ابداع یک "رایانه نقابی" برای غواصی آزاد

گروه فناوری الف،   4000730021

یک دستیار رایانه‌ای جدید موسوم به "اوکساما"(Oxama) به جای قرارگیری روی مچ غواصان آزاد، روی صورت آنها قرار می‌گیرد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، غواصی در زیر آب در حالی که نفس خود را حبس می‌کنید و با نام " غواصی آزاد " شناخته می‌شود، می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل است که بسیاری از غواصان آزاد از یک دستیار کامپیوتری شبیه به ساعت هوشمند روی مچ خود استفاده می‌کند.

غواصی آزاد شکلی از ورزش غواصی است که در آن فرد، نفس خود را تا زمان برگشت به سطح آب حبس می‌کند. علاوه بر توقف نفس، فشار زیاد آب هم باعث می‌شود که عمق و مدت زمان ممکن در شیرجه‌ی آزاد محدود باشد. نمونه هایی از فعالیت‌ها و کاربردهای شیرجه آزاد عبارتند از: ماهیگیری سنتی، شیرجه‌ی آزاد رقابتی و غیر رقابتی، ماهیگیری با نیزه و عکاسی آزاد، شنای موزون، فوتبال زیر آب، راگبی زیر آب، هاکی زیر آب، تیراندازی با هدف در زیر آب و غواصی سطحی.

اصطلاح شیرجه‌ی آزاد بعضی اوقات برای اشاره به غواصی اسکوبا که در آن غواص آزادی عمل بیشتری در حرکات و تنفس خود-به نسبت غواصی با کپسول هوا- دارد نیز استفاده می‌شود.

اکنون ادعا می‌شود که دستگاه جدیدی به نام "اوکساما" با قابلیت نصب روی چهره به شکل یک نقاب، دارای مزایای متعددی است، از جمله این که با کاربر خود صحبت می‌کند.

"اوکساما" که توسط یک استارتاپ ایتالیایی مستقر در میلان به همین نام ایجاد شده است، به شکل یک نقاب سیلیکونی نرم است که از طریق دو بند کشی روی صورت کاربر ثابت می‌شود. می‌توان از عینک شنا در زیر آن استفاده کرد، یا ماسک غواصی را روی آن پوشید.

درون این دستگاه دو ماژول الکترونیکی قابل جابجایی وجود دارد که روی گونه‌های کاربر قرار می‌گیرد. یکی از آنها دارای حسگرهایی است که متغیرهایی مانند عمق، دمای آب، زمان غوطه‌وری، سرعت نزول یا صعود و شتاب غواص را اندازه گیری می‌کند که البته همه اینها توسط اکثر رایانه‌های کنونی برای غواصی آزاد که روی مچ دست غواصان قرار می‌گیرد نیر ردیابی می‌شوند.

اما مزیت "اوکساما" در مقایسه با رقبای خود در این است که همچنین ضربان قلب و میزان اکسیژن خون غواص را از طریق یک حسگر نوری که روی پوست وی قرار می‌گیرد، اندازه می‌گیرد و همچنین زاویه سر غواص را برای آن دسته غواصان آزادی که در حال مسابقه هستند و باید خیلی سریع به عمق آب بروند، اندازه گیری می‌کند که می‌تواند ویژگی مفیدی برای آنها باشد.

ضمن اینکه همه این داده‌ها از طریق ماژول دیگری که شامل مبدل هدایت استخوانی است به کاربر منتقل می‌شود. این ماژول، اصوات ترکیبی را به شکل ارتعاشاتی که از طریق استخوان‌های گونه عبور می‌کنند، به درون گوش داخلی منتقل می‌کند، جایی که آنها به شکل صدا شنیده می‌شوند. در نتیجه، کاربر مجبور نیست یک دست خود را برای خواندن صفحه نمایش رایانه مچی خود همواره بالا نگه دارد.

همچنین با استفاده از یک برنامه که با سیستم عامل‌های اندروید و iOS سازگار است، می‌توان آن را روی چهار حالت تنظیم کرد که شامل حالت‌های زیر است: "کم حرف" که تمام داده‌ها را ضبط می‌کند اما فقط در ابتدا و انتهای شیرجه با کاربر صحبت می‌کند. "هشدار" که در آن فقط در صورت فراتر رفتن از محدوده‌ها و آستانه‌های از پیش تعیین شده با کاربر صحبت می‌کند. "پرحرف" که در آن هشدارها و سایر پارامترهای از پیش انتخاب شده هر ۱۵ ثانیه یک بار بیان می‌شوند و "بی صدا" که در آن داده‌ها ضبط می‌شوند، اما اصلاً چیزی به کاربر گفته نمی‌شود.

و همانطور که در سایر رایانه‌های غواصی نیز اتفاق می‌افتد، همه داده‌ها برای ثبت در گزارش غواصی کاربر ذخیره می‌شوند.

"اوکساما" در حال حاضر در حال تامین سرمایه برای تولید انبوه است و قیمت برنامه ریزی شده برای آن ۱۱۶۰ دلار تعیین شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین