تاثیر اطلاع رسانی به کمک بنر و اعلامیه چه میزان می باشد؟

گزارش بازرگانی،   4000804028

طراحی بنر

لحظه ای چشمان خودتان را ببینید و دنیایی را تصور کنید که در آن هیچ نوع بنر یا اعلامیه وجود ندارد. در واقع همین دنیای امروز خودمان بدون بنرو اعلامیه و آگهی ترحیم را تصور کنید. شاید کمی وحشتناک باشد. وقتی بخواهیم همه این ها را حذف کنیم عملا المان های مهمی از جلوی چشمان ما کنار می روند. در واقع احتمالا ما با دنیایی تهی و خالی از همه چیز مواجه خواهیم شد.

طراحی و بنر، معجزه ای که بارها تکرار می شود!

اگر پیامبر اسلام به جای یک بار صدها بار ماه را به دو نیم تقسیم می کرد و یا اگر موسی به جای چند مرده چند هزار مرده را به سبب معجزه به دنیا باز می گرداند، آیا معجزات این پیامبران خدا اثر گذار بود؟

معجزه زمانی معجزه و خرق عادت است که برای یک بار یا تعداد محدودی اتفاق بیفتد. معجزه ای که چندین بار رخ دهد عملا تبدیل به یک عمل تکرار پذیر می شود و علم می تواند برای این عمل تکرار پذیر قانون وضع کند و این یعنی دیگر جذابیت خاصی برای مخاطب نخواهد داشت.

بنرهای تبلیغاتی و انواع آگهی ها مانند آگهی ترحیم و کارت ویزیت و ... همه و همه معجزاتی در دنیای تبلیغات محسوب می شود که به سبب تکرار بسیار عملا چندان به چشم نمی آیند. مخاطب در دل هزاران هزار بنر و طراحی گیر کرده و این باعث شده است که بسیاری از این طراحی ها دیده نشود.

طراحی بنر

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. ذهن انسان روزانه با میلیون ها اطلاعات تصویری، صوتی، بویایی و ... در ارتباط است. حال اگر ذهن انسان بخواهد تک تک این اطلاعات را تحلیل کند و یا آن ها را بررسی کند، عملا احتمالا زندگی انسان چند لحظه به طور نمی کشید. چرا که این کار توانایی خارج از حد تصور می خواهد. اتفاقی که رخ می دهد این است که، ذهن انسان از ظرف های مختلفی برای دسته بندی اطلاعات استفاده می کند.

این ظروف بر اساس ویژگی های مشترک بین اطلاعات تقسیم بندی می شود و بر اساس آن ذهن تصمیم می گیرد که سراغ کدام اطلاعات برود و کدام اطلاعات را بدون تحلیل دور بریزد. بسیاری از اطلاعاتی که اطراف ما وجود دارد عملا بدون هیچ تحلیلی دور ریخته می شود. این اتفاقی است که برای بسیاری از طراحی ها، بنرها و انواع اطلاع رسانی های اطراف زندگی ما رخ می دهد.

حال سوال این است، با توجه به این که عملا انسان ها به این اطلاع رسانی ها و بنرها عادت کرده اند و این عادت به اندازه ای است که در برابر بسیاری از این اطلاعات بی تفاوت هستد، عملا تاثیر این بنرها و اطلاعیه ها چیست؟ در واقع بودن یا نبودن اطلاعیه هایی مانند " لطفا با ماسک وارد شوید " یا ده ها بار دیدن یک " کارت ویزیت دکوراسیون داخلی " در چیست؟

تکرار، معجزه ای پنهان

تکرار معجزه ای است که هیچگاه انسان نتوانست به درستی آن را درک کند. تکرار می تواند کاری کند که لطیف ترین جنس در عالم هستی مانند قطرات آب بتوانند یکی از سخت ترین اجسام این دنیا یعنی سنگ و صخره را طی مدت چند سال از سوراخ کنند. تمام این اتفاق تنها به یک دلیل رخ می دهد و آن دلیل " تکرار " است.

احتمالا راه رفتن کودکان نوپا را دیده اید. آن ها به ازای هر قدم خود فکر می کنند و این فکر کردن عملا سرعت آن ها را بسیار کند می کند. در حالی که بسیاری از ما امروز حتی به راه رفتن خودمان هم نگاه نمی کنیم و به نظر فکر کردن به این مسئله هم برای ما خنده دار است!

داستان همین است. تکرار باعث می شود که ذهن ناخودآگاه شما کم کم آن مفهوم و اطلاعات را یاد بگیرد. این اتفاق باعث می شود که ذهن خودآگاه شما آزاد شود و به کارهای دیگر بپردازد. بنابراین شما برای تنفس کردن، پلک زدن، راه رفتن، انجام کاری که در آن حرفه ای هستید و ... عملا فکر نمی کنید و آن را به هوش واقعی ذهن خود سپرده اید.

داستان اینجا هم همین است. زمانی که شما یک بار اطلاعیه " لطفا با ماسک وارد شوید " می بینید، هیچ واکنشی نشان نمی دهید. در واقع ذهن شما آن را ندیده است. اما هر بار که این عبارت و اطلاعیه بیشتر و بیشتر تکرار می شود، ذهن شما ویژگی جدیدی برای این مفهوم قائل می شود و آن را در دسته بندی جدید قرار می دهد.

اما موضوع اصلی این است که این نوع تاثیرگذاری و تکرارپذیری را بیشتر می توان در اعلامیه ها و طراحی بنرها و ... پیدا کرد. در واقع یک اساس مهم تکرار، ثابت بودن آن است. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درست مانند آب روان هستند و هیچ نقطه اتکای ثابتی ندارند.

اما یک بنر چاپ شده یا یک آگهی ترحیم ثابت است. پاویسا بر این اساس سعی کرده است بنرها و اطلاعیه هایی را طراحی و آماده کند که عملا قابلیت تکرار پذیری بالایی داشته باشند و همچنین نکته مهم اینجاست که پاویسا با استفاده از خلاقیت هایی در طراحی سعی کرده است طرح را نزدیک به آن چیزی کند که به نظر ذهن مخاطب آشنا و تکرار شده است، این چنین ذهن سریع تر توجهش به بنر و اطلاعیه جلب می شود. نظر شما چیست؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین