۹ مورد از عوامل هک وای فای ؛ آیا کسی از وای فای شما استفاده میکند؟!

گزارش بازرگانی،   4000803056

اختراع اینترنت و دسترسی به فناوری‌های جدید سبب شد تا هرروزه راه‌های آسان‌تری برای استفاده از تکنولوژی ایجاد شود. از جمله ساده‌ترین روش‌هایی که برای وصل‌شدن به اینترنت وجود دارد، شبکه‌های اینترنت خانگی بی‌سیم و مودم‌های وای فای است. این مودم‌های وایرلس بدون آنکه نیازی به کابل داشته باشند، باعث اتصال راحت به شبکه‌های اینترنتی می‌شوند اما نکته مهم درباره آن‌ها، راه‌هایی جهت جلوگیری از هک وای فای است که در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم.

 

مشکلات هک کردن وای فای

 

منظور از شبکه وایرلس خانگی آن است که چندین دستگاه مختلف مانند تلفن همراه، کامپیوتر، لپ‌تاپ یا حتی تلویزیون و کنسول‌های بازی از طریق یک نقطه دسترسی (access point) به اینترنت متصل می‌شوند. هنگام روشن شدن مودم‌ها، سیگنال‌های شبکه دامنه وسیعی خواهند داشت و در محیط اطراف و ساختمان‌های پیرامون ردیابی می‌شوند. بسیاری از افراد هستند که می‌توانند به‌راحتی به این شبکه وای فای دست پیدا کنند و حتی آن را از دسترس شما خارج نمایند.

 

در صورتی که اقداماتی جهت جلوگیری از هک وای فای انجام ندهید، مشکلات متعددی ایجاد می‌شوند. به‌طور مثال:

- با هک وای فای، سرعت اینترنت به دلیل اشتراک آن با افراد بیشتر، کاهش پیدا می‌کند.

- اگر افرادی بتوانند به سیستم وایرلس شما دست یابند، امکان هک و دسترسی به دستگاه‌ها و اطلاعات شخصی شما را خواهند یافت.

- از طرف دیگر، با هک وای فای هزینه انتقال هر بایت اینترنت به‌طرز چشمگیری بیشتر خواهد شد.

برای جلوگیری از هک وای فای و پیشگیری از مشکلات فوق، باید راه‌های مطمئنی را در پیش بگیرید و سیستم امنیتی روتر و accees pointهای وای فای خود را افزایش دهید. در ادامه ما ۹ راهکار کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم:

 

بهترین مودم ADSL ارزان

 

1. نام شبکه وای فای (SSID) را تغییر دهید

 

یکی از راه‌هایی که برای جلوگیری از هک شدن سیستم وای فای پیشنهاد می‌شود، تغییر نام شبکه بی‌سیم (service set identifier) است. زمانی که فکر هک کردن به ذهن هکرها راه پیدا می‌کند، اولین مشخصاتی که با آن روبه‌رو می‌شوند، نام دستگاه شما است. با فهمیدن نام دستگاه، آن‌ها از نقطه‌ضعف‌های سیستم آگاه می‌شوند و سعی می‌کنند تا از همان طریق شبکه شما را مختل سازند.

به همین علت، پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از هک وای فای برای دستگاه خود نام مناسبی اعمال کنید. برای این کار باید ابتدا دستگاه را روشن کرده و از طریق بخش تنظیمات شبکه بی‌سیم یا setup نام مودم خود را تغییر دهید.

توجه داشته باشید که از استفاده از هرگونه اطلاعات شخصی مانند نام‌خانوادگی، شماره تلفن یا نشانی برای نام شبکه وای فای خود بپرهیزید؛ زیرا با این اطلاعات، هکرها زودتر به هویت شما پی می‌برند و سریع‌تر می‌توانند راه ورود به روتر و شبکه را بیابند. علاوه بر کاهش امنیت شبکه، با نام‌گذاری‌های ساده حتی امکان هک حساب‌ها و دستگاه‌های وصل‌شده به وای فای را نیز به هکر خواهید داد.

 

2. پهنای سیگنال مودم را محدود سازید

 

یکی از قابلیت‌های هر مودم از جمله مودم تی پی لینک و مودم دی لینک آن است که سیگنال‌ها را در دامنه‌های وسیعی منتشر می‌کنند. این قابلیت اگر برای محیط بزرگی باشد، بسیار کارآمد است اما در صورتی که محل کار یا منزل شما کوچک یا متوسط باشد، یک نوع تهدید به حساب می‌آید. برای جلوگیری از هک وای فای از طریق سیگنال‌ها می‌توانید دامنه آن‌ها را محدود سازید.

پهنای سیگنال‌های یک مودم در حالت طبیعی و اولیه عدد ۸۰۲٫۱۱g را نشان می‌دهد که جهت افزایش امنیت، امکان محدودسازی آن تا ۸۰۲٫۱۱b و حتی ۰۲٫۱۱n نیز وجود دارد. این کار باعث می‌شود قابلیت ردیابی مودم و تشخیص سیگنال‌ها برای افرادی که قصد هک اینترنت را دارند، تا حدودی غیرممکن شود.

 

3. رمزگذاری قوی و مطمئنی را انجام دهید

 

امروزه استفاده از شبکه بی‌سیم خانگی بسیار متداول شده است و عده زیادی از مردم، از بهترین مودم ارزان و کارآمد استفاده می‌کنند. برای افزایش امنیت شبکه، ابتدایی‌ترین کار آن است که پسوردی قوی برای آن تعریف کنید. هرچه پسورد موردنظرتان طولانی‌تر، تصادفی‌تر و بدون رابطه معنایی باشد، بهتر در جهت جلوگیری از هک وای فای عمل کرده‌اید. رمز وای فای باید بیشتر از ۸ کاراکتر، دارای حروف نگارشی و همچنین حروف کوچک و بزرگ لاتین باشد.

 

4. رمز وای فای را فعال کنید

 

یکی از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از هک وای فای، استفاده از رمزگذاری‌های سخت و قابل اطمینان برای وای فای است. یکی از این رمزگذاری‌ها که بر روی دستگاه‌های قدیمی‌تر کارایی دارد، روش WEP بوده که اکنون یکی از راه‌های ساده جهت هک وای فای به شمار می‌رود.

بعد از آنکه نحوه هک این رمز برای هکرها آسان شد، از سال ۲۰۰۶ روش‌های دیگری چون WPA2 جهت حفاظت از شبکه بی‌سیم به وجود آمدند. برای فعال‌سازی این نسخه و جلوگیری از هک وای فای، باید در پنل تنظیمات مودم وارد قسمت security setting شوید و نوع رمزگذاری مدنظر خود را انتخاب کنید. امروزه نسخه WPA2 تقریبا از تمام دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند اما در صورتی که مودم شما از سخت‌افزارهای قدیمی ساخته شده، بهتر است شیوه WEP را انتخاب کنید.

 

5. WPS را غیرفعال کنید

مودم تی پی لینک

 

غیرفعال کردن دکمه و تنظیمات WPS در مودم یکی از راه‌های جلوگیری از هک وای فای است. Wi-Fi Protected Setup که به اختصار WPS گفته می‌شود، دکمه‌ای در برخی مودم‌ها و دستگاه‌ها است که فرصت سوءاستفاده از وای فای را به هکرها می‌دهد. از طریق این سیستم، کاربران می‌توانند تنها با روشن کردن دکمه WPS یا وارد کردن پین ۸ رقمی مودم به وای فای متصل شوند؛ بدون آنکه از رمز عبور مطمئن یا ورود اطلاعات امنیتی وای فای استفاده کرده باشند.

این سیستم که امروزه نقطه‌ضعف جدی برای مودم‌ها به شمار می‌رود، تنها با نزدیک بودن دستگاه‌ها به شبکه، امکان دسترسی به وای فای را به کاربران می‌دهد و شیوه‌ موثری جهت هک کردن سیستم توسط هکرها است. برای جلوگیری از هک وای فای از این طریق، باید کلید WPS را روی مودم خاموش کنید. سپس به پنل تنظیمات دستگاه بروید و مطمئن شوید که حتما این قابلیت را disable کرده‌اید.

 

6. محل روتر را حرفه‌ای تعیین کنید

 

علاوه بر محدودسازی سیگنال‌ها، محل قرار گرفتن روتر نیز می‌تواند امکان ردیابی وای فای را برای هکرها دشوار کند. اگر دستگاه خود را در مرکز خانه با احاطه بیشتر توسط دیوارها قرار دهید، نه‌تنها امکان دسترسی مناسب به وای فای برای تمام اعضا و اتاق‌ها فراهم می‌شود، بلکه سیگنال‌های مودم خارج از محدود خانه منتشر نمی‌شوند. با این جایگیری مناسب راهی مطمئن را برای جلوگیری از هک وای فای امتحان می‌کنید.

از طرف دیگر، انتخاب چارچوب فلزی برای پنجره‌ها و در ورودی آپارتمان، عایق‌بندی دیوارها، استفاده از روکش‌های فویلی یا آلومینیومی برای دیوارها، قرار دادن قفسه‌ها و شلف‌های فلزی در خانه و همچنین نصب پرده‌هایی که نخ فلزی دارند، از راه‌هایی هستند که سیگنال‌ها را حبس کرده و از خروج آن‌ها جلوگیری می‌کنند. علت این امر، خاصیت فلزات برای به‌دام انداختن امواج رادیویی و اینترنتی و جلوگیری از عبور آن‌ها است.

 

7. رمز وای فای خود را دوره‌ای تغییر دهید

 

برای سردرگم کردن هکرهایی که هر لحظه در پی ایجاد اختلال برای وای فای هستند، تغییر مقطعی گذرواژه وای فای می‌تواند راه مناسبی باشد. در حقیقت، یکی از راه‌های جلوگیری از هک وای فای آن است که به‌صورت دوره‌ای، مثلا ماهانه، فصلی یا حتی هفتگی، از پسوردهای متفاوتی برای وای فای خود استفدده کنید.

از طرفی، به‌خاطر سپردن تعداد زیادی رمز و گذرواژه امکان دارد شما را نیز سردرگم کند؛ به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم هر پسورد جدیدی را که مشخص می‌سازید، بر روی کاغذ بنویسید. در صورتی که گذرواژه‌های انتخابی سخت و با کاراکترهای طولانی و بدون معنا باشند، نیازی به تغییر زود‌به‌زود آن‌ها نیست و می‌توانید از مقاطع ماهانه یا هرچند ماه یکبار جهت تعویض رمز استفاده کنید.

 

8. در مواقع غیراستفاده، وای فای را خاموش کنید

 

یکی از روش‌های مهم برای جلوگیری از هک وای فای، خاموش کردن دستگاه در زمان‌هایی است که نیازی به آن ندارید. به‌طور مثال، هنگام خروج از خانه یا مسافرت و حتی مواقعی که از اینترنت استفاده نمی‌کنید، سیستم‌های چون وای فای و بلوتوث را غیرفعال سازید. این کار نه‌تنها از هک مودم جلوگیری خواهد کرد، بلکه بهتر است بدانید استفاده از وای فای در کاهش شارژ باتری تلفن همراه و لپ‌تاپ بسیار تاثیر می‌گذارد و با خاموش کردن آن، انرژی گوشی را نیز ذخیره خواهید کرد.

 

9. دستگاه‌هایی را که از وای فای استفاده می‌کنند، شناسایی کنید

 

برای چک کردن لیست دستگاه‌هایی که در حال استفاده هستند، دو راه وجود دارد:

 

- در روش اول، می‌توانید برای جلوگیری از هک وای فای از نرم‌افزار who’s on my wifi استفاده کنید. با وارد کردن اطلاعات شبکه خود در این برنامه می‌توانید نام دستگاه‌های متصل به وای فای را ببینید.

- یک راه دیگر، مراجعه به بخش DHCP Clients در تنظیمات وای فای است. هنگامی که به این بخش مراجعه کنید، مشخصات سیستم‌هایی چون گوشی، لپ‌تاپ یا کامپیوتر را که به وای فای متصل هستند، مشاهده خواهید کرد.

 

سخن نهایی

استفاده از شبکه بی‌سیم خانگی در دهه گذشته بسیار متداول شده است. همزمان که استفاده از این شبکه مزایای فراوانی دارد، برقراری امنیت آن و جلوگیری از هک وای فای از مواردی است که باید در مورد این سیستم رعایت کنید. راه‌هایی جهت افزایش ایمنی شبکه‌های وایرلس وجود دارند که بهره بردن از آن‌ها، راه ورود هکرها به مودم شما را مسدود می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین