درس‌های محکومیت سیف و عراقچی برای سیاسیون

گروه سیاسی الف،   4000724093 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
درس‌های محکومیت سیف و عراقچی برای سیاسیون

پرونده محکومیت سیف و عراقچی دو مقام ارشد بانک مرکزی در دولت حسن روحانی نشان می‌دهد در سیاست‌های ارزی کشور باید یک آسیب شناسی جدی صورت گیرد و با استفاده از سرنخ‌ها دنباله شبکه های ناسالم در سایر مقامات دولت وقت هم شناسایی شود. همچنین دولت کنونی نیر باید سخت مراقب  نفوذ این شبکه باشد

اولین روز این هفته برای اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت روحانی روز دلچسبی نبود، چرا که ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه خبر محکومیت قطعی ولی الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی (در دولت حسن روحانی) را به همراه سید احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی و 8 متهم دیگر اعلام کرد. 

البته با رشد افسار گسیخته ارز در سال 97 و نوسانات ارزی که چند ماه قبل‌تر از آن آغاز شده بود جبهه سیاسی اصلاحات نتیجه سیاست‌های دولت وقت را به حمایت خودشان نسبت نمی‌دادند و با تغییر مدیریت بانک مرکزی و جایگزین شدن «همتی» در راس بانک مرکزی آنها ترجیح دادند کنتور صفر کنند و هرآنچه به قبل از آن مربوط می‌شد را انکار کنند. اما آنها چه بخواهند و نخواهند سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی به پای آنها و حامیانش نوشته می‌شود. 

ولی‌الله سیف فردی بود که تا آخرین روز کاری‌ در راس مدیریت بانک مرکزی خودش را موفق می‌دانست. حتی سه سال بعد از برکناری در روز 5 مرداد امسال در روزنامه دنیای اقتصاد در مقاله‌ای با عنوان «درباره سیاست‌های ارزی» به دفاع از عملکردش به ویژه در دولت یازدهم پرداخت. او حتی در بخشی از مقاله مذکور به دفاع از مداخله بانک مرکزی در بازار ارز پرداخت و درباره آن نوشت:‌ «... بانک مرکزی تنها می‌تواند در شرایطی که بازار با نوسانات متاثر از عوامل غیراقتصادی مواجه می‌شود، از طریق سیاستگذاری مناسب و نهایتا مداخله (در شرایط مناسب) مانع نوسانات شدید شود... »

سیف در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس نیز چند وقت بعد از استعفایش از سمت ریاست بانک مرکزی، گلایه هایی از دولت روحانی و به ویژه سیاست سرکوب نرخ ارز در محدوده ۴۲۰۰ تومان می کند. البته او هم سیاست تثبیت نرخ و متناسب با تورم را قبول دارد ولی معتقد است دولت برای مدیریت تقاضا کاری نکرد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی سیاست‌های مداخله در بازار را یک راه‌حل نهایی می‌دانست که در شرایط مناسب باید دنبال شود تا از نوسانات شدید ارزی جلوگیری به عمل آید. وی این سیاست‌ را مناسب همه زمان‌ها هم نمی‌دانست.

با این حال از محتوای خبری که روز شنبه (24 مهر) به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه از سخنگوی این قوه منتشر شد عامل اصلی که به محکومیت سیف منجر شد همین مداخلاتی بوده است که به نحو نادرست در بازار صورت گرفت تا مانع از نوسانات ارزی شود. مداخلاتی که به گفته عراقچی و دیگران بارها در مقاطع مختلف نیز صورت گرفته اما این بار ظاهرا ماجرا طور دیگری رقم خورده است. 

بر اساس آنچه از محتوای این پرونده منتشر شده سوالات و ابهاماتی برای افکار عمومی شکل گرفته که بهتر است مسوولان قضایی و دیگر مسوولان مطلع یا حتی کارشناسان اقتصاد پاسخ به آن ها را برای مردم در دستور کار قرار دهند. 

آیا سیف واقعا در سال 96 مجبور به مداخله در بازار شده است. آیا سیاست مداخله ارزی  به این شکل  واقعا تنها راه کنترل بازار است اگر چنین است پس چرا جلوی نوسانات ارزی در این سال ها  گرفته نشد؟!  

یا سوال دیگر اینکه چطور وقتی دولت روحانی به کمک اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت دوازدهم در ابتدای سال 97 سیاست ارز تک نرخی 4200 تومانی را اجرا کرد، سیف در اعلام این سیاست مشارکتی نکرد و همان زمان این موضوع تعبیر به مخالفت وی شد اما او سیاست های تثبیت نرخ ارز در دولت یازدهم را ستود.

موضوع دیگر اینکه سیف و عراقچی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان قریب به 160 میلیون دلار و 500 هزار یورو شدند. این اتهام برای رئیس کل سابق بانک مرکزی تحمل حبس 10 ساله را در پی  داشت و برای معاون ارزی وی هم حدود 8 سال حبس. اما باز جای سوال است که چطور در دولت وقت چنین مبالغ سنگینی به روش‌های غیرقانونی در بازار ارز جا به جا می‌شد و صدای کسی در نمی‌آمده است؟! 

سوال بالا را می‌توان این‌گونه واضح‌تر کرد، هنگامی‌که منابع ارزی کشور محدود است (فروش نفت و صادرات محصولات پتروشیمی و یک‌سری صادرات کالاها مانند فرش و زعفران) و تقاضای مصرف این ارز هم در بازار عمدتا از طریق صرافی‌های بانک مرکزی می‌آید و این تقاضا هم در چند دسته محدود قابل تقسیم‌بندی است چطور مبالغ چند صد میلیون‌ دلاری منابع ارزی کشور به‌راحتی به‌جای مصرف در جای خود و رصد این مسیر توزیعی سر از بازار قاچاق در می‌آوردند. 

موضوع دیگر که می‌توان آن را فراتر از پرونده اخیر سیف و عراقچی دید اینکه وقتی صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی در حال فعالیت هستند چه لزومی دارد در مقاطعی بانک مرکزی تقاضای ارز این صرافی‌ها را به بهانه‌های مختلف مانند جلوگیری از نوسانات در بازار به دست افرادی بسپارد که ماهیتا دلال هستند و با تشکیل شبکه‌های دلالی در بازار و نفوذ افرادی در بدنه دولت باعث می‌شوند مسیر توزیع ارز غیر شفاف شود. 

آنچه خداییان درباره متهم ردیف سوم پرونده یاد شده گفته است و از شخصی به نام «سالار آقاخانی» نام‌برده است (متهم به پرداخت رشوه به «میثم خدایی»، کارمند نهاد ریاست جمهوری و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی) که محکوم به تحمل 13 سال حبس شده است آیا حکایت از نفوذ شبکه دلالان اقتصادی در خزائن کشور نمی کند؟!. اگر چنین است آیا این زنگ خطری برای مسئولان دولت سیزدهم نیست.

این شبکه‌های دلالی به طور حتم فراتر از دولت‌ها فعالیت می‌کنند و تلاش چنین شبکه‌هایی به بازه زمانی خاصی منحصر نمی‌شود بلکه آنها می‌کوشند در هر دولت مجراهای نفوذ  و سوء استفاده خود را پیدا کنند. 

با توجه به آنچه در بالا آمد می‌توان گفت اگر در دولت پیشین مراقبت‌های کاملی صورت می‌گرفت حسب اعلام قوه قضائیه امروز پرونده سیف و عراقچی همراه 10 نفر دیگر به محکومیت ختم نمی شد.

 اگر همان‌طور که سیف  برای  فروش ارز در بازار با رسانه ها مصاحبه می‌کرد و تاکید بر شفاف شدن این بخش داشت در تمام مراحل توزیع ارز از خزانه بانک مرکزی تا رسیدن به دست متقاضیان واقعی شفافیت وجود داشت شاید امروز سیف هم بعد از اتمام مسئولیت به  همان کلاس دانشگاهش باز می‌گشت. 

مصاحبه وی با خبرگزاری فارس  چند ماه بعد از کناره‌گیری از مسئولیت شاید برای علاقمندان اقتصاد خالی از لطف نباشد.  اینکه وی مدعی می‌شود در همان سال 96 به ستاد اقتصادی دولت گزارش رسمی از سمت بانک مرکزی ارائه شد و نظر حسن روحانی به آن جلب نشد. یا در بخشی که از نعمت‌زاده  زمانی که وزیر صمت بود گلایه می‌کند. همه این موارد شاید سرنخ‌هایی باشد که در دولت شبکه‌های دلالی وقتی وارد می‌شوند چطور وضعیت را بغرنج می‌کنند و مقامات را  از اتخاذ تصمیمات درست باز می‌دارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۴۴۸۸۴۱۱:۵۸:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۵
یکی از موارد مطرح شده در حکم، سوء مدیریت ذکر شده است. آیا تا به حال سابقه داشته که مسئولی به خاطر سوء مدیریت محاکمه و به زندان رفته باشد؟!
ناشناس۲۲۴۴۹۴۴۱۲:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵
بیشترین سوء مدیریت ها و قانون شکنی ها در دوره احمدی نژاد اتفاق افتاد. خود احمدی نژاد اکنون در دبی در حال تفریح است. بخشی از کابینه اش هم دوباره در دولت جدید پست گرفته اند!
ناشناس۲۲۴۵۳۹۸۱۶:۳۶:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۵
هزینه سفر احمدی نژاد و هیئت همراه را چه کسی پرداخت می کند؟
مهدی ازکرمان۲۲۴۵۶۸۰۲۰:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۵
چراربط به ا حمدی نژاد میدن که اصلا قابل مقایسه باحسن فریدون نیس ۱ولا۲تابعتی نیس ثانیا یه ساخت مسکن مهری ازخوودش بجاگذاشت.۱۶ ساله توایرانه جایی نمیره .ولی این شیخ یهو میبینی مرغ ازقفس پرید.
ناشناس۲۲۴۵۶۹۶۲۰:۳۵:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۵
با مسولان بانکی که با هر صلوات ۵۰ میلیون تومان به پاداش خود اضافه میکردند چه برخوردی شد
ناشناس۲۲۴۶۲۰۷۰۶:۳۰:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۶
با توجه به اینکه مجلس دهم و یازدهم در تفحص از بانک مرکزی کم کاری کرده اند لذا در کنار سیف روسای مجلس دهم و یازدهم هم باید مواخذه شوند
ناشناس۲۲۴۴۹۵۶۱۲:۴۳:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۵
یعنی تمام مسئولان کشور در این چند دهه سو مدیریت نداشته اند؟ پس اوضاع مملکت در این مدت طولانی حاصل کار چه کسانی است؟ چرا محاکمه نمی شوند؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۲۴۵۰۹۶۱۳:۵۱:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۵
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی و کهکشانی و نجومی و کلان می باشد و بس بر خورده‌ای موردی مسله فساد را حل نمی کند باید کار اساسی و زیر بنایی برای ریشه کنی فساد بکنیم و آن ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب می باشد و بس
سینا۲۲۴۵۵۸۴۱۹:۰۹:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۵
واقعا خدا قوت آقای کمالی، من با این ایده شما موافق نیستم ولی کلا پشت کار شما رو تحسین میکنم.
مهران۲۲۴۵۳۰۸۱۵:۴۱:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۵
چرا همیشه نیمه خالی لیوان رو میبینید این برای اولین بار بود این اتفاق افتاد و خوشحالم از اینکه باب این قضیه نیز باز شد که سومدیریت هم جرم محسوب شده در گذشته مسئول باید مستقیم دزدی و اختلاس میکرد تا درصورت کشف شدن زندانی میشد الان سومدیریت هم اضافه شده خدا رو شکر وقتی اتفاقی برای اولین بار می افتد باید خوشحال باشیم چرا همیشه نیمه خالی لیوان رو ببینیم درود بر قوه قضاییه انشاالله همین روند رو ادامه بده
ناشناس۲۲۴۴۹۹۴۱۳:۰۲:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۲۵
علت اینکه در بانک مرکزی و شبکه بانکی فسادهای گوناگونی صورت گرفت این بود که اجازه داده نشد طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و شبکه اختاپوسی نظام بانکی صورت بگیرد طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی حتی با وجود تصویب در صحن مجلس دهم اجازه نیافت که اجرایی شود بر نمایندگان مجلس یازدهم فرض و واجب است که هر چه سریعتر تفحص از بانک مرکزی را اجرایی نمایند
سینا۲۲۴۵۵۸۶۱۹:۱۲:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۵
من مطمئن نیستم طرح های تحقیق و تفحص تا به حال چه نتایج عملی داشته اند. البته اصل آنها خوب و لازم است، ولی بعد از آن اتفاقاتی باید بیافتد که نمیافتد. چند سال پیش تحقیق از صنعت خودرو بود، نتایج و تخلفات هم کاملا مشخص بود، اما پیگیری و اصلاح بعدی که بطور مشخص قابل سنجش باشد اتفاق نیافتاد.
ناشناس۲۲۴۵۶۴۰۱۹:۵۵:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۲۵
فساد در کجا که نیست؟ اگر می دونی آدرس بده!
ناشناس۲۲۴۵۰۰۲۱۳:۰۷:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۵
الان شما هم مسئله را سیاسی کردید که نوشتید اول هفته خوبی برای اصلاح طلبان نبود. متاسفانه همه چی ما سیاست زدگی و سیاست بازی شده؟ آیا تریبونی داده شد که آقای سیف دفاعیاتی داشته باشند و از خودشان دفاع کنند؟ اگر قرار باشد بابت سوءمدیریت کسی را زندانی کنند افراد زیادی باید زندانی شوند.
ناشناس۲۲۴۵۱۷۵۱۴:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۵
40 سال بوده بانک مرکزی این اختیار را در پخش پول داشته و اینکار رو هم میکردن! چرا فقط این دو نفر محکوم شدند؟ دوم اینکه ایشون خودش مجری سیاست های دولت بوده و چنین حکمی فقط برای یک نفر به عنوان بخشی از سیستم عجیبه! سوم اینکه سوء مدیریت یک پارامتر غیر قابل سنجش هست! ممکنه یک تصمیم گرفته شه از نظر یک نفر درست باشه یا غلط باشه ولی توی دادگاه که نمیشه سلیقه ای برخورد کرد! ضمن اینکه تصمیم اشتباه اسمش جرم نیست و قاعدتا باید به طریق دیگری بهش رسیدگی شود. اگر قرار باشد از فردا کمپین در کشور راه بیفتد که هر مدیری به اتهام سوء مدیریت مورد محاکمه قرار گیرد دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود و جسارت تصمیم گیری از مدیران گرفته میشود.
ناشناس۲۲۴۵۵۵۰۱۸:۴۳:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵
یکی به نعل زدی یکی هم به میخ .
ناشناس۲۲۴۴۸۸۹۱۲:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵
آقای بهمنی، رییس سابق بانک مرکزی هم مانند سیف ارز و سکه در بازار پخش کرد. حتما این جمله معروف ایشان یادتان است که گفت: آن قدر سکه داریم که در سوپرمارکت ها هم به فروش می رسانیم. چرا با ایشان کاری ندارند؟
ناشناس۲۲۴۴۹۶۶۱۲:۴۹:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۵
تمام روسای بانک مرکزی بعد از انقلاب ، برای کنترل نرخ ارز و طلا، دلار و سکه در بازار تزریق کرده اند.
ناشناس۲۲۴۴۹۹۶۱۳:۰۴:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۵
پشت پرده این فسادها را هم باید دادگاهی کنید سیف رسما اعلام کرد که از رییس جمهور دستور میگرفته است
ناشناس۲۲۴۵۰۳۳۱۳:۲۱:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۵
بهمنی 650 تن طلا و مقادیر زیادی ارز در بانک مرکزی ذخیره کرده بود اما سیف و همتی همه منابع ارزی را در قالب توزیع رانت ارز 4200 تومانی برباد دادند و 62 تن طلا را حراج کردند.
ناشناس۲۲۴۵۰۹۸۱۳:۵۲:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۵
چه فرقی می کند؟؟؟
ناشناس۲۲۴۵۱۲۳۱۴:۰۳:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۵
650 تن اصلا میدونی یعنی چی اگه اینطوری باشه منم میگم 6500 تن رو روحانی به باد داد حالا کنتور که نمیندازه
ناشناس۲۲۴۵۲۳۰۱۴:۴۶:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۵
بهمنی ذخیره کرده بود؟
ناشناس۲۲۴۵۶۳۴۱۹:۵۱:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۲۵
از کجا این همه ارز وطلا آورده بود ؟! آخرای دولت احمدی نژاد که کفگیر ته دیگ خورده بود و چاره ای جز مذاکره نمونده بود !
بنیامین۲۲۴۴۸۹۴۱۲:۰۳:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۲۵
لطفا اعدام کنین همه ایران رو بدبخت کردن
ناشناس۲۲۴۴۹۶۰۱۲:۴۴:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵
اگر اعدام کار را درست می کند، خیلی های دیگر هستند که در اولویت هستند.
ناشناس۲۲۴۴۸۹۵۱۲:۰۳:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۵
در این که همه مسئولان از جمله آقای سیف دارای خطاهای مدیریتی بوده و هستند، تردیدی نیست. اما محاکمه و حکم صادره در مورد ایشان بیشتر انگیزه سیاسی دارد.
ناشناس۲۲۴۴۸۹۷۱۲:۰۷:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۵
چرا بابک زنجانی اعدام نمی شود؟ بابک زنجانی و امثالهم حاصل دوره مدیریت چه کسانی بوده است؟
ناشناس۲۲۴۵۰۲۳۱۳:۱۸:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۵
بابک زنجانی بدهی 2 میلیارد دلاری خود به وزارت نفت را مسترد نمود اما خسارت کرسنت زنگنه بیش از 50 میلیارد دلار است و هنوز از محاکمه ایشان خبری نیست.
ناشناس۲۲۴۵۱۹۶۱۴:۳۳:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۵
چرا ۵۰ میلیارد؟ ۶۷۳۰۰۰ میلیارد دلار کنتور که نمیندازه
ناشناس۲۲۴۵۶۳۸۱۹:۵۳:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵
نه جانم مستر ننمود مستردش نمودند بعدشم نفس عمل مهمه چه طوربعضی اختلاس گران اعدام شدند این یکی نه ؟
ناشناس۲۲۴۴۸۹۸۱۲:۰۷:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۵
نتیجه هر چی خواستی دزدی کن بعدش که محکوم شدی با بخش کوچکی از پول هایی که دزدیدی محکومیتت را بخر و برو استرالیا پیش زن و بچه ات و بقیه عمرت را صرف خرج پولهایی که که دزدیدی
ناشناس۲۲۴۴۸۹۹۱۲:۰۸:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵
قانون باید در مورد همه مسئولان به صورت یکسان و عادلانه اجرا شود.
ناشناس۲۲۴۴۹۱۷۱۲:۱۷:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۵
جهت اطلاع مداخله ارزی فقط برای این سال 96 و 97 نبود بلکه از سال 92 تا 96 با مداخله ارزی و سرکوب آن جلوی رشد آن را گرفتند تا اقتصاد را هم به هم بریزند
ن نیکخواه۲۲۴۴۹۲۰۱۲:۱۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۲۵
چرا عنوان" سیاسیون" ؟؟؟ برای "دولتمردان و اقتصادیون"
ناشناس۲۲۴۴۹۲۹۱۲:۲۴:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۵
هیچ کسوری در دنیا پیدا نمی کنید که مثل مسئولین ارشد ایران دزدی و اختلاس کنند.
ناشناس۲۲۴۴۹۴۷۱۲:۳۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۵
درس‌های محکومیت سیف و عراقچی برای سیاسیون این است بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید . حبس تعزیری چه دردی از جامعه دوا می کند؟ به هیچ عنوان حکم با جرم سنخیت ندارد
ناشناس۲۲۴۶۲۹۱۰۸:۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۶
موافقم
ناشناس۲۲۴۴۹۷۴۱۲:۵۳:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۲۵
چرا سراغ عاملان بی کفایت اصلی که رییس دولت و معاونش بود نرفتند و سیف را قربانی کردند. در حالیکه روحانی جهانگیری ازادند
ناشناس۲۲۴۵۰۸۹۱۳:۴۵:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۵
سال دیگر به شما می‌گویم دولت فعلی هم راه دولت قبلی طی می کند یا نه فقط هم با تورم و قیمت ارز که هم‌تراز افزایش می‌دهد یا خیر اگر این را کرد اوضاع نابسامان نمی شود و اگر سرکوب کرد ارز را همین اش و کاسه خواهد بود لطف کن منتشر کنید
ناشناس۲۲۴۵۱۲۷۱۴:۰۴:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۲۵
در دوران احمدی نژاد ،وبیشتر توسط محمد رضا رحیمی معاون اول او،نزدیک ۳۱ میلیارد دلار وعمدتا توسط یک صرافی خاص (ی.رچ)دلار ۱۲۲۶ تومان دولتی به بازار تزریق شد در حالی که قیمت دلار به بالای ۲۰۰۰ تومان رسیده واین رانت قیمتی معلوم نشد به چه کسانی رسید
ناشناس۲۲۴۵۱۴۴۱۴:۱۰:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۵
در مورد حکم صادره که خیلی ابهامات هست, نوع خبر رسانی شما هم همچنین.
ناشناس۲۲۴۵۲۷۳۱۵:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۲۵
اولین روز هفته نه فقط برای دولت روحانی و حامیان او بلکه برای تمام مسئولینی که از روز اول نظام جمهوری اسلامی تاکنون مسئول بوده و تعهد و وجدان خود و نیز راه و روش و منش شهدا را به دور انداخته و پا روی خون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گذاشتند،نیز دلچسب نبود.اما مطمئنأ نوید بخش و مژده ای زیبا برای مردمانی مؤمن و خداجو که خداوند عالمیان و عادل تنها پناهگاه امن آنهاست،بود.
ناشناس۲۲۴۵۵۴۴۱۸:۴۰:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۲۵
《 البته به شرطها و شروطها 》 و اولین شرط آن که این آقایان دوران محکومیت شان را دقیقاً مانند دیگر محکومان عادی سپری کنند .
ناشناس۲۲۴۵۲۹۸۱۵:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۵
درس محکومیت این آقایان زمانی برای دیگر سیاسیون وطنی مفید فایده است که ( دوران محکومیت را مانند دیگر محکومان عادی در زندان سپری کنند و نه مانند هاشمی ، فریدون ، مشایی ، ...... در مرخصی !
احمدی۲۲۴۵۵۳۶۱۸:۳۳:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۵
در مورد حیدری معاون سیف که نقش مهمی در ایجاد مشکلات موسسات اعتباری شد چرا خبری نیست
ناشناس۲۲۴۵۵۸۷۱۹:۱۲:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۲۵
فقط سوء مدیریت نبوده.بادقت بخوون.سالاراقاخانی را گذاشته بودن هرروز نرخ ارزو اون تعیین کنه وهمه باهم از این سفره بی منتهی تفاوت نرخ ارز دولتی وبازار ازاد منتفع میشدن
مهدی ازکرمان۲۲۴۵۷۳۳۲۰:۵۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۲۵
اینکه کسی آفتابه دزدیده بره زندانی که برای متنبه کردنش ازکمترین امکانات هم محرومش میکنن تغدیه بد جای خواب بد ملاقات اندک و....ولی مفسدین چپاولگران بیت المال میرن سوئیت بابهترین امکانات جای نرم وگرم تلویزیون و..حمام و و..بهترین امکانات!!!!مرخصی وملاقات ماهی ۲۰ روز!!جراچون قبلا دررفاه بوده اذیت میشه !
علی۲۲۴۵۷۹۸۲۱:۵۰:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۵
ای کاش جنایت کاران بازار سرمایه در دولت روحاتی نیز اقدان جدی صورت گیرد ، جنایتی که دژپسند وهمتی با نوبخت در بازار سرمایه کردند ومردم را به خاک سیاه نشاند
اکسیر۲۲۴۵۸۷۱۲۲:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۲۵
شخصا از حبس این مدیران بانک خوشحالم.
رضا۲۲۴۵۹۹۱۰۰:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
اقای سیف این نصف حقتم نیست تو رو باید بدلیل اخلال در اقتصاد و نابودی هزاران مردم بی پناه و سرمایه هایشان اعدام کنند،مطمئنا اگر پولدار نبودی اعدام می شدی.
ناشناس۲۲۴۶۱۷۰۰۴:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند .
ناشناس۲۲۴۶۳۰۲۰۸:۲۱:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۶
چرا باید تو ایران اینقدر دزد وجود داشته باشه مگر کشور اسلامی نیست،می دونید چرا؟چون وقتی قوه قضائیه به خوبی حکم اسلامی رو درجامغه اجرا نکند همه فکر می کنن کشور خونه خاله هست هرکاری انجام می دن،اگه حکم یک گناهکار طبق اسلام بود نه دزدی وجود داشت نه مردم بدبختی که با درد دارن زندگی می کنن،فحشا که کم نداریم،دزدی از ریز تا درشت،همه هم دارن طبق رواق به کارشون ادامه می دن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین