اردوغان در کوچه بن بست

گروه جهان الف،   4000725115 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

شکست اردوغان در سیاست داخلی و خارجی و عدم توانایی در حل چالشهای اقتصادی ترکیه از جمله عواملی است که بخت او را در انتخابات ۲۰۲۳ کاهش می دهد.

اردوغان در کوچه بن بست

به گزارش الف، در سایه بحران اقتصادی و سیاسی بی سابقه در ترکیه این روزها دیگر «رجب طیب اردوغان» هواداران همیشگی خود را در صحنه نمی بیند؛ این موضوع را میتوان صراحتا در تصاویر سخنرانی های اردوغان دید؛ جایی که دیگر طرفداران او در اطرافش تجمع نکرده اند.

بسیاری از ناظران علت این امر را افول جایگاه مردمی اردوغان در ترکیه بعد از تصمیمات و سیاست های اشتباه وی در عرصه داخلی و خارجی می دانند. 

افزایش نارضایتی های عمومی از رئیس جمهور ترکیه و حزب وی موسوم به « عدالت و توسعه» را می توان در آخرین انتخابات محلی این کشور در دو سال گذشته دید؛ جایی که  کنترل بخش عمده کلان شهرهای ترکیه که پیش از این در حاکمیت حزب عدالت و توسعه بود از اختیار این حزب خارج شد. کلان شهر استانبول که قریب به یک چهارم از جمعیت ترکیه را در خود جای داده از موقعیتی منحصر بفرد برخوردار است که به دست حزب رقیب یعنی حزب جمهوریخواه خلق افتاد.

اردوغان بعد از شکست در این انتخابات با چالشهای مهمی مواجه شد و ترس از آینده سیاسی خود در ترکیه دارد؛ به ویژه اینکه طبق عرف ترکیه طرفی که در انتخابات محلی شکست بخورد در انتخابات عمومی نیز شانس زیادی نخواهد داشت. 

از طرف دیگر اخیرا اخباری مربوط به بیماری رجب طیب اردوغان نیز منتشر شده که نشان میدهد او دیگر قادر به حکمرانی در ترکیه نخواهد بود. نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» با انتشار مطلبی درباره بیماری رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه وابسته به اردوغان در انتخابات محلی این کشور شکست تحیرآمیزی را متحمل شد و اکنون مردم چشم به انتخابات عمومی 2023 در این کشور دوخته اند.

برخی تصاویر و کلیپهایی که از رئیس جمهور ترکیه در محافل داخلی این کشور منتشر می شود نشان می دهد که او وضعیت جسمانی مناسبی ندارد و گاهی به کمک دستیارانش راه می رود. علاوه بر آن در شرایطی که اردوغان نتوانسته وعده های خود را برای حل بحران اقتصادی ترکیه عملی کند و محبوبیت وی به ویژه در میان قشر جوان ترکیه به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

 حزب وابسته به اردوغان هر چند وقت یک بار یک بسته اصلاحات اقتصادی را به مردم معرفی می کند که البته در میدان عمل تاکنون نتیجه خاصی به دنبال نیاورده و ده ها میلیون خانوار طبقه متوسط و متوسط به پایین ترکیه از این موضوع گلایه دارند که بین سطح درآمد با نرخ کالاهای اساسی، خدمات و هزینه های زندگی شکاف بزرگی وجود دارد.

در عرصه سیاست خارجی بزرگترین چالش و بن بست اردوغان مربوط به عرصه سوریه است.  

درواقع حضور ترکیه برخلاف حضور ایران و روسیه حضوری نیست که با خواست مردم و دولت قانونی سوریه انجام‌شده باشد. بر همین اساس است که طبق توافقات بین‌المللی حضور ترکیه در سوریه به‌نوعی غیرقانونی و غیرمشروع تلقی می‌شود؛ بنابراین درصدد مشروعیت بخشی به حمله و حضور خود در سوریه است و این انتظار را دارد که ناتو با حمایت از این اقدام ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای اصلی خود، به حضور ترک‌ها در سوریه مشروعیت ببخشد.

واقعیت آن است که ترکیه در میان بحران‌های متعدد منطقه، در سوریه به دنبال سرنگونی دولت «بشار اسد» و روی کار آوردن نظام مورد نظر خود بود تا به این ترتیب سوریه را تبدیل به یکی از محورهای تحرکات خود در مناسبات منطقه‌ای کند؛ اما شرایط به گونه‌ای که آنکارا می‌خواست پیش نرفت و بعد از پیروزی عراق و سوریه بر تروریسم، ترکیه بر خلاف پیش‌بینی‌های خود با چالش‌های متعددی مواجه شد. تروریسم، بحران پناهندگان سوری که تعداد آنها در ترکیه به 3.6 میلیون نفر می‌رسد و فشار زیادی بر اقتصاد این کشور وارد می‌کند و نیز مسئله جدایی طلبی کردها در نزدیکی مرز ترکیه نخستین چالش‌هایی هیتند که آنکارا بعد از شکست اهداف خود در سوریه با آن مواجه شد و هنوز هم ادامه دارد.

 فشارهای روسیه علیه ترکیه نیز از جمله مهمترین چالش‌های آنکارا در سوریه به شمار می‌رود. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در نشستی که در تاریخ 14 سپتامبر با «بشار اسد» رئیس جمهوری روسیه در مسکو داشت تاکید کرد که مشکل اصلی کنونی در سوریه حضور نیروهای خارجی در این کشور بدون مجوز سازمان ملل است. پوتین در زمینه حضور نیروهای بیگانه در سوریه به ترکیه و ایالات متحده اشاره کرد.

ترکیه برای ادامه حضور در سوریه هزینه‌های اقتصادی و امنیتی بالایی باید بپردازد؛ آن هم در شرایطی که به ویژه بعد از شیوع اپیدمی کرونا ترک‌ها شرایط اقتصادی مطلوبی ندارند و همین امر موجب برانگیخته شدن مخالفت‌ها و انتقادات مردم و احزاب داخلی ترکیه شده است.

درحال حاضر نیز اردوغان برای جبران شکست در سوریه به دنبال نفوذ در افغانستان است که به این منظور نیاز به قطعنامه و دعوتنامه بین المللی دارد؛ آن هم در شرایطی که طالبان موافق حضور آنکارا در خاک افغانستان نیست و این امر می تواند پیامدهای نامعلومی برای نیروهای ادوغان در این کشور داشته باشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۴۶۴۲۱۰۹:۳۳:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان سیاستمداری متکبر است. این را می توان حتی از نحوه راه رفتن و نشستنش فهمید.
ناشناس۲۲۴۶۵۱۱۱۰:۳۳:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان و الهام علی اف در آزادراه قرار دارن نه بن بست
ناشناس۲۲۴۶۷۱۴۱۲:۰۱:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان و الهام علیف هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
ناشناس۲۲۴۶۸۹۴۱۳:۱۸:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
متاسفانه هرکاری خواستن انجام دادن.اقتصاد ترکیه که زمانی با حسرت به ما نگاه میکردن الان دیگه ما را به حساب نمی آورند.
ناشناس۲۲۴۷۴۶۲۱۷:۴۰:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
عزیزم اقتصاد ایران و ترکیه همیشه شبیه هم بوده حتی الان
یوسف۲۲۴۶۷۲۲۱۲:۰۶:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
آزادراهی به سمت جهنم
امیر۲۲۴۸۳۳۸۰۱:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
افرین احسنت انشالله برن ته جهنم.
ناشناس۲۲۴۶۷۷۲۱۲:۲۹:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
آزاد راه سقوط
ناشناس۲۲۴۷۱۹۶۱۵:۲۶:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
به زودی هردوشون به زباله دان تاریخ میرن البته حیف که سال 2016 ایران نجاتش داد .
ناشناس۲۲۴۷۶۹۰۱۹:۴۳:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ازنظرنظامی جدیدا یه کمی اسم دراورده فکرمیکنه حالاکه ما قوی شدیم میتونیم باقدرت نظامی به همه چیزبرسیم مردک تازه به دوران رسیده بایدازاربابش آمریکاعبرت بگیردکه نمیشه همه چیزوباقدرت نظامی بدست آورد! وهمچنان برراه اشتباهش اسرارداره به همین خاطرفکرکنم دیگه به اخرای خط نزدیک شده
ناشناس۲۲۴۶۴۲۵۰۹:۳۷:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ایران و ترکیه و عربستان نفوذ زیادی بر کشورهای منطقه دارند. در همین راستا یارگیری هم کرده اند. اما ترکیه این کار را پوشیده تر انجام داده و در بوق و کرنا نکرده است. ترکیه بیش از 40 سال است که روابط دیپلماتیک با اسراییل دارد.
ناشناس۲۲۴۶۷۸۸۱۲:۳۸:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ترکیه 10 سال پیش شاید به اسلام خیلی جریانات را به خود جلب می کرد ولی الان دیگر ابرها کنار رفته
ناشناس۲۲۴۶۴۳۵۰۹:۴۱:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
دوباره با جعل قانون به حکومت دیکتاتوری ادامه می دهد
ناشناس۲۲۴۶۵۳۱۱۰:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
هنوز از پوتین ۱۰ سال و از اسد ۱۲ سال کمتر حکومت کرده این اردوغان
ناشناس۲۲۴۶۵۳۲۱۰:۳۹:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
کلا حاکمیت بدون رای مردم = دیکتاتوری
ناشناس۲۲۴۶۷۶۳۱۲:۲۵:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ببخشید اردوغان با رای مستقیم مردم در قدرت است
ناشناس۲۲۴۷۲۹۲۱۶:۱۶:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
خودش و انتخاباتش بروند به جهنم. اردوغان یک دیکتاتور، جنایتکار و منفور تاریخ است.
ناشناس۲۲۴۶۴۳۷۰۹:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ترکیه تحت رهبری اردوغان از افغانستان تا لیبی حضور سیاسی و نظامی دارد.
ناشناس۲۲۴۶۵۲۰۱۰:۳۷:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان با F14 جنگنده سوخوی پوتین رو در آسمان سرنگون کرد در روز روشن و پوتین از ترس ناتو ، نُطُق هم نکشید علی برکت الله :)
ناشناس۲۲۴۶۶۹۵۱۱:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اولا که اشتباه به عرضتون رسوندن فقط ایران و آمریکا f14 دارند. دوما بعد از دو هفته به خاطر تهدیدات روسیه، اردوغان رسما از روسیه عذر خواهی کرد که تو عرف بین الملل تبعات خاص خودش رو داره
ناشناس۲۲۴۶۹۵۳۱۳:۵۲:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
این بیسوادا با همه بیسوادیشون همه جا هم باید نظر بدن..دقیقا اف14 بعد از خود امریکا منحصر به ایرانه و ترکیه سازمان نیروی هواییش جنگندهF16 هستش که اونم جنگنده هایی بود که قرار بود بسفارش شاه تحویل ایران بشه و با اون ترکیب وحشتناک ایران بعد آمریکا دومین نیروی هوایی قوی دنیا میشد..
ناشناس۲۲۴۶۷۴۱۱۲:۱۴:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
داداش دیگه اینقدر هم کم حافظه نیستیم ها!! روسیه حضور گردشگران روسی به ترکیه رو محدود کرد و ورود کالاهای ترک رو به روسیه ممنوع کرد، ۶ماه هم نشد اردوغان رفت روسیه گفت ببخشید!! ضمنا اطلاعات شما اینقدر دقیقه که نمی‌دونی ایران فقط F14 داره، ترکیه F16 داره
یوسف۲۲۴۸۶۳۲۰۸:۴۱:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
بعضیا برای کسب درآمد دنبال زبون بازی و بازی با کلمات هستند خیلی دنبال حق گویی و مستند نویسی نیستند.
ناشناس۲۲۴۶۵۶۲۱۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
نصف بیشترش هم شکست خورد و به اهدافش نرسید
ناشناس۲۲۴۶۷۷۰۱۲:۲۸:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان و ترکیه در همه جبهه های نظامی پیروز میدان بوده و اراده خودش را تحمیل بقیه کرده شواهد و واقعیتت این را می گویند
ناشناس۲۲۴۶۹۸۰۱۴:۰۵:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اگر موفق بود دچار کودتا نمی شد که ما نجاتش بدهیم
ناشناس۲۲۴۷۰۱۹۱۴:۲۳:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اولا کودتا قبل از این اتفاقات بود دوما این نجات اردوغان از کوتا را از کجا در می آورید یک سند و مدرک در این باره تاکنون ارایه شده؟
ناشناس۲۲۴۷۰۰۰۱۴:۱۳:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان اگر خیلی کاربلد است برود و به اقتصاد ترکیه و رفاه مردم ترکیه برسد. لیر ترکیه هر روز بیشتر سقوط می‌کند. چرا دیکتاتورها فقط به فکر دخالت در اینجا یا آنجا هستند، به جای اینکه به فکر مردم خودشان باشند.
شاهرخ۲۲۴۷۲۳۲۱۵:۳۹:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
یادت رفت گند کاریهای ترکیه وشخص اردوغان را بگی.بنده یادآوری میکنم تو کشورهای.سوریه..عراق لیبی..لبنان.شکست خورده ایی محض بوده.هیچ کجا پیروزی نداشته ایشون.
ناشناس۲۲۴۸۶۵۸۰۸:۵۵:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
پیروزی تو خاورمیانه به چه درد می خوره؟ مگر همین نبرد های بیهوده و خسته کننده نبود که کل منطقه دارند تنش زدایی می کنند. الان طالبان حاکم افغانستان هست. کشوری که یک تریلیون دلار منابع معدنی دارد ولی حتی یک فرودگاه را هم نمی تواند اداره کند. بردن جنگ چند ساله با صد هزار سرباز یک چیز هست. اداره کردن یک کشور با میلیون ها نفر برای دهه ها یک چیز دیگر. دومی بسیار سخت تر از اولی هست.
حسین۲۲۴۸۲۹۵۰۰:۴۲:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۷
دقیقا مخصوصا در سوریه!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۲۴۸۷۶۸۰۹:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۷
خوبه تو تحلیل گر می‌شدی اردغان الان تا زیره لبش تو سوریه تو گل گیر کرده حالا صبر کن و ببین چه خودکشی سیاسی تو سوریه بکنه
ناشناس۲۲۴۶۴۶۷۱۰:۰۸:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
خیلی وضع ترکیه بد شده واسه همین ایرانی ها برای کمک به اقتصادشان رفتند ترکیه ملک خریدند
ناشناس۲۲۴۶۵۲۴۱۰:۳۷:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ترکیه بهشت ایرانیان
ناشناس۲۲۴۶۵۸۷۱۱:۰۴:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
خیلی خنده ارههههههههههههههههههههههههههههه ترکیه وضعش هزار برابر از ایران بهتره حتی اگه هر انچه که شما گفتید درست باشه
ناشناس۲۲۴۶۹۷۶۱۴:۰۲:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
تازه منابع و معادن و کلا ثروتهای خدادادی ما رو ندارن و تا الان وارد کننده نفت و گاز بوده، اگه معادن عظیم نفت و گازی که تو دریای سیاه و مدیترانه کشف کردن رو به مرحله صادرات برسونه هم با فرستادنش به اسرائیل لعنتی صمیمی تر میشن هم سرکش تر و یاغی تر..
ناشناس۲۲۴۸۳۵۱۰۱:۴۱:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ترکیه جای آدمهای بی بند وبار اینجور ادمهافقط به فکر جیب خودشان هستند نه به فکر وطن ومردم خودشان شما هم از یک آدم خیانتکار ترسو حمایت نکنید اردوغان خاعن
ناشناس۲۲۴۶۶۱۴۱۱:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
و به کاهدان زدن
ناشناس۲۲۴۶۷۵۸۱۲:۲۲:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اینایی که الان می‌رن ترکیه خونه میخرن همونایی هستن که وقتی شاخص بورس رسید به ۲میلیون تازه وارد بورس شدن!!
ناشناس۲۲۴۶۹۷۸۱۴:۰۴:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
و البته سرآمد آنها دلال های ایران و صادر کنندگان هستند
ناشناس۲۲۴۶۸۶۰۱۳:۰۸:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
البته رسانه های خائن داخلی هم مشوق این مردم بودند!
ناشناس۲۲۴۶۵۳۷۱۰:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اگه کوچه اون بن بسته حسن همجواری حکم می‌کنه بهش کمک کنیم ،بهش بگین بیاد از کوچه ما عبور کنه که کاملا بازه
ناشناس۲۲۴۶۹۶۵۱۳:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
این کوچه است یا اتوبان..؟!
ناشناس۲۲۴۶۵۵۱۱۰:۴۶:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
آذربایجان تحت لوای ترکیه اردوغان ؛ عرض اندام میکند و خیالش کاملا راحت است
ناشناس۲۲۴۶۵۵۶۱۰:۵۰:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
مردم ترکیه به اردوغان عشق می ورزند و او را دوست دارند
ناشناس۲۲۴۷۰۱۸۱۴:۲۳:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
این مسلما یا عربستانیه یا ترک شایدم تیراناییه
ناشناس۲۲۴۸۸۶۳۱۰:۳۱:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ملت ترکیه کی گفته اردوغان را دوست دارند فقط از ترس زندگیشون صدا در نمیارن شاهد عینی برادر منه که سالهاست در ترکیه زندگی میکنه اما فقط به عشق ایران چون صادرات چرم مارا به کشور ترکیه انجام میده واز این طرق خیلی از جوانان مارا در خود ایران صاحب درآمد وشغل کرده وارز قابل توجهی برای کشور وارد میکنه وخودش رو اونجا یه زندانی حس میکنه چون ایران عشق جاودان اونه فقط بخاطراقتصاد ایران ناچاره اونجارو تحمل کنه
ناشناس۲۲۴۶۵۶۳۱۰:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
باید یک تحقیقی بشود که این دیکتاتورهای خونخوار مثل اردوغان چرا و چگونه در منطقه خاورمیانه پیدا می‌شوند
ناشناس۲۲۴۶۵۹۶۱۱:۰۸:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
خدا را صد هزار كرور مرتبه شكر كه خودمان تو هيچ بن بستي نيستيم ... بايد هر روز سجده شكر به جا بياوريم كه براي ما همه بن بست ها به بن بست خورده !! ... اردوغان هم اگر آدم خوبيه خدا كمكش كنه ... اگر آدم خيلي خوبي هم نيست خدا هدايتش بكنه ... از بن بست بيرونش بياره ... انشا الله خدا راست به كارش بياره !! ... هر چه باشه اردوغان هم از نظر دين و اعتقادات از مسلمين است و پرزيدنت يك كشور اسلامي !!
ناشناس۲۲۴۶۵۹۷۱۱:۰۸:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ای کاش همه مثل اردوغان بودن
ناشناس۲۲۴۶۹۷۹۱۴:۰۴:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان دیکتاتور است و باید شرش از منطقه خاورمیانه کنده بشود. به نفع مردم ترکیه هم هست. همه دیکتاتورها بالاخره رفتنی هستند و اردوغان یکی از بدترین دیکتاتورهای معاصر است.
ناشناس۲۲۴۸۶۷۷۰۹:۰۶:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
یا معنی دیکتاتور را نمی فهمی یا خیلی از موفقیت‌های ترکیه و اردوغان ناراحتی و عصبانی،برو کمی مطالعه کن شاید بفهمی دیکتاتور چی هست.
ناشناس۲۲۴۶۵۹۸۱۱:۰۹:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
معنی کوچه بن بست رو هم الان فهمیدیم دیگه !!!!!!
ناشناس۲۲۴۶۶۰۱۱۱:۰۹:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۶
کدام کوچه بن بست ؟ ترکیه ابرقدرت منطقه است
ناشناس۲۲۴۶۷۰۹۱۲:۰۰:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ترکیه در مقابل ایران عددی نیست.
ناشناس۲۲۴۸۶۴۷۰۸:۵۰:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۷
ایران با نفت یا بدون نفت؟ ایران تقریبا بدون نفت را چهار ساله داریم می بینیم. نفت اقتصاد ایران را باد کرده بود. واقعیت نشان داده شد.
ناشناس۲۲۴۶۷۷۷۱۲:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
نوچه ای که رنگ عوض می کند و خودش را به طرف پیروز می چسباند یک روز این ور و یک روز آن ور
ناشناس۲۲۴۶۷۷۸۱۲:۳۲:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
بعضیها سر کوچه تابلو رو میخونن می‌فهمن کوچه بن بسته، بعضیها یه نگاه تو کوچه میندازن میفهمن کوچه بن بسته بعضیها تا وسط کوچه میرن میفهمن بن بسته، بعضیها باید تا آخر کوچه برن که بفهمن، بعضیها هم که خیلی ادعا دارن وقتی میرسن ته کوچه برای اینکه ضایع نشن داد میزنن کی این خونه رو وسط کوچه ساخته بیاد خراب کنه من میخوام رد بشم!!! فکر کنم شما از گروه یکی مونده به آخر هستین!
ناشناس۲۲۴۶۸۲۳۱۲:۴۹:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
برو عامو
ناشناس۲۲۴۶۷۱۸۱۲:۰۴:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
این مقاله خودش دچار تناقض است. اگر اردوغان به گفته شما دیکتاتور است پس چرا در انتخابات شهرداری استانبول شکست خورد؟؟!!!! نتیجه میگیریم که اردوغان دیکتاتور نیست.
یوسف۲۲۴۸۶۲۷۰۸:۳۷:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۷
عزیزم شما هنوز معنی دیکتاتوری رو نمیدونی، یک نفر میتونه دیکتاتور باشه ولی با رای گیری به قدرت رسیده باشه
ناشناس۲۲۴۶۷۳۳۱۲:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
لیر ترکیه روز به روز در حال بی‌ارزش‌تر شدن هست. اردوغان هم دیکتاتور است و هم تروریست و هیچ چیزی خطرناک‌تر از یک دیکتاتور تروریست نیست. مردم ترکیه باید شر این دیکتاتور تروریست و خونخوار را کم کنند.
ایران۲۲۴۶۷۶۰۱۲:۲۳:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان فاشیست و جنایتکار قرن در خاورمیانه و بدتر از صدام معدوم است . عراق و سوریه را نابود کرد .
ناشناس۲۲۴۶۷۸۱۱۲:۳۳:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اگر وضع ترکیه اینقدر خراب چرا ایرانیان برای اقامت و شهروندی ترکیه اینقدر سر و دست می شکنند و چرا این روند معکوس نیست
ناشناس۲۲۴۶۸۹۱۱۳:۱۷:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
بهتره بروند و به این خیانتکار اسراییلی خدمت کنند.
ناشناس۲۲۴۶۹۶۴۱۳:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
می‌شود مانند گرجستان که فراری می شوند
ناشناس۲۲۴۶۹۷۲۱۴:۰۰:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
دیکتاتورها کشورها را نابود می‌کنند. دیر نباشد که ترکیه در سایه این دیکتاتور جنایتکار و مستبد یعنی اردوغان به خاک سیاه بنشیند. لیر ترکیه هر روز داره بیشتر سقوط می‌کند.
ناشناس۲۲۴۶۷۹۱۱۲:۳۹:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۶
این اردوغان منافق با اون منشی اش الهام خانم این روزها غلط هازیادی کردند که باید پاسخگو باشند و به زودی شاهد سرنگونی هر دو خواهیم شد .
نیما۲۲۴۷۳۶۴۱۶:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
احسن به تو که اول بحرین را پاسخگو کن بعد ترکیه و آذربایجان ودر یک کلام کل دنیا را پاسخگو کن همه مشکل دارند الا ایران.
کمال۲۲۴۸۹۶۱۱۱:۱۶:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
توهین ممنوع
ناشناس۲۲۴۶۸۱۰۱۲:۴۵:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ما نباید به موفقیت های ترکیه حسادت کنیم و واقعیات آنرا برای تسکین خود وارونه جلوه بدهیم بلکه بایستی از تجربیات و موفقیات آنها الگو بگیریم و بکار و تلاش در جهت اصلاح خود را داشته باشیم نه اینکه منتظر و نظاره گر حرکت و کنش از طرف ترکیه بنشینیم و در جهت تخریب آن فعال شویم
ناشناس۲۲۴۷۴۸۷۱۷:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
ما نباید بخاطر موفقیت‌های ترکیه در بعضی امور خودمان را تحقیر کنیم و اشتباهات ترکیه در بعضی امور را وارونه جلوه بدهیم یا توجیه کنیم، بهتر است از اشتباهات دیگران درس بگیریم و آنها را در رفتار خود تکرار نکنیم نه اینکه منتظر بنشینیم تا در داخل کشور اشتباهی رخ بدهد و سریع خودمان را با دیگران مقایسه کنیم و خودمان را تحقیر کنیم
ناشناس۲۲۴۶۸۶۷۱۳:۱۰:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
به قول آقای بهجت آتاتورک حکومت ترکیه را با رشوه به دست آورد. وای بر چنین حکومتی
ناشناس۲۲۴۶۸۹۳۱۳:۱۸:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
جوجه رو آخر پاییز می شمارند اردوغان دیکتاتور!
ناشناس۲۲۴۶۹۰۰۱۳:۲۰:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
برخی نظر دهندگان اردوغان رو تایید کردند بر خلاف ملت ترکیه که دیگه این موجود دیکتاتور رو قبول ندارند.
ناشناس۲۲۴۷۰۲۰۱۴:۲۳:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۶
فاز اینایی که سنگ اردوغان یا پوتینو به سینه میزنن چیه؟
اسدي۲۲۴۷۰۲۲۱۴:۲۷:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
خونهايي كه در سوريه و عراق توسط داعش تحت حمايت تركيه و مستكبران ريخته شد و الآن در افغانستان ادامه دارد، بالاخره دامن اردوغان و بقيه مسببان را خواهد گرفت و به سزاي اعمال ناجوانمردانه خود خواهند رسيد. لعنت خدا بر ظالمان
ناشناس۲۲۴۷۰۷۲۱۴:۴۴:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان کسی هست که صادقانه بر اساس منافع ملی کشور خود گام بر می دارد و ملت هم با رای و خواست خود خواهان در قدرت بودن ایشان هستند حال شما اگر اسم این را دیکتاتوری می دانید به فهم و زاویه دید شما بستگی دارد که آنرا وارونه می بینید
ناشناس۲۲۴۷۰۸۸۱۴:۴۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۶
مثل فیلمهای فارسی چرا دشمن میخواهید ضعیف نشون بدید،اردوغان کاریزمای خاصی برای مردم ترکیه داره البته لایک های ترکیه اردوغان رو دشمن اتاتورک می‌دونن هنوز رقیبی براش پیدا نکردن توی انتخابات،اردوغان ترکیه و شکسته 2002 تحویل گرفت الان جزو 18 کشور جهان با تولید ناخالصی 950 میلیارد دلار ، اردوغان با همه نقاط ضعفش آدمی که بیشتر از 5 ساعت نمخوابه بخاطر کشورش و حزبش بدون اردوغان طرفداری نداره
ناشناس۲۲۴۷۳۲۷۱۶:۳۰:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
حسادت و کینه رو کنار یزاریم و بفکر پیشرفت کشور خودمون باشیم . آخه اینجا همه با هم به اردوغان وترکیه فحش بدیم دردی از ما دوا میشه ؟ چرا همه سایت ها دارن ضد ترک میشن خدا میدونه !! ولی اصولن روش حواس پرت کنی خوبیه .
مقصودی۲۲۴۷۶۸۲۱۹:۳۷:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان حاکمی ریاکار و مرموز و نژاد پرست و فتنه جو است که از اسلام و انسانیت فرسنگ ها فاصله دارد . از نظر شخصیت شباهت عجیبی به معاویه ابن ابوسفیان دارد و به احتمال ۹۹ درصد سفیانی آخر الزمان است که فتنه ترک و روم (جنگ آذربایجان و ارمنستان)و نبرد قرقیسیا را موجب می شود که در آخر با مداخله مسیحیان (اروپائیان و یا روسیه) به شکست ترکها می انجامد .
ناشناس۲۲۴۷۸۲۵۲۰:۴۵:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۶
رسانه ها باید به ماجرای خطرات خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان ورود کنند. اردوغان ثروت مردم ایران را بالا میکشد.
آرمین شکوه۲۲۴۷۸۸۸۲۱:۱۱:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۶
من فقط موندم اگه بین ترکیه و ایران جنگ بشه تکلیف ایرانیهایی که در ترکیه ملک خریدند چی میشه
علی۲۲۴۸۱۱۲۲۲:۵۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اردوغان باهمه کشورها رابطه داره مردمش هم راحت زندگی میکنه اقتصاد ترکیه هم خیلی بهتره خوب امده گردن گلفتی میکنه
ناشناس۲۲۴۸۶۶۸۰۹:۰۱:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۷
وضعیت اقتصادی یمن و لبنان و سوریه بشدت وخیم هست. شما که مدعی هستید ما بر عربستان و ترکیه پیروز شدیم نمی خواهید جواب بدهید که چگونه ایران می تواند این کشورها را دوباره سر پا نگه دارد؟
ناشناس۲۲۴۸۶۷۳۰۹:۰۳:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۷
چرا ایرانیان اینقدر بدبخت هستند و حس حسادت و حقیری نابودشان کرده ،ترکیه عضو اصلی ناتو ، عضو گروه بیست اقتصادی جهان ن با اقتصادی بیش از چهار برابر ایران و پیروی های اخیر در سوریه،لیبی و آذربایجان علیه روسیه با بیش از هشتاد درصد صنایع نظامی تولید داخل و با سیاست بین‌المللی مستقل شما به فکر وضع کشور و مردم خودتان باشید.
ناشناس۲۲۴۸۷۰۸۰۹:۱۸:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۷
صبر کنید تا ترکیه یونان لهستان و بقیه کشورهای اروپایی دیوارهای مرزی خود را تکمیل کنند انوقت اسد متوجه خواهد شد که دیگر نمی شود مردم سوریه را به سمت اروپا منتقل کرد و مجبور خواهد شد کشورش را بسازد.
کمال۲۲۴۸۹۵۷۱۱:۱۴:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۲۷
چند روز پیش صادرات ترکیه از یک و نیم میلیارد دلار در روز گذشت که با صادرات سال 1990 آن کشور برابری می کند و هدفشان سال آینده افزایش این رقم به دومیلیارد دلار می باشد. کدام بن بست را شما توضیح میدهید الله اعلم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین