روایت فرمانده یگان ویژه پلیس از اعتراضات خوزستان/ درگیری‌های سال ۹۶ بعضاً تا ۱۲ ساعت طول می‌کشید

گروه اجتماعی الف،   4000722125

فرمانده یگان ویژه پلیس جزئیاتی از ناآرامی‌های روی داده در پی تنش آبی خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ یگان ویژه نیروی انتظامی، یکی از رسته‌های پلیس است که در سال 1370 به‌منظور کنترل اجتماعات شکل گرفت، واحدهای مختلفی اعم از "نوپو"، رهایی گروگان، "اسواران" (اسب‌سواران یگان ویژه) و اخیراً یگان زنان، در یگان ویژه نیروی انتظامی مشغول خدمت هستند.

سردار حسن کرمی از سال 1391 فرماندهی یگانهای ویژه نیروی انتظامی را به‌عهده دارد؛ وی پیش از حضور در یگان ویژه پلیس، فرمانده انتظامی استان اصفهان بود.

همزمان با هفته نیروی انتظامی، سردار کرمی ضمن بازدید از خبرگزاری تسنیم، به گپ‌وگفت با خبرنگاران این خبرگزاری نشست.

تشریح فعالیتهای یگان ویژه نیروی انتظامی، نحوه آموزش نیروهای این یگان، چگونگی کنترل اعتراضات و ناآرامی‌ها، معرفی برخی از تجهیزات مورد استفاده یگان ویژه نیروی انتظامی و تشریح عملکرد یگان زنان یگان ویژه پلیس، ماحصل این گفت‌وگوی جذاب و خواندنی بود.

بخش نخست این گفت‌وگو با عنوان "فرمانده یگان ویژه ناجا: دشمنان در تجمعات اجازه نمی‌دهند صدای حق مردم شنیده شود/ استفاده از "صور" در تجمعات/ چرا نباید با مردم حرف بزنیم؟" منتشر شد، در ادامه بخش دوم این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم می‌شود.

تسنیم: نیروهای یگان‌ویژه در اعتراضات چگونه وارد عمل می‌شوند؟ آستانه تحمل نیروهای یگان ویژه چه میزان است؟

آستانه تحمل نیروهای ما بالا است، بعضاً در اعتراضات برخی از جمعیت معترض به مأموران یگان ویژه توهین یا سنگ‌پرانی می‌کنند، در بسیاری از موارد فرماندهان ما وارد جمعیت معترض شده و با آنها صحبت می‌کنند، به طور مثال در آبان 98، فرماندهان ما وارد جمعیت معترض شدند، این کار برای نیروی ما بسیار خطرناک بود، زیرا جمعیت معترض عصبانی بودند.

برای شناسایی افرادی که در تجمعات قصد خرابکاری دارند، از امکانات فنی استفاده و آنها را شناسایی می‌کنیم، این افراد را تحت رصد قرار می‌دهیم و در صحنه یا در مکان دیگر بازداشت می‌کنیم، در اعترضات احتمال دارد، افرادی که محرک جمعیت معترض هستند، به نیروهای ما حمله‌ور شوند کما اینکه در آبان 98، 6 نفر از نیروهای ما که داخل جمعیت معترض رفته و قصد صحبت با آنها را داشتند، توسط افراد نفوذی با ضربات چاقو مجروح شدند.

در هیچ کدام از پلیسهای دنیا حتی پلیس کشورهای اسلامی، از این ادبیات استفاده نمی‌شود و این مفاهیم را نمی‌دانند، آنها می‌گوید پلیس ضد اغتشاش باید به سرعت وارد عمل شده و جمعیت را متفرق کند اما ما می‌گوییم اینگونه نیست، ما هوشمندانه عمل می‌کنیم یعنی فرمانده ما در میدان تشخیص می‌دهد که در اعتراضات از چه ابزاری استفاده کند و به این پی می‌برد که آیا زمان گفت‌وگو، زمان بازداشت عوامل محرک، اخطار دادن، استفاده از آب‌پاش یا پینت‌بال است.

هیچ سلاح جنگی به صحنه اجتماعات نمی‌بریم

ما هیچ سلاح جنگی به صحنه اجتماعات نمی‌بریم، تمام تجهیزات ما غیرکشنده است، به طور مثال از آب‌پاش، پِینت‌بال و وینچستر استفاده می‌کنیم، برای سلاح وینچستر سه گلوله پلاستیکی نرم، سخت و فلزی تعریف کردیم، گلوله وینچستر فلزی نیز اثر بسیار سطحی بر جسم می‌گذارد.

فرمانده در میدان تشخیص می‌دهد از چه ابزار و تاکتیکی استفاده کند که اسم این کار را الگوی هوشمندانه گذاشتیم که مختص کشور ما است، روی این الگو کار و مبانی برای آن تعریف شده و ماحصل کار 10 ساله است.

در سال 1400 مدعی هستیم که متخصص‌ترین پلیس در سطح منطقه در کنترل اجتماعات هستیم، به طور مثال سه میلیون و 700 هزار نفر در ایام اربعین حسینی (ع) با کمترین تنش از گیت نهایی یگان ویژه عبور کردند یا اینکه جمعیت 100 هزار نفری را در ورزشگاه‌ها کنترل کردیم.

در ناآرامی‌های سال 96، همزمان در 77 نقطه درگیر بودیم

در ناآرامی‌های سال 96، همزمان در 77 نقطه درگیر بودیم، در آن زمان، نفوذی‌ها کار زیادی انجام داده، منافقان و سلطنت‌طلبها، آسیب زیادی وارد کرده و هر جا می‌رسیدند، تخریب می‌کردند، برخی از درگیری‌ها نیز شاید تا 12 ساعت طول می‌کشید که بتوانیم صحنه را کنترل کنیم و آسیب کمتری وارد شود، ناآرامی‌های سال 98 نیز سخت‌تر از ناآرامی‌های سال 96 بود.

ما روی موتورسواران یگان ویژه حساب ویژه‌ای باز می‌کنیم و قدرت تحرک یگانهای ویژه ما روی موتورسواران است، یک گروهان کامل موتورسوار در هر گردان وجود دارد، گردانهای ذخیره نیز داریم که اگر نیاز به تحرک بیشتر شد، پیاده‌ها را نیز موتورسوار می‌کنیم. در آبان ماه 98، هر موتوسوار ما در شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان بعضاً تا 270 کیلومتر در یک شبانه‌روز مسیر طی کردند، یعنی یک نقطه درگیری داشتند و پس از آن به نقطه دیگری می‌رفتند و این کار بسیار سختی است.

موضوعات مذکور مختص یگانهای ویژه در جمهوری اسلامی ایران است که با این ادبیات، رویکردها و مفاهیم، اجتماعات را کنترل می‌کند البته ما نباید کشورمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، به طور مثال در کشوری مانند امریکا و فرانسه اعتراضات روی می‌دهد، دیگر کشورها اعتراضات را محکوم کرده و به نوعی دولت را برای جمع کردن اعتراضات کمک می‌‍کنند اما اگر در کشور ما یک اعتراض جزئی روی دهد، کل دنیا به دنبال تحریک بیشتر مردم و برجسته کردن نقطه ضعفها است.

از نظر روانی، فضای بین‌المللی و رسانه‌ای به ما فشار زیادی می‌آوردند، عده‌ای خوش‌گذران نیز که ثروت مردم را به غارت بردند، در آن سوی آبها و در رسانه‌های مانند ایران اینترنشنال، با پول این ملت تبلیغ کرده و خود را حامی مردم می‌دانند، بارها گفتیم اگر این افراد جرأت دارند، خودشان داخل کشور بیایند، نمی‌شود که در جای نرم و گرم خوابید و به مردم آن هم مستضعفها گفت به مبارزه بپردازید.

از روز سوم اعتراضات خوزستان گروهک‌ها وارد اعتراضات شدند

منافقان و سلطنت‌طلبها تحریک زیادی انجام داده و نمی‌گذارند حرف مردم شنیده شود، به طور مثال در تنش آبی خوزستان، واقعاً باید از مردم این استان تشکر کنیم، مردم اصلاً در آنجا درگیری با ما نداشتند، حرف قانونی خودشان را می‌زدند، می‌گفتند در استان پرآبی زندگی می‌کنیم و آب و شغل نیاز داریم. تا دو روز نخست، مردم در بسیاری از نقاط خوزستان مانند شادگان و سوسنگرد حرفهای خود را می‌زدند اما از روز سوم به بعد گروهکها یعنی ضد انقلابها وارد عمل شده، از احساسات مردم سوءاستفاده و اعتراضات آرام مردم را تبدیل به خشونت کرده و به ضرر مردم کار کردند.

ما در آنجا با عشایر جلسه گذاشتیم که عمدتاً رزمنده و جانباز و از خانواده‌های ولایی بودند، یکی از عشایر سادات در یک جسله به من گفت که قصد داشتند دولت حرفشان را بشنود که این کار انجام و تمام شد، به محض اینکه گروهکها خواستند خشونت را وارد اعتراضاتِ آرام کنند، عشایر، شیوخ و عامه مردم کنار کشیدند و ما نیز صحنه را کنترل کردیم.

در برخی از نقاط نیز تیراندازی‌ها و خشونتهایی صورت گرفت اما نیروهای ما با تدبیر و حوصله کنترل لازم را انجام دادند، منظور این است که شعله‌ور شدن و تحریک اعتراضات مردمی، توسط افرادی که آن سوی آبها نشسته‌اند، به ضرر مردم کار است ما نیز نمی‌توانیم صحنه اعتراضات با خشونت همراه شود، یگانهای ما برای این ایجاد شدند که جلوی خشونت و تخریب را بگیرند، اگر کسی قصد تخریب و خشونت را داشته باشد، با قدرت جلوی او را می‌گیریم و ایستادگی می‌کنیم اما دشمنان نمی‌گذارند مردم حرفشان را بزنند و از سوی مدعی‌اند که مدافع مردم هستند.

تسنیم: مدتی قبل یگان زنان را در یگانهای ویژه راه‌اندازی کردید، راه‌اندازی یگان زنان در یگان ویژه پلیس چه ضرورتی داشت، قرار است یگان زنان یگان ویژه نیروی انتظامی چه اقدامات و فعالیتهایی برعهده دارد؟ آیا در صورت بروز یک ناآرامی از این افراد استفاده خواهید کرد؟

تمام پلیسهای دنیا از پلیس زن استفاده می‌کنند، در کشور ما نیز در تمام پلیسها اعم از آگاهی و فتا از پلیس زن استفاده می‌شود اما در یگان ویژه، تا به حال یگان زنان راه‌اندازی نشده بود، در ناآرامی‌های سال 96 به بعد بعضاً با برخی زنانی مواجه شدیم که توسط معاندان تحریک شده و با نیت خاصی وارد میدان می‌شدند البته این افراد از عامه بانوانِ معترض جدا هستند.

اما زنانی هستند که بر اساس تحریک ضد انقلاب در تجمعات حاضر شده یا واقعاً وابستگی به گروهک خاصی داشتند لذا این موارد، واحدهای ما را در صحنه‌های اعتراضات اذیت می‌کردند، ما نیز به لحاظ محدودیتهای شرعی، نمی‌توانستیم اقداماتمان را به درستی انجام دهیم، این افراد را به این نقطه ضعف پی برده بودند و زنان آموزش‌دیده وابسته خود را ساماندهی می‌کردند.

از 96 به بعد به فکر راه‌اندازی یگان زنان در یگان ویژه پلیس افتادیم که هم در نیروی انتظامی و هم در ستاد کل نیروهای مسلح با این کار موافقت شد، اکنون نیز این یگان در 9 استان فعال و عملیاتی است، یعنی می‌تواند در کنار واحدهای کنترل اجتماعات و واحدهای ضد اغتشاش، مأموریت انجام دهد.

یگان زنان یگان ویژه قرار نیست با باتوم و سپر در درگیری حاضر شود

تعداد قابل توجهی از این نیروها نیز اکنون در دانشگاه پلیس در حال آموزش هستند و تقریباً تا آخر سال آموزش آنها به اتمام رسیده و به ما می‌پیوندند، فعلاً نیز در تهران، دو گردان از نیروهای زن در یگان ویژه پیش‌بینی کردیم، در هر کدام از استانهای بزرگ، پیش‌بینی داشتیم یک گردان فعالیت داشته باشد. این نیروها، برای شناسایی، کار اطلاعاتی، بازداشت متهمان، بازجویی و انتقال متهمان زن در کنار واحدهای عملیاتی ما قرار می‌گیرند، کار اینها در همین حد است و اینگونه نیست که با تجهیزاتی همچون سپر و باتوم در درگیرها حضور پیدا کنند.

البته جای ذکر است که در بسیاری از عملیاتهای مردم‌یاری، مانند اربعین حسینی (ع)، امدادرسانی در زمانهای حوادثی مانند سیل و زلزله و حتی طرح واکسیناسیون از این افراد استفاده می‌کنیم، صرفاً اینگونه نیست که از این نیروها در مأموریت ضد اغتشاش از این افراد استفاده شود.

تسنیم: تقریباً یک سال گذشته بود که یگان ویژه نیروی انتظامی نیز در بحث برخورد با اوباش نیز وارد عمل شد، آیا مأموریت برخورد با اوباش توسط یگان ویژه همچنان ادامه خواهد داشت؟

ما مأموریت مستقیم و مستقل در این رابطه نداریم، این در حوزه کاری فرمانده انتظامی استانها است که آنها نیز ابزار لازم اعم از کلانتری‌ها و یگان امداد را برای این کار دارند، هر موقع کار از عهده انتظامی خارج شد، ما وارد عمل می‌شویم و اگر در جایی سایر پلیسها نیاز به کمک داشتند، ما وارد عمل می‌شویم تا به این لحظه نیز، واحدهای انتظامی و یگانهای امداد از عهده برخورد با اوباش برآمده‌اند، در مراحل نخست ما در بحث روانی چند مرحله وارد عمل شدیم اما مستقلاً در این رابطه مأموریتی انجام ندادیم.

ما دسته‌های "مغیرات" در یگان ویژه نیروی انتظامی داریم، این دسته‌ها در هر گردانی پیش‌بینی شدند که کارش در تمام صحنه‌ها مخصوصاً برخوردار با اینگونه جرائم خشن است.

نیروهای مغیرات از زبده‌ترین افراد هر گردان هستند، آموزشهای رزمی را دیدند، با سرعت عمل و قدرت تحرک بالا اقدامات خود را انجام می‌دهد، در بحث جمع‌آوری اوباش در دو، سه نقطه وارد عمل شدند، این نیروها نیز آمادگی دارند اما همانگونه که گفتم در بحث برخورد با اوباش کار به آن سطح نرسیده که ما وارد عمل شویم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین