نشانه‌های انسان منافق بر اساس تفسیر آیات سوره بقره

گروه فرهنگی الف،   4000722054 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در آیه ۲۰۴ سوره بقره می‌فرماید یکی از ویژگی‌های منافق این است که به قدری قشنگ و مذهبی حرف می‌زند که سخنش تو را به تعجب و شگفتی وا می‌دارد؛ افرادی که می‌خواهند به دین لطمه بزنند از دین هم سخن می‌گویند.  

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۰۴ سوره بقره اظهار کرد: خداوند در این آیه منافقان و ریاکاران را به پبامبر(ص) معرفی کرده است زیرا یکی از امور مهم در زندگی ما دشمن شناسی است.

وی با بیان اینکه اگر انسان دشمن و حربه‌های او را نشناسد ممکن است ضربه بخورد، افزود: در روایات داریم که دشمن را کوچک نشمارید حتی اگر ضعیف باشد و قرآن هم بارها تأکید کرده و چند سوره قرآن با بحث دشمن‌شناسی شروع شده مانند سوره ممتحنه که می‌فرماید دشمن خدا را دوست مپندارید و یا سوره تبت، کافرون، ناس و منافقون که بحث دشمن‌شناسی را مطرح کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در آیه ۲۰۴ سوره بقره می‌فرماید یکی از ویژگی‌های منافقان این است که به قدری قشنگ و مذهبی حرف می‌زند که سخنش تو را به تعجب و شگفتی وا می‌دارد زیرا اصولا افرادی که می‌خواهند به دین لطمه بزنند سعی می‌کنند قشنگ حرف بزنند و یکی از این افراد حسن بصری بود که امام سجاد علیه‌السلام فرمودند تو فقط خوب سخن می‌گویی و عمل نمی‌کنی.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که سامری توانست مردم را گوساله پرست کند همین بیان خوب او بود، افزود: منافقان وقتی رفتند نجف خدمت امام، شهید مطهری می‌فرمود آنها به قدری زیبا حرف می‌زدند و قرآن و نهج البلاغه می‌خواندند که امام خمینی(ره) فرمودند این‌ها از من بیشتر قرآن و نهج البلاغه بلد بودند و هدفشان این بود که از امام تأییدیه بگیرند اما امام آنها را تأیید نکردند.

رفیعی با تأکید بر اینکه منافق زبان شیرینی دارد، گفت: در قرآن سه بار عبارت «یعجبک» آمده است؛ نخست اینکه قرآن می‌فرماید گاهی مال دیگران شما را به شگفتی می‌آورد مانند قارون که مالش مردم را به شگفتی می‌آورد و دوم اینکه ممکن است جسم و قیافه افراد انسان را به شگفتی آورد مانند رفتار برخی که به گونه‌ای نماز می‌خوانند و چهره‌های مذهبی دارند که انسان تعجب می‌کند و سوم هم ممکن است حرف‌های برخی افراد، انسان را به تعجب وا دارد درحالی‌که دروغ می‌گویند.

وی با بیان اینکه هر کسی که خوب حرف می‌زند دلیل بر منافق بودنش نیست، گفت: امیرالمؤمنین(ع) امیر بیان بودند و همچنین همه ائمه(ع) سخنوران خوبی بودند بنابراین ما باید وقتی کسی خوب حرف می‌زند به قول و سخنش اکتفا نکنیم و ببینیم که چطور عمل می‌کند و اعتقاداتش را هم ببینیم که آیا درست است یا نه.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند در آیه ۲۰۴ بقره می‌فرماید برخی از مردم حرف زدنشان تو را به شگفتی می‌آورد اما خدا می‌داند که چه چیزی در قلبشان می‌گذرد و دشمن شدید شما هستند و اگر این افراد به پست و مقام برسند فساد می‌کنند و کشاورزی و نسل بشر را از بین می‌برند و خدا از فساد خوشش نمی‌آید.

وی با بیان اینکه ما تخصص با تعهد می‌خواهیم و از مسؤولانی که تعهد ندارند لطمه‌های زیادی خورده‌ایم، ادامه داد: خداوند در آیه بعد می‌فرماید وقتی به منافق می‌گوییم تقوا داشته باش غرور گناه او را می‌گیرد بنابراین نباید به این افراد اعتماد کرد و مسئولیت به آنها داد زیرا فقط جهنم جای آنها است.

رفیعی افزود: در آیه بعد خداوند به لیله المبیت که امیرالمؤمنین (ع) در جای پیامبر(ص) خوابیدند اشاره می‌کند و می‌فرماید برخی از مردم هم هستند که جان خود را با خدا معامله می‌کنند و خداوند این افراد را دوست دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین