رویارویی شروط ایران و غرب برای آغاز مذاکرات وین

گروه سیاسی الف،   4000805145 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

باوجود شش دور برگزاری مذاکرات در وین اما ایران رضایت چندانی از نتایج حاصله ندارد. مقامات ایران به‌صراحت اذعان داشته‌اند که می‌باید لغو مؤثر تحریم‌ها، عادی شدن روابط اقتصادی و تضمین به عدم خروج و بدعهدی دوباره آمریکا در دستور کار اصلی مذاکرات باشد.

رویارویی شروط ایران و غرب برای آغاز مذاکرات وین

به گزارش الف، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه چهارم آبان ماه وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد تا با انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و رایزنی کند.

سفر باقری به بروکسل در پی سفر انریکه مورا به تهران در پنج‌شنبه بیست و دوم مهرماه صورت گرفت که قرار شد مباحث باقیمانده در بلژیک مورد مذاکره و گفت‌وگو قرار گیرد.

در دیدار باقری با مورا که در مقر اتحادیه اروپا صورت گرفت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و بی‌عملی کشورهای اروپایی در انجام تعهداتشان گفت آنچه برای ایران موضوعیت دارد لغو مؤثر تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی است.

باقری عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را یکی از خواسته‌های اساسی ایران دانست.

در دیدار علی باقری و انریکه مورا تصمیم گرفته شد مذاکرات وین در ماه نوامبر شروع شود. باقری بعد از دیدار در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر (نهم آذر) مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد».

بازخوانی دوباره صحبت‌های معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار با مورا نشانگر آن است که شروط ایران برای احیای برجام: لغو مؤثر تحریم‌ها، عادی شدن روابط اقتصادی با کشورهای خارجی و تضمین به عدم خروج و بدعهدی دوباره آمریکا است.

البته موضع‌گیری حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست خبری روز چهارشنبه پنجم آبان ماه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی نشان‌دهنده این است که ایران احتمالاً به نتایج کامل شش دور گذشته مذاکرات وین که از فروردین‌ماه تا خردادماه سال 1400 صورت گرفت وفادار نیست.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: «ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل‌گرفته را قبول داریم...».

وزیر امور خارجه همچنین درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت: «مهم این است که نتیجه این بازگشت آیا به نفع ایران خواهد بود یا خیر آیا در راستای لغو تحریم‌ها باز خواهد گشت؟ یا در راستای ایجاد محدودیت‌های جدید».

با این شرایط مشخص است که ایران در تلاش است تا ضمن درس‌آموزی از تجربه برجام از تکرار اتفاقاتی که بار گذشته رخ داد اجتناب نماید. ازجمله این مسائل می‌توان به عدم انتفاع واقعی ایران از برجام، خروج بدون هزینه آمریکا از توافق هسته‌ای، بی‌عملی اروپایی‌ها و ... اشاره کرد.

مسئله مهم این است که آمریکا و اروپا به دنبال اهدافی هستند که دستیابی به یک توافق پایدار را بسیار سخت می‌کند. تغییر در برخی مواد برجام، پرداختن به برنامه دفاعی و موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران بارها در اظهارات مقامات غربی موردتوجه قرارگرفته است. همچنین آن‌ها حاضر نیستند هم‌زمان با انجام مذاکرات از ابزار و چماق تحریم و فشار دست‌بردارند.

در آخرین مورد الیزابت تراس، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه، چهارم مهرماه در مجلس عوام انگلیس بدون در نظر گرفتن اینکه توافق هسته‌ای با خروج و بدعهدی آمریکا و اروپا به چنین وضعیتی دچار شده گفت: «اگر ایران در مذاکرات برجام به‌طور معنادار شرکت نکند درباره رویکرد خود تجدیدنظر می‌کنیم».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره آغاز مذاکرات وین تصریح کرد: «ما به‌صراحت گفته‌ایم این پنجره، درحالی‌که ایران به برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز ادامه می‌دهد تا ابد باز باقی نخواهد ماند بنابراین ما امیدواریم که آن‌ها فوراً و با حسن نیت برای مذاکره به وین بازگردند.»

البته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اظهار داشت: تعهد آمریکا همچنان در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک است.

باوجود گفته‌های مقامات آمریکایی اما دولت بایدن اقدام جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و اینکه از تحریم‌های گذشته و در زمان دونالد ترامپ ناراضی هستند انجام نداده‌اند. بر این اساس در یک جمع‌بندی می‌توان گفت باوجود تغییر دولت در آمریکا، دموکرات‌ها نیز برخلاف فضاسازی‌ها و ژست‌های دروغین تمایلی به کنار گذاشتن تحریم‌ها ندارند.

به همین دلیل است که ایران همیشه تأکید داشته نمی‌خواهد بحث مذاکرات برجامی را به اقتصاد کشور گره بزند. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز یکشنبه، دوم آبان ماه در کنفرانس بین‌المللی وحدت باوجوداینکه سیاست خارجی ایران را تعامل گسترده با دنیا به‌ویژه همسایگان بیان کرد اما با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم، گفت: «ما به آنچه تعهد کردیم پایبند هستیم اما آمریکا و اروپایی‌ها دچار بحران در تصمیم‌گیری هستند».

بدون شک اگر دولت سیزدهم در این زمینه موفق شود و اقتصاد کشور را از برجام جدا سازد گام بسیار بلندی در راستای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن برداشته است.

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۲۲۶۳۴۸۰۰۰:۲۴:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۷
خب اگه اقتصاد جدای مذاکراته دلیل مذاکرات چیه ؟ بهتر نیست روراست باشید و با مردم صادق ؟
ناشناس۲۲۶۳۷۷۳۱۱:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۷
روسیه و چین هم با آمریکا و کشورهای اروپایی موافقت کردند که مذاکرات باید از همانجایی که قطع شده بود، ادامه یابد. هیچ یک قبول ندارند که مذاکرات از ابتدا شروع شود.
ناشناس۲۲۶۳۸۳۱۱۱:۳۸:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۷
دنیا به ما اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نمی دهد.
ناشناس۲۲۶۳۸۸۹۱۲:۰۸:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۷
کشورهایی که خود سلاح اتمی دارند نمی توانند ایران را از داشتن فناوری صلح امیز هسته ای محروم کنند.
ناشناس۲۲۶۳۸۹۷۱۲:۱۳:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۷
آن دنیای شما که می‌گفت غنی سازی نباید باشد ولی الان رسیدن به درصد آن!
ناشناس۲۲۶۳۹۲۵۱۲:۲۵:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۲۶۳۹۲۶۱۲:۲۶:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۷
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم باید سلاح اتمی بسازیم حداقل امنیت ملی مون 100 درصد تامین می شود و دشمن جرئت تحریم و فشار بیشتر را نخواهد داشت.
ناشناس۲۲۶۳۹۲۷۱۲:۲۸:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۷
ما شیطان بزرگ و 3 کشور خبیث اروپایی را همه دنیا نمی دانیم و مطمئن هستیم که هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
ناشناس۲۲۶۳۹۳۲۱۲:۳۱:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۷
مثل اینکه بگی دنیا به ما اجازه اشغال نروژ را نمی‌دهد، خب مگه کسی خواسته نروژ رو اشغال کنه؟؟
ناشناس۲۲۶۳۹۵۳۱۲:۴۹:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۷
اگر بخواهیم انجام می‌دهیم منتهی دوستان نامحرم تو نباید در راس کار بیایند برای بتن ریزی!
ناشناس۲۲۶۳۹۹۶۱۳:۱۹:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۷
رطب خورده منع رطب نمی کند!
ناشناس۲۲۶۴۰۸۹۱۵:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۷
همین دنیا به ما اجازه میداد موشک دوربرد بالستیک و غنی سازی داشته باشیم ؟
ناشناس۲۲۶۳۸۵۳۱۱:۴۸:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۷
از آنجایی شروع شود که مانند دولت قبل وا میداد ولی این دولت آن دولت نیست و قبول هم نمی کند
ناشناس۲۲۶۳۹۰۰۱۲:۱۴:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۷
مذاکرات وین به بن بست رسیده بود زیرا امریکایی ها تعهد ندادند که تحریم ها را لغو می کنند و راستی ازمایی را قبول نکردند و تعهد ندادند که مجددا" از برجام خارج نشوند.
ناشناس۲۲۶۳۹۲۸۱۲:۳۰:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۷
الان شما وکیل مدافع اونا هستی یا ایرانی هستی!؟
ناشناس۲۲۶۴۰۱۸۱۳:۳۹:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۷
لغو بالمره همه ی تحریم ها پیش شرط احیای برجام است به قول معروف بی مایه فتیر است.
ناشناس۲۲۶۳۷۷۹۱۱:۰۶:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۷
برای این که بهانه نگیرند که ما منطق مذاکره نداریم! حالا فکر کن آقایان ناشی با چند کشور می نشینند در مورد خاک کشور حرف می زنند در حالی که قانون آژانس مشخص است!
ناشناس۲۲۶۳۷۸۱۱۱:۰۶:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۷
اگر ایران به برجام برنگردد و دنبال وقت کشی باشد، آمریکا و اروپا پلن B را کلید می زنند. یعنی تحریم های بیشتر شامل متوقف شدن فروش نفت به چین و در نهایت اقدام نظامی.
ناشناس۲۲۶۳۸۱۱۱۱:۲۹:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۷
متاسفانه پدافند سایبری ما در حمله اخیر به سامانه هوشمند سوخت، نمره خوبی نگرفت.
ناشناس۲۲۶۳۸۷۴۱۲:۰۰:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۷
علتش زیر ساخت های ضعیف است. به خاطر تحریم ها تجهیزات امنیتی قدیم شده اند.
ناشناس۲۲۶۳۹۳۹۱۲:۳۶:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۷
هدف دشمن از حمله سایبری اخیر ایجاد بلوا و اشوب همانند غائله بنزینی سال 98 بود که با هشیاری دولت و صدا و سیما و مردم خنثی شد.
ناشناس۲۲۶۳۸۱۳۱۱:۳۰:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۷
آن سبوح بشکست و آن پیمانه ریخت!
ناشناس۲۲۶۳۸۵۵۱۱:۴۹:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۷
پلن B!؟ تحریمهای بیشتر!؟ خخخخخخ خب اگه پلن B به در بخور داشتن اینقدر التماس مذاکره نمی‌کردن که !؟
ناشناس۲۲۶۳۸۶۱۱۱:۵۱:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۷
داداش مثل اینکه حواست نیست!؟!؟ ما توی برجام هستیم، اونی که باید به برجام برگرده آمریکاست!!!!
ناشناس۲۲۶۳۸۶۲۱۱:۵۲:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۷
ما مگه از برجام خارج شدیم که به برجام برگردیم؟
ناشناس۲۲۶۳۸۹۲۱۲:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۷
امریکا و اروپا فقط بلوف می زنند و هیچ جایگزینی برای مذاکره ندارند به همین دلیل برای بازگشت ایران به پای میز مذاکره التماس می کنند.
ناشناس۲۲۶۳۹۰۲۱۲:۱۴:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۷
همه تحریم ها اعمال شد و کسی هم جرات حمله ندارد
ناشناس۲۲۶۳۹۳۶۱۲:۳۴:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۷
در زمان اوج تحریم ها در سال 90 و 91 حدود 180 میلیارد دلار به چین نفت فروختیم و با داشتن بیش از 20 هزار سانتریفیوژ امریکایی جرئت حمله نظامی نداشتند.
ناشناس۲۲۶۳۹۴۲۱۲:۳۸:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۷
امریکایی ها باید حُسن نیت نشان بدهند ترسوها رفتن و ایران بدون لغو تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
تبریزی۲۲۶۴۰۱۶۱۳:۳۷:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۷
پلن B کارگر نشد. قراره پلن C رو اجرا کنن. کل دنیا قراره بذارن برن مریخ و ایران رو تنها تو زمین در حال نابودی ول کنن. :(
ناشناس۲۲۶۴۴۹۸۰۰:۰۵:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۸
پلان B را خیلی وقته دارن اجرا میکنن. ظاهرا شما فراموش کردید آمریکا الان خارج برجامه و اروپا هم به تعهداتش در زمان اجرای تعهدات ایران عمل نکرد.
ناشناس۲۲۶۴۷۶۳۰۹:۴۳:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۸
نمیری از ترس! برو از الان قایم شو
ناشناس۲۲۶۳۷۸۳۱۱:۰۸:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۷
دقیقاً هدف ایران از گسترش فعالیت های هسته ای چیست؟
ناشناس۲۲۶۳۸۰۵۱۱:۲۵:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۷
به هیچ کس ربطی ندارد چون طبق ان پی تی حق ایران است
ناشناس۲۲۶۴۴۳۰۲۲:۰۸:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۷
به مردم ایران که هزینه اش را سالهاست با تحریمهای سخت می دهند که ربط دارد ؟!
ناشناس۲۲۶۴۶۰۳۰۶:۵۲:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۸
منظورت مردم ایران هم هست یا فقط خارجیها
ناشناس۲۲۶۳۸۳۶۱۱:۴۰:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۷
ما فعالیت هسته‌ای داشتیم اونا ما رو تحریم کردن، قرار شد با برجام ما فعالیت‌هامون محدود بشه اونا تحریمها رو بردارن، ما فعالیتهامون محدود شد اونا تحریمها رو بیشتر کردن، اگه الان فعالیتهای هسته‌ای ما بیشتر نشه اونا در مقابل برداشتن تحریمها چیزهای دیگه‌ای طلب می‌کنن و این داستان ادامه خواهد داشت، به همین راحتی!!! پس بهتره طلبکاری اونا توی همین ایستگاه اول متوقف بشه!!!
ناشناس۲۲۶۳۸۴۶۱۱:۴۶:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۷
اگه الان ایران تمام فعالیتهای هسته‌ای رو متوقف کنه دو سال دیگه میای میگی: دقیقا هدف حضور ایران در منطقه چیه!! اگه ایران کاملا از منطقه خارج بشه میای میگی: دقیقا هدف ایران از ساخت موشک و پهپاد چیه!! اگه ایران کل تجهیزات نظامی رو جمع کنه یه لقمه آماده برای دشمنانش میشه بعد میای میگی: شما خودتون کشور رو به اینجا رسوندین خودتون هم بریم بجنگین، اونوقت با دست خالی باید بریم با ناو هواپیما بر بجنگیم. خب ما که میدونیم اون روز نمیشه روی شما حساب کرد الان هم خیلی روی حرف‌هات حساب نمی‌کنیم که کار کشور به اونجا برسه!!!
ناشناس۲۲۶۳۸۹۴۱۲:۱۱:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۷
امانوئل مکرون : صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است.
ناشناس۲۲۶۴۶۱۳۰۷:۱۲:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۸
انرژی هسته‌ای یکی از پایه‌های استقلال کشور است حتی رییس جمهور فرانسه آنرا زیربنای استقلال فرانسه دانسته
ناشناس۲۲۶۳۷۹۷۱۱:۱۸:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۷
مساله رو اشتباه متوجه شدی، قطعا به نتیجه رسیدن مذاکرات در اقتصاد تاثیر داره اما گره نزدن اقتصاد به مذاکره یعنی مثل دولت قبل قرار نیست همه چیز معطل بشه که مذاکرات به نتیجه برسه، بلکه همزمان با مذاکره از امکانات موجود استفاده میشه و دنبال راه‌های جایگزین مثل حمایت از تولید داخل یا تجارت با همسایگان هستیم، اگه مذاکرات به نتیجه رسید چه بهتر، اگر به نتیجه نرسید ما خودمون باعث عقب افتادن خودمون نشدیم.
ناشناس۲۲۶۳۸۰۹۱۱:۲۷:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۷
۸ سال داشتند مذاکره میکردند. ایران تمام تعهداتش رو انجام داد . ولی هیچ منفعتی برای ایران از لحاظ اقتصادی به وجود نیامد ، شما بفرمایید ایران چکار باید انجام دهد تا امریکا راضی شود؟؟؟
ناشناس۲۲۶۳۵۹۴۰۷:۲۷:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۷
فقط یک جنگ کمتر از یک هفته ای میتواند کارگشای دو طرف این داستان باشد
ناشناس۲۲۶۳۷۷۶۱۱:۰۵:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۷
آن وقت از چه نظر؟ اگر منظور نابودی تاسیسات ایران باشد که کور خواندین آن وقت جنگ واقعی شروع می شود و امریکا جونت برای همیشه از منطقه اخراج و سگتان هم محو می شود
ناشناس۲۲۶۳۹۱۴۱۲:۱۹:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۷
خب شاید آمریکا از منطقه خارج بشه اما صدمه ای نمی بینه . اما این ما هستیم که زیر ساخت های نظامیمون از بین می ره وتا میایم به خود ببایم ودوباره رو پامون بایستیم میبینیم إء آمریکا دوباره تو‌منطقه جا خوش کرده !!
ناشناس۲۲۶۳۷۹۸۱۱:۱۹:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۷
ما که جنگ رو شروع نمی‌کنیم، دیگران هم که جرات شروع ندارن، پس چطوری جنگ شروع میشه!؟
ناشناس۲۲۶۳۸۱۸۱۱:۳۳:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۷
اسرائیل سال بعد این موقع نابود شده است! ایران قوی
ناشناس۲۲۶۳۸۸۵۱۲:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۷
بر مبنای چه محاسبات سیاسی، اقتصادی، علمی، نظامی.... این را می گی؟؟
ناشناس۲۲۶۳۶۳۴۰۸:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۷
جدایی اقتصاد از برجام . هدف تحریمها دقیقا اقتصاد هست . مثل کبک سر در برف هستید .
ناشناس۲۲۶۳۷۷۰۱۱:۰۲:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۷
هدف گرفتن تمام نوامیس کشور و بعد حمله نظامی و در آخر هدف اصلی تجزیه است اقتصاد و این چیزها بازی کوچکی است که می خواهند شما را در دام بزرگتر بیاندازند
ناشناس۲۲۶۳۸۰۱۱۱:۲۲:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۷
حالا شما نمی‌خوای متوجه بشی یه مساله دیگه‌ست، مثلا سخنگوی دولت قبل می‌گفت بدون fatf به ما واکسن نمی‌دن، یا ظریف می‌گفت بدون fatfنمی‌شه عضو شانگهای بشیم، دیدیم که شد!!!! الان کی سرش رو زیر برف کرده!؟
ناشناس۲۲۶۳۸۱۹۱۱:۳۳:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۷
دکتر ظریف وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده برجام در مصاحبه‌ای که در اینترنت موجود است صراحتا فرمودند هدف برجام اقتصادی نبود اونوقت چطور شما از چیزی که اصلا اقتصادی نیست توقع گشایش اقتصادی داری!؟
ناشناس۲۲۶۳۹۰۷۱۲:۱۶:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۷
وقتی به قول عراقچی نتیجه برجام تحریم بیشتر بود نباید مجددا" چرخ اقتصاد را به مذاکره گره بزنیم.
ناشناس۲۲۶۳۶۶۶۰۹:۰۵:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۷
مردم سئوال میکنند آیا تصمیم گیرندگان اصولا برایشان فقیر شدن مردم اهمیتی دارد نمیدانند که ریشه بحران در تحریم است چرا این دست و آندست میکنند با غنی سازی بیشتر میشود مشگل را حل کرد راه تعامل با جهان این است ؟
ناشناس۲۲۶۳۷۶۷۱۱:۰۱:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۷
ریشه بحران در افکار امثال شماها هست که در حکومت رخنه می کنند و تحریم ها را برجسته می کنند برای اهداف شوم
ناشناس۲۲۶۳۷۸۸۱۱:۱۲:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۷
آن وقت دکی جون چرا هر چی به عقب نگاه می کنیم خصوصا در دهه50 یا دهه70 با این که تحریم در کار نبود اوضاع همین شکل بود؟ هر وقت فهمیدی آن وقت سوتی کمتر خواهید داد
ناشناس۲۲۶۳۸۱۵۱۱:۳۱:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۷
مردم سوال می‌کنند اگر همه تحریمها برداشته شود تازه شرایط مانند زمان احمدی‌نژاد می‌شود، آیا آن زمان از شرایط راضی بودیم؟ آیا مسئولین نمی‌خواهد روش مدیریت کشور را تغییر دهند!؟
ناشناس۲۲۶۳۹۱۱۱۲:۱۸:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۷
سوال مردم این است در 8 سال گذشته که با امریکا و اروپا توافق و تعامل کردیم چرا تحریم ها 10 برابر بیشتر شد و نرخ دلار و خودرو و مسکن و غیره 10 برابر گران شد ؟!
ناشناس۲۲۶۳۶۷۳۰۹:۱۶:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۷
چرا عبارت لغو همه تحریمها به عبارت لغو موثر تحریمها تغییر پیدا کرد؟
ناشناس۲۲۶۳۹۱۵۱۲:۲۰:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۷
زیرا در برجام ما سانتریفیوژها را از روی زمین جمع کردیم اما طرف مقابل تحریم ها را فقط روی کاغذ تعلیق کرد و عملا"اقدامی صورت نداد.
ناشناس۲۲۶۳۹۵۴۱۲:۴۹:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۷
چون تیم مذاکره کننده قبلی شرایطش سخت تر وآینده نگرانه تر بود !
ناشناس۲۲۶۳۷۳۹۱۰:۲۵:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۷
این جمله که اقتصاد کشور را به برجام گره نمیزنیم، کاملاً فاقد معنی است، وابستگی اقتصاد به تحریمها و قطع روابط با جهان، کاملاً اثبات شده‌است و این مسأله نه قابل انکار است و نه با شعار حل می‌شود.
ناشناس۲۲۶۳۷۸۷۱۱:۰۹:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۷
ایران ارتباط با دنیا دارد منتهی نه از طریق پروتکلی که کدخدا درست کرده و دوران گروگانگیری از اقتصاد هم تمام شد که بخواهید همه چیز را با دروغ گره بزنید به دشمنان
ناشناس۲۲۶۴۶۵۶۰۸:۱۸:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۸
رابطه با امریکا مهمتر از برجام
ناشناس۲۲۶۳۷۹۶۱۱:۱۸:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۷
اگر در این 20 سال خصوصا 8 سالی که دنبال برجام بوده اید و آخرش هم مانند سعد آباد دبه شد می رفتید از درون اقتصاد را درست می کردین الان برای ما داستان تعریف نمی کردی و از برجام که یک قرارداد تو خالی است که هر لحظه می توانند بزنند زیرش را ملاک تعامل با دنیا قرار نمی دادین حال خود برجام که همانند ترکمنچای است و همانند یک کشور شکست خورده.... شد و ننگ آیندگان را هم برای ما خواهد بود
ناشناس۲۲۶۳۸۰۴۱۱:۲۴:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۷
دقیقا مثل رابطه واکسن و fatf که اثبات شد رابطه اقتصاد و تحریم هم اثبات شده!!!!
ناشناس۲۲۶۳۸۱۰۱۱:۲۷:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۷
البته رابطه اقتصاد با برجام ربطی به قطع ارتباط با دنیا نداره، سال گذشته در اوج تحریمها صادرات زیادی به چین و عراق و روسیه و امارات و خیلی از کشورهای دیگه داشتیم!! لطفا برجام رو به عنوان تنها راه ارتباط و تعامل با دنیا معنی نکنید!!!
ناشناس۲۲۶۳۹۲۰۱۲:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۷
در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه FATF نبود چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و شاخص فلاکت و تورم رکورد زد ؟!
ناشناس۲۲۶۳۹۲۱۱۲:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۷
نتیجه گره زدن چرخ سانتریفیوژ به چرخ اقتصاد تورم 1000 درصدی و بدبختی و فلاکت بیشتر بود.
ناشناس۲۲۶۳۷۵۶۱۰:۴۸:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۷
20 سال دنبال گدایی بودین و زدن تو سرتان 20 سال دیگر هم دنبال کنید!
ناشناس۲۲۶۳۸۷۹۱۲:۰۲:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۷
امروز بدون نظر امریکا هیچ اتفاقی در دنیا نمی افتد
ناشناس۲۲۶۳۹۷۳۱۳:۰۰:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۷
چرا مذاکرات را ادامه می دهید؟ چرا برجام لغو نمیشه؟
ناشناس۲۲۶۴۳۳۰۱۹:۴۴:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۷
آمریکا اول میگفت برنامه هسته ای و موشکی و نفوذ منطقه ای، حالا به خاطر پهپاد هم ایران رو تحریم کرد! واضحه که هدف خلع سلاح ایرانه.
ناشناس۲۲۶۴۵۰۷۰۰:۱۳:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۸
برقراری ارتباط با دنیا و حل فصل اختلافات با غرب بویژه آمریکا را درست میدانم اما برجام را مغایر امنیت ملی و سند خیانت و ذلت میدانم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین