در گفت‌وگوی یک اقتصاددان با الف مطرح شد چند پیشنهاد بودجه‌ای که ثبات را به اقتصاد کشور باز می گرداند

محمد فیروزی، گروه اقتصادی الف،   4000719069 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک اقتصاددان «مولد سازی دارایی‌های دولت»را به همراه چند پیشنهاد دیگر برای تدوین لایحه بودجه کل کشور در سال آینده ضروری دانست و خواست با هماهنگی بین قوای سه‌گانه این موارد در دستور کار کشور قرار بگیرد. 

چند پیشنهاد بودجه‌ای که ثبات را به اقتصاد کشور باز می گرداند

به گزارش  الف،‌ این روزها دولت برای گامی بزرگ آماده می‌شود که تدوین لایحه بودجه کل کشور در سال 1401 است. تدوین این لایحه بودجه در دولت ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم یک پاشنه آشیل است. 

اگر دولت بتواند هزینه‌ها و درآمدها درست برآورد کند و دچار کسری بودجه در سال 1401 نشود برایش یک دستاورد است و حتی زمینه را برای انتخاب یک دوره چهارساله دیگر ریاست جمهوری برای رئیسی فراهم می‌کند و اگر این اتفاق نیفتد سیاست‌های اقتصادی این دولت همچون سیاست‌های اقتصادی ناموفق دولت‌های پیشین نگریسته می‌شود که این موضوع تبعات سیاسی- اجتماعی را برای کشور به ارمغان خواهد داشت. 

به‌نظر می‌رسد دولت سیزدهم اراده کرده است تا مشکلات تورمی و رشد افسار گسیخته نقدینگی را حل کند، حداقل شعارهای انتخاباتی این دولت گویای چنین موضوعی بود. اما این روزها زمان عمل به شعارها فرا رسیده است و تدوین اولین لایحه بودجه از این جهت گام مهمی است. 

روز یک‌شنبه (18 مهر) هم مسعود میرکاظمی، رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه‌ ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با غلط دانستن روش دولت قبل سناریوی جبران کسری بودجه و هزینه‌های جاری دولت با خلق پول را  نادرست خواند. وی تاکید کرد سناريوي هاي گذشته روش كار ما نيست چرا كه آثار و تبعات مخرب آن در كشور مشهود است و با چنين سناريويي فاصله طبقاتي شکل گرفته و بخش بزرگی از جامعه را به زير خط فقر برده و اجحاف در حق بخش بزرگي از جامعه شده است كه بايد تغييركند.

میرکاظمی همان روز در مجلس شورای اسلامی هم حضور پیدا کرد که نکات قابل تاملی صرف نظر از اراده اخیر دولت در آن مطرح شد. به عنوان مثال از میرکاظمی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نقل شد که دولت باید امسال ٥٧ هزار میلیارد تومان، سال آینده صد هزار میلیارد تومان و در ٥ سال آینده ٥٠٠ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه را تسویه کند. گویا میرکاظمی این رقم ٥٠٠ هزار میلیارد تومان را به عنوان یک چالش برای دولت مطرح کرده است که می‌تواند به بروز یک تورم سنگین در سال‌های آینده منجر شود. 

مولد سازی دارایی‌های دولت اولین پیشنهاد

با این حال مهدی پازوکی، اقتصاددان معتقد است دولت برای اینکه بتواند یک شرایط اقتصادی با ثباتی را در کشور ایجاد کند لازم است در تدوین لایحه بودجه کل کشور سال آینده به دنبال ایجاد یک توازن در مخارج و درآمدهای خود باشد. بهترین پیشنهاد را هم در این خصوص «مولد سازی دارایی‌های دولت» می‌داند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار الف گفت:‌ برای ایجاد توازن بین درآمدها و مخارج دولت لازم است هزینه‌های غیرضروری دولت کاهش پیدا کند. همین الان موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی توسعه (موسسه نیاوران) که از دولت هاشمی ایجاد شد و بعدها تحت نظر نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت می‌تواند با موسسه پژوهش و آینده‌نگری ادغام شوند و به عنوان بازوی فکری دولت در قالب موسسه‌ای واحد عمل کنند و اینها مولد‌سازی دارایی‌های دولت هستند. 

وی می افزود: دستگاه‌های مختلف دولتی موسسات پژوهشی دارند که در عمل به یک «دُکان» مبدل شده‌اند. این موسسات می‌تواند کوچک یا در موسسات مشابه ادغام شوند. چرا که این دستگاه‌های متعدد کارمندان و مدیران کل‌هایی دارند که حقوق‌های بالایی دریافت می‌کنند. درحال حاضر که بین دولت، مجلس و قوه قضايیه هماهنگی برقرار شده است زمان اجرای این تصمیم‌هاست. 

در بخش دیگری پازوکی ادغام چنین موسساتی را برای دانشگاه‌های مختلف کشور مانند دانشگاه پیام نور که برای دولت هزینه ایجاد می‌کند ضروری دانست و خواست تا این دانشگاه‌ها در هر استان با دانشگاه‌های همان منطقه ادغام شوند. 

افزایش مالیات توصیه نمی‌شود

وی تاکید کرد: برای افزایش درآمدهای دولت می‌توان به موضوع مالیات اشاره کرد. معتقد نیستم که دولت در سال بعد باید مالیات‌ها را افزایش دهد چرا که افزایش مالیات به تثبیت رکود منجر می‌شود. اما اگر دولت جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد و گستره مالیاتی را افزایش دهد می‌تواند سهم درآمدهایش در لایحه بودجه افزایش دهد. 

از نگاه پازوکی در حال‌ حاضر 50 درصد افراد مالیاتی که مشمول آن هستند را نمی‌پردازند و به عبارت بهتر در کشور فرار مالیاتی گسترده وجود دارد. وی در دراینباره گفت: به عنوان مثال این ایده و طرح که فرزندان عزیز شهید و ایثارگر از پرداخت مالیات معاف شوند جای سوال دارد.

وی گفت: همه اشخاص حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های مختلف اعم از آنها که تحت نظر آستان قدس رضوی هستند وقتی فعالیت اقتصادی دارند باید مالیات بپردازند و جلوی فرارهای مالیاتی به انحای مختلف گرفته شود. اگر هم در جایی فردی درآمد نداشت برایش تامین اجتماعی شود و به عبارتی برای چنین قشری از جامعه مالیات منفی پرداخت شود. 

نفت و مذاکره

پازوکی سپس تصریح کرد:‌ در بخش نفتی آنچه مورد نیاز کشور است به مذاکره‌های بین‌المللی برمی‌گردد. مذاکره را نباید تابو کنیم. من با کسانی که صحبت از تهاتر در این بخش‌ها می‌کنند موافق نیستم چرا که ایجاد فساد می‌کند. 

پازوکی یک راه حل کمک به شرایط موجود دولت را انتشار اوراق بدهی عنوان کرد و این روش را بهتر از استقراض دولت از بانک مرکزی و خلق نقدینگی دانست. وی درباره اظهارات اخیر میرکاظمی درباره تعهدات 500 هزار میلیارد تومانی اوراق قرضه که در سال‌های قبل منتشر شده است و برای دولت تا سال 1404 تعهداتی را ایجاد کرده است نیز تشکیک کرد و آن را تایید نشده دانست. 

یک پیشنهاد برای رونق بخش گردشگری

این اقتصاددان با اشاره به اهمیت «مولدسازی دارایی‌های دولت» گفت: در شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، تهران و مشهد و… دستگاه‌های مختلف دولتی اموال، واحدهای مسکونی و مهمانسرا و دفاتری دارند که می‌توانند اینها را عرضه کنند. بسیاری از این اموال و ساختمان‌ها بدون مصرف هستند یا اینکه در اختیار کارمندان دولت قرار گرفته است و خود آنها منازل‌شان را اجاره دادند و در این خانه‌های دولتی ساکن شده‌اند. 

وی تاکید کرد:‌ به عنوان مثال وزارت بهداشت در منطقه دروس تهران حدود 10 هزار متر مربع ساختمان دارد که مورد استفاده نیست. دیگر دستگاه‌ها نیز چنین ساختمان‌هایی دارند. در مورد مهمانسراهای نهاد دولتی هم می‌تواند عرضه این املاک صورت بگیرد که خودش می‌تواند به رونق گردشگری منجر شود چرا که دولت را ملزم می‌کند هزینه اسکان مسافران و مهمانانش در دستگاه‌های مختلف را به هتل‌های خصوصی بپردازد. دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هم در تهران دفتر مرکزی دارند در‌حالی‌که با گسترش اینترنت به وجود این دفاتر نیاز نیست. عرضه و فروش این ساختمان‌ها باعث رونق در بازار مسکن هم می‌شود. 

کشور گران اداره می‌شود!

پازوکی با اشاره به اینکه عرضه این اموال مازاد در لایحه بودجه سال 99 هم بود اما اراده‌ای برای فروش آن وجود نداشت، ادامه داد: کشور را گران اداره می‌کنیم اما مولدسازی دارایی‌های دولت کمک می‌کند شرایط اقتصادی بهتر شود. اگر این موضوع در دستور کار دولت قرار بگیرد در سال آینده شاهد کسری بودجه نخواهیم بود. البته لازم است بسیاری از معافیت‌های مالیاتی حذف شود و جلوی فرارهای مالیاتی گسترده گرفته شود. دولت اگر این کار را انجام دهد می‌تواند ثبات را به اقتصاد کشور برگرداند و جلوی رشد فزاینده نقدینگی را بگیرد که خودش عاملی برای افزایش نرخ تورم شده است. 


دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۷۴۰۲۰۹:۰۴:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
با خرانه خالی بودجه ای نمی توان نوشت تنها می توان جیره بندی کرد!
ناشناس۲۲۳۷۴۳۲۰۹:۲۷:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
ظاهرا می خواهند خزانه را با افزایش مالیات، عوارض، بهای خدمات و نرخ ارز پُر کنند.
ناشناس۲۲۳۷۵۷۲۱۱:۲۷:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
دولت روحانی چرا مالیات ها را 20 برابر افزایش داد ؟!
ناشناس۲۲۳۷۸۳۴۱۴:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
براساس بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ و پیوست‌های آن، حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت و شرکت‌های دولتی علی الحساب ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت!!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۲۳۷۵۸۵۱۱:۴۳:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های افسانه ای و گنج قارونی و کهکشانی و کلان و ثروت های باد آورده ناشی از تلاطمات اقتصادی با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع میباشد
ناشناس۲۲۳۷۷۷۵۱۳:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
تنها راه نجات کشور آزادی است. به خصوص آزادی رسانه‌ها. افکار چپ و کمونیستی سال‌هاست که شکست خورده‌اند و رسوا شده‌اند.
ناشناس۲۲۳۷۴۴۵۰۹:۴۴:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
خزانه همیشه پر هست منتهی اعداد کذایی نباید نوشت
آریابان۲۲۳۷۷۶۴۱۳:۳۱:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
سعدی شیراز چه زیبا وصف حال بودجه ای انباشته از بریز و بپاش !!!!! های مدیریت اقتصادی امروز کشور را سروده : بر آن کدخدا زاده باید گریست که دخل نوزده باشد، خرج بیست
ناشناس۲۲۳۷۵۱۶۱۰:۳۶:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
روحانی باید پاسخگو باشد که چرا مملکت را شخم زده و خزانه خالی تحویل داده است ؟!
ناشناس۲۲۳۷۵۲۲۱۰:۴۰:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
هزینه های جاری(حقوق های نجومی و غیره) دولت روحانی نسبت به دولت نهم و دهم چندین برابر افزایش یافته بود دولت جدید اگر هزینه های جاری را کاهش بدهد بودجه سال بعد بدون کسری محقق می شود.
ناشناس۲۲۳۷۵۶۹۱۱:۲۵:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بحر حال مجلس کار خود را میکند حکایت همان کارگران لوله گذار که در نبود کار گر لوله گذار یکی میکند و دیگری پر میکرد بدون لوله
ناشناس۲۲۳۷۴۰۵۰۹:۰۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بودجه نویسی موقعی معنا دارد که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد. با بودن هزار و یک متغیر اقتصادی و سیاسی که اکنون کشور با آن روبرو است، به زحمت می توان برای 3 ماه آینده بودجه نویسی کرد، چه برسد از حالا برای سال 1401.
ناشناس۲۲۳۷۵۲۵۱۰:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
ثبات اقتصادی با تدوین بودجه بدون کسری ایجاد می شود در 4 سال گذشته تورم داشتیم زیرا بودجه کشور با کسری بسته می شد.
ناشناس۲۲۳۷۴۰۶۰۹:۱۱:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
تنها 50% درآمد بودجه سال 1400 محقق شده است. مطمئن باشید که این درصد برای سال 1401 پایین تر خواهد بود.
ناشناس۲۲۳۷۴۶۰۰۹:۵۳:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۲۰
خخخه دولت قبل از عمد بودجه را طوری نوشت که این اعداد قابل تحقق نیابد و اقتصاد را بیشتر نابود کند ولی از سال آینده خواهید دید چطور رنگ عوض خواهد کرد این اعداد قابل تحقق
ناشناس۲۲۳۷۵۱۸۱۰:۳۸:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بودجه 1400 واقع بینانه نبود زیرا صادرات 2/5 میلیون بشکه نفت روزانه پیش بینی شده بود که خیالبافانه بود.
ناشناس۲۲۳۷۴۱۸۰۹:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بوجه نویسی نمی خواهد کل بوجه صرف حقوق می شود و بقیه از طریق قرض از آینده تامین می شود
ناشناس۲۲۳۷۴۳۰۰۹:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
فروش اموال و دارایی های دستگاههای دولتی درآمد مستمری ایجاد نمی کند. برای یک بار یک دارایی فروخته می‌شود و پولش خرج می‌شود و تمام. مثل پسر حاجی که با فروش اموال موروثی خود زنگی می‌کند. این راه حل نیست. باید درآمد پایدار و با ثبات ایجاد کرد. با چوب حراج زدن به اموال دولت کار درست نمی شود.
ناشناس۲۲۳۷۴۴۳۰۹:۴۴:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
خیلی این مملکت را گران اداره می کنید اگر نمی توانی. اداره مملکت. را به اهلش بسپارید اهل کسی است که توانایی انجام اداره را دارد
ناشناس۲۲۳۷۴۴۸۰۹:۴۵:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
جهت اطلاع همه کشورها مشکل کسری بودجه دارند ولی روش شماها را برای اداره کشور اجرا نمی کنند که تورم زا باشد
ناشناس۲۲۳۷۴۵۴۰۹:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
این پازوکی که خودش با مشاوره دادن به دولت قبل یکی از عوامل مشکلات اقتصادی کشور بود!
ناشناس۲۲۳۷۴۵۶۰۹:۵۱:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اگر دولت فقط پول های سرگردان را به تولید ببرد قول به شما می دهم در مدت 8 سال جهش اقتصادی صورت گیرد و اقتصاد نوظهور شوید
ناشناس۲۲۳۷۴۹۷۱۰:۲۵:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۲۰
مگر کارشناسان خبره و تحصیل کرده ی کشور به چه کار مشغولند که برای ثبات اقتصادی نظر خواهی می کنید .
ناشناس۲۲۳۷۵۱۵۱۰:۳۶:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بودجه کشور را با احتساب تورم ۵۰ درصدی و افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها که نتیجه اش کاهش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزدهاست , تنظیم نکنید!
ناشناس۲۲۳۷۵۲۱۱۰:۳۹:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
می توان مقداری از بودجه نهادهای فرهنگی متعدد را تعدیل کرد
ناشناس۲۲۳۷۵۳۱۱۰:۵۲:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
در صورتی این پیشنهادات عملی است که با جذب سرمایه خارجی در سایه ثبات سیاسی باشد والا با با این جیب و آن جیب کردن مشکلی حل نمی‌شود
سید۲۲۳۷۷۴۰۱۳:۱۱:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اقتصاد دان ! جالب بود .
نوید۲۲۳۷۸۰۷۱۳:۵۷:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
واقع بین باشید دولت جدید هرکاری هم بکند تا زمانیکه FATF و برجام به جایی نرسد امکان موفقیت ندارد. یک سری افراد با چنین اشتباهاتی در حال نابودی کشور هستند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین