احیای مذاکرات برجام از بروکسل می‌گذرد؟

گروه سیاسی الف،   4000725154 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

توافق ايران و اتحاديه اروپا براي گفت‌وگو در بروكسل احتمالاً منجر به انجام دوره هفتم مذاكرات وين جهت احياي برجام شود. البته فعلاً نمی‌توان با قاطعيت گفت حتي در صورت انجام مذاكرات می‌توان چشم‌اندازی براي توافق مجدد قائل شد يا خير؟

احیای مذاکرات برجام از بروکسل می‌گذرد؟

به گزارش الف، مذاکرات وین براي احياي برجام كه از اواسط فروردین‌ماه آغاز شد تا اواخر خردادماه در شش مرحله برگزار شد. بااین‌وجود ابهام و اختلاف‌نظر درباره برخي مسائل و تغيير دولت در ايران موجب شد كه وقفه‌ای در مذاكرات پيش آيد.

بعد از استقرار دولت سيزدهم، ايران هميشه عنوان داشته كه به‌زودی به ميز مذاكرات بازخواهد گشت. هم‌زمان مسئولان جديد وزارت خارجه بارها به اين مسئله مهم اشاره داشته كه صرفاً به دنبال مذاكره براي مذاكره نيستند و خواهان رسيدن به نتايج عملي و مشخص می‌باشند.

در هفته‌های اخير كشورهاي درگير در پرونده برجام، رایزنی‌هایی در سطوح مختلف جهت رسيدن به اهداف خود انجام داده و پیام‌هایی را به‌صورت مستقيم و غیرمستقیم ردوبدل كردند.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، بيست و دوم مهرماه ضمن سفر به ايران با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. يكي از موضوعات مهم و اساسي موردبحث و بررسي در اين سفر، زمان ازسرگیری مذاکرات وین بود كه درنهایت اين جمع‌بندی حاصل شد ایران و اتحادیه اروپا طي روزهای آتی نشستی دوجانبه در بروکسل داشته باشند تا زمينه «برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد» آماده شود.

در پی توافق براي ازسرگیری گفت‌وگوها بين ایران و اتحادیه اروپا، حسین امیر عبداللهیان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روسي خود اظهار داشت: گفت‌وگوهای جاری با انریکه مورا متمرکز بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای رفع مشکلات و بن‌بست کنونی در وین است که به دلیل مواضع و رویکرد تعهدگریز واشنگتن در رفع کامل و مؤثر تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی این کشور به وجود آمده است. امیر عبداللهیان تأکید کرد: دو طرف در پایان گفت‌وگوهای امروز توافق کردند رایزنی‌ها طی دو هفته آینده در بروکسل میان معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مورا ادامه پیدا کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره توافق ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری گفت‌و‌گو‌ها در بروکسل در صفحه توییتر خود نوشت: «البته که مذاکرات در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین در مورد برجام شود. لازم به گفتن نیست».

اولیانوف افزود: «درعین‌حال، جلسه آینده در بروکسل، اگر طرف ایرانی نیاز دارد، می‌تواند به‌عنوان مرحله‌ای مقدماتی برای ازسرگیری مذاکرات واقعی در وین تلقی شود».

باوجود تلاش‌ها براي ازسرگيري مذاكرات و رسيدن به يك توافق عملياتي، سياست واشنگتن استفاده گسترده از ابزار چماق و اعمال فشار براي وادار كردن ايران به عقب‌نشینی است. در هفته‌های اخير بارها مقامات آمريكايي از سياست قديمي ایالات‌متحده كه تجربه هم نشان داده كارايي نداشته سخن گفته‌اند.

در آخرين موضع‌گیری، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه بيست و يكم مهرماه در کنفرانس مجازی در اندیشکده بنیاد کارنگی گفت: ما آماده‌ایم تا خود را با واقعیتی وفق دهیم که در آن با تمامی گزینه‌ها برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران درصورتی‌که این کشور حاضر نباشد به محدودیت‌های خود در برجام بازگردد سروکار داشته باشیم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نيز هفته گذشته در نشست خبری مشترک با وزیران خارجه رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی مدعی شد ما تمام گزینه‌ها را برای مقابله با چالش ایران بررسی می‌کنیم اما همچنان معتقدیم دیپلماسی مؤثرترین روش است و هر دو طرف باید برای دیپلماسی آماده باشند و تا اینجا ما از ایران نشانه‌ای برای دیپلماسی ندیده‌ایم.

البته جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه بيست و سوم مهرماه تلاش كرد تا هنوز واشنگتن را متعهد به گفت‌وگو و مذاكرات برجامي نشان دهد.

 ساكي در کنفرانسی خبری‌ در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا دولت آمریکا از پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی برای داشتن یک «پلان B» در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، استقبال می‌کند یا نه گفت: «تمرکز ما بر دیپلماسی است. دیپلماسی بستر تلاش‌های ما در برهه فعلی است. قصد ندارم در این موقعیت فرضیه‌ای را مطرح کنم. ما مشتاقیم که به وین بازگردیم و مذاکرات را ادامه دهیم».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز يكشنبه، بيست و پنجم مهرماه در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها در خصوص ایران روی میز است، گفت که اتحادیه اروپا در صورت شکست دیپلماسی حول برجام، در مورد «نقشه دوم» فکر نمی‌کند.

آمريكا همچنين در تلاش است تا براي دستيابي به اهداف خود اجماعي را عليه ايران شكل دهد. به همين دليل قرار است رابرت مالي در سفر منطقه‌ای به كشورهاي حاشيه خلیج‌فارس رفته و با مقامات امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر ديدار و رايزني كند كه يكي از موضوعات مهم آن بحث درباره برجام است.

با توجه به تلاش‌های تمام طرف‌ها براي برقراري دوباره مذاكرات وين به نظر می‌رسد در آينده چنين اتفاقي رخ خواهد داد. اگرچه اهداف طرفين براي بازگشت به رایزنی‌ها تفاوت جدي دارد و همين مسئله چشم‌انداز رسيدن به يك توافق برابر و پايدار را بسيار سخت كرده است. درحالی‌که آمريكا و كشورهاي اروپايي بارها عنوان کرده‌اند علاوه بر تغييرات در برجام، می‌باید درباره برنامه دفاعي و سياست منطقه‌ای ايران نيز گفت‌وگو شود. ايران نيز عنوان داشته در دوره پسابرجام انتفاع چنداني به دست نياورده و مهم‌تر آن‌که با خروج آمريكا از توافق، تحریم‌های گسترده‌ای عليه ايران وضع‌شده كه می‌باید حتماً لغو شوند. همچنين ايران خواهان تضمین‌هایی جهت ماندگاري برجام است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۴۶۳۷۰۰۹:۰۷:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
هدف آمریکا از مذاکره و این همه اصرار، برای جلوگیری از پیشرفت کشور و اشتغال ذهنی مسئولین اجرایی و منصرف کردن آنان از کار و تلاش بی‌وقفه برای مردم است. دولت باید یک هیئت سطح پایین برای مذاکره انتخاب کند و رسانه ملی و دستگاه دیپلماسی هم اخبار مربوط به مذاکرات را برجسته ننمایند.
ناشناس۲۲۴۶۴۸۱۱۰:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
شما حتماً ساپورت مالی قوی داشته و در اطراف ویلایتان پیاده روی می کنید. از گشنگی و فقر و فلاکت مردم هم بی اطلاع هستید.
ناشناس۲۲۴۶۵۶۱۱۰:۵۲:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
هدف مشخص است که الان نفت دارد از پاشنه آشیل اقتصاد کشورخارج می شود می‌خواهند همچنان این نقص در کشور ما باشد و به خاطر همین می خواهند هر طور شده توافق شود تا چند سال بعد دوباره تحریم بتوانند بکنند
ناشناس۲۲۴۶۸۷۲۱۳:۱۲:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
بله عزیزم ... نفت داره خارج میشه .. هزینه اش رو هم از جیب من و شما میدن، با گرونی و تورم و بیکاری و رکود اقتصادی! البته اگه شما جزو مردم عادی هستید چون به نظر میرسه مشکلی از لحاظ معیشت ندارید.
ناشناس۲۲۴۷۳۰۰۱۶:۱۹:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
مانند بقیه دنیا که نفت ندارن و گرانی هم ندارند کشور را اداره کنید
ناشناس۲۲۴۷۰۲۶۱۴:۲۸:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
رسیدن قیمت هرکیلو لوبیاچیتی به مرز ۸۰ هزار تومان و عدس به ۵۰ هزار تومان در حالی است که تا همین یکی‌دوسال پیش، عدسی و خوراک لوبیا از جمله غذا‌های ارزان محسوب می‌شدند؛ خوراکی‌هایی که کم‌کم در حال تبدیل شدن به غذا‌هایی لاکچری هستند.
ناشناس۲۲۴۷۰۴۳۱۴:۳۴:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
مردم از مسولین باهوش تر و جلوتر هستند. اگر مسولین به خواسته های مردم گوش می کردند، الان حال روز ما و کشور این نبود و در ردیف پیشرفته ترین کشورهای دنیا بودیم.
ناشناس۲۲۴۶۵۸۳۱۱:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
چطور رسانه ملی گزارش گرانی، فقر و ... مردم را برجسته کند. نظرت چیست؟
ناشناس۲۲۴۶۷۲۳۱۲:۰۶:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۲۴۶۷۵۹۱۲:۲۲:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
هر روز که رسانه ملی دارد از گرانی ها حرف می زند!
ناشناس۲۲۴۷۰۵۲۱۴:۳۸:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
عملا در اقتصاد ایران چیزی نمانده که نام اقتصاد بتوان روی آن گذاشت . اقتصاد اصولی دارد که آنچه در ایران بنام اقتصاد تعریف و عمل می شود شامل هیچ اصلی از آن اصول نیست ..... در خوشبینانه ترین حالت هر سال بدتر از سال قبل خواهیم بود.
سینا۲۲۴۷۵۴۷۱۸:۲۱:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اون مال زمان انتخابات بود، الان خداروشکر همش گشایش هست
ناشناس۲۲۴۶۶۲۷۱۱:۲۳:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
امریکا و اروپا اگر حُسن نیت دارند که ندارند تحریم های ضد ایرانی را لغو کنند و ایران بعد از راستی ازمایی تعهدات برجامی خود را اجرا میکند این دیگه نیاز به مذاکره ندارد.
ناشناس۲۲۴۷۰۵۶۱۴:۳۸:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
تحریم ها لفاظی نیست واقعیت است، اقتصاد ایران در حال ورشکستگی است و علت آن ...
ناشناس۲۲۴۷۳۰۲۱۶:۲۰:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
تحریم به اندازه خودش سهم دارد و نه بیشتر
ناشناس۲۲۴۷۸۶۹۲۱:۰۰:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۴۷۱۸۲۱۵:۲۱:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
عزیزم این برجام که بده و جسد متعفن، چرا پارش نمیکنید چرا ازش نمیاید بیرون ،همه چیز که دست شماس
ناشناس۲۲۴۶۳۷۱۰۹:۰۸:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
خوشبختانه مردم صبور کشورمان متوجه شده‌اند که علت دشمنی دشمنان به خاطر پیشرفت و ترقی ایران در عرصه‌های مختلف است و اگر این موفقیت‌ها در کار نبود دشمنان کاری با ما نداشتند. باید گفت شرارت‌های دشمنان ما را قوی‌تر کرده است.
ناشناس۲۲۴۶۴۸۴۱۰:۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
می شه چند تا از آن پیشرفتهای به دردبخور برای را نام ببرید تا ما هم روشن شویم؟
ناشناس۲۲۴۶۵۷۴۱۱:۰۰:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
برای شمایی که فقط شکم و تورم می بینی معلوم است چیزهای دیگر را نمی بینی
ناشناس۲۲۴۷۰۵۹۱۴:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
هر دولتی که در تحریم باشه یا باید اسکناس بدون پشتوانه چاپ کنه یا بهترین راهش چاپ اوراق قرضه هست ... تامین پول این همه ارگان بدون بازده از علل افزایش هزینه های دولتها و کاهش ارزش پول ملی هست .... پول باید در برابر تولید کالا وخدمات چاپ بشه که این مطلب تو کشور ما پایینه و به جاش بخور بدون تولید زیاد...
ناشناس۲۲۴۷۳۰۷۱۶:۲۲:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
فقط ماندم چرا قبلا پول چاپ می شد و اوراق فروخته میشد! یا کل جهان که همین کار را می کنند ولی بهانه تحریم نمی آورند و تورم هم ندارن!
ناشناس۲۲۴۶۵۷۹۱۱:۰۲:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
کوانتوم، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، تولید واکسن ملی، خودکفایی در عرصه نظامی.....
محمد۲۲۴۶۸۲۸۱۲:۵۲:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
نکته مهم اینستکه اگر شرایط کشور عادی باشد و مردم بر روی کار خود تمرکز داشته باشند این پیشرفتها چند برابر میشود کشور هنوز در صنایع پایه ای کاملن وابسته است اغب مواردی که فرمودید اپراتوری یک دستگاه است تولید میخ با دستگاه خارجی استقلال نیست یا نانو تکنولوژی با ابزار وارداتی پیشرفت محسوب نمیشود
ناشناس۲۲۴۷۳۱۲۱۶:۲۴:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
جهت اطلاع دانش پایه ای در کشور شکل گرفته که افسارش دست خودمان است و مانند و برای صرفه اقتصادی دارد وارد می شود در برخی موارد که خیلی از آن هم نیازی نیست
ناشناس۲۲۴۶۶۱۵۱۱:۱۸:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
صنایع نانو و بیو تکنولوژی و پتروشیمی و هسته ای و موشکی و بخشی از این پیشرفت هاست.
ناشناس۲۲۴۶۵۴۳۱۰:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
کل کشورهای دنیا که با امریکا دشمن نیستند و شعار مرگ بر امریکا ورد زبانشان نیست که پیشرفت ندارند که ! فقط ما پیشرفت داریم که داره چشم امریکا از حسادت در میاد ! فقط ما خوبیم !
ناشناس۲۲۴۶۸۸۶۱۳:۱۶:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
آمریکایی که با ما دشمنی دارد و تازه برای دیگران هم شاخ و شونه می کشد تا با ما کار نکنند بله در خیلی چیزها بدون آمریکا جان پیشرفته هستیم و در دنیا عرض اندام می کتیم
ناشناس۲۲۴۷۱۳۲۱۵:۰۶:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا
ناشناس۲۲۴۷۱۷۵۱۵:۱۹:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
چه پیشرفتی کردیم؟! روغن و کره خوراک دام تمام تنکولوژی و ابزار تولین و مواد اولیه همه وارداتی هستند. یه کارت ملی رو نمی تونیم تولید کنیم. همین کامپیوتر که دارین باهاش پیغام می فرستین وارداتیه . دو تا قلم محصول نام ببر که داخلی باشد و توش تکنولوژی بکار رفته باشه اینکه از چین قطعات واردکنیم و اسم ایرانی بزاریم که هنر نیست.
ناشناس۲۲۴۶۳۷۶۰۹:۰۹:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
آقای روحانی تمام فعالیت دولت خود را در وزارت خارجه خلاصه کرد وزیر خارجه هم تمام امور خارجه را به برجام گره زد آن هم برجامی که نخوانده آن را امضاء کردند. دیدیم که 8 سال از عمر نظام و مردم به هدر رفت و خسارت سنگین به کشور تحمیل شد.
ناشناس۲۲۴۶۷۳۱۱۲:۰۸:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
روحانی منت امریکا و اروپا را می کشید اما رئیسی بر سر غربی ها منت گذاشت که ما داعش را از همسایگی شما دور کردیم.
ناشناس۲۲۴۶۸۵۸۱۳:۰۶:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
شما حافظه ات ضعیف است از این گونه شعارها روحانی هم کم نداد اتفاقا اوحضوری در سازمان ملل این راگفت .
ناشناس۲۲۴۶۳۷۷۰۹:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
از آقای ظریف بپرسید اگر برای فروش و یا خرید منزل یک قولنامه ساده جلویشان می‌گذاشتند بدون مطالعه امضا می‌کردند؟ پس طی دو سال رفت و آمد و فرایند جلسات دقیقاً دنبال چه چیزی و به چه کاری مشغول بودند؟ چرا به جای قهقهه مستانه و قدم زدن با دشمنان نظام کمی وقت برای مطالعه قرارداد چندین ساله نگذاشتند؟ آقای روحانی حقوقدان که شب و روز برجام برجام می‌کرد چه پاسخی دارند؟
ناشناس۲۲۴۶۷۱۷۱۲:۰۳:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ظریف باید پاسخگو باشد چطور نخوانده برجامو امضاء کرده بود ؟!
ناشناس۲۲۴۶۷۶۲۱۲:۲۴:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
عشق به مدینه فاضله خیلی چیزها را کور خواهد کرد
ناشناس۲۲۴۷۶۶۰۱۹:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ظریف خواند همه خواننن بقول شما ظریف نخواند چرا مجلس یک ربعه ان را تسویب شماچرا نخواندید
ناشناس۲۲۴۶۳۷۹۰۹:۱۱:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
با سیاستمداران نابلدی که ایران دارد و 20 سال کشور را بازیچه گستاخان کرده مطمئن هستم که 20 سال دیگر هم کشور همچنان له خواهید کرد
ناشناس۲۲۴۶۳۸۱۰۹:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
آقایون که دایم میگفتن مذاکره نمیکنبم برای مذاکره. حالا قراره برن بروکسل مذاکره کنن که به نتیجه برسن که برن وین مذاکره کنن. احسنت بر سیاست خادجی عزتمندانه. قراره بسته پیسنهادی چندم ارایه بشه ??
ناشناس۲۲۴۶۷۲۱۱۲:۰۵:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد و بدون لغو تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۲۲۴۶۸۵۴۱۳:۰۴:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
خواهید دید که رئیسی هم اقتصاد را معطل مذاکرات خواهد کرد .درد اقتصاد ما درد امروز ودیروز نیست درد کهنه تاریخیست .
ناشناس۲۲۴۷۱۴۳۱۵:۰۸:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
برجام نشان داد که مسیر لغو تحریم ها بن بست است تحریم ها باید خنثی و بی اثر بشود.
ناشناس۲۲۴۶۷۶۶۱۲:۲۵:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
عزتمندانه هیچ وقت با باج دادن همخوانی ندارد که بتن بریزی که دشمن تو ناراحت نشود
ناشناس۲۲۴۶۳۹۹۰۹:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
بروکسل وین آستانه آنکارا بغداد را به یاد بیاور و همه آن آخرش چی شد؟ ول معطل هستید چون خارج از چارجوب آژانس و فراتر از قانون ان پی تی حرکت می کنید و آنها هم خوب فهمیدن شماها چقدر..... هستید و همچنان چماق و هویچ خواهد بود تا شما را ضعیف تر کنند تا همه نوامیس کشور را بگیرند و حمله نظامی و تجزیه ایران را انجام دهند مگر اینکه یک جایی به خود بیایید و در پازل آنها قرار نگیرید
ناشناس۲۲۴۶۴۴۲۰۹:۴۳:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
روزی که نکوست از بهارش پیداست بزودی سال 1400 تمام میشود و تورم و بیکاری و رکود و البته وعده و شعار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت
ناشناس۲۲۴۶۶۲۳۱۱:۲۱:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
تورم و رکود و بیکاری و مشکلات اقتصادی فعلی نتیجه گره زدن چرخ اقتصاد کشور به مذاکره و فرصت سوزی با برجام است.
ناشناس۲۲۴۶۷۸۲۱۲:۳۴:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
البته روز که بهار نداره، اون ساله که بهار داره!
ناشناس۲۲۴۶۴۷۹۱۰:۱۶:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
قبلی ها که مدعی بودند:اصول مذاکره رابلدند! کاری ازپیش نبردند وسرشان,بکرات کلاه رفت؟!!!
ناشناس۲۲۴۶۵۱۸۱۰:۳۵:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
مذاکره برای مذاکره !
ناشناس۲۲۴۶۵۳۶۱۰:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
سریع فوری مذاکره کنید مردم احساس آرامش کنند
ناشناس۲۲۴۶۶۰۸۱۱:۱۵:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
آن وقت چگونه آرامش می گیرند؟
ناشناس۲۲۴۶۶۱۸۱۱:۲۰:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث دلخوش کنیم.
ناشناس۲۲۴۶۵۶۷۱۰:۵۵:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
دوستانی که شعار بی فایده بودن برجام را می‌دهند و تعامل با جهان را ضعف میدانند لطفا برنامه خود را برای اداره اقتصاد و معیشت مردم را بفرمایند بجز دلار ۲۸۴ هزار تومانی
ناشناس۲۲۴۶۸۹۷۱۳:۱۹:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
تعامل با دنیا داریم منتهی تعامل مورد نظر شما برای فشار بیشتر بر کشور است
ناشناس۲۲۴۶۵۷۵۱۱:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اگر تحریمها را بصورت عملی برندارند ، عملا بازگشت آمریکا به برجام برای ایران فاجعه است
ناشناس۲۲۴۶۷۶۸۱۲:۲۸:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
بر فرض هم بردارن دوباره روز از نو برای تحریم و حالا فکر کن برجام تاریخ انقضا هم داشته باشد و بهانه آنها بعد آن باید تمام شود! خخخخه
abbas۲۲۴۶۷۴۳۱۲:۱۴:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
مذاکره برای مذاکره بیشتر شروع شد
ناشناس۲۲۴۶۸۹۵۱۳:۱۹:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
جالبه اردوغانی رو که ملت ترکیه دارند ازش رو برمی گردونند چند تا دونه طرفدار ار اینجا داره!!!
ناشناس۲۲۴۷۰۶۳۱۴:۴۱:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
همین الان اخبار ساعت ۲شبکه ۱ نشون داد در اکلاهامای آمریکا یه قطار با نهایت سرعت به چند اتومبیل که در حال عبور از روی ریل بودند برخورد کرد و اتومبیل ها از شدت برخورد در هوا پرواز کردند وسالم روی زمین آمدند وفقط چند نفر زخمی شدند !! به این می گن پیشرفت و تکنولوزی وتولید !! پراید یا هر اتومبیل ایرانی بود کل نسل سرنشیناشون ور افتاده بود !
ناشناس۲۲۴۷۳۱۶۱۶:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
بعله با آمار کشته های تصادفات آمریکا جان در سال به عدد50هزار تا می رسد هم کشک است!
تبریزی۲۲۴۷۹۵۶۲۱:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
من ماشینم دناست انگشتم رو آروم روش می کشم کاپوت و سقف و بدنه اش فرو می ره. فکر کنم از مقوا ساختن. دلم لک زده یه بار بشینم روی کاپوتش ولی می دونم اگه این کارو بکنم باید بره صافکاری!
ناشناس۲۲۴۷۵۹۸۱۸:۵۲:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
چه بخواهید چه نخواهید طرف صحبت شما آمریکا ست اروپا روسیه و چین واسطه و دلال می باشند
ناشناس۲۲۴۸۶۶۴۰۸:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
چرا الان تو مجلس فحش و بد و بیرا به برجام نمیگن و آتش نمیزنند ؟ مگه اخ نبود ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین