پاسخ لنکرانی به اینکه چرا واکسن برکت در مطالعه «مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت» نبود

گروه اجتماعی الف،   4000723022

وزیر اسبق بهداشت گفت: در شرایط شیوع واریانت دلتا واکسن سینوفارم شانس مرگ و میر و شانس بستری شدن را تا حد قابل قبولی کاهش داده است.

پاسخ لنکرانی به اینکه چرا واکسن برکت در مطالعه «مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت» نبود

کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با فارس، درخصوص نامه منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت اظهار داشت: این پژوهش از سوی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت بر روی 388 هزار نفر در استان فارس برای مقایسه بین دریافت کنندگان دو دز واکسن کرونا و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند انجام شده است. 

وی ادامه داد: همزمانی ورودی‌های این تحقیق یکسان نبوده است به طور مثال تحقیق روی واکسن اسپوتنیک زمانی صورت گرفت که هنوز واریانت دلتا وارد کشور نشده بوده است و مطالعه واکسن سینوفارم برای زمانی است که واریانت دلتا وارد کشور شده است. به همین دلیل از این نظر در شرایط یکسانی نبوده‌اند.

لنکرانی در پاسخ به سوالی درباره چرایی نبود واکسن برکت در این مطالعه اظهار داشت: در آن زمان تعداد دریافت کنندگان واکسن برکت اندک بوده و قابلیت تحقیق بر روی آن وجود نداشته است. چیزی که در این مطالعه مهم است هر سه نوع واکسن شانس مرگ و میر و بستری شدن را به حد قابل قبولی کاهش می‌دهند و نکته ارزشمند این مطالعه همین موضوع است.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: در این مطالعه مشخص شد حتی در شرایط شیوع واریانت دلتا که در ماه‌های اخیر بوده واکسن سینوفارم شانس مرگ و میر و شانس بستری شدن را تا حد قابل قبولی کاهش داده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: آنچه در بیماری‌های عفونی اهمیت دارد صرفا ابتلا نیست بلکه بستری شدن و مرگ و میر ناشی از بیماری است که واکسن سینوفارم در کاهش این موارد موثر است.

لنکرانی با بیان اینکه هنوز مطالعات درباره تزریق دز سوم سینوفارم محدود است افزود: در اغلب کشورها تزریق دز سوم برای گروه‌های پرخطر توصیه شده است و تزریق آن را شش ماه بعد از تزریق دز دوم قرار داده‌اند.

وی گفت: واکسن پاستور سه دزه طراحی شده است و باید سه دز دریافت شود، نتایج تزریق سه دز این واکسن چشمگیر بوده است و برای سایر واکسن‌ها توصیه مستندی برای دریافت دز سوم به صورت عمومی وجود ندارد، بلکه بعد از شش ماه از گذشت دز دوم افراد در معرض خطر مثل بیماران سرطانی و کادر درمان دز سوم را دریافت می‌کنند که در کشور ما نیز همین روند آغاز شده است.

*نتایج مطالعه‌ای که اخیرا بر روی 388 هزار نفر از ساکنین استان فارس در مقایسه بین دریافت کنندگان دو دز واکسن کرونا و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند به شرح زیر است:

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین