آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت؛ از دیروز تا امروز ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۳۳ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۸۹۰ نفر رسید.
متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۵۹۲ نفر رسید.
آمار واکسیناسیون در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۵ میلیون و ۷۵ هزار و ۵۱۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۴۳۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.
به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۴ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۹۴۵ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته نیز یک میلیون و ۴۲۳ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
بیشتر بخوانید: رفع محدودیتهای کرونایی از اول آبان در صورت تصویب ستاد ملی
***
روایت کیهان از راهبرد سیاست خارجی دولت رئیسی
کیهان نوشت: «اکنون به دنبال تحولات جدید منطقهای و جهانی و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با نگاه به منابع درونزای قدرت و همکاری با همسایگان و دوستان؛ مسئله حتی دیگر «لغو تحریمها» هم نیست بلکه «خنثیسازی تحریمها» است. بر این اساس با فرض «همیشگی بودن تحریمهای آمریکا»، مذاکره برای لغو تحریم در اولویتهای سیاست خارجی ایران قرار ندارد اگرچه این مسیر مسدود نخواهد شد. نمود بیرونی چنین سیاستگذاریای میتواند صبر و حوصله برای از سر گیری مذاکرات وین و یا کاهش سطح مذاکره کنندگان در سطح معاونان وزارت خارجه و حتی پایینتر از آن در سطح سفرای مستقر در سازمانهای بینالمللی باشد.
حالا با گذشت بیش از دو ماه از آغاز به کار دولت جدید جمهوری اسلامی، اروپا و آمریکا دیگر باید بدانند ایران برای مذاکراتی که بینتیجگی ملموسش را با بدعهدی طرفهای غربی کاملا احساس کرده، هیچاشتیاق و عجلهای ندارد. جدیت و ارتقای سطح این مذاکرات در گرو اقدام عملی طرفهای غربی برای برداشتن موانع و تصحیح تصویر ذهنی مقامات ایران پس از راستیآزمایی انجام تعهدات آنهاست.
مسلما تغییر راهبرد سیاست خارجی دولت ایران از «مذاکره با غرب برای لغو تحریم» به «همکاری با همسایگان و دوستان برای خنثیسازی تحریم» از جانب آمریکا بیواکنش نخواهد ماند. یک دیپلمات آمریکایی وقتی ببیند هویجی که تکان میدهد هیچ جذابیتی برای طرف مقابل ندارد؛ چماقش را برای تکان دادن بلند میکند. چماقی که معمولا در ادبیات دولتمردان آمریکا به صورت «جنگ و تحریم» خود را نشان میدهد اما بازوهای آمریکای امروز برای نگهداشتن این چماق بیش از حد ضعیف و ناتوان شده است.»
***
وعده میرکاظمی درباره بودجه 1401
به گزارش روابط عمومي سازمان برنامه و بودجه، مسعود میرکاظمی در جلسه ستاد تهيه و تدوين لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ كل كشور با عنوان اين مهم كه سناريوي جبران كسري بودجه و هزينه هاي جاري با خلق پول نادرست است، يادآور شد: سناريوي هاي گذشته روش كار ما نيست چرا كه آثار و تبعات مخرب آن در كشور مشهود است و چنين سناريويي ايجاد فاصله طبقاتي و هدايت بخش بزرگي از جامعه به زير خط فقر بوده است و اجحاف در حق بخش بزرگي از جامعه شده است كه بايد تغييركند .
وي با تاكيد بر اينكه چرخه معيوب بايد اصلاح شود، افزود: چرخه منفي و معيوب در بودجه ريزي بايد متوقف شود. دولت هزينه ها را مديريت كند استقراض از بانك مركزي و انتشار اوراق قرضه و خلق پول راه حل نيست. تداوم چنين سناريويي مشكلات فزاينده اي براي كشور ايجاد كرده است و بر اساس مسئوليت كه بر عهده دارم از تمام توان خود براي توقف چنين چرخه اي و بهبود شرايط استفاده خواهم كرد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ گفت: قرار نيست بودجه ۱۴۰۱ با كسري بودجه تهيه و تدوين شود در گذشته بدون در نظر گرفتن منابع موثق هزينه هاي زيادي بر جامعه تحميل شده است و باعث افزايش تورم شده است از روش كار گذشته و سياسي كاري درس عبرت گرفته شود بايد سنت شكني شود تا آثار و تبعات مثبت و تاثيرگذار بر زندگي مردم حاكم شود.
جلسه غیرعلنی مجلس با حضور میرکاظمی
به گزارش تسنیم، سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی قوه مقننه و در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیر علنی امروز پارلمان، گفت: در این جلسه میرکاظمی گزارشی از شاخصهای کلان اقتصادی کشور و روند اجرای بودجه 1400 و آسیبها و نقاط ضعف و قوت آن ارائه کرد و بعد از صحبتهای میرکاظمی تعدادی از نمایندگان از جمله روسای کمیسیونهای اقتصادی مطالبی درباره وضعیت بودجه و ضرورت اصلاح ساختار بودجه ارائه کردند.
وی با بیان اینکه میرکاظمی توضیحاتی در رابطه با برنامههای دولت جدید جهت اصلاح ساختار بودجه ارائه کرد، افزود:آقای قالیباف جمعبندی را ارائه کرد مبنی بر اینکه با توجه به روند موجود در بودجه سال 1400 به اصلاح ساختار نیاز داریم و باید این کار قبل از پایان سال صورت گیرد امری که مستلزم همکاری بین مجلس شورای اسلامی و دولت است. در بودجه 1400 نیز به اصلاح آییننامه داخلی نیاز داریم، قرار شد در هفتههای آینده در صورت موافقت نمایندگان این کار صورت گیرد تا بستر حقوقی برای اصلاح ساختار در بررسی بودجه انجام شود.
نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: دولت باید لایحه بودجه 1401 را تا 15 آذرماه امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی کند تا همکاری جدی بین مجلس و دولت صورت گیرد. باید بودجه در یک روند دقیق و منطبق با سیاستهای کلی برنامه باشد و مشکلات موجود در آن رفع شود.
***
توضیحات اسلامی درباره اجرای قانون مجلس
محمد اسلامی معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: دوربینهای برجامی با دوربینهای پادمان، تفاوت اساسی دارد و بازرسان آژانس در موعد مقرر، فیلمهای حافظه دوربینهای پادمان را در همان جا مرور و قیچی و خرد میکنند و خردههای آن را در پاکت میریزند و جزو اقلام معدومی در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار میدهند و پلمپ و کنار گذاشته میشود و کسی به آن دسترسی ندارد.
او ادامه داد: اما در مورد دوربینهای برجامی، بازرسان آژانس با حضور ما کارت حافظه قدیم را بیرون میآورند و پلمپ میکنند و در محل امن نگهداری میشود و مرور نمیشود و دسترسی ندارند و فقط کارت حافظه جدید را قرار میدهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: روندی را ایجاد کردیم تا بتوانیم مزاحمتها را مهار و کنترل کنیم و به همین علت فقط در مورد تعویض کارتهای حافظه توافق کردیم و آنها به این کارتها دسترسی ندارند.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: نکتهای که پیش آمد مربوط به دوربینهایی بود که در عملیات تروریستی، آسیب دیده بود و آنها میخواستند دوربین جدیدی را در سایت کرج نصب کنند که به آنها گفتیم این موضوع ضرورتی ندارد زیرا برجام، معامله دو طرفه میان ایران و گروه ۱+۵ بود که این گروه به ویژه اروپاییها و آمریکاییها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراین دلیلی برای نصب دوربین وجود ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به اجرای قانون راهبردی لغو تحریمها اشاره کرد و افزود: به غیر از یکی دو مورد، به تمام بندهای قانون راهبردی لغو تحریمها عمل شده است.
اسلامی در خصوص اجرای این قانون نیز گفت: به غیر از یکی دو مورد از مواد این قانون که با نظر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس متفاوت بوده، از نظر سازمان انرژی اتمی تقریباً تمام موارد عمل شده است.
او ادامه داد: هم تولید سوخت ۲۰ درصد و ۶۰ درصد صورت گرفته و هم برنامه ریزیهای تولید اورانیوم فلزی آغاز شده است، سانتریفیوژهای IR۲M نصب و IR۶ در حال ساخت هستند و با زمان بندی یک سالهای که در قانون پیش بینی شده و با اندکی تأخیر اجرا خواهد شد، مابقی تعهدات را هم اجرا شده میدانیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: در اجرای قانون راهبردی لغو تحریمها تخلفی وجود ندارد بلکه اختلاف برداشتهایی وجود دارد که نیازمند گفت وگوهای بیشتر است و این اختلاف برداشتها درخصوص راکتور اراک و دیگری موضوع دسترسی هاست که با جلسات و گفت وگوی بیشتر با مجلس این اختلافها کاهش خواهد یافت و آن موقع میتوانیم بگوییم که کاملاً به قانون عمل کرده ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص ذخیره سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیز افزود: از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم، پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمیکردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل میشد.
***
هیات رئیسه کمیسیون طرح صیانت مشخص شدند
حجت الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران در گفت و گو با ایسنا، گفت: اعضای هیات رئیسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران از فضای مجازی در اولین جلسه این کمیسیون مشخص شد.
وی گفت: بر این اساس رضا تقیپور انوری نماینده تهران به عنوان رئیس، سیدعلی یزدی خواه نماینده تهران به عنوان نایب رئیس اول، حسن نوروزی نماینده رباط کریم به عنوان نایب رئیس دوم، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین به عنوان سخنگو ، بیژن نوباوه وطن نماینده تهران به عنوان دبیر اول و مهرداد ویس کرمی نماینده خرمآباد به عنوان دبیر دوم این کمیسیون انتخاب شدند.
***
امیرعبداللهیان: غرب را کنار نمیگذاریم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درحاشیه سفر منطقهای اخیرش در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که شما به تازگی به مسکو سفر کردید و دیدارهایی را با مقامات این کشور داشته اید. با توجه به نگاه دولت سیزدهم به تعامل با کشورهای آسیا از جمله کشورهای شرق آیا این به این معناست که تعامل با غرب در سیاست خارجی دولت سیزدهم دارای چندان جایگاهی نیست، اظهار کرد : ما کلید واژه هایی که برای سیاست خارجی دولت سیزدهم به کار می بریم ،سیاست خارجی متوازن ذیل دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند است.
وی با بیان اینکه نگاه به همسایگان و نگاه به آسیا و تعامل با کشورهای این منطقه برای ما در عرصه سیاست خارجی دارای اولویت اول است،تصریح کرد: نگاه به آسیا به این معنا نیست که به مناطق دیگر از جمله غرب توجه نداشته باشیم.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: یکی از ویژگی های سیاست خارجی متوازن این است که ضمن توجه به اولویتها ، از هر فرصتی در سایر حوزه های جهان برای تامین حداکثری منافع ملیمان استفاده کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست خارجی متوازن به این معناست که در تعامل با شرق و غرب عالم سیاست خارجی فعالی را دنبال کنیم و دیپلماسی پویایی داشته باشیم، ادامه داد: حتما نمیخواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم، بلکه در راستای منافع دو طرف سیاست خارجی را پیگیری و تنظیم میکنیم و هر مقدار که چین، روسیه، هند و یا هر کشور دیگری در جهان در راستای منافع مشترک طرفینی ایدهها و ابتکاراتی داشته باشند و ما احساس کنیم که منافع مان در سطح خیلی خوبی تامین می شود از این ایده ها حتما استقبال می کنیم و حتما این فرصت برای تمام کشورها در قاره ها و مناطق مختلف وجود دارد، چه در آمریکای لاتین، چه در آفریقا و غرب و یا هر حوزه دیگری که ممکن است، باشد.
***
شریعتمداری: عراقچی با ظریف تفاوت دارد
انتخاب نوشت: «سخنان شب گذشته حسین شریعتمداری در برنامه جهانآرا در شبکه افق سیما، احتمال حضور عراقچی در حلقه تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه را قوت بخشید.
حسین شریعتمداری که همواره جزو مخالفین سر سخت برجام بود و حتی تا همین دیروز هم در سر مقاله خود در روزنامه کیهان به ظریف و تیم سابق مذاکره کننده حمله میکرد، در این برنامه گفت که عراقچی با تیم مذاکره کننده دولت قبل فرق دارد و دارای نقاط مثبتی است.
شریعتمداری به پرسش مجری برنامه که درباره عراقچی میگوید چگونه از کسی که روزی بخشی از پازل تیم مذاکره کنندهای بوده که بنا بر نظر رهبری از خطوط نظام عبور کرده است، حال چرا باید از تجربیات او استفاده شود، پاسخ داد: «آقای خرازی گفتند که توصیه رهبری بوده که آقای عراقچی به شورای راهبردی بازگردند...، اما خود آقای عراقچی مخصوصا در این اواخر تفاوتهای مثبتی با تیم مذاکره کننده پیشین داشت... آقای عراقچی از برجام تا آخر دفاع میکرد و الان هم فکر میکنم دفاع میکند اگرچه بعضی اوقات حرفهایی میزد که مثلا اگر آمریکا خارج شود برجامی دیگر وجود ندارد، ولی بعدا به همان مسیر ادامه دادند. یک دیدگاههایی ایشان داشت که با دیدگاههای آقای ظریف متفاوت است، اما اینکه این دیدگاهها تا چه حد به بار نشست این خودش مسئله است. مقاومتهای ایشان در جریان مذاکرات وین اگر قرار بود که به همان شکل قبلی ظاهر شوند، بایستی خیلی از چیزها را از دست میدادیم.»
اگرچه شریعتمداری به طور مشخص و واضح بیان نکرد که چرا از نظرش عراقچی با دیگر اعضای گروه مذاکره کننده تفاوت دارد، اما با این نرمش، به نظر میرسد که در حال آماده سازی در حال آماده سازی افکار عمومی جریان موسوم به ارزشی، برای استفاده از عراقچی در مذاکرات باشد.»