناس۲۲۷۲۶۰۴۱۳:۲۵:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
مشکلات‌مان کم بود، حالا به لطف این طرح شاهکار، به زودی با سونامی کودکان معلول و بیمارِ ناشی از حذف غربال‌گرایی و سقط جنین مواجه خواهیم شد.
فرهاد۲۲۷۲۶۱۷۱۳:۳۴:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
من 45سالم است مجرد هستم غلط میکنم ازدواج کنم بعد یکی بیا زندگیم مهریه را بزار اجاره تمام مالم را ببرد وخودم را زندانی کند ازدواج بی ازدواج ازدواج بزرگترین جرم در ایران است تورا خدا جوانان ازدواج نکنید بدبخت میشوید من چند نفر رامیشناسم برای مهریه 8سال وبیشتر زندان هستند دروغ میگند مهریه حبس نداره حتی یک نفر 20سال زندان است به خاطر مهریه
علیرضا۲۲۷۲۹۲۱۱۶:۰۵:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
خیلی می خندم از این مطالب، چهار ماه است دنبال وام ازدواج فرزندم هستم موفق نشدم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین