تنش زدایی ایران و عربستان پیش چشم آمریکا؟!

گروه جهان الف،   4000726138 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی می نویسد: «در شرایط کنونی، سعودی ها احتمالا به این درک رسیده اند که شاید آمریکایی ها در جریان تنش زدایی خود با ایران، آن ها را قربانی کنند. از این رو، آن ها سعی داشته اند تا به نوعی از آمریکا سبقت بگیرند و زودتر از این کشور با تهران به یک توافق برسند. اگر این اتفاق بیفتد، بدون تردید این مساله با استقبال خوبی در جهان اسلام نیز رو به رو خواهد شد».

تنش زدایی ایران و عربستان پیش چشم آمریکا؟!

به گزارش الف، پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی به روند جاریِ تنش زدایی میان ایران و عربستان پرداخته و به طور خاص این روند را نتیجه شکست های آمریکا در منطقه خاورمیانه و رسیدنِ کشورهایی نظیر عربستان به این درک دانسته که قبل از وقوع اتفاقات ناخوشایند برای آن ها(در شرایطی که نفوذ و قدرت آمریکا در منطقه خاورمیانه به شدت کاهش یافته و می یابد)، بایستی خود راسا اقدام به تنش زدایی با ایران کنند و از منافع خود از این طریق حراست نمایند. 

میدل ایست مانیتور دراین رابطه می نویسد: «ایالات متحده آمریکا از سال 1979(همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی)، راهبردی تهاجمی را در قبال ایران اتخاذ کرده است. آمریکا تمام توان خود را به کار گرفته تا ایران را منزوی کند و از آن تصویرِ دولتی نابهنجار را در میان همسایگان این کشور و همچنین درجهان اسلام ارائه کند. آمریکا در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نقشی اساسی در ایجاد یک اتحاد در میان کشورهای عربی که شاملِ عراق، مصر، اردن، و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می شد و هدف آن مقابله با به اصطلاح صدور انقلاب اسلامی ایران بود، بازی کرد. 

این راهبرد(منزوی سازی و ائتلاف سازی علیه ایران)، راهبرد اصلی آمریکا و شرکای اروپایی آن بود تا اینکه آن ها به این نتیجه رسیدند که جهت مقابله با توان و قدرت گیری هسته ای ایران، هیچ راه حلی الا تعامل و مذاکره با تهران و اعطای برخی امتیازات به آن ندارند. این ایده خیلی زود با مخالفت جدی اسرائیل و کشورهای عربی رو به رو شد. در نهایت، همزمان با روی کار آمدن "دونالد ترامپ" رئیس جمهورِ جمهوریخواه آمریکا، روند مذکور تغییر کرد و آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته ای ایران موسوم به "برجام" خارج شد و در قالب "کارزار فشار‌حداکثری" نیز، سیلی از تحریم ها را علیه ایران فعال کرد. 

با این حال، فشارهای ترامپ علیه ایران نه تنها قدرت گیری هسته ای این کشور را متوقف نکرد، بلکه عملا ایران را به چند برابر کردن سرعت پیشرفت توانمندی های هسته ای اش سوق داد و به نوعی ایران را صاحبِ یک اهرم فشار موثر در برابر کشورهای غربی و منطقه ای نمود. این مساله به خوبی سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی را به این درک رسانده که راهکارهای توام با فشار آن ها علیه ایران، کاملا بی نتیجه بوده اند و تغییر رویکرد در این رابطه نیز کاملا ضروری است. در نقطه مقابل، چین به عنوان اصلی ترین رقیب جهانی آمریکا نیز بر اثر رویه‌های غلطِ دولت های آمریکا، تا حد زیادی توانسته دامنه قدرت و نفوذ خود را در عرصه بین المللی، به ضرر آمریکا توسعه بخشد. 

در شرایط کنونی، این دیدگاه در آمریکا به شدت وجود دارد که اگر واشنگتن جلوی کشورهایی نظیر ایران و چین را نگیرد، آن ها خیلی زود زمینه را برای کنار زدن آمریکا از موقعیت هژمونیک و برتر آن در جهان فراهم خواهند کرد. اگرچه جو بایدن نیز همچون دونالد ترامپ، چین را به عنوان اصلی ترین چالش علیه آمریکا تعریف کرده است، با این حال، اینطور به نظر می رسد که دولت بایدن رویکردی متفاوت را نسبت به روابط ایران و چین دارد و سعی دارد با ایجاد شکاف میان این دو کشور، به نوعی جبهه چین را در عرصه بین المللی تضعیف کند. از این رو، چندان عجیب نخواهد بود اگر در ماه های آتی شاهد نوعی نرمش آمریکا در مقابل تهران باشیم که در نوع خود می تواند زمینه را برای تنش زدایی و نزدیکی بیشتر میان ایران و عربستان فراهم کند. 

عربستان سعودی به طور خاص پس از خروج ترامپ و داماد وی "جرار کوشنر" از قدرت(بویژه با توجه به اینکه خروج آن ها از قدرت با خروج "بنیامین نتانیاهو" از کرسی نخست وزیری اسرائیل نیز همراه بود) به شدت احساس بیقراری و اضطراب دارد. البته که تاکنون مشخص شده که دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری بایدن نیز رویکرد چندان دوستانه ای به عربستان سعودی و شخص "محمد بن سلمان" به دلیل عملکرد مجرمانه آن در پرونده قتل "جمال خاشقچی" ندارد و بدون تردید همچون دولت ترامپ، به رژیم عربستان یک چک سفید امضا نخواهد داد. 

در سطحی گسترده تر، بسیاری از نشانه ها از جمله عقب نشینی آمریکا از افغانستان و عراق نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس را به این باور رسانده که در شرایطی که دولت بایدن در حال متمرکز کردنِ توجه خود بر چین است، این دسته از کشورها بایستی از طریق تنش زدایی با ایران، به نوعی ثبات و خلا حضور آمریکا را پُر کنند. این مساله مخصوصا در شرایطی که اسرائیل نیز مایل نیست تا به نیابت از کشورهای عربی وارد جنگ با ایران شود و یا از آن ها در برابر ایران حراست کند، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می شود. 

جدای از این ها، اگرچه اختلافات فراوانی میان ایران و عربستان سعودی وجود دارد، با این حال، دلیل اصلی اصطکاکات آن ها این است که این دو کشور در دو جبهه متفاوت قرار دارند. به بیان دیگر، همراهی عربستان با آمریکا دلیل اصلیِ روابط پرتنشِ آن با ایران است. در شرایط کنونی، سعودی ها احتمالا به این درک رسیده اند که شاید آمریکایی ها در جریان تنش زدایی خود با ایران، آن ها را قربانی کنند. از این رو، آن ها سعی داشته اند تا به نوعی از آمریکا سبقت بگیرند و زودتر از این کشور با تهران به یک توافق برسند. اگر این اتفاق بیفتد، بدون تردید این مساله با استقبال خوبی در جهان اسلام نیز رو به رو خواهد شد. 

برای ایران نیز ترمیم روابط با عربستان سعودی و دیگر همسایگان عربی این کشور، یک هدفِ اعلامی است. بدون تردید توسعه هر چه بیشتر روابط دیپلماتیک ایران در عرصه های منطقه ای و بین المللی، به ایران ابزارهای مناسبی را ارائه خواهد کرد تا بتواند از کلیه ظرفیت های خود جهت پیشبرد دستورکارهایش استقفاده کند. 
تنش زدایی میان ایران و عربستان می تواند تاثیر مثبتی بر نبردهای نیابتی در منطقه مخصوصا در کشورهایی نظیر سوریه و یمن داشته باشد و در عین حال از شدتِ نزاع های سیاسی در لبنان و عراق نیز خواهد کاست. روابط بهتر میان تهران و ریاض همچنین می تواند با استقبال کشورهایی نظیر پاکستان و  افغانستان نیز رو به رو شود زیرا هر دو کشور به نوعی در چهارچوب تنش ها میان ایران و عربستان گرفتار شده اند. از سوی دیگر، تنش زدایی میان تهران و ریاض می تواند روند منفی عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و برای آن مانع و چالشی جدی و اساسی ایجاد نماید. 

بدون تردید رویکرد جدید دولت عربستان در قبال ایران که یک قدرت منطقه ای قدیمی در خاورمیانه است، می‌تواند حامل امنیت و ثبات بیشتری برای منطقه خاورمیانه باشد. با این حال در این چهارچوب یک سوال اساسی نیز مطرح می شود: آیا این روند می تواند در راستای منافع آمریکا نیز باشد یا خیر باید آن را ضربه ای جدی و اساسی به اعتبار و نفوذ راهبردی آمریکا در منطقه خاورمیانه به حساب آورد؟ بدون تردید این گذشت زمان است که پاسخِ این پرسش را روشن خواهد کرد. با این حال، امکان دارد که اتفاقات شگفت انگیزِ زیادی در ادامه راه رخ دهند که برای برخی طرف ها نظیر آمریکا خوشایند نباشند». 

*لینک: 
https://www.middleeastmonitor.com/20211016-iran-and-saudi-arabia-rapprochement-under-american-eyes/

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۴۸۴۸۱۰۵:۵۷:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
نوکر خانه زاد امریکا و اسرائیل اند اینها.کدام رابطه خوب با دشمن مادر زاد ایران و ایرانیها.چه رابطه ای؟
حسین۲۲۴۹۲۱۲۱۳:۵۳:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۷
این نظر و عقیده تو هست!داری اشتباه میکنی!!تو از سیاست منطقه ای هیچی سرت نمیشه!!و مثل پیرزنهای کوچه نشین ایده میدی برا خودت
ناشناس۲۲۵۰۰۵۱۰۴:۲۵:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۲۸
شماهم خوابی و هم بی تربیت. خوب کسانی که تشنه رابطه عربستانند امثال شماها هستند.
ناشناس۲۲۴۸۵۶۵۰۷:۴۱:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ماجرای تنش زدایی ایران و عربستان مانند ماجرای برجام است. محال است که این دو کشور به این زودی ها به توافق برسند.
ناشناس۲۲۴۹۰۱۶۱۱:۴۶:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۲۷
نه بابا جان! مذاکرات ایران و عربستان بخشی از مذاکرات برجام جدید است که با هماهنگی آمریکا جریان دارد. یادتان باشد قرار بود در مذاکرات جدید مسائل منطقه ای و موشکی هم بگنجد. موشکی را نمیدانم چه شد ام تنش زدایی با کشورهای منطقه در جریان است و مذاکرات ایران و عربستان و حتی ارتباطات اولیه با مصر در جریان است.
ناشناس۲۲۴۸۵۷۳۰۷:۴۸:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
اصول اختلافات بیت ایران و عربستان، همانهایی هستند که بین ایران و غرب هستند: موضوعات هسته ای، موشکی، نیروهای نیابتی.... هر وقت برجام به ثمر برسد، روابط ایران و عربستان هم برقرار خواهد شد.
ناشناس۲۲۴۸۸۵۰۱۰:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث دلخوش کنیم.
ناشناس۲۲۴۸۹۴۱۱۱:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲۷
مانند کشورهای اشغال شده ناموس کشور را در قالب برجام فروختند
ناشناس۲۲۴۹۰۲۹۱۱:۵۳:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ناموس کلمه ای شخصی و من درآوردی است. قانون بالاتر از همه چیز و همه کس است. تا قانون برقرار است، هیچکس و هیچ چیز ناموس کسی نیست.
ناشناس۲۲۴۹۳۱۷۱۵:۰۴:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
بسیار خوب، قانون ان پی تی چی هست؟ شما چی کار کردین؟ با 5 کشور بمب اتم نشستید چی کار کردین؟ شرم کنید و از شهدا خجالت بکشید
ناشناس۲۲۴۸۵۷۴۰۷:۵۰:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
موضوع این است که کشورهای منطقه به ایران اعتماد کمی دارند.
ناشناس۲۲۴۸۹۵۹۱۱:۱۴:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
حامیان داعش و رژیم اسرائیل خود مظهر نابودی اعتماد هستند!
ناشناس۲۲۴۹۱۰۷۱۲:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۷
منظورت چند کشور نوکر آمریکا هست؟
ناشناس۲۲۴۹۲۶۴۱۴:۲۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
منظورت از کشورهای منطقه عراق و سوریه و لبنان و پاکستان و قطر و کویت و عمان و یمن هم هست یا فقط منظورت امارات و عربستان هست!؟
ناشناس۲۲۴۹۲۷۶۱۴:۳۶:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۷
در عوض کشورهای منطقه به عربستان کاملا اعتماد دارن مثلا ترکیه و اردن بخاطر حمایت عربستان از کودتا در کشورشان یا سوریه و عراق بخاطر حمایت عربستان از داعش و تکفیری‌ها یا یمن بخاطر تجاوز ۶ ساله یا قطر بخاطر محاصره چندساله یا لبنان بخاطر گروگان گرفتن نخس‌وزیرش کاملا به عربستان اعتماد دارن
ناشناس۲۲۴۸۶۰۰۰۸:۱۱:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
واقعا؟ مطمئن باشید با هماهنگی و شاید دستور آمریکا بوده است حال چه خوشتان بیاید و چه نیاید
ناشناس۲۲۴۸۶۱۶۰۸:۲۷:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
کدوم تنش زدایی ؟ صدها شبکه ماهواره ای و اینترنتی با پول عربستان علیه ایران فعالیت میکنن ؛ دهها شیعه عربستانی در صف اعدام جانی های وحشی سعودی هستن ؛ تمام تروریستهای دنیا از جماعت وهابی تشکیل شدن ؛ و ... !
ناشناس۲۲۴۸۹۴۵۱۱:۰۷:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ایران چند شبکه تلویزیونی و رادیویی عربی دارد؟
ناشناس۲۲۴۸۶۱۷۰۸:۲۹:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
تنها دلیلی که بن سلمان مفلوک داره به ایران التماس میکنه اینه که از باتلاق یمن در بیاد ، وگرنه این قاتل بالفطره ، کاری بجز آدمکشی بلد نیست
ناشناس۲۲۴۸۶۲۰۰۸:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ایران نباید با رژیمی که ساها با صدام علیه ما جنگیده و بعدها هم کفتارهای تروریستش رو به ایران فرستاده ، مذاکره کنه . جواب این بیایون گردهای دیروز و کاخ نشین های امروز ، فقط موشکه
رضا خان۲۲۴۹۲۱۱۱۳:۵۳:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۷
روسیه کنونی بااین قدرتی که داشتند ودارند هیچ‌وقت خودتعریفی نکردن حالا دوتا موشک کپی ساخته شده دنیارو تهدید میکنید ..میدونی اونها چی دارن..
ناشناس۲۲۴۹۵۴۲۱۷:۲۰:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
کاری کردیم که روس ها نتوانستند بکنند
ناشناس۲۲۴۸۶۳۰۰۸:۴۰:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
مشکل تنش ایران و عربستان آمریکا و اسرائیل نیست. مشکل اونهایی هستن که 6 سال پیش سفارت عربستان رو آتیش زدن
ناشناس۲۲۴۸۷۹۲۱۰:۰۵:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲۷
خخخه سفارت آتش زدن از کی تا حالا باعث قطع رابطه می شود در دنیا؟ برو عمو
ناشناس۲۲۴۸۹۴۸۱۱:۰۹:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
اگه سفارت ایران در امارات و عربستان رو آتیش بزنن و اموالش رو غارت کنن حتما شما تشکر می کنید ؟
ناشناس۲۲۴۹۱۱۴۱۲:۴۲:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۷
درکش سخت نیست فراخوان سفیر و ادعای خسارت و چند جمله علیه آنها و بعد بازگشت همانند جاهای دیگر که به سفارتخانه ها تعرض می شود
ناشناس۲۲۴۹۱۱۹۱۲:۴۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
اولا عربستان اموالش را 2 هفته قبل ان فروخته بود که شک برانگیز است دوم هم مگر به سفارت ایران در اروپا حمله نمی کنند؟ یا سفارت همین اعراب در اروپا؟ یا بلعکس؟
ناشناس۲۲۴۹۱۹۰۱۳:۴۰:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
عمو ، باعث جنگ میشه ! قطع رابطه کمترین اقدام است .
ناشناس۲۲۴۹۸۰۶۲۱:۳۵:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
عمو اگر بنا بر جنگ بود که شهید کردن حجاج در اولویت می بود
ناشناس۲۲۴۸۸۴۵۱۰:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ضعف و انفعال دولت روحانی در قضیه کشتار 500 نفر از ایرانیان در منا و تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده باعث به اتیش کشیدن سفارت عربستان شد.
علیرضا۲۲۴۸۹۹۸۱۱:۳۵:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۷
آقای محترم دورت بگردم شما اول بفرمایید این تنش راکدام کشور بوجود آورد مگر همین کشور عربستان نبود که قبل از اینکه عده ای از دیوار سفارت عربستان در تهران بالا بروند وآن تنش ها را ایجاد کنند درعربستان ودرحادثه منا ده ها حاجی ایرانی رابخاک خون کشیدن حالا چه شده که شما بزرگوار همه گناهان راگردن عده ای میاندازد که چه چرا از دیوار سفارت عربستان بالا می‌روند چرا نمی‌فرماید خون آن همه زواری که پرحادثه منا ریخته شد گردن چه کسی است مگر آنهای که دراین حادثه کشته شدن انسان نبودن که حالا شما شده آید دایه مهربان‌تر از مادر من خودم سه تن از عزیزانم درحادثه منا کشته شدند بدون اینکه کک سران کشور عربستان بگزد آیا این عربستان نبود که اولین بار با این هجوم وحشیانه مردم زوار ایران و چند کشور دیگر رابخاک خون کشید حالا قضاوت رامیگذاریم به وجدان بیدارتان به فرموده امام علی(ع) وجدان تنها محکمه ای است که نیازی به قاضی ندارد وسلام
ناشناس۲۲۴۸۶۶۰۰۸:۵۶:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۷
هی امریکا شکست می خوره هی ما تورم 100 درصدی رو تجربه می کنیم هی عربستان متوجه اشتباهش در خصوص قطع رابطه با ایران می شه و هی ما منزوی تر می شویم. هی همه دنیا اشتباه می کنند و هی اقتصاد ما داغون تر میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!! تا کی می خواهید اشتباهات مسئولان رو گردن دنیا بیاندازید.
ناشناس۲۲۴۹۳۳۲۱۵:۰۹:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
دلیلش این هست که سایت های خبری ایران می روند مقالات چهار تا مقاله نویس خارجی را ترجمه می کنند که یک روز هم در خاورمیانه زندگی نکردند.
ناشناس۲۲۴۸۶۷۰۰۹:۰۲:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
عربستان بدونه اجازه آمریکا آب نمیخوره ، مطمئنا اول رخست گرفته بعد جلو آمده. عربستان استقلالی در ارتباط خارجی با ایران نداره .
ناشناس۲۲۴۸۹۲۶۱۱:۰۰:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۷
تکلیف را مشخص کنید ،عربستان شجره خبیثه هست یا نه ؟
ناشناس۲۲۴۹۲۰۴۱۳:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ایران مظهر پاکی دنیاست ابش با آمریکا کثیف بمب اتم زن و عربستان و اسرائیل کودک کش تو یه جوب نمیره
ناشناس۲۲۵۰۰۵۲۰۴:۳۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۸
بی احترامی اینان به ایران را از مسابقات فوتبالشان میتوان دید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین