توصیه توکلی به دولت درباره واکسیناسیون کرونا/ تاکید رئیسی بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت با مخبر/ انتقاد مرندی از وزارت بهداشت

گروه سیاسی الف،   4000714072 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری-تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توصیه توکلی به دولت درباره واکسیناسیون کرونا/ تاکید رئیسی بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت با مخبر/ انتقاد مرندی از وزارت بهداشت

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۴۵۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۱ هزار و ۷۷۹ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۲ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۲۲۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۷ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۲۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

همچنین مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۰ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۴۵ دُز رسید.

با احتساب آمار اعلامی امروز، از ظهر روز گذشته تا ظهر امروز بالغ بر ۷۵۹هزار و ۶۳۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

توصیه توکلی به دولت درباره واکسیناسیون کرونا

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی  از دولت خواست دربرابر کسانی که از زدن واکسن استنکاف می ورزند قاطعاته عمل کند.
او نوشت : هرجا  کرونا، این واگیرِ جانگیر و جهانگیر هست، فرد ساکن در محیط  هرچه کند، میتواند در سرنوشت دیگران، اثر تعیین کننده مثبت یا منفی بگذارد. چون خودداری فرد سالم از واکسن زدن، ظرفیت کشتن هزاران نفر را دارد. دولت ها، به ناچار باید قدم به میدان بگذارند. این جا، جای مماشات نیست. اقتدار و قدرت دولت باید به کمال بکار گرفته شود.» 

...«کرونا یک واگیر است. فرد مبتلا هر تصمیمی در ارتباط با کرونا بگیرد و هر کاری بکند، آثار خارجی دارد. بدین معنا که تصمیم و اقدام وی، علاوه بر خودش و طرف مبادله اش، بر دیگران نیز که بیرون از مبادله هستند، اثر میگذارد. واکسن بخرد و تزریق کند ، یا هزینه کند(پولی و غیرپولی)، و به مراکز دولتی برود تا از تزریق رایگان بهره ببرد، علاوه بر خودش، دهها یا صدها نفر را مصون می سازد یعنی کارش آثار خارجی مثبت دارد.  ولی اگر از  واکسیناسیون خودداری کند و مثلا سوار مترو شود، گرچه از هزینه های واکسیناسیون خلاص  شده، ولی، جان خودش و عده ای را به خطر میندازد. یعنی خوداری از تزریق واکسن، آثار خارجی منفی دارد...

 

بیشتر بخوانید: دولت باید در واکسیناسیون اقتدار نشان دهد/ واکسن نزدن نه با دین میخواند، نه با علم

***

تاکید رئیسی بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت با مخبر

در جلسه روز چهارشنبه هیات وزیران به ریاست سید ابراهیم رئیسی، علی صالح‌آبادی که از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی معرفی شده بود، از دولت رای اعتماد گرفت.

علی صالح‌آبادی 43 ساله، دارای مدرک و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران است. از سال 85 تا 93 ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از سال 93 تاکنون مدیرعاملی بانک توسعه صادرات را برعهده داشته است.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پس از انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نقش بانک مرکزی درحفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم بسیار اساسی است، گفت: بانک مرکزی باید به صورت جدی بر عملکرد بانک‌ها نظارت دقیق و نه نظارت توصیه‌ای داشته باشد.

رییس جمهوری رمز موفقیت در عرصه اقتصاد را سلامت در نظام اقتصادی دانست و گفت: امکانات و پول زیادی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد که اگر بر آن نظارت نباشد، قطعاً مشکل‌آفرین خواهد بود. اینکه در هر فسادی اقتصادی ردی از بانک و شبکه بانکی به چشم می‌خورد، گواه آن است که در نظام بانکی کشور اشکالاتی وجود دارد.

وی از رییس کل بانک مرکزی خواست با نظارت جدی و دقیق بر نظام بانکی کشور، حفظ منافع ملت را اساس کار خود قرار دهد و به خاطر هیچ منفعتی در مقابل منفعت ملت، کشور، ارزش پول ملی و منافع اساسی کوتاه نیایید.

رییسی با اشاره به اینکه یکی از وعده‌های دولت هماهنگی تیم اقتصادی بوده است، گفت: الحمدلله هماهنگی خوبی بین تیم اقتصادی دولت ایجاد شده است و شاید فلسفه اینکه رییس کل بانک مرکزی را وزیر اقتصاد معرفی می‌کند، همین لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت است.

رییس جمهوری با بیان اینکه قبلاً هم اعلام کردم و در این جلسه نیز تأکید می‌کنم که مسئولیت ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی دولت بر عهده معاون اول قرار دارد، گفت: مجموعه تیم اقتصادی دولت باید برای برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصادی، با معاون اول هماهنگ باشند.

وی گفت: لازم است با استفاده از نظرات همه کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی فارغ از نگاه سیاسی آنها و با هماهنگی همه‌جانبه تصمیمات محکم و موثری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور گرفته شود.

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد پس از انتصاب علی صالح آبادی به سمت رئیس کل بانک مرکزی در توییتی نوشت: «با رای امروز هیات دولت، دکتر علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانکمرکزی تعیین شد. برای ایشان در مسئولیت: حفظ ارزش پول و مهار تورم، هدایت اعتبار به فعالیتهای مولد، و نظارت موثر بر شبکه بانکی، آرزوی توفیق روزافزون دارم.»

***

یکشنبه هفته آینده اولین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت

مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در باره آخرین وضعیت برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به منظور بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی اظهار داشت: قرار است یکشنبه هفته آینده (19 مهرماه) کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها اولین جلسه خود را برگزار کند، ضمن اینکه در همین نشست هیأت رئیسه این کمیسیون مشخص شده و نواب رئیس و سخنگو انتخاب خواهند شد.

آقاتهرانی گفت: مقرر شده است که رسانه‌ها حضور فعال‌تری در کمیسیون مشترک داشته باشند و تمامی نشست‌های آن علنی است؛ چراکه ما به مردم قول داده‌ایم که آنها را از جزئیات بررسی طرح مذکور مطلع کنیم. این در حالی است که شایعه کرده بودند که بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مخفی است، اما این حرف دروغ محض است؛ چراکه عده‌ای می‌کوشند مردم را در باره این طرح بترسانند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: از کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس خواسته‌ایم که کل نشست‌های کمیسیون‌های مشترک مجلس را علنی کند و اگر حتی با نشست‌های کمیسیون تلفیق بودجه هم تلاقی داشت، کمیسیون مشترک در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد. همچنین تمام نشست‌ها هم از طریق رادیو فرهنگ پخش شود.

***

انتقاد مرندی از وزارت بهداشت/ یک دز یا دو دز

سیدعلیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با فارس در واکنش به ادعای واکسیناسیون ۷۰ درصدی جامعه اظهار داشت: به طور مثال با تزریق واکسن سرخک ۷۵ درصد مصونیت ایجاد می‌شود، اما برای کرونا این طور نیست و این مصونیت کمتر است و متأسفانه اکنون اشتباهی که از مسؤولان دانشگاه‌ها یا وزارتخانه می‌شنوید و دیگران نیز از آن تبعیت می‌کنند، این است که اعلام می‌کنند اگر۷۰ درصد واکسینه شوند جاده‌ها، مکان‌های عمومی و... بازگشایی خواهند شد، ولی این موضوع منطقی نیست.

مرندی اضافه کرد: اینکه اعلام کردند با تزریق ۷۰ درصد دز اول واکسن جشن واکسیناسیون برگزار می‌کنیم منطقی نیست و دز اول واکسن تأثیر بسیار ناچیزی دارد و درواقع اصلا اثر محافظتی در برابر کرونا نخواهد داشت. لذا باید حداقل دو دُز تزریق شده باشد که در این صورت نیز به صورت کامل ایمنی و مصونیت ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: لذا باید حدود دو هفته زمان از تزریق دز دوم بگذرد تا مصونیت ایجاد شود. بنابراین هر درصدی که از واکسینه شده‌ها اعلام می‌شود باید شامل دز دوم هم باشد؛ نه اینکه دز اولی‌ها را جزو واکسینه شده‌ها اعلام کنیم. اکنون در رسانه‌ها مجموع دز اول و دوم را محاسبه و اعلام می‌کنند؛ در صورتی که اصلا نباید این طور باشد، لذا باید شمارش دو دز تزریقی محاسبه شود.

وزیر اسبق بهداشت تصریح کرد: تزریق دو دز واکسن کرونا به ۱۲ میلیون نفر قطعا مصونیت بیشتری ایجاد خواهد کرد تا اینکه به ۵۰ میلیون نفر دز اول تزریق شده باشد! زمانی که به مردم این طور و به این شکل اطلاع‌رسانی و القا می‌شود، اصلا به دنبال تزریق دز دوم نمی‌روند و می‌گویند ما جزو واکسینه شده‌ها هستیم و دیگر نیازی به تزریق دز دوم نداریم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه مسؤولین نباید به مردم قول‌های خلاف واقع بدهند، اظهار داشت: مردم ما دو سال زندگی سختی داشتند، پس باید اجازه داده شود هر زمانی که اطمینان حاصل شد و ۹۰  درصد مردم دو دز واکسن را دریافت کردند، در آن زمان محدودیت‌ها را برداریم. وعده‌هایی که می‌دهیم باید بر مبنای علم باشد و قول خلاف واقع به مردم داده نشود.

***

رئیسی: پس از موفقیت اولیه در واکسیناسیون، اولویت بعدی تنظیم بازار است

سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه پس از موفقیت اولیه در واکسیناسیون گسترده، این روزها اولویت اول بنده تنظیم بازار کالاهای اساسی است، افزود: خود مردم، اتحادیه‌ها و اصناف، نخستین بخش‌هایی هستند که باید در زمینه نظارت بر بازار کالاهای اساسی فعال شوند تا اجحافی در این زمینه اتفاق نیفتد.

رییس جمهوری گفت: از معاون اول خواسته‌ام جلسات ستاد تنظیم بازار را به صورت منظم و مستمر تشکیل دهد و اگر لازم بود خودم نیز در جلسات حضور خواهم یافت تا بتوانیم هرچه سریع‌تر در بازار ثبات ایجاد کنیم.

رییسی گفت: در ابتدای دولت اعلام کردیم اولویت اول، مقابله با کرونا و واکسیناسیون گسترده است و وزیر بهداشت هفته گذشته اعلام کرد با تلاش کادر درمان توانسته‌ایم به مرز ۷۰ درصد در واکسینه کردن مردم برسیم که جای قدردانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کالاهای مورد نیاز مردم باید به شکل گسترده، بدون کمبود و با قیمت مناسب به دست مردم برسد، گفت: ستاد تنظیم بازار به طور مستمر تا رسیدن بازار به ثبات جلسه خواهد داشت، چرا که فلسفه حضور ما همین است که مردم احساس آرامش کنند.

رییس جمهوری تاکید کرد: همه بخش‌های دولت از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا دیگر وزارتخانه‌ها و بخش‌های دیگر به ویژه رسانه‌ها و در رأس آن رسانه ملی، باید در مسیر تنظیم بازار و ایجاد ثبات به دولت کمک کنند.

رییسی با تأکید بر اینکه همه بخش‌های دولت، تنظیم بازار را اولویت اول خود بدانند،گفت: همه باید تلاش کنیم تا همانگونه که در واکسیناسیون به موفقیت نسبی رسیده‌ایم، در ایجاد ثبات در بازار هم موفق شویم.

***

بازار لوازم خانگی نباید انحصاری شود

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مهر با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست منع واردات لوازم خانگی کره جنوبی به کشورمان، اظهار داشت: این حمایت از تولید داخلی و در اختیار قرار دادن بازار لوازم خانگی به تولیدکنندگان خودمان نباید تا ابد و انحصاری شود.

وی با اشاره به ایجاد انحصار در خودروسازی کشورمان، بیان کرد: ما مشکلی که در حوزه خودروسازی داشتیم هم به همین صورت بود و به همین دلیل باید حمایت از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی به صورت پلکانی باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشورمان ممنوع شده است اما باید زمان آن هم مشخص باشد تا تولیدکننده داخلی بداند که برای مثال این محدودیت تا دو سال آینده است و تا ابد نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تولیدکننده داخلی نباید تصور کند که تا ابد انحصار تولید لوازم خانگی را در دست دارد و اگر هر کالای بی‌کیفیتی هم وارد بازار کند، اتفاق خاصی برایش نمی‌افتد.

***

سوال پزشکیان از عین اللهی درباره انتصاباتش

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در توضیح سوالش از وزیر بهداشت و درمان گفت: علت طرح این سوال، انتخاب و انتصاب‌های وزیر بهداشت و درمان است. کسانی که مدیر ‌می شوند باید تمام وقت در دانشگاه حضور داشته و در بیرون منافعی نداشته باشند اما متاسفانه وزیر افرادی را انتخاب کرده که بیرون کار و مرکز دارند، طبیعی است که این افراد نمی‌توانند در دانشگاه به هیئت علمی‌ها و افراد دیگر بگویند در کارشان بمانند. وقتی خودشان بیرون می‌روند چطور می توانند بگویند بمانید و کار کنید؟ حتی اگر این افراد خوب و کارشناس هم باشند اما در بیرون کار می‌کنند و منافع دارند.

وی افزود: باید در دانشگاه کسانی در مسند قرار بگیرند که دلشان می‌سوزد و برای دانشگاه کار می‌کنند نه کسانی که بیرون کار می‌کنند و نمی توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: قبل از رای اعتماد به وزیر بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت با او صحبت کرده و قول داد که در چارچوب قانون برنامه عمل می کند. قرار بود کسانی که مدیر می‌شوند و اعضای مشغول در دانشگاه، فقط در دانشگاه کار کنند، وزیر هم قول داد که این اتفاق بیفتد اما متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاده به همین دلیل از وزیر سوال کردیم تا در این باره در مجلس توضیح دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این سوال که برخی افراد با اینکه در بدنه وزارت بهداشت نیستند و یا دارای سمت و حکمی در وزارت بهداشت نیستند اما در انتصابات دخالت می‌کنند، گفت: ما می گوییم در قانون کسانی که تضاد منافع دارند و منافع شان با بیرون گره خورده، نمی‌توانند تصمیماتی بگیرند که برای توسعه کشور باشند و فقط کاری می‌کنند که منافعشان در خطر قرار نگیرد بنابراین چنین آدمی را نباید در مسئولیت‌های اساسی کشور قرار داد و در سطح کلان کشور به اینها مسئولیت بسپارند. علت اینکه مشکل مملکت حل نمی‌شود این است که خودمان منافعمان را به منافع مملکت گره می زنیم که برخلاف قانون است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۰۲۱۷۰۲:۱۹:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۵
اگر ریگی تو کفشتون نیست مناظره بزارید.روازاده خیر اندیش
ناشناس۲۲۳۰۳۲۳۰۹:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۱۵
صالح آبادی مدرک حوزوی دارد و به درد بانک مرکزی میخورد !
مثلا۲۲۳۰۳۳۵۰۹:۴۶:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۵
مثلا هر وقت به سن 18 رسیدن 100 میلیون توی حسابشون باشه !
ناشناس۲۲۳۰۳۵۱۰۹:۵۴:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۱۵
نیاز به معاون اول بسیار قویتری داشتیم
ناشناس۲۲۳۰۳۵۸۱۰:۰۱:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۵
این چه موفقیتی است که ۲ دوزی ها هم دارن میمیرن ؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  10. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. اسراییل چه باید بکند؟ 

  21. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  25. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

آخرین عناوین