تولید رباتی هوشمند به نام LEONARDO با ویژگی‌های منحصر به فرد

گروه فناوری الف،   4000718067

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا رباتی دو پا ساخته اند که قادر است با ترکیب راه رفتن و پرواز کردن حرکات خارق العاده‌ای انجام دهد.

تولید رباتی هوشمند به نام LEONARDO با ویژگی‌های منحصر به فرد
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از caltech، محققان یک ربات دوپا ساخته اند که پیاده روی را با پرواز ترکیب و نوع جدیدی از حرکت را ایجاد می‌کند و به طور فوق العاده‌ای قادر به انجام حرکات پیچیده است. این ربات دوپا، LEONARDO نام دارد که می‌تواند بر روی اسکیت سوار شود و در Slackline راه برود.

بخشی از ربات LEO برای پیاده روی و یک قسمت آن پهپاد پرنده است و می‌تواند بر روی یک خط حرکت کند، بپرد و حتی اسکیت بورد سوار شود. LEO توسط تیمی در مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های خودگردان Caltec توسعه یافته و اولین رباتی است که از پا‌های چند مفصلی و محرک‌های مبتنی بر پروانه برای دستیابی به کنترل بسیار خوب و حفظ تعادل خود استفاده می‌کند.

ربات LEONARDO

سون جو چونگ و پروفسور برن، هوانورد و متخصص سیستم‌های پویا می‌گویند: "ما از طبیعت الهام گرفته ایم. به نحوه پرواز پرندگان و تکان دادن بال آن‌ها فکر کنید. یک رفتار پیچیده و در عین حال جذاب هنگام راه رفتن و پرواز اتفاق می‌افتد. ما از آن درس گرفتیم. میان این که چگونه یک انسان لباس جت را هنگام فرود یا برخاستن کنترل می‌کند با نحوه استفاده LEO از کنترل همزمان رانشگر‌های توزیع شده و مفاصل ساق پا شباهتی وجود دارد."

محدودیت‌های ربات‌های پرنده

ربات‌های دوپا می‌توانند حرکات انسان‌ها مانند پریدن، دویدن یا حتی بالا رفتن از پله‌ها را در هنگام مواجه با مسائل پیچیده دنیای واقعی انجام دهند. ربات‌های پرنده به آسانی در مناطق سخت حرکت می‌کنند، اما با محدودیت‌های خاص خود مثل مصرف زیاد انرژی در طول پرواز و ظرفیت بار محدود روبرو هستند. ربات‌هایی با قابلیت حرکت چند حالته می‌توانند با جابجایی مناسب بین وسایل حرکتی موجود در محیط‌های چالش برانگیزتر از ربات‌های سنتی حرکت کنند. پا‌های سبک وزن LEO، فشار را از رانش بر می‌دارد، اما از آنجا که به طور همزمان با مفاصل پا کنترل می‌شود تعادل شگفت انگیزی دارد.

ربات‌ دوپا

قابلیت های LEO 

این ربات قادر است مانور‌های حرکتی غیرمعمول را انجام دهد که حتی در انسان‌ها نیاز به تسلط بر تعادل دارد. پاتریک اسپیلر از اعضای آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، می‌گوید:" ارتفاع LEO حدود ۲.۵ فوت، مجهز به دو پایه و دارای سه مفصل فعال و چهار رانشگر به شکل ملخ است که به صورت زاویه‌ای روی شانه‌های ربات نصب شده اند. هنگامی که فرد راه می‌رود، موقعیت و جهت پا‌های خود را تنظیم می‌کند تا به سمت جلو حرکت کند و تعادل بدن حفظ شود. LEO نیز به این ترتیب راه می‌رود، در حین پرواز، ربات از پروانه‌های خود به تنهایی استفاده و مانند یک هواپیمای بدون سرنشین پرواز می‌کند."

 آن‌ها امیدوارند LEO بفهمد که چقدر از وزن آن توسط پا‌ها تحمل می‌شود و چه مقدار باید توسط ملخ‌ها هنگام راه رفتن در زمین‌های ناهموار پشتیبانی شود. محققان همچنین قصد دارند LEO را به الگوریتم جدید کنترل فرود هواپیما‌های بدون سرنشین مجهز کنند که از شبکه‌های عصبی عمیق استفاده می‌کند. با درک بهتر از محیط، LEO می‌تواند تصمیمات خود را در مورد بهترین ترکیب راه رفتن، پرواز یا حرکت ترکیبی که باید برای حرکت از مکانی به مکان دیگر بر اساس ایمن‌ترین و کمترین میزان مصرف انرژی استفاده کند، بگیرد. در حال حاضر، LEO از ملخ‌ها برای تعادل در هنگام راه رفتن استفاده می‌کند. آن‌ها در حال برنامه ریزی برای بهبود طراحی ساق پا هستند تا LEO با حداقل کمک ملخ‌ها تعادل برقرار کند.

در ادامه ویدئویی از حرکات این ربات هوشمند را مشاهده می‌کنید:

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین