جت فن چيست؟

گزارش بازرگانی،   4000804030

جت فن به شکل پیشرفته فن آکسیال یا جریان محوری گفته می شود که مشخصات فنی پره های آن با هدف افزایش کارایی، دستخوش تغییر شده است. در یک فن آکسیال یا جریان محوری وقتی نسبت قطر هاب پروانه به قطر پروانه بین 50% تا 70% باشد آنگاه پروانه ی با پره های کوتاه تر، از لحاظ مکانیکی با سرعت بیشتری می تواند چرخانده شود. این در حالی است که افزایش سرعت در این نوع از فن آکسیال به دلیل کوتاه تر شدن پره های فن، موجب شکست و از هم گسیختگی آنها نمی شود. از طرفی در این حالت تعداد بیشتری پره می تواند به دور هاب قرارگیرد و جریان خروجی با انرژی چرخشی بالایی تولید گردد. با استفاده از پره های پیش چرخان قبل از پروانه یا پس چرخان پس از پروانه، جریان در جهت معکوس چرخانده شده و منجر به تولید جریان خروجی بدون چرخش و با سرعت خطی بالایی می گردد. این جریان پرفشار مستقیم الخط را اصطلاحا جت جریان و این فن آکسیال را جت فن می نامند. از جت فن های آکسیال با نام جت فن های تکانه ای (impulse jet fan) نیز یاد می شود.

جت فن ها اصواتی با فرکانسهای بالا تولید می نمایند و دارای فشار صدای زیادی می باشند. این امر سبب می گردد که معمولا در مکان های غیر صنعتی، بدون صداخفه کن (silencer) قابل بهره برداری نباشند. از این رو غالبا یک جت فن به همراه دو صدا خفه کن، یکی متصل به دهانه مکش و دیگری متصل به دهانه دمش ساخته و مورد بهره برداری قرار می گیرد. صدا خفه کن یک محفظه استوانه شکل است که دیواره داخلی آن توسط مواد جاذب صوت همچون پشم سنگ، و یک ورقه مشبک سوراخ دار پوشیده شده است و جریان هوا از میانه آن عبور می کند. امواج صوتی با عبور از سطح مشبک، وارد مواد جاذب صوت شده و میرا می شوند. در نهایت فشار صوت، چندین دسی بل کاهش می یابد.

gr_ww8a_img_9344-min (1)

انواع جت فن آکسیال بر مبنای کاربرد

جت فن آکسیال می تواند در محل های مختلف و با اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار گیرند. بسته به اینکه جت فن آکسیال با چه اهدافی مورد بهره برداری قرار می گیرند، دارای دسته بندی های مختلفی هستند. انواع جت فن آکسیال بر اساس نوع کارکرد آنها عبارتند از:

جت فن های پارکینیگی جهت تهویه پارکینگ های بسته

جت فن های تونلی جهت تهویه تونل های خودرو، مترو، قطار و ...

جت فن های معدنی جهت تهویه معادن زیر زمینی یا هوارسانی در زمان حفاری

جت فن های ضد انفجار جهت تهویه سریع فضاهای مملو از گازهای انفجاری

سایر جت فن ها با کاربرد صنعتی مانند جت فن های پرتابل ، جت فن های خنک کننده تجهیزات صنعتی، جت فن های تغذیه یا تخلیه و ... .

اگزاست فن چیست؟

 

اگزاست فن یا به عبارتی فن تخلیه گر بر خلاف آن دسته از فن ها که هوا را به فضای مورد نظر می دمند، و یا جت فن سقفی که هوای داخل محیط را با اعمال تکانه به جریان می اندازد، هوای آلوده محیط را جمع آوری و به خارج از آن تخلیه میکند.

اگزاست فن حالت خاص و پرکاربردی از فن می باشد که معمولا با هوای آلوده سر و کار دارد. اگزاست فن یا به عبارتی فن تخلیه گر بر خلاف آن دسته از فن ها که هوا را به فضای مورد نظر می دمند، و یا جت فن سقفی که هوای داخل محیط را با اعمال تکانه به جریان می اندازد، هوای آلوده محیط را جمع آوری و به خارج از آن تخلیه میکند. این نوع از فن ها گاهی بصورت تک و گاهی در ترکیب با سایر ابزارهای  تهویه نظیر فن های دمنده، جت فن های سقفی و یا داکت های هوا، استفاده می گردند.

Fan (1)

نحوه نصب انواع اگزاست فن


اگزاست فن در شکل های ساده پروانه ای تا نوع جت فن استوانه ای آن، در شرایط مختلفی استفاده می گردد. انواع ساده اگزاست فن که به شکل پروانه تنها بوده، بر روی دیوارها و یا سقف مکان های مختلف صنعتی ، نیمه صنعتی یا خانگی نصب می شوند. اگزاست فن های بزرگ اما محل های نصب خاص خود را دارند. مثلا در پارکینگ ها  و یا کارخانه ها یا تونلهای ریلی یا خودرویی، اطاقک یا ایستگاههای تخلیه مشخصی پیش بینی میشود که اگزاست فن ها در آن نصب و مورد بهره برداری قرار میگیرند.

 

فن آکسیال چیست؟

فن آکسیال یا فن جریان محوری، شناخته شده ترین و پرکاربردترین شکل فن در مصارف مختلف است. فن آکسیال از یک موتور اصلی به همراه پروانه سوار شده بر محور آن تشکیل می شود. ایده ساخت فن و استفاده از آن در بخش های گوناگون، برای اولین بار بصورت فن آکسیال مطرح شد. پس از آن با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در ساختار فن آکسیال ایجاد گردید. این تغییرات در واقع تاثیری بر نوع عملکرد اصلی فن آکسیال ایجاد نکرد. تغییراتی نظیر تعداد پره ها، بهینه سازی مقطع پره ها، کوتاه تر شدن یا بلند تر شدن پره های فن آکسیال و افزودن پره های ثابت، پیش یا پس از پروانه ...، سبب تبدیل فن آکسیال ساده به انواع دیگر فن آکسیال شده است. تغییراتی که برای افزایش کارایی این نوع فن اعمال می گردد، عمدتا تغییرات ساختاری ساده ای بوده که عملکرد اصلی فن را به همان شکل حفظ می کند.
Fan (4)

عملکرد فن آکسیال

فن آکسیال که با نام فن محوری نیز شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین فن های مورد استفاده در حوزه تهویه و هوارسانی است. نامگذاری فن محوری از ساختار و نحوه کارکرد آن نشات می گیرد. عملکرد جابجایی هوا در فن آکسیال در راستای محور الکتروموتور  صورت می پذیرد. اساس کار یک فن آکسیال، چرخش یک ایرفویل یا مقطع آیرودینامکی به دور محور الکتروموتور و اعمال نیروی معادل لیفت به هوا می باشد که در نتیجه آن هوا در ناحیه بالایی ایرفویل فشار منفی و در ناحیه زیرین ایرفویل فشار مثبت پیدا کرده و در نتیجه فن آکسیال از یکسو مکش و از سوی دیگر دمش مینماید.

فعالیت خذال از سال 1389، در شهرک صنعتی نجف آباد (2)، واقع در استان اصفهان آغاز شد. به پشتوانه تخصص و دانش نیروهای مجرب، همراستا با استانداردهای بین المللی و با بهره گیری از مدرن ترین لوازم و ماشین آلات تولید، محصولاتی با کیفیت جهانی در شاخه تخصصی فنهای جریان محوری تولید و به مشتریان حرفه ای خود در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی، فولاد، نظامی و هسته ای، ساختمان، معادن، آب و فاضلاب، آتش نشانی و ... عرضه شده است .

دفتر و کارخانه:
اصفهان،کیلومتر 5 جاده نجف آباد- فولادشهر، شهرک صنعتی نجف آباد 2 -انتهای بلوار امیرکبیر - میدان کارگر- خیابان رازی - فرعی 16

تلفـن:
42695065 و 95018487 و 95018486 (031)

همراه:
09130188486 و 09130178486 و 09132049070

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین