تاثیر اطلاع رسانی به کمک بنر و اعلامیه چه میزان می باشد؟

گزارش بازرگانی،   4000804028

طراحی بنر

لحظه ای چشمان خودتان را ببینید و دنیایی را تصور کنید که در آن هیچ نوع بنر یا اعلامیه وجود ندارد. در واقع همین دنیای امروز خودمان بدون بنرو اعلامیه و آگهی ترحیم را تصور کنید. شاید کمی وحشتناک باشد. وقتی بخواهیم همه این ها را حذف کنیم عملا المان های مهمی از جلوی چشمان ما کنار می روند. در واقع احتمالا ما با دنیایی تهی و خالی از همه چیز مواجه خواهیم شد.

طراحی و بنر، معجزه ای که بارها تکرار می شود!

اگر پیامبر اسلام به جای یک بار صدها بار ماه را به دو نیم تقسیم می کرد و یا اگر موسی به جای چند مرده چند هزار مرده را به سبب معجزه به دنیا باز می گرداند، آیا معجزات این پیامبران خدا اثر گذار بود؟

معجزه زمانی معجزه و خرق عادت است که برای یک بار یا تعداد محدودی اتفاق بیفتد. معجزه ای که چندین بار رخ دهد عملا تبدیل به یک عمل تکرار پذیر می شود و علم می تواند برای این عمل تکرار پذیر قانون وضع کند و این یعنی دیگر جذابیت خاصی برای مخاطب نخواهد داشت.

بنرهای تبلیغاتی و انواع آگهی ها مانند آگهی ترحیم و کارت ویزیت و ... همه و همه معجزاتی در دنیای تبلیغات محسوب می شود که به سبب تکرار بسیار عملا چندان به چشم نمی آیند. مخاطب در دل هزاران هزار بنر و طراحی گیر کرده و این باعث شده است که بسیاری از این طراحی ها دیده نشود.

طراحی بنر

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. ذهن انسان روزانه با میلیون ها اطلاعات تصویری، صوتی، بویایی و ... در ارتباط است. حال اگر ذهن انسان بخواهد تک تک این اطلاعات را تحلیل کند و یا آن ها را بررسی کند، عملا احتمالا زندگی انسان چند لحظه به طور نمی کشید. چرا که این کار توانایی خارج از حد تصور می خواهد. اتفاقی که رخ می دهد این است که، ذهن انسان از ظرف های مختلفی برای دسته بندی اطلاعات استفاده می کند.

این ظروف بر اساس ویژگی های مشترک بین اطلاعات تقسیم بندی می شود و بر اساس آن ذهن تصمیم می گیرد که سراغ کدام اطلاعات برود و کدام اطلاعات را بدون تحلیل دور بریزد. بسیاری از اطلاعاتی که اطراف ما وجود دارد عملا بدون هیچ تحلیلی دور ریخته می شود. این اتفاقی است که برای بسیاری از طراحی ها، بنرها و انواع اطلاع رسانی های اطراف زندگی ما رخ می دهد.

حال سوال این است، با توجه به این که عملا انسان ها به این اطلاع رسانی ها و بنرها عادت کرده اند و این عادت به اندازه ای است که در برابر بسیاری از این اطلاعات بی تفاوت هستد، عملا تاثیر این بنرها و اطلاعیه ها چیست؟ در واقع بودن یا نبودن اطلاعیه هایی مانند " لطفا با ماسک وارد شوید " یا ده ها بار دیدن یک " کارت ویزیت دکوراسیون داخلی " در چیست؟

تکرار، معجزه ای پنهان

تکرار معجزه ای است که هیچگاه انسان نتوانست به درستی آن را درک کند. تکرار می تواند کاری کند که لطیف ترین جنس در عالم هستی مانند قطرات آب بتوانند یکی از سخت ترین اجسام این دنیا یعنی سنگ و صخره را طی مدت چند سال از سوراخ کنند. تمام این اتفاق تنها به یک دلیل رخ می دهد و آن دلیل " تکرار " است.

احتمالا راه رفتن کودکان نوپا را دیده اید. آن ها به ازای هر قدم خود فکر می کنند و این فکر کردن عملا سرعت آن ها را بسیار کند می کند. در حالی که بسیاری از ما امروز حتی به راه رفتن خودمان هم نگاه نمی کنیم و به نظر فکر کردن به این مسئله هم برای ما خنده دار است!

داستان همین است. تکرار باعث می شود که ذهن ناخودآگاه شما کم کم آن مفهوم و اطلاعات را یاد بگیرد. این اتفاق باعث می شود که ذهن خودآگاه شما آزاد شود و به کارهای دیگر بپردازد. بنابراین شما برای تنفس کردن، پلک زدن، راه رفتن، انجام کاری که در آن حرفه ای هستید و ... عملا فکر نمی کنید و آن را به هوش واقعی ذهن خود سپرده اید.

داستان اینجا هم همین است. زمانی که شما یک بار اطلاعیه " لطفا با ماسک وارد شوید " می بینید، هیچ واکنشی نشان نمی دهید. در واقع ذهن شما آن را ندیده است. اما هر بار که این عبارت و اطلاعیه بیشتر و بیشتر تکرار می شود، ذهن شما ویژگی جدیدی برای این مفهوم قائل می شود و آن را در دسته بندی جدید قرار می دهد.

اما موضوع اصلی این است که این نوع تاثیرگذاری و تکرارپذیری را بیشتر می توان در اعلامیه ها و طراحی بنرها و ... پیدا کرد. در واقع یک اساس مهم تکرار، ثابت بودن آن است. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درست مانند آب روان هستند و هیچ نقطه اتکای ثابتی ندارند.

اما یک بنر چاپ شده یا یک آگهی ترحیم ثابت است. پاویسا بر این اساس سعی کرده است بنرها و اطلاعیه هایی را طراحی و آماده کند که عملا قابلیت تکرار پذیری بالایی داشته باشند و همچنین نکته مهم اینجاست که پاویسا با استفاده از خلاقیت هایی در طراحی سعی کرده است طرح را نزدیک به آن چیزی کند که به نظر ذهن مخاطب آشنا و تکرار شده است، این چنین ذهن سریع تر توجهش به بنر و اطلاعیه جلب می شود. نظر شما چیست؟

یکتانتتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. کدام طرف دست برتر را در مذاکرات هسته ای دارد؟

    2. تام کاتن یا ظریف؛ نظام جهانی حرف کدام یک را خرید؟!

    3. درگیری در مرز ایران و افغانستان چگونه شکل گرفت؟

    4. کارنامه ۱۰۰ روز دولت رئیسی از نگاه مطبوعات موافق و منتقد

    5. بازار ارز در سایه خوشبینی‌ و بدبینی‌ها/ دلار ۱۸ هزار تومانی در راه است؟

    6. بازار دلار را به مذاکرات وین گره نزنید!

    7. جزییات ماجرای اذیت و آزار یک معلم توسط دانش‌آموزان در کلاس درس

    8. آیا نام های محلی، «بیگانه» هستند؟

    9. نجات اردوغان با پول ایران

    10. آقای وزیر، اینترنت مان «نفتی» شده است!

    11. نظر قالیباف درباره ماجرای عنابستانی و سرباز راهور/ ارزیابی امیرعبداللهیان از دور اول مذاکرات وین/ پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی درباره بازار ارز

    12. «سندروم ایجاد سامانه» به کالاهای اساسی هم رسید/ بازرگام متعلق به کیست؟

    13. جنبشی که دیگر جنبش نیست 

    14. دولت سیزدهم و یک تصمیم بسیار سخت

    15. واکنش «اندیشکده تونی بلر» به ظهور «تکنوکرات های جدید» در دولت رئیسی

    16. کارشناس صهیونیست: قدرت حمله به ایران را نداریم

    17. فارین افرز: آمریکا از خاورمیانه خارج نخواهد شد

    18. اقدام خوب دولت برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱

    19. اعتراف عطریانفر درباره رای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری/ تاکید آیت‌الله جنتی درباره نقش مردم در نظام/ واکنش رئیس دفتر رئیسی به انتقاد از انتصابات فامیلی

    20. ماشین تولید مقاله را متوقف کنید

    21. نظرات برگزیده مخاطبین الف: چرخش اقتصاد نباید به چرخش سانتریفیوژ گره می‌خورد/ کاش ظریف هم با کارشناسان بیشتری برای مذاکرات می‌رفت/ دولت رئیسی به دنبال احیای برجام است

    22. احمد توکلی: هشیار باشید؛ فرصت کوتاه است

    23. دوستانه با آقای مسیح مهاجری

    24. واکنش سرباز راهور به اظهارات قالیباف

    25. بدون تعارف با جاسوسان واقعی موساد در سریال سرجوخه

    ابر آروان

    آخرین عناوین

    بلیط هواپیما