طرح حقوق کاربران فضای مجازی در کمیسیون مشترک/ جلسات علنی خواهد بود؟

گروه سیاسی الف،   4000720136 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
 طرح حقوق کاربران فضای مجازی در کمیسیون مشترک/ جلسات علنی خواهد بود؟

طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی که قبل از این عنوان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را داشت يكي از طرح‌های موردتوجه مردم و نمايندگان در ماه‌های اخير بوده است. 

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه، ششم مردادماه درخواست برخی از همکاران خود را  برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران بر اساس اصل هشتادوپنج قانون اساسی موردبررسی قرار داده و درنهایت با ۱۲۱ رأی با آن موافقت کردند. اگرچه بعد از مدتی برخی نمایندگان تلاش کردند در تصمیم صحن علنی تغییر ایجاد کنند اما اکثریت مجلس همراهی نکرد و بررسی طرح در کمیسیون مشترک، دوباره رأی لازم را به دست آورد.

بر اساس تصمیم مجلس قرار است طرح صیانت از حقوق کاربران (البته عنوان آن اخیراً به  تغییریافته است) در یک کمیسیون مشترک با حضور اعضای برخی کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود تا در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار نگیرد.

مطابق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسي «مجلس نمي‌تواند اختيار قانون‌گذاري را به شخص يا هيئتي واگذار كند ولي در موارد ضروري مي‌تواند اختيار وضع بعضي از قوانين را با رعايت اصل هفتاد و دوم به كميسيون‌هاي داخلي خود تفويض كند، در اين صورت اين قوانين در مدتي كه مجلس تعيين مي‌نمايد به‌صورت آزمايشي اجرا مي‌شود و تصويب نهايي آن‌ها با مجلس خواهد بود».

بر اساس ماده پنجاه و هشتم قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «در مورد طرح‌ها و لوایحی که به تشخیص هیئت‌رئیسه به دو یا چند کمیسیون ارتباط اساسی داشته باشند، کمیسیون مشترک تشکیل می‌گردد. تعداد اعضاء کمیسیون مشترک بیست‌وسه نفر می باشد. تعیین سهم هر کمیسیون به وسیله هیئت‌رئیسه مجلس و انتخاب آنان توسط کمیسیون ذی‌ربط می‌باشد».

از نیمه دوم شهریورماه، کمیسیون‌های تخصصی مجلس نمایندگان خود را برای شرکت در کمیسیون مشترک انتخاب کردند. اعضاي كميسيون مشترک متشكل از کمیسیون فرهنگی، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس انتخاب‌شده‌اند. 

روز يكشنبه هيجدهم مهرماه، نمایندگان کمیسیون مشترک گام دیگری در راستای پیشبرد بررسی طرح برداشتند و آن تعیین اعضای هیئت‌رئیسه بود. بر اين اساس رضا تقی‌پور و سید علی یزدی خواه، نمایندگان تهران به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس اول، حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم به‌عنوان نایب‌رئیس دوم، لطف‌الله سیاه کلی، نماینده قزوین به‌عنوان سخنگو، بیژن نوباوه وطن به‌عنوان دبیر اول و مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد به‌عنوان دبیر دوم انتخاب شدند.

بررسی جزئیات طرح

با تعیین اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی به‌آرامی وارد مرحله بررسی جزئیات خواهد شد. بنا به گفته لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک نخستین جلسه بررسی این طرح یکشنبه هفته آینده، بیستم و پنجم مهرماه برگزار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی گفت: این جلسه با حضور حداکثر اعضا برگزار می‌شود و قرار است درباره روش کار، کلیات طرح و شیوه اقدام بحث و بررسی شود.

به گفته وی، پس‌ازاین جلسه نحوه مشارکت نخبگان و صاحب‌نظران در بررسی جزئیات طرح و نیز حضور رسانه‌ها در این کمیسیون مشخص خواهد شد.

در روزهای اخیر برخی از اعضای کمیسیون مشترک نیز اظهارنظرهایی درباره طرح داشتند که در رسانه‌های انعکاس فراوانی یافت. ازجمله این اظهارنظرها می‌توان به موضع‌گیری حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی و بیژن نوباوه وطن اشاره داشت.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی، روز دوشنبه نوزدهم مهرماه گفت: «من معتقدم باید مجاهدانه کار کنیم برای مثال در خصوص همین بحث هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در یک روز 20 هزار فحش به من داده شد، در یک روز 120 هزار پیج  علیه ما راه انداختند، اگر ۱۰۰ میلیارد پیج  هم ساخته می‌شد ما کار خودمان را خواهیم کرد؛ چراکه ما به راه خودمان یقین داریم، پای اعتقادات بایستیم کار فناوارانه ما از همه کشورهای جهان بهتر خواهد بود».

بیژن نوباوه وطن نیز روز سه‌شنبه، بيستم شهريورماه در گفت‌وگویی درباره طرح حمایت از کاربران فضای مجازی به برنا گفت: «کسانی که نسبت به این طرح هجمه‌هایی را وارد می‌کنند به ضرس قاطع یا اصلاً طرح را نخوانده‌اند و اطلاعی از آن ندارند و یا کسانی هستند که در پازل دشمن بازی می‌کنند و به دنبال این نیستند که قانونی برای اینترنت شکل بگیرد زیرا می‌خواهند ضد قانون عمل کنند و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می‌کنند به همین دلیل، با این طرح مخالفت می‌کنند».

نوباوه مطرح کرد: «افراد نگران این طرح بدانند که اینترنت ربطی به این قانون ندارد. این حمایت از حقوق کاربران است اصلاً بحث زیرساختی ندارد و در راستای این است که اگر اهانت و هتک حرمتی صورت گرفت و حیثیت کسی ریخته شد، حق کسی ضایع نشود درست است که پلیس فتا در این موارد پیگیری‌هایی را انجام می‌دهد اما در بسیاری مواقع هم به بی‌قانونی برمی‌خورد».

جلسات کمیسیون مشترک علنی خواهد بود؟

یکی از موضوعات موردتوجه در بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی، علنی یا غیرعلنی بودن جلسات است. 

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، چهاردهم مهرماه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: «مقررشده است که رسانه‌ها حضور فعال‌تری در کمیسیون مشترک داشته باشند و تمامی نشست‌های آن علنی است؛ چراکه ما به مردم قول داده‌ایم که آن‌ها را از جزئیات بررسی طرح مذکور مطلع کنیم. این در حالی است که شایعه کرده بودند که بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مخفی است، اما این حرف دروغ محض است؛ چراکه عده‌ای می‌کوشند مردم را درباره این طرح بترسانند».

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز روز يكشنبه نوزدهم مهرماه با اشاره به تکمیل اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از فضای مجازی گفت: «قرار است رسانه‌ها به‌منظور شفاف‌سازی این طرح در نشست حضورداشته باشند»

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: «قرار است مشروح و جزئیات و مسائل مطروحه مذاکرات کمیسیون مشترک در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد که این کار در راستای شفاف‌سازی است».

البته مهرداد ویس‌کرمی، دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی روز دوشنبه نوزدهم مهرماه اظهارنظری انجام داد که تا حدودی متفاوت بود. 

ویس‌کرمی بیان کرد: «مذاکرات کمیسیون‌ها با روند مذاکرات صحن علنی مجلس شورای اسلامی متفاوت است، مذاکرات کمیسیون چالشی‌تر و تخصصی‌تر است و ممکن است برای مردم خسته‌کننده باشد، این پیشنهاد مطرح است که مذاکرات ثبت و ضبط شود و پس از حذف موارد زائد در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد؛ اگرچه دوستان با پخش مستقیم مذاکرات از طریق درگاه اینترنتی مجلس مخالفتی نداشتند و خود هیئت‌رئیسه هم با این موضوع موافق بود».

دبیر دوم کمیسیون مشترک در ادامه می‌افزاید «این‌ها احتمالاتی است که باید به تصویب اعضای کمیسیون برسد و فعلاً موضوعی به‌صورت قطعی مشخص نیست؛ اگرچه ثبت و ضبط مذاکرات و بررسی‌ها موضوعی است که همه اعضا بر آن تأکیددارند».

باید منتظر ماند و مشاهده کرد در نهایت کمیسیون مشترک چه تصمیمی درباره نحوه برگزاری جلسات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی خواهد گرفت. مسئله مهم این است که مجلس یازدهم تأکید بسیار زیادی بر شعار شفافیت داشته و احتمال آن‌که جلسات به‌صورت علنی برگزار شود کم نیست؛ به‌ویژه آن‌که این طرح بسیار موردتوجه افکار عمومی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۹۴۴۵۱۵:۲۲:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۲۱
طرح حقوق کاربران فضای مجازی؟ یا طرح کنترل اینترنت؟
ناشناس۲۲۳۹۵۱۶۱۶:۰۳:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۱
همانند هر کسب و کاری واقعی که نیاز به مجوز دارید در اینترنت همان گونه است
ناشناس۲۲۳۹۴۶۲۱۵:۳۰:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۲۱
همانطور که نتوانستند ماهواره را کنترل کنند، اینترنت را هم نمی توانند کنترل کند. جریان آب راه خودش را پیدا می کند.
ناشناس۲۲۳۹۵۱۴۱۶:۰۲:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۱
مگه جلوی ماهواره گرفتند؟ کاری داره خانه به خانه بگردن و جریمه کنند؟
ناشناس۲۲۳۹۵۲۳۱۶:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۱
ساعت خواب راحترین کنترل همین اینترنت است که به راحتی می توان منع کرد و حتی اینترنت ماهواره را هم اگر با قوانین کشور تداخل داشت به راحتی با تکنولوژی های خاص از کار می اندازند و زباله فضایی می شود
ناشناس۲۲۳۹۴۶۷۱۵:۳۰:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۱
عده ای جامعه پاستوریزه شده از اطلاعات را می خواهند.
ناشناس۲۲۳۹۵۳۹۱۶:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۱
از نظرات شست و شو شده ای که علیه کشور می گویید مشخص است که چقدر گل آلود وجود دارد این فضا
ناشناس۲۲۳۹۴۸۸۱۵:۴۸:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۱
حالا برادر جان چرا « حقوق » كاربران مجازي اين قدر مهم شده ، چرا ساليان سال است كه به « حقوق » اكثر حقوق بگيران و كارمندان و بازنشستگان و كارگران توجه چنداني نميشه !!
ناشناس۲۲۳۹۵۳۰۱۶:۱۲:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۱
اسم طرح حمایت است ولی در واقع طرح کنترل و فیلتر کردن است
رضا۲۲۳۹۶۹۰۱۸:۳۳:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۱
این طرح به جایی نمیرسه بیشتر خودشون سرگیجه میگیرند اینترنت قابل کنترل کامل نیست هزار راه در رو داره اینترانت هم که یک بیننده نداره پس همش چرته .
ناشناس۲۲۳۹۸۶۷۲۲:۰۶:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۱
حالا با این کاراتون اقتصاد رو راه می اندازین
ناشناس۲۲۴۰۱۰۳۰۷:۲۰:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۲
حالا نمی شد اول فکری به حال معیشت مردم و گرانی سرسام آور و تورم افسار گسیخته می کردن بعدش می رفتن این طرح رو بررسی می کردن به خدا مردم دارن دیگه تاب و توان این همه گرانی و تورم رو ندارن ظاهرا نمایندگان با مردم شوخی دارن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جانباز ۴۰ درصد۲۲۴۱۶۴۰۱۱:۴۵:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۳
آقا تهرانی چرا حمایت از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را وظیفه خود نمی داند ؟ چرا حمایت از حقوق جانبازان که او و امسال او را بر کرسی مجلس نشاند حمایت نمی کند و....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین