فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد رعایت ۴۸ درصدی پروتکل‌های ضدکرونا در تهران / اثربخشی قطعی واکسن در کاهش مرگهای کرونایی

گروه اجتماعی الف،   4000809012

فرمانده عملیات مقابله اب کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به وضعیت اثربخشی واکسیناسیون در کاهش ابتلا و مرگ ناشی از کرونا، گفت: طبق مطالعات تقریبا میزان افرادی که فاقد دریافت واکسن بودند، نسبت به افرادی که واکسن را دریافت کردند، حدود ۹ برابر شانس‌شان برای مرگ و میر و بستری در ICU بیشتر بوده است.

دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران گفت: یکی از مهمترین شاخص‌هایی که همیشه مانند اکثر مراکز استان، در تهران هم نقش مهمی دارد، این است که یک ارتباط مستقیم و پیوسته‌ای بین کاهش میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و شکل‌گیری امواج بیماری وجود دارد. تقریبا در هر پنج موج قبلی کرونا در تهران، به اثبات رسیده شده که کاملا این مساله وجود دارد.

رعایت ۴۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در تهران

وی افزود: گرچه در روزهای اخیر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تهران به میزان مختصری نسبت به هفته قبل افزایش را نشان می‌دهد، اما هنوز به حد مطلوبی که مورد نظر ما است، نرسیده است. به طور عمومی در مجموعه‌ای که برای تهران پیش‌بینی کردند، میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ۴۸درصد است و در برخی مناطق در مطالعات میدانی حتی این رعایت تا ۶۶ درصد هم افزایش نشان داده است.

ساده‌انگاری درباره کرونا خطرناک است

وی ادامه داد: بنابراین مهمترین فاکتوری که اکنون باید به صورت توامان به عنوان یک استراتژی موثر که مطالعات جهانی هم آن را تایید می‌کند، انجام شود، این است که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان باید مورد تاکید قرار گیرد. مهمترین آفتی که در این زمینه وجود دارد، بحث ساده‌انگاری است که افراد فکر کنند، مساله منتفی شده است. این بسیار خطرناک است. زیرا در رفتار اجتماعی و مدنی و عمومی افراد می‌تواند تاثیرات منفی اینجاد کند.

شانس ۹ برابری واکسن‌نزده‌ها در بستری و مرگ ناشی از کرونا

زالی گفت: مساله دیگر هم بحث سرعت بخشیدن به واکسیناسیون است. زیرا بالاخره مطالعات کامل شده ما که در حال تکمیل در پایان موج پنجم است، باز هم حاکی از این است که به صورت چشمگیر درصد فوتی، درصد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و درصد ابتلای شدید، در تهران در بین افرادی که واکسینه نشده بودند، نسبت به افرادی که هر دو دز واکسن را دریافت کردند، به صورت چشمگیر تغییر نشان داده که نشان می‌دهد اثربخشی واکسن در کاهش مرگ و میر قطعی است و حداقل آمار ما در خیز پیک پنجم در تهران این موضوع را اثبات می‌کند. تقریبا میزان افرادیکه فاقد دریافت واکسن بودند، نسبت به افرادی که واکسن را دریافت کردند، حدود ۹ برابر شانس‌شان برای مرگ و میر و بستری در ICU بیشتر بوده است.

در تهران چقدر واکسن کرونا تزریق شده است؟

وی درباره میزان افرادی که  در تهران دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، گفت: سرعت واکسیناسیون در تهران نسبتا خوب است. اکنون در تهران به پوشش ۷۸ درصدی واکسیناسیون علیه کرونا رسیدیم و تقریبا حدود ۵۱ درصد هم به واکسیناسیون دو دز در تهران رسیده‌ایم. در حال حاضر در استان تهران بیش از ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسن دریافت کردند. اکنون در تهران مراجعین‌مان برای واکسیناسیون به گونه‌ای است که حدود ۶۰ درصد مراجعین ما را دز دومی‌ها و ۴۰ درصد را دز اولی‌ها تشکیل می‌دهند.

بازگشایی‌ها تدریجی و انعطاف‌پذیر باشد

زالی با اشاره به وضعیت بازگشایی‌ها در شرایط فعلی، گفت: بازگشایی‌ها باید به صورت تدریجی و انعطاف‌پذیر باشد. طبیعتا بهترین مدل این است که بازگشایی‌ها متناسب با شرایط بیماری، به خصوص عدد مولد پایه که در اکثر شهرها قابلیت پیگیری دارد و میزان حدت بیماری را نشان می‌دهد و شاخص خوبی است، انجام شود. در عین حال رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تغییر در الگوی بیماری، وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌ها از سوی بخش‌های مختلف و دوایری که در حال بازگشایی هستند، میزان پوشش واکسیناسیون در جایی که قرار است تصمیم به بازگشایی گرفته شود، شاخص‌های مختلفی است. با این حال مهمترین نکته در بازگشایی‌ها که باید مورد توجه قرار گیرد، ‌انعطاف‌پذیری است. به این معنا که اگر به نوعی مشخص شود که مثلا اگر عدد مولد پایه در حال تغییر است، باید با یک تحفظی نسبت به بازگشایی‌ها انجام شود.

بروز پیک ششم؛ آری یا خیر؟

وی درباره احتمال بروز پیک ششم در شرایط فعلی نیز گفت: پارامترهای مختلفی در بروز پیک ششم موثرند؛ مهمترین پارامتر در شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری یا بروز و عدم و ظهور موج ششم، بحث مسائل مربوط به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که بسیار موثر است. دوم در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که موثر است. همچنین میزان پوشش واکسیناسیون به ویژه کسانیکه هر دو دز واکسن را دریافت کردند، مهم است. بنابراین عوامل مختلفی می‌تواند در بروز یا عدم بروز موج ششم اثر داشته باشد.

زالی گفت: با این حال پیش بینی ما این است که باتوجه به اثربخشی واکسیناسیون، امیدواریم که اولا پیک ششم شکل نگیرد، دوما اگر خدایی نکرده شکل گرفت، دامنه‌اش در زمینه میزان ابتلای شدید و مرگ‌ومیر به حداقل ممکن برسد.

وی درباره برنامه‌ریزی برای قرنطینه‌سازی هوشمند در تهران، ‌اظهار کرد: قرنطینه‌سازی هوشمند طرح مهمی است که در ستاد ملی کرونا در حال پیگیری است و عمده این طرح هم از سوی کمیته‌های مختلفی بین وزارت بهداشت و وزارت کشور، در حال انجام است. کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی وزارت کشور و ستاد ملی مسئولیت این کار را به صورت مستقیم برعهده گرفتند که تقریبا بر اساس شکل‌گیری مکانیزم‌های نرم‌افزاری و سامانه‌ای است. این اقدام در سه استان از جمله قزوین در حال انجام است و بعد از اجرای پایلوت در این سه استان، قرار است نتایج آن در ستاد ملی مورد بحث قرار گرفته و بعدا به سایر استان‌ها تسری یابد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین