امیرعبداللهیان: امیدواریم نشست تهران به ثبات، آرامش و توسعه افغانستان کمک کند

گروه جهان الف،   4000804121

وزیر امور خارجه در دیدار همتای تاجیکستانی ابراز امیدواری کرد نشست تهران بتواند در تحقق خواست و اراده مردم افغانستان گام موثری برداشته و به ثبات، آرامش و توسعه این کشور کمک کند.

امیرعبداللهیان: امیدواریم نشست تهران به ثبات، آرامش و توسعه افغانستان کمک کند

به گزارش فارس، در دیدار امشب (سه شنبه) حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان که برای شرکت در دومین نشست همسایگان افغانستان به کشورمان سفر کرده است، آخرین تحولات روابط دو کشور خصوصا در حوزه های اقتصادی، روابط سیاسی و همکاری های فرهنگی، مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی شایسته تاجیکستان در برگزاری اجلاس سازمان همکاری های شانگهای، با حضور هیأت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به ریاست رئیس جمهور کشورمان و توافقات مهم انجام شده فیمابین روسای جمهور دو کشور، بر ضرورت گسترش همکاریها در تمامی زمینه ها تاکید کرد و وزارتخانه های امور خارجه دو کشور را عامل تحرک بخشی به روابط و خصوصا عملیاتی کردن اسناد امضا شده بین دو کشور برشمرد.

امیرعبداللهیان همچنین با تشریح رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط همسایگی، به عنوان یکی از مهمترین اولویت های روابط خارجی کشور، اشتراکات عمیق فرهنگی و زبانی با تاجیکستان را ظرفیت مهمی برای همکاری های فیمابین عنوان کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان ظرفیت همکاری های دو کشور در حوزه های خدمات فنی -مهندسی، گردشگری، صنایع، معدن و کشاورزی را در سطح قابل توجهی ارزیابی کرد که به ویژه دو کشور در قالب همکاری ها در سازمان شانگهای میتوانند از آن بهره مندشوند.

امیر عبداللهیان همچنین با توجه به نشست روز چهارشنبه وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل دولت فراگیر و با حضور و مشارکت همه اقوام در افغانستان را مورد تاکید قرار داد و  ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند در تحقق خواست و اراده مردم افغانستان گام موثری برداشته و به ثبات، آرامش و توسعه این کشور کمک کند .

سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار با قدردانی از دعوت برای حضور در نشست همسایگان افغانستان و ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور کشورمان و هیأت عالیرتبه همراه در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای در تاجیکستان، ضرورت اجرایی کردن توافقات روسای جمهور دو کشور در خلال دیدار در تاجیکستان را مورد تاکید قرار داد و سپری شدن ۳۰ سال از روابط دو کشور را حائز اهمیت ذکر کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان حجم مبادلات تجاری فیمابین را متناسب با ظرفیت های موجود در دو کشور ندانست و ابراز امیدواری کرد مبادلات تجاری به سطح مناسب خود ارتقا یابد.

وی همچنین دیدگاه دو کشور در موضوعات مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی را به هم نزدیک دانست و بر همکاریهای دو کشور در حوزه های دو جانبه و چند جانبه خصوصا در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سازمان همکاریهای اکو تاکید کرد.

سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان همچنین در این دیدار دیدگاه کشورش در خصوص مسائل مربوط به افغانستان را تشریح کرد.

پیش بینی ساز و کار هایی برای پیگیری و عملی کردن توافقات انجام شده بین دو کشور، خصوصا در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری ها ، گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی در تهران و بروکسل، تبادلات علمی - آموزشی و استاد و دانشجو بین دو کشور و همکاری مشترک در حوزه گسترش زبان فارسی از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین امروز میزبان وزرای خارجه ترکمنستان و پاکستان بود.

قرار است دومین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه فردا (چهارشنبه) به مدت یک روز در تهران برگزار شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین