دعای پاپ برای شنیدن ناله زمین در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل

گروه جهان الف،   4000809121

پاپ فرانسسیس رهبر واتیکان در مراسم روز یکشنبه در میدان سن پاتریک واتیکان، خواستار دعای پیروان مسیحیت برای شنیده شدن بانگ ناله کره زمین در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد شد که در گلاسکو اسکاتلند آغاز شده است.

دعای پاپ برای شنیدن ناله زمین در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل

 رهبر کلیسای کاتولیک که حفاظت از محیط زیست حساس کره زمین را به بخش اصلی از گفته های خود تبدیل کرده، در این مراسم همگانی با اشاره به آغاز برگزاری نشست بسیار مهم گلاسکو، به حاضران گفت که باید دعا کنیم که صدای گریه زمین و فقرا به گوش شرکت کنندگان در این نشست برسد و آرزو کنیم که این همایش، واکنش ها و نتایج کافی برای ایجاد امید قاطع در نسل های آینده به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛سران کشورهای عضو گروه ۲۰ که کشورهایشان مسئول انتشار ۷۵ درصد گازهای گلخانه ای در جو زمین است، هم زمان در رم تعهداتی را بررسی کردند که برای محدود کردن افزایش دمای زمین، حاضر به پذیرش آنها هستند.  

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل از ۹ تا ۲۱ آبان ماه سال جاری با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و  فعالان حامی مقابله با چالش های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس، در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می شود. این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که ساکنان کره خاکی درگیر بحران های شدید اقلیمی و زیست محیطی، انتظارهای بیشتری از قدرت های بزرگ اقتصادی جهان برای مقابله با این بحران ها دارند.

کشورهای ثروتمند که یک دهه پیش وعده داده بودند یکصد میلیارد دلار در سال برای کمک به کشورهای آسیب پذیر به منظور سازگار کردن خود و انتقال به انرژی پاکتر فراهم کنند، هنوز از عمل به هدف سال ۲۰۲۰ خود بازمانده اند. کارشناسان نشست گلاسکو را آخرین فرصت برای کاهش روند گرم شدن کره زمین تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میزان پیش از دوره صنعتی شدن زمین می دانند. پیمان پاریس پیمانی جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره­ زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی ذیل «چهارچوب کنوانسیون آب و هوایی ملل متحد" سال  ۱۹۹۲ / UNFCCC به تصویب رسید.

گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی یکی از نتایج مخرب صنعتی شدن کشورها و افزایش تولید گازهای گلخانه ای است که کشورها را از دهه ۷۰ میلادی (در پی کنفرانس استکهلم) و دهه ۹۰ (کنفرانس ریو) بر آن داشته است نسبت به موضوعات زیست محیطی با اهمیت بیشتری برخورد کرده و در قالب پیمان های زیست محیطی با متعهد کردن کشورها گامی در جهت مهار میل افسارگسیخته کشورها به توسعه و توجه دادن به هنجارهای زیست محیطی بردارند.

کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در حالی امروز در گلاسکو آغاز به کار کرد که یکی از کانون های توجه منطقه آسیا - اقیانوسیه و توان کشورهای منطقه برای کاهش گازهای آلاینده است و رهبران آسیا و اقیانوسیه که برای سفر به گلاسکو برای شرکت در بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل COP۲۶ آماده می شوند، می توانند اطمینان داشته باشند که این منطقه در کانون توجهات خواهد بود. بسیاری از کشورهای آسیب پذیر در برابر تاثیرات تغییرات آب و هوایی در این منطقه واقع هستند.

هفت کشور از اعضای گروه-۲۰ از این منطقه مسئول بیش از نیمی از انتشار جهانی گازهای گلخانه ای هستند و پنج کشور از ۱۰ کشوری که از آغاز قرن بیستم بیشترین مسئولیت تاریخی برای انتشار این گازها را داشته اند نیز در قاره آسیا قرار دارند.      

 
 
  
  
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین