پیام‌های راهبردی مهم‌ترین سخنرانی سید حسن نصرالله

گروه جهان الف،   4000728074 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مهم‌ترین سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سالهای اخیر حاوی پیام‌های بسیار مهمی برای طرف‌های داخلی و بین‌المللی بود.

پیام‌های راهبردی مهم‌ترین سخنرانی سید حسن نصرالله

به گزارش الف، رسانه‌های صهیونیستی سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را مهمترین سخنرانی وی بعد از آغاز جنگ یمن دانستند.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه نیز سخنرانی دوشنبه شب نصرالله را از مهمترین و خطرناک‌ترین سخنرانی‌های اخیر وی ارزیابی و تاکید کرد که وی برای اولین بار نسبت به احتمال جنگ داخلی در لبنان هشدار و از آمادگی خود برای مقابله با این توطئه خبر داد. این سخنرانی پیام‌ها و سیگنال‌های بسیار مهمی را شامل می‌شود که می توان بخشی از آن‌ها را در موارد زیر برشمرد: 

اول: نصرالله در سخنرانی اخیر خود  بر خلاف روال معمول بخشی از اسرار نظامی مربوط به تعداد عناصر حزب‌الله را فاش کرده و گفت که این حزب در حال حاضر صد هزار مبارزه آموزش دیده و آماده را در اختیار دارد که هدف اصلی از آماده‌سازی این تعداد، ایستادگی در برابر تجاوزهای احتمالی رژیم صهیونیستی و حفاظت از لبنان در  برابر طمع‌ورزی های این رژیم است. اهمیت این اظهارات زمانی روشن می‌شود که می‌بینیم رسانه‌های صهیونیستی تعداد مبارزان این حزب در سال ۲۰۰۶ را ۲۰ هزار نفر ارزیابی  کرده و مدعی بودند که این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۴۵ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

 

دوم: کارشناسان اعتقاد دارند که ارائه  آمار مربوط به تعداد عناصر حزب الله لبنان بر خلاف رویه معمول این حزب ناشی از نگرانی عمیق دبیرکل حزب الله نسبت به تلاش برای ایجاد «جنگ داخلی» و اصرار حزب الله به بازدارندگی در این عرصه صورت گرفت که در سخنرانی اخیر با بیش از 20 بار تکرار در سخنرانی یک و نیم ساعته وی به کلید واژه اصلی این اظهارات تبدیل شده بود. 

حزب الله لبنان پیش از این حتی در برابر شدیدترین تهدیدات رژیم صهیونیستی نیز به صورت مجانی اطلاعات محرمانه خود را فاش نکرده بود و همین موضوع نشان می دهد که این حزب  تا چه حد به صلح و ثبات پایدار در لبنان اهمیت می دهد و از جنگ داخلی در راستای تخریب معیشت و زندگی مردم و از بین بردن اقتصاد حداقلی این کشور نگران است. 

سوم: دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود بدون اشاره مستقیم به نام سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی هجمه تندی به وی کرده و او را به تلاش برای ایجاد فتنه و جنگ داخلی در لبنان در راستای اهداف و برنامه‌های کاری طمع‌ورزانه خود و اربابان خارجی‌اش متهم کرد.

کارشناسان  تحلیل سخنرانی معتقدند عدم ذکر نام سمیر جعجع در این سخنرانی برای کم اهمیت نشان دادن وی صورت می‌گیرد، همین بی‌توجهی بود که طی سالهای گذشته باعث می شد حزب‌الله واکنشی نسبت به اظهارات خصمانه جعجع و هم حزبی‌های وی نشان ندهد و بزرگ‌منشانه از این توهین‌ها و تحریف‌ها عبور کند، البته این موضوع منافاتی با نگرانی عمیق حزب‌الله نسبت به پیامدهای ایجاد جنگ داخلی در لبنان ندارد و اهمیت حوادث الطیونه باعث شد حزب الله از زبان دبیرکل خود این سکوت را بشکند و در برابر اقدامات تحریک‌آمیز حزب نیروهای لبنانی واکنش نشان دهد.

چهارم: حزب الله لبنان در شرایطی که کمال خویشتنداری را در جریان حوادث اخیر لبنان در پیش گرفته، با این سخنرانی توپ را به زمین طرف‌های مقابل انداخته تا آنها نسبت به توطئه‌هایی که برای آینده لبنان طراحی شده، هوشیار باشند. توطئه‌هایی که در صورت وقوع «تر و خشک را با هم می سوزاند» و مردم لبنان را قربانی اصلی خود قرار می‌دهد. این معنای بخشی از اظهارات نصرالله بود که تاکید کرد رئیس حزب نیروهای لبنانی در اجرای برنامه‌های خود از کشتار مردم هیچ ابایی ندارد.

پنجم: پیام این سخنرانی تنها متوجه نیروهای لبنانی نبود. بلکه  سعودی، آمریکایی ، صهیونیستی جعجع نیز از مخاطبان این اظهارات بودند. اشاره دبیر کل حزب‌الله به توطئه خارجی در لبنان که جعجع به ابزار اجرایی آن تبدیل شده، هشداری جدی به تمام دولت‌ها و جریانهایی است که بر طبل اختلافات فرقه ای و طایفه‌ای در لبنان می‌کوبند. درست به همین علت بود که با وجود رویکرد داخلی این سخنرانی، روعی کایس متخصص امور عربی رسانه صهیونیستی کان در صفحه توئیتر خود این سخنرانی را از مهم‌ترین سخنرانی های نصرالله طی سالهای اخیر ارزیابی و شبکه 12 تلویزیون اسرائیل نیز آن را بی سابقه توصیف کرد.

نصرالله به این تریب به  طرفهای آمریکایی صهیونیستی سعودی فهماند که جنگ احتمالی داخلی جدید در لبنان  برخلاف جنگ داخلی گذشته محصور به مرزهای این کشور نخواهد بود و از آنجا که با  توطئه‌ای بین المللی آغاز می‌شود، با واکنش‌های خارجی حزب الله و سایر متحدان این حزب همراه خواهد بود که می‌تواند زمینه ساز بروز جنگ فراگیر در منطقه شود.

ششم: نصرالله تاکید کرد که حزب الله به ابزار پیشبرد طرح‌های خارجی تبدیل نخواهد شد و خود را مشغول فضای امنیتی داخل لبنان نخواهد کرد، علاوه بر اینکه حزب الله با این تعداد فراوان از نیروهای آموزش دیده خود حتی در صورت مشغول شدن به اوضاع داخلی نیز قادر به حضور در چندین جبهه همزمان خواهد بود و می تواند در برابر تهدیدات احتمالی صهیونیست‌ها نیز ایستادگی کند.

هفتم: یکی دیگر از نقاط عطف اظهارات نصرالله را می‌توان در این جمله ارزیابی کرد که گفت حزب‌الله در قوی‌ترین شرایط خود قرار دارد، این موضوع یک بیان ساده از رهبر این حزب نیست، بلکه واقعیتی است که رسانه‌های صهیونیستی و شخصیت‌های سیاسی این رژیم نیز با وجود تلاش برای کم اهمیت نشان دادن خطر حزب‌الله، مجبور به اذعان به آن شده‌اند. این قدرت تنها از ناحیه تعداد عناصر مبارز حزب‌الله که نصرالله در این سخنرانی به صراحت از آن پرده برداشت، نیست؛ بلکه می‌تواند شامل سایر مولفه‌های قدرت نظامی نظیر تعداد موشک‌های دوربرد و نقطه زن و تسلیحات سبک و سنگین و آموزش های پیچیده نظامی و مبارزاتی و توان اطلاعاتی و عملیاتی نیز باشد که توانمندی حزب‌الله در تمامی این عرصه‌ها بویژه در میدان‌های جنگی سوریه به اثبات رسیده است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۰۸۷۷۱۶:۳۰:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۸
حزب الله لبنان مقتدر و بیدار است و مانع توطئه های امریکا و اسرائیل برای راه انداختن جنگ داخلی در لبنان خواهد شد.
ناشناس۲۲۵۱۲۲۶۲۰:۰۸:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۸
در صورت جنگ داخلی در لبنان ، حزب الله اسرائیل و پایگاه‌های یانکی‌ها را در منطقه از بین خواهد برد
ناشناس۲۲۵۱۳۲۲۲۰:۵۷:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۸
تا رژیم صهیونیستی هست منطقه روی آرامش نخواهد دید!
ناشناس۲۲۵۰۹۷۰۱۷:۳۷:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۸
حزب الله پیروز است
ناشناس۲۲۵۱۰۴۵۱۸:۲۴:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۲۸
خداوند در حال حاضر بیشتر از هر زمانی نیازبه تدبیر تو برای جهان اسلام داریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      آخرین عناوین