سعیدی: فرود طوفان شاهین بر سر بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان

گروه فرهنگی الف،   4000721091

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از جاسک تا راسک و چهابهار در سایه بی توجهی به ظرفیت‌های اقتصادی از توسعه یافتگی جا مانده‌اند.

سعیدی: فرود طوفان شاهین بر سر بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان
 
معین الدین سعیدی در گفت و گو با خانه ملت در مورد خسارات طوفان شاهین به اماکن فرهنگی گفت: طوفان شاهین که اخیرا سیستان و بلوچستان را درنوردید نه تنها زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد بلکه خسارات مالی سنگینی از خود به جاى گذاشت، طبق آخرین آمار این طوفان بیش از میلیاردها تومان خسارات داشته که بخشی از خسارت‌ها مربوط به بناهای تاریخی جنوب این استان و موزه چابهار است.

کم کاری تاریخی در استان سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: در جنوب استان سیستان و بلوچستان با کم کاری تاریخی عمیقی در تمام حوزه‌ها روبرو هستیم که نیازمند توجه مسئولان و متولیان امر دارد. طوفان، گرد و غبار امروزه در کنار معضلات دیگر از خشکسالی گرفته تا معیشت مردم تحت تاثیر قرار داده است، بسیاری اماکن تاریخی و دیدنی این استان خسارات عمیقی از این طوفان دیدند؛ اگر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری دولت جناب آقای رئیسی به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشد بی شک شاهد تخریب کمتری از اماکن تاریخی خواهیم بود. 

در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات ویژه‌ای برای حفاظت از آثار باستانی و تاریخی این استان اختصاص داده نشده است

وی ادامه داد: بی‌توجهی به ظرفیت تاریخی این شهر پیامدهای متعددی را در دراز مدت به دنبال خواهد داشت؛ انتظار داریم وزارتخانه‌های مربوطه با برنامه‌ریزی زیر ساختی ظرفیت‌های پیدا و پنهان فرهنگی و گردشگری شهر سیستان و بلوچستان پر رنگ کنند، متاسفانه در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات ویژه‌ای برای حفاظت از آثار باستانی و تاریخی این استان اختصاص داده نشده است.

فرصت گردشگری سواحل مکران و چابهار طلایی است

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان فرصت‌های بسیاری در حوزه گردشگری به ویژه در سواحل مکران و چابهار دارد. جذابیت‌های توریستی و اکوتوریستی این استان می‌تواند مشکلات اقتصاد ملی را مرتفع کند، در این راستا متاسفانه چون نگاه یک سویه به توسعه وجود داشته بعضا به استقرار صنایع توجهی نشده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شوراى اسلامى تصریح کرد: بسیاری از پهنه‌هایی که اختصاص به صنایع ملی داده شده جزو صنایع بی‌بدیل گردشگری بودند و این نشان می‌دهد مجموعه بزرگ میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت لازم جهت حفظ و کاربری گردشگری را نداشته است؛ مضاعف بر آن منطقه آزاد چابهار هم انتظار داشت در بحث ایجاد ظرفیت‌های گردشگری فعالیت داشته باشد که تا این لحظه چنین نگاهی به این ظرفیت گسترده این استان وجود نداشته است.

سرمایه گذاری روی توسعه خط کشتیرانی چابهار و عمان نادیده گرفته شد

سعیدی یادآور شد: پدیده‌های متعدد گردشگری این استان می‌تواند مورد توجه گردشگران باشد به فرض مثال سرمایه گذاری در جهت توسعه خط کشتیرانی چابهار و عمان داراى ارزش افزوده فراوانى است؛ به بیانی چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به کشورهای محصور آسیای میانه است و ظرفیت‌های مختلف آن همچون ترانزیت، توجه دنیا را جلب کرده است. از جاسک تا راسک و چابهار در سایه بی‌توجهی به ظرفیت‌های اقتصادی از توسعه یافتگی جا مانده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم حضور بخش خصوصی در توسعه گردشگرى را پر رنگ کنیم باید زیر ساخت‌ها را توسعه دهیم، یکی از مواردی که در بحث ورود گردشگر به سیستان و بلوچستان اهمیت دارد فرودگاه چابهار است به دلیل بعد مسافت این فرودگاه با شهر تبدیل به یک مشکل و چالش شده است؛ انتظار داریم از وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و راه شهرسازی در دولت سیزدهم به جزئیات این مسئله در کنار دیگر مسائل و موضوعات فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان توجه ویژه‌اى داشته باشد./

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین