کارشناس سازمان ملل: پیروی مفرط از تحریم‌های آمریکا، به سلامتی ایرانیان لطمه زده است

گروه سلامت الف،   4000727102

یکی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از پیروی شرکت‌ها و موسسات از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه در بخش پزشکی و بهداشتی به شدت ابراز تاسف کرد.

کارشناس سازمان ملل: پیروی مفرط از تحریم‌های آمریکا، به سلامتی ایرانیان لطمه زده است

به گزارش فارس، یکی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گزارشی از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه بخش پزشکی و بهداشتی ایران و پیروی کشورها از آن به شدت ابراز تاسف کرد.

به گزارش وبگاه «حقوق بشر سازمان ملل»، «النا دوهان» نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در گزارش خود درباره دروغگویی آمریکا در زمینه معافیت بخش پزشکی و بهداشتی ایران از تحریم‌ها نوشت، تصمیم یک شرکت سوئدی تولید بانداژ برای توقف فعالیت در ایران نشان می‌دهد که چگونه اعمال افراطی تحریم‌های ایالات متحده به توانایی بیماران ایرانی در برخورداری از حقوق انسانی به ویژه حقوق بهداشت، عاری بودن از دردهای جسمی و روانی  آسیب می‌رساند.

به گفته وی، افراد مبتلا از بیماری نادر پوستی شدید «اپیدرمولیز بولوسا» رنج می‌برند که باعث زخم‌های بسیار دردناک می شود. بسیاری از بیماران کودک هستند اغلب آنها را «بیماری پروانه» می‌نامند زیرا پوست آنها مانند بال‌های پروانه شکننده است. گزارش شده است که باند تولید شده توسط شرکت سوئدی موثرترین درمان برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت‌های تهدید کننده بیماری‌های نادر پوستی است.

به گفته وی، از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال 2018 باعث شد تا این شرکت از ترس تحریم‌های ثانویه، تجارت خود با ایران را متوقف کند.

به گفته کارشناسان، بسیاری از بانک‌ها، موسسات و شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های دارویی و پزشکی در سراسر جهان، از ترس مجازات احتمالی از تحریم‌ها پیروی می‌کنند. این امر باعث شده است ایران نتواند پانسمان از شرکت سوئدی وارد کند. این در حالی است که اعلام شده بود که کالاهای پزشکی و سایر کمک‌های بشردوستانه معاف از تحریم‌های آمریکا هستند.

این کارشناس سازمان ملل در گزارش خود ذکر کرد، اگرچه این شرکت سوئدی دارای سیاست حقوق بشری مستقل است، اما اقدامات دولت سوئد و مسئولیت بین المللی آنها نشان از نقض حقوق بشر دارد.

بر اساس منشور سازمان ملل متحد در زمینه تجارت و حقوق بشر، شرکتها موظفند از نقض حقوق بشر در طول فعالیتهای خود هرجا که تجارت می‌کنند اجتناب ورزند و دولتها  نیز موظفند که تضمین کنند که اقدامات شرکت‌ها با این هدف مطابقت دارد. دولتها همچنین موظفند حق سلامتی را تضمین کنند یا دستکم از هرگونه اقدام یا کوتاهی که ممکن است موجب نقض منشور جهانی حقوق بشر شود، خودداری کنند.

با آنکه دولت آمریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌ها به دلیل بیم از نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا تمایلی به انجام تراکنش‌های مالی مربوط به طرف‌های ایرانی حتی برای معاملات مربوط به غذا و دارو ندارند.

آمریکا و سوئیس  ۱۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ مدعی اجرایی شدن ساز و کار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام‌ انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک مرکزی ایران نمی‌تواند میلیاردها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند را به حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. این مسئله را سال گذشته پنج منبع آگاه به موضوع به خبرگزاری رویترز گفتند.

 علاوه بر مبادلات اقلام بشردوستانه در سایر حوزه‌ها هم تحریم‌های آمریکا مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده‌اند؛ مثلاً بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه تمایلی برای تحت پوشش قرار دادن شناورهای ایرانی حتی برای تجارت مجاز هم ندارند.

دولت آمریکا سنت دیرینه‌ای در کارشکنی در مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران دارد. واشنگتن آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ به دلیل صدور دستورالعملی جدید که عملاً مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را غیرممکن می‌کرد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین