کدامیک از بانک‌ها وام بیشتری دادند؟

گروه اقتصادی الف،   4000723014

بررسی عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور بیانگر این است که مانده تسهیلات اعطایی تا پایان مرداد سال جاری در مقایسه با اسفند سال گذشته رشد ۱۴.۳ درصدی داشته است.

به گزارش ایسنا، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان مرداد امسال، معادل ۲۷۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند سال گذشته با رشد ۱۴.۳ درصدی مواجه شده است.

همچنین، تسهیلات قرض‌الحسنه ۸.۳ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با ۲۹.۹ درصد و فروش اقساطی با ۲۰ درصد است. 

به لحاظ عددی در پایان مرداد سال جاری ۲۲۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند ماه سال گذشته، ۱۱.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بانک‌های تجاری چقدر تسهیلات دادند؟

از سوی دیگر، بانک‌های تجاری در کل ۴۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که با رشد ۱۳.۷ درصدی مواجه شده و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال گذشته ۱۴.۱ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است ۱۳.۶ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. در بانک‌های تجاری کشور نیز، سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به فروش اقساطی به میزان ۲۹.۳ درصد است که رقم آن ۱۲۱ هزار  و ۹۰۰ میلیارد تومان در پایان مرداد ۱۴۰۰ بوده است. 

علاوه براین، ۸.۳ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در پایان مرداد ماه به تسهیلات جعاله اختصاص داشته که این رقم در اسفند سال قبل ۳۱.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. به صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان مرداد ۱۴۰۰ به فروش اقساطی، مرابحه و قرض الحسنه اختصاص یافته است.

بانک‌های تخصصی چقدر تسهیلات قرض‌الحسنه دادند؟  


همچنین، بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان مرداد سال جاری نشان دهنده این است که تسهیلات اعطایی با ۴.۵ درصد افزایش از رقم ۳۸۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به عدد ۴۰۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی معادل ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که با افزایش ۱.۷ درصدی در مقایسه با اسفند سال گذشته مواجه شده است. 

گفتنی است که ۵ درصد از وام‌های بانک‌های تخصصی را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد.  

بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود؛ به نحوی که در پایان مرداد سال جاری ۴۱.۱ درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفند ماه سال گذشته به میزان ۱۶۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند؛ به نحوی که ۱۶.۶ درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان مرداد امسال به میزان ۶۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

عملکرد وام‌دهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری 

طبق این گزارش، بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان مرداد امسال نشان می‌دهد که تسهیلات این بانک با ۱۶.۸ درصد رشد به رقم ۱۹۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۷.۸ درصد ( ۱۴۹ هزار میلیارد تومان) بوده که اعطای این نوع تسهیلات در این نوع بانک‌ها در مرداد امسال ۱۱.۹ درصد رشد داشته است.

همچنین، ۳۵.۴ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مرابحه این بانک به رقم ۶۷۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین