ثبت‌نام عتبات از امروز آغاز می‌شود

گروه اجتماعی الف،   4000804006

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز ثبت‌نام سفر به عتبات پس از لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی گفت: مشتاقان سفر به عتبات از امروز می‌توانند با مراجعه به دو هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی اقدام به ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام عتبات از امروز آغاز می‌شود

به گزارش فارس، سفر به عتبات از اسفند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و در روزهای اخیر پس از عادی شدن شرایط، اخباری مبنی بر برقراری سفر به عتبات شنیده شد و به نظر می‌رسید که پس از اربعین یا نهایت هفته اول ربیع الاول سفرهای زیارتی به عتبات از سر گرفته شود. اما با وجود آمادگی سازمان حج و زیارت، عراق ویزای زیارتی برای زائران صادر نکرد و حتی لغو ویزا بین دو کشور برای سفرهای هوایی نیز اجرایی نشد.

با این وجود، روز گذشته ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق اعلام کرد: «به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسانم از امروز می‌توانند بدون ویزا (روادید) و با در دست داشتن گذرنامه معتبر و ملاحظات پروتکل‌های بهداشتی از طرق هواپیما به عراق سفر کنند».

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز آغاز سفرهای رسمی به عتبات را اعلام کرد و از زائران خواست در اعزام‌های جدید از سفر با کاروان‌های غیرمجاز بپرهیزند. بر همین اساس، به صورت رسمی ویزا بین ایران و عراق برای سفرهای هوایی برداشته شد و افراد بدون ویزا امکان تشرف به عراق را دارند. همچنین دفاتر زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت نیز از امروز برای ثبت‌نام زوار اعلام آمادگی کردند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوبا «علیرضا رشیدیان»، رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه و حتی شروط سفر به عتبات را می‌خوانیم:

با توجه به لغو ویزای عراق برای سفر به عتبات، چه تدابیری برای برقراری این سفرها انجام شد؟

از ظهر دوشنبه، ویزای بین عراق و ایران برداشته شده است که البته این لغو ویزا صرفا برای سفرهای هوایی به عتبات پیش‌بینی شده است. بر همین اساس، زائران می‌توانند بدون ویزا به عراق سفر کنند و به این ترتیب سفر به عتبات پس از بیش از ۲۰ ماه مجدد برقرار شد که البته این سفرها با تغییراتی نسبت به گذشته از سر گرفته می‌شود؛ به طوری که جلسه توجیهی نرم‌افزار ثبت نام و اعزام زائران به عتبات، دیروز با استان‌ها برگزار شد.

همچنین تیم اجرایی سازمان حج و زیارت به منظور آماده‌سازی اسکان، تغذیه و تدارکات و همچنین حمل و نقل به عراق اعزام شده است تا برای پذیرایی از زائران آمادگی‌های لازم را کسب کنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه بیش از دو هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت دارند، این دفاتر از امروز نسبت به معرفی چگونگی ارائه خدمات، ثبت نام و سازماندهی و اعزام زائران در قالب برنامه جدید و نرم افزار طراحی شده اقدام‌ خواهند کرد.

 

آمادگی دفاتر زیارتی برای ثبت‌نام متقاضیان سفر عتبات

این اقدام به معنای آغاز ثبت‌نام زائران به سفر عتبات است؟

بله به صورت رسمی ثبت‌نام از متقاضیان سفر به عتبات در دفاتر زیارتی آغاز می‌شود و زائران بر اساس زمان و مدت حضور و همچنین ارائه خدماتی که می‌خواهند، سفر خود را مدیریت می‌کنند. البته با توجه به اینکه نرم‌افزار اعزام زائران به عتبات ویترینی از امکانات و خدمات ما در عراق است، افراد می‌توانند از هتل چندستاره تا حسینیه استاندارد در زمینه اسکان، اتوبوس یا سواری برای حمل و نقل و حتی تعداد وعده‌های غذایی خود را انتخاب و به این ترتیب بسته زیارتی برگزیده و بر اساس آن امکانات و تجهیزات نیز هزینه را پرداخت کنند.

نکته قابل توجه در این اعزام‌ها این است که زائری که می‌خواهد به عتبات سفر کند، اختیار دارد تا از نظر زمانی و حتی کیفیت خدماتی که مورد نظر دارد، انتخاب کند. همچنین دفاتر حج و زیارت نیز موظف هستند تا بر اساس تقاضای زوار، بسته‌های زیارتی را فراهم و در اختیار آن‌ها قرار دهند.

 

۹.۵ میلیون تومان هزینه سفر عادی یک هفته‌ای به عتبات/ عمده هزینه برای بلیت پرواز است

در این بسته‌های زیارتی حداقل هزینه سفر به عتبات برای زائران چقدر پیش‌بینی شده است؟

تا زمانی که اولین گروه اعزام نشود، امکان اعلام قیمت نهایی نیست. البته ما برای اعزام زائران که قرار بود در ایام عرفه برقرار شود، برای سفر یک هفته‌ای به عتبات یعنی سه شب در کربلا، سه شب در نجف و یک شب در کاظمین، هزینه سفر به عتبات را حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کرده بودیم.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که اصلی‌ترین هزینه سفر به عتبات در اعزام‌های جدید، هزینه بلیت پرواز عراق است؛ به طوری که قبل از ماه محرم یعنی برای سفر عتبات در ایام عرفه، که قرار بود برقرار شود، برای اعزام‌ها حدود قیمتی ۹ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد که حدود هفت میلیون آن قیمت بلیت هواپیما بود.

بدون هزینه بلیت پرواز عراق، هزینه سفر چقدر می‌شود؟

بدون در نظر گرفتن هزینه بلیت، هزینه خدمات به صورت عادی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان می‌شود. البته همچنان تأکید می‌کنم که برای اعلام هزینه نهایی باید منتظر اعزام باشیم.

فعلا سفر زمینی به عتبات نداریم/ برقراری سفر زمینی را پیگیری می‌کنیم

با توجه به ازسرگیری سفر هوایی به عتبات، سفر زمینی هم برقرار می‌شود؟

در حال حاضر فقط سفر هوایی به عتبات برقرار می‌شود، اما پیگیر هستیم و از دولت عراق انتظار داریم با توجه به لغو روادید برای سفرهای هوایی به عراق، زمینه را فراهم کند تا اعزام‌های زمینی به عتبات نیز از سر گرفته شود تا خیل عظیم عاشقان حسینی بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

با این وجود، در زمان کنونی مرزهای زمینی بسته است و امکان اعزام به صورت زمینی وجود ندارد. این امر در حالی است که تجربه نشان داده بسیاری از افراد تمایل دارند به صورت زمینی به عراق سفر کنند. به همین دلیل در تلاش هستیم با پیگیری از دولت زمینه برقراری سفر زمینی به عراق را فراهم سازیم.

عراق و ستاد کرونا هنوز محدودیتی برای اعزام عتبات اعلام نکرده‌اند/ شرط تزریق دو دوز واکسن دور از انتظار نیست

یکی از موضوعاتی که ممکن است ذهن بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات را درگیر کند، تزریق واکسن کرونا است. در اعزام‌های عتبات در این دوره با توجه به شیوع کرونا در منطقه، نیازی به تزریق یک یا دو دوز واکسن کرونا است؟

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای سفر به عتبات باقی است. درباره تزریق دو دوز واکسن کرونا، نظر جدیدی از سوی ستاد کرونا نداشتیم. با این وجود، مسؤولان ستاد کرونا توصیه کرده بودند که تزریق دو دوز را شرط سفر بگذارند، اما این امر به ما ابلاغ نشده است.

البته با توجه به اینکه لغو ویزای عراق ساعاتی قبل اجرایی شده، هنوز ستاد کرونا دستورالعمل جدیدی نداده است. اما آنچه یک ماه قبل توصیه کرد این بود که باید همه برای سفرهای خارجی دو دوز واکسن کرونا بزنند. با توجه به اینکه ۷۰ درصد مردم واکسن کرونا تزریق کرده و ۳۰ درصد دو دوز را زده‌اند، شرط واکسن دور از انتظار نیست. در هر صورت ما تابع دستورالعمل‌های ستاد کرونا هستیم. اما هنوز ابلاغیه جدید نداریم، چون روز گذشته موضوع لغو ویزا اجرایی شده است. بر همین اساس، برای سفرهای جدید باید منتظر نظر آنها باشیم تا به صورت قطعی اعلام کنیم.

لزوم داشتن جوابیه منفی آزمایش کرونا برای سفر به عتبات

طرف عراقی محدودیتی در این زمینه اعلام نکرده است؟

خود عراق فعلا محدودیتی نگذاشته است، اما برای اربعین سال جاری دفتر نخست وزیری عراق، داشتن کارت واکسیناسیون و تزریق دو دوز واکسن کرونا را شرط پذیرش اعلام کرده بود. در صورتی که محدودیت‌های گذشته برقرار نباشد، داشتن جوابیه منفی آزمایش PCR برای سفر به عتبات کافی است.

علاوه بر این، توصیه می‌کنیم که زائران و متقاضیان سفر به عتبات، با توجه به لغو روادید و ان‌شاالله آغاز اعزام‌ها فقط با دفاتر زیارتی مجاز که تحت نظارت سازمان حج و زیارت ثبت نام و اعزام خواهند داشت و فعالیت‌شان نیز کنترل شده و زیر نظر ماست، به عتبات اعزام شوند. همانطوری که می‌دانید اختیار و مسؤولیت اعزام‌های زیارتی به سازمان حج و زیارت سپرده شده است.

در سفر اخیری که به عراق داشتیم، سفیر کشورمان در عراق هم به بروز برخی از مشکلات ناشی از سفرهای خارج از چارچوب اعزام‌های سازماندهی شده سازمان حج و زیارت همچون رها کردن زائران در عراق و حتی زندانی شدن برخی زائرین اشاره کرد. بنابراین به زوار تأکید می‌کنیم که به صورت رسمی به عتبات سفر کنند تا دچار مشکلی در زمینه‌های مختلف نشوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین