شورای آتلانتیک در تحلیلی نوشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای، روابط تهران- مسکو را تقویت می‌کند

گروه جهان الف،   4000808062

اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیلی با اشاره به موافقت با عضویت دائمی ایران در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، این تصمیم را نشاندهنده شکوفایی روابط تهران و مسکو دانست.

عضویت ایران در سازمان شانگهای، روابط تهران- مسکو را تقویت می‌کند

به گزارش ایرنا، نویسندگان تحلیل این اندیشکده آمریکایی، مشارکت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را مرتبط با هدف تعمیق و نهادینه‌سازی روابط این کشور با چین و روسیه دانسته و معتقدند که گرچه روابط ایران و چین توجه بسیاری را جلب کرده، به اهمیت نقش سازمان در روابط تهران و مسکو کمتر پرداخته شده است.

ملاحظات جهانی و منطقه‌ای

به نوشته تارنمای اندیشکده شورای آتلانتیک، ایران بخشی از پروژه بلندپروازانه اوراسیای روسیه برای یکپارچگی اقتصادی و ژئوپلیتیک سراسر این منطقه است. فراتر از تلاش‌های روسیه برای ایجاد یکپارچگی، روسیه، ایران را بازیگری مهم در امنیت منطقه به شمار آورده و آن را نیرویی ثبات‌آفرین علیه چالش‌ها و تهدیدهای مشترکی مانند قاچاق مواد مخدر، تروریسم و جرائم فراملیتی می‌داند.

نویسندگان این تحلیل با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، پیشینه تلاش‌های سازمان شانگهای و روسیه در رایزنی با طرف‌های درگیر را بر شمرده و نوشتند: در منظر روسیه، (تحولات) افغانستان تأکیدی بر نیاز به عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بوده و نیاز به تعامل با تهران در گفت‌وگوهای چهارجانبه مسکو، اسلام‌آباد، پکن و واشنگتن است.

ارتقاء جایگاه ایران و عامل چین

به نوشته شورای آتلانتیک، عضویت کامل ایران در سازمان موقعیتی در اختیار روسیه قرار می‌دهد تا از سرعت تعمیق روابط تهران و پکن بکاهد. از دید مسکو، امضاء توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در مارس ۲۰۲۱ به‌شدت در تضاد با شک و تردیدهای پیرامون تمدید توافقنامه بلندمدت ایران و روسیه است که در ماه مارس منقضی شد.

البته به‌حساب آوردن عامل چین در تصمیم‌گیری‌های روسیه موضوع تازه‌ای نیست. به‌عنوان مثال، تلاش‌های پکن برای افزودن بعد اقتصادی به سازمان با بی‌اعتنایی مسکو مواجه شده که نگران است این امر چالشی علیه اتحادیه اقتصادی اوراسیای تحت رهبری‌اش که تمام بنیان‌گذاران سازمان به جز چین عضو آنند، باشد. حتی مسکو در سال ۲۰۱۷ از پیوستن هند به سازمان حمایت می‌کرد تا نفوذ روزافزون چین را به خصوص در کشورهای آسیای میانه کاهش دهد.

با توجه به سابقه روابط چین و روسیه در خاورمیانه و رقابت آنها در عین همسویی، عضویت تهران و تأثیر متعاقب آن بر روابط مسکو و پکن با کشورهای خلیج‌فارس، احتمالاً روابط پکن و مسکو را بیش از پیش گل‌آلود خواهد کرد.

به سوی نظم جهانی چندقطبی

عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یک پیروزی دیپلماتیک برای تهران و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در اولین سفر خارجی‌اش به شمار می‌رود. با این حال اجلاس اخیر با عضویت مصر، عربستان سعودی و قطر به عنوان شرکای طرف گفت‌وگوی سازمان شانگهای نیز موافقت کرد که این امر می‌تواند نفوذ ایران در سازمان را محدود سازد. به نظر می‌رسد که مسکو راهبرد آزموده شده خود در خاورمیانه یعنی حمایت همزمان از طرفین رقیب را کماکان به کار می‌گیرد.

حمایت مسکو از عضویت کامل تهران در اجلاس دوشنبه همچنین ممکن است نشادهنده آن باشد که کرملین بالاخره پذیرفته که روابط روسیه و آمریکا در صلح سرد و در بدترین دوره پس از جنگ سرد قرار دارد. این بدبینی کرملین همسو با راهبرد امنیت ملی جدید این کشور است.

بر اساس این سند و بر خلاف نسخه سال ۲۰۱۵ میلادی، دیگر سخنی از شراکت راهبردی همه‌جانبه با آمریکا و اروپا به میان نیامده است. موافقت روسیه برای آغاز مذاکرات ارتقاء توافقنامه موقت تجارت آزاد ایران و اوراسیا که دربرگیرنده ۵۰ درصد از کالاهای تجارت شده با منطقه دائمی تجارت آزاد است، منطبق با همین خط فکری است.

در پایان تحلیل این اندیشکده آمده است: روابط تلخ ایران و روسیه با آمریکا، این دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر کرده است. مسکو و تهران سازمان شانگهای را نشانی از شکوفایی نظم چند قطبی دانسته و حمایت روسیه از عضویت ایران با تمایلات مسکو برای تبدیل این سازمان به یک قدرت اوراسیایی مرتبط است.

 

 
 
  
  
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین