نگاهی به اقدام اخیر آمریکا در چین؛ اپل برنامه قرآن مجید را از اپ استور چین حذف کرد

گروه فناوری الف،   4000727031

اخیرا شرکت اپل به درخواست مقامات کشور چین برنامه Quran Majeed را از اپ استور این کشور حذف کرده که با واکنش های بسیاری در رسانه ها مواجه شده است.

اپل برنامه قرآن مجید را از اپ استور چین حذف کرد
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته شرکت اپل به درخواست مقامات چینی، برنامه محبوب Quran Majeed را که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند آیات نورانی قرآن را گوش کنند یا بخوانند، از اپ استور چین حذف کرد. دولت چین، دین اسلام را به عنوان دین رسمی این کشور قبول دارد و اکنون کاربران این اقدام را تضاد با این مقبولیت می‌دانند.

برنامه Quran Majeed در سال ۲۰۱۰ و متعلق به توسعه دهنده این برنامه یعنی خدمات مدیریت اطلاعات پاکستان (PDMS) است. این برنامه در حال حاضر مورد استفاده ۲۵ میلیون مسلمان در سراسر جهان است. پس از حذف این برنامه که یک میلیون کاربر در چین دارد، حسن شفیق احمد؛ مدیر ارشد این شرکت قرآنی اعلام کرد که ما در تلاش هستیم تا با اداره فضای مجازی چین و مقامات این کشور ارتباط برقرار کنیم تا این برنامه دوباره به App China برگردد.

برنامه قرآن مجیدمحیط کاربری برنامه قرآن مجید

او ادامه داد: "طبق اطلاعاتی که بدست آوردیم، چین نیاز به مستندات بیشتری دارد تا تعدادی از برنامه‌ها را در فروشگاه‌های موبایلی این کشور نمایش دهد. برنامه‌هایی که حاوی محتوای کتاب‌ها یا مجلات هستند، باشد مجوز انتشار آنلاین را از اداره انتشارات ملی چین دریافت کنند. " البته هنوز اعلام نشده که این برنامه مجوزهای انتشار آنلاین را داشته است یا خیر.

چین، بازاری بزرگ برای اپل

بازار چین، در رده سوم پس از بازار‌های آمریکا و اروپا از نظر فروش قرار دارد. اپل برای فعالیتش در چین باید تابع قوانین حزب کمونیست چین باشد، بنابراین برنامه‌هایی که می‌توانند از خط قرمز‌های این کشور عبور کنند را حذف می‌کند. چین یکی از مهمترین بازار‌های بزرگ برای اپل است و زنجیره تامین این شرکت برای بقا به شدت به چین وابسته است. حذف برنامه Quran Majeed توسط سایت Apple Censorship انجام شد، این وب سایت برنامه‌های App Apple را در سراسر جهان نظارت می‌کند.

البته می‌توان اقدام تازه مقامات چینی را به موضوع پیوستن مسلمانان اویغور در این کشور به گروه تروریستی داعش مرتبط دانست. در جنگ داعش با سوریه و عراق تعدادی از این افراد به این گروه افراطی پیوسته بودند و می‌توان گفت چین اکنون نگران این است که باز هم تعدادی از این افراد به گروه‌های افراطی بپیوندند و در این کشور حملات تروریستی انجام دهند.

امکانات برنامه قرآن مجید

امکانات برنامه قرآن مجید

 

اعمال سلیقه سیاسی، تضییع حقوق کاربران

در همین راستا، محمدهادی بیات، روزنامه نگار، پژوهشگر و فعال حوزه فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارتباطات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "با توجه به تغییراتی که فضای مجازی و ابزار‌های دیجیتالی داشته اند اولین و مهمترین نکته‌ای که به نظر می‌رسد اهمیت برنامه‌های کاربردی موبایلی بسته به محتوا‌های جاری روی آن‌ها است. بدون شک این عصر را باید عصر درخشش محتوای دیجیتال دانست. از این رو بیشتر و بیشتر در خصوص تاثیر و به عبارتی معجزه محتوای دیجیتال خواهیم شنید. "

وی ادامه داد: " فعالیت‌های محتوایی کاربران است که باعث رونق و درآمدزایی پلتفرم‌ها می‌شوند. از طرفی پلتفرم‌ها علیرغم اینکه در ارتباط با حکومت‌ها هستند، عملا هویت مستقل دارند یعنی باید از اعمال سیاست‌های حاکمیتی دولت‌ها و حکومت‌ها مستقل باشند. دخالت‌ها و اعمال سلایق سیاسی در موارد بسیاری می‌تواند به تضییع حقوق کاربران منجر شود. "

بیات تصریح کرد: "اپ استور سابقه حذف برنامه‌های کاربردی مختلفی از جمله اپ‌های ایرانی را به بهانه‌های مختلف دارد. عموما هم مانند باقی پلتفرم‌های بزرگ و پر مخاطب در این موارد پاسخگو نیست. اما در خصوص موضوع خاص درخواست‌های چین از شرکت اپل این شرکت ترجیح داده به یک توضیح ساده بسنده کند و منافع خود در کشوری که سازنده عمده سخت افزار‌های گوشی موبایل اپل است و کاربران فراوانی در این کشور دارد به شعار‌های آزاد اندیشی و ماهیت مستقل خود ترجیح دهد.

محمدهادی بیات

به عبارتی کشوری مثل چین با داشتن قدرت اقتصادی و ارتباط فناورانه با جهان می‌تواند خواست خود را حتی به بزرگترین برند‌های جهانی تحمیل کند. در این راستا فشار‌های مردمی مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی و همچنین پیگیری‌های حقوقی تشکل‌های غیر دولتی و فعالان حقوق مدنی می‌تواند بر تجدید نظر شرکت اپل برای بازگرداندن این برنامه، موثر واقع شود و بیش از یک میلیون کاربر چینی این برنامه را از محتوای آن بهرمند سازد. "

گفتنی است که برنامه قرآن مجید اکنون در سراسر دنیا در اختیار کاربران قرار دارد و خدماتی مانند نسخه دیجیتال قرآن به زبان عربی و با ترجمه به زبان‌های مختلف، مسجدیاب، قاریان مختلف، زمان‌های اذان و قبله نما را به کاربران ارائه می‌کند. حذف این برنامه از فروشگاه اپل در کشور چین، واکنش‎های بسیاری را از سوی کاربران مسلمان و حتی چهره‌های سیاسی کشورهای مسلمان در پی داشت و همگی از شرکت اپل و خصوصا دولت چین انتظار دارند تا پاسخی روشن و منطقی برای این اقدام ارائه کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین