اضافه خدمت سربازی چگونه بخشیده می‌شود؟

گروه اجتماعی الف،   4000802019

چند روز پس از انتشار تصاویری از سرباز پلیس راهنمایی و رانندگی در حال تمرین دیکته با یک کودک کار اعلام شد که اضافه خدمت این سرباز مورد بخشودگی قرار گرفته است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازان را مورد بررسی قرار دهیم.

اضافه خدمت سربازی چگونه بخشیده می‌شود؟

به گزارش ایسنا، تا همین چندسال پیش اضافه خدمت سربازان که عمدتا ناشی از اضافه خدمت سنواتی آنان بود، با ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح مورد بخشش قرار می‌گرفت. اما مدتی است که این روند تغییر کرده و بخشش اضافه خدمت به فرمانده‌هان و یگان‌ها تفویض شده است. کما اینکه در مورد سرباز پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز بخشودگی شش ماه اضافه خدمت وی با تشخیص فرمانده‌اش انجام شد.  

در همین راستا برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مشمولان غایبی که به خدمت اعزام شده و دارای اضافه خدمت سنواتی باشند در صورتی که حین خدمت سربازی، از وضعیت انضباطی خوبی برخوردار بوده و دارای حسن اخلاق، رفتار و جدیت در انجام وظایف محوله باشند همچنین در صورت ابراز شجاعت و فداکاری در عملیات جنگی با تأیید فرماندهان و رؤسای مربوطه یگان خدمتی، تمام یا بخشی از اضافه خدمت آنها بخشیده می‌شود.

همچنین کارکنان وظیفه‌ای که در عین رعایت نظم و انضباط، در طول خدمت موفق به ثبت ابتکار منجر به تولید محصول، تولید مقاله علمی مهم و معتبر قبل از ورود به خدمت یا حین خدمت شده باشند، می‌توانند از این بخشودگی استفاده کنند و کارکنان وظیفه حافظ حداقل یک جزء قرآن، فعالان در امور فرهنگی، نفرات برگزیده مسابقات فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی و علمی در سطح نیروهای مسلح یا استانی نیز می‌توانند با تأیید فرماندهان و رؤسای مربوطه از این بخشش بهره‌مند شوند.

 سربازان دارای شرایطی اعم فرزند ایثارگر، تأهل، پدر درحبس مشروط به اینکه محکومیت امنیتی نباشد، فوت اعضای درجه یک خانواده در طول خدمت، سرباز تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی نیز می‌توانند از این بخشش اضافه خدمت بهره‌مند شوند.

کارکنان وظیفه‌ای که حداقل به مدت ۱۲ ماه از مدت خدمت سربازی خود را  در مناطقی با مسافت بیش از ۳۰۰ کیلومتر خارج از محل سکونت خود خدمت کنند نیز می‌توانند از بخشش فوق بهره‌مند شوند.

برخی از مصادیقی که موجب استفاده از بخشش حین خدمت می‌شود، در ادامه آمده است، البته بخشنامه کامل شامل ۲۹ بند است که مهم ترین آنها در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است:

 خدمت کارکنان وظیفه چه بومی یا غیربومی در منطقه امنیتی درگیر با حداقل شش ماه خدمت به صورت پیوسته یا هشت ماه به طور متناوب و کارکنان وظیفه غیربومی در منطقه امنیتی غیردرگیر و عملیاتی با حداقل ۱۰ ماه خدمت و کارکنان وظیفه غیربومی در منطقه محروم و بد و آب و هوا با حداقل ۱۲ ماه خدمت در منطقه.

خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور مانند امور حفاظت فیزیکی، دژبانی، رانندگی در مناطق کم‌برخوردار و ...

 کارکنان وظیفه شاغل در مناطق عادی که حداقل یک سال در یگان پاسداری خدمت کرده باشند.

کارکنان وظیفه‌ای که به واسطه شغل عموماً در معرض شرایط جوی سرما و گرما یا به اصطلاح در محیط خارج از ساختمان‌ها خدمت کرده باشند.

 افرادی که دارای شرایط خاص هستند (مانند کارکنان وظیفه یتیم، فرزند ایثارگران، کارکنان وظیفه متأهل، پدر در حبس مشروط به محکومیت امنیتی نباشد، فوت اعضای درجه یک خانواده در طول خدمت، کارکنان وظیفه تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی و ...)

حسن نگهداری اموال در اختیار کارکنان وظیفه مانند رانندگان و ...

کارکنان وظیفه که در عین رعایت نظم و انضباط، در قبل و حین خدمت، موفق به ثبت ابتکار منجر به تولید محصول، مقاله علمی مهم و معتبر و ... شده باشند.

کارکنان وظیفه حافظ حداقل یک جزء قرآن، حافظ حداقل یک پنجم نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول کافی.

سرباز نمونه در جشنواره‌های سازمانی و نیرویی مانند جشنواره حضرت علی اکبر (ع)، گرامیداشت روز سرباز، برتر دوره‌های آموزش (رزم مقدماتی، تخصصی، مهارت‌آموزی و...)

 نفرات اول تا دهم مسابقات فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی، علمی و ... که در سطح سازمانهای نیروهای مسلح برگزار می‌شود و نفرات اول تا سوم مسابقات فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی و علمی و ... در سطح یگانی، استانی و نیرویی شده باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین