رشد ۲۸ درصدی شهرستان‌های قرمز / شرایط شکننده و عادی انگاری مردم نگران کننده است+ نقشه و نمودار

گروه اجتماعی الف،   4000724029

هفته پایانی مهر ۱۴۰۰ درحالی تغییر رنگبندی شهرستان‌ها منتشر شده است که کارشناسان براین باروند؛ رشد ۲۸ درصدی تعداد شهرستان های قرمز می‌تواند حکایت از بحرانی تازه داشته باشد.

رشد ۲۸ درصدی شهرستان‌های قرمز / شرایط شکننده و عادی انگاری مردم نگران کننده است+ نقشه و نمودار

به‌گزارش تسنیم، هفته پایانی مهر 1400 درحالی آغاز شده که آمارهای همه‌گیری روند تقریباً ثابتی در شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد اما افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی تاکیدی براین واقعیت است که شرایط شکننده همچنان با پرجاست و درصورت بی‌توجهی می‌تواند دردسر ساز باشد.

انتشار تغییر رنگبندی شهرستان‌های ایران از نظر همه‌گیری اگرچه نسبت به یک ماه گذشته روی کاغذ و از نظر آماری بهبودی نسبی شرایط را نشان می‌دهد اما رشد 28 درصدی تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی نسبت به هفته گذشته تاکیدی براین واقعیت است که بی‌تفاوتی هموطنان نسبت به رعایت پروتکل‌ها به‌خصوص در کلانشهرها و شهرستان‌های گردشگرپذیر می‌تواند یک‌باره به بحرانی تازه در آبان ماه بشود.

در این زمینه کارشناسان بااشاره به روند تقریباً ثابت نرخ ابتلا، موارد بستری در مراکز درمانی و همچنین مراقبت‌های ویژه تاکید می‌کنند این روند ثابت در واقع همان آتش زیرخاکستری است که می‌تواند در دوره‌ای 14 روزه به آغاز پیک ششم کرونا منجر بشود.

این گروه در ادامه می‌گویند: پایان ماه محرم و صفر در کشور و آغاز برگزاری دوباره مراسم‌های مختلف در کنار افزایش تعداد موارد دورهمی‌های خانوادگی در این زمینه نگران کننده است که نهایتاً سطح بالای واکسناسیون هم اثرگذاری حداکثری خود را از دست می‌دهد، که شاهد مثال آن روند افزایشی مراجعه موارد سرپایی در مراکز درمانی برخی شهرستان‌ها و البته کلانشهرهای صنعتی است.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند در شرایط فعلی بهترین راهکار این است که هموطنان دقیقاً مثل ابتدای آغاز همه‌گیری نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدیت داشته باشند و در طرح واکسیناسیون ملی هم مشارکت داشته باشند تا به این ترتیب رفته رفته شاهد مهار ویروس منحوس در سراسر کشور باشیم و در نهایت روند عادی زندگی بدون محدودیت دوباره به ایران بازگردد.

وضعیت رنگبندی شهرستان‌ها

براساس آخرین آمارهای منتشر شده هم اکنون شهرستان‌های اشنویه، بوکان، پیرانشهر و سردشت در آذربایجان غربی، استهبان در فارس، سنندج در کردستان، پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در کرمانشاه در وضعیت قرمز هستند.

به‌این ترتیب در هفته پایانی مهر 1400؛  9 شهرستان در وضعیت قرمز، 106 شهرستان در وضعیت نارنجی، 228 شهرستان در وضعیت زرد و 105 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/سرانجام شمار فوتی‌ها تک رقمی شد

جواد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به کاهش فوتی‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته هشت نفر شامل پنج نفر در ارومیه، دو نفر در مهاباد و یک نفر در نقده جان خود را از دست دادند.

وی از ابتلای یک هزار و 54 نفر دیگر به کرونا خبر داد و تصریح کرد: تاکنون 292 هزار و 403 نفر به بیماری کروناویروس آلوده شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در شبانه روز گذشته یک هزار و 364 نفر بستری سندروم حاد تنفسی و 45 نفر وصل به دستگاه ونتیلاتور در استان ثبت شد.

وی افزود: همچنین 620 نفر به عنوان بیمار مشکوک به کرونا و 279 نفر در بخش آی‌سی یو بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی بستری شدند.

آقازاده از واکسیناسیون 63 هزار و 936 نفر دیگر خبر داد و گفت: تاکنون دو میلیون و 698 هزار و 520 نفر واکسن کرونا را در سراسر استان دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان/ 835 مورد ابتلای جدید ثبت شد

نورالدین سلطانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان 2958 نفر بودند که 835 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 288  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 293 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 1670 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 279 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سلطانیان تصریح کرد: آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 17 نفر بود و از این تعداد 11  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/ 1103 نفر فوتی از ابتدای همه‌گیری

دکتر محمد کریمیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: تست 153 نفر به کرونا امروز مثبت شده که 43 نفر آنان در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان بستری شدند.

وی شمار افراد مبتلا به کرونا در استان را تاکنون  61 هزار و 764 نفر بیمار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 172 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند که این آمار برای گذر از پیک پنجم هنوز زیاد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: تاکنون آمار افراد بهبود یافته‌ از کرونا در استان 60 هزار و 239 نفر بوده است.

کریمیان اظهار داشت: طی 24 ساعت گذشته 2 مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان یک مورد شهرستان ایلام و یک مورد مربوط به شهرستان مهران گزارش شده و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و 103 نفر بوده است.

استان خراسان جنوبی/ شمار قربانیان کرونا مجموعا به 1170 نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور ، 3شهرستان زرد در خراسان جنوبی نارنجی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: بر این اساس چهار شهرستان استان شامل بیرجند، قائنات، نهبندان و طبس در وضعیت پرخطر(نارنجی)، بشرویه، فردوس، سرایان، سربیشه، زیرکوه، درمیان در وضعیت خطر متوسط(زرد) و خوسف در وضعیت کم خطر(آبی) قرار دارند.

وی با بیان اینکه روز گذشته از 193 آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان 61 بیمار و از 355 آزمایش سریع 56 بیمار جدید شناسایی شدند، ادامه داد: از این تعداد 57 مورد از بیرجند، 4 مورد از سربیشه، 6 مورد از فردوس، 11 مورد از نهبندان، 10 مورد از زیرکوه، 2 مورد از درمیان، 6 مورد از طبس، 1 مورد از سرایان، 11 مورد از قائنات، 3مورد از بشرویه و 8 مورد از خوسف بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر 175بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 70نفر کرونا مثبتند، گفت: از این تعداد 15 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر نامساعد است.

وی افزود: با فوت یک بیمار دیگر در خراسان جنوبی تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به هزار و 170نفر رسید.

مهدی زاده خاطرنشان کرد: در ادامه عملیات واکسیناسیون تا کنون 462 هزار و 125 نفر دز اول و 230هزار و 745نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس/ دوباره رنگ قرمز کرونایی به منطقه بازگشت

طی یکی دو هفته اخیر وضعیت استان فارس به لحاظ شیوع بیماری کرونا بهتر از هر زمانی بوده است به گونه‌ای که هیچ شهرستانی در استان در وضعیت پرخطر نبود با این حال هشدارها برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان ادامه داشت. 

در آخرین رنگ‌بندی اعلام شده اما شاهد قرمز شدن دوباره یکی از شهرستان‌های استان فارس هستیم که این موضوع نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. 

در همین راستا براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 591 هزار و 344 تست کرونا شامل یک میلیون و 388 هزار و 413 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 415 هزار و 576 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 202 هزار و 931 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 46 هزار و 195 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 461 هزار 771 بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن 10 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به 6 هزار و 816 نفر رسیده است. 

همچنین 325 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند و هم اکنون هزار و 910 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد 187 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

استان سمنان/ افزایش تعداد موارد سرپایی

نوید دانائی اظهار داشت: در حال حاضر سمنان در وضعیت با ثباتی بود و نه میزان مبتلایان افزایش دارد و نه کاهش اما از روز گذشته میزان بیماران سرپایی کمی افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه استان سمنان چون در مسیر تردد استان‌های متعددی است تغییرات در این استان‌ها در استان سمنان نیز تأثیرگذار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان همچنین اضافه کرد: از بیست و دوم الی بیست و سوم مهرماه سال جاری بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 10 بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-19 در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به ده هزار و یک نفر رسیده است و سی‌وچهار هزار و 979 بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

بر اساس تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی اعلام شده در سامانه ماسک نیز در استان سمنان تنها تغییر تبدیل وضعیت آرادان از زرد به آبی است.

همچنین شهرستان‌های سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان در وضعیت نارنجی کرونایی باقی ماندند.

وضعیت زرد کرونایی شهرستان‌های مهدی‌شهر و سرخه نیز حفظ شد و در حال حاضر 2 شهرستان آرادان و میامی آبی هستند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان کرمان/ تعداد بستری‌های از ابتدای همه‌گیری مرز 4700 نفر را رد کرد

در ادامه روند نزولی کرونا در استان کرمان با بستری 78 بیمار کرونایی جدید آمار بستری‌های کرونا در استان از ابتدای همه‌گیری از مرز 40 هزار و 700 نفر عبور کرد و شمار فوتی‌های کرونا در استان کرمان در چند هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود یعنی 2 نفر در شبانه روز رسید.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 327 مورد است اظهار داشت: از این تعداد 169 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 27 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 17 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 19 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 80 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 78 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 40 هزار و 717 مورد رسیده است.

وی به فوت 2 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 822 مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و 727 هزار و 688 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 828 هزار و 328 مورد است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین