دلایل تاخیر ایران در از سرگیری مذاکرات هسته ای چیست؟

گروه سیاسی الف،   4000714055 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

جمهوری اسلامی ایران با درس گرفتن از نوعِ کنش ورزی کشورهای غربی در مساله برجام(در جریان سال های اخیر)، عملا رویه جدیدی را در نگاه به معادله هسته ای در پیش گرفته و این سیگنال را به طرف های غربی می‌رساند که به هیچ عنوان خود را درگیرِ روند "مذاکره برای مذاکره" نخواهد کرد و اگر کشورهای غربی نخواهند گام های عینی را در این رابطه بردارند ایران دیگر طرفِ بازنده نخواهد بود و گزینه های خاص خود را خواهد داشت. 

دلایل تاخیر ایران در از سرگیری مذاکرات هسته ای چیست؟

به گزارش الف، در روزها و ماه های اخیر، مساله احیای روند مذاکرات هسته ایِ ایران و غرب، همزمان با روی کار آمدنِ دولت جدید کشورمان و استقرار تیم جدید سیاست خارجی ایران، یکی از موضوعات و سوژه های داغ محافل خبری و سیاسی جهان بوده است. تاکنون تحلیل های مختلفی در مورد رویکردِ دولت جدید ایران به مساله برجام ارائه شده و در عین حال، سناریوهای مختلفی نیز از نوعِ اقدامات و کنش های احتمالی آتی قدرت های غربی (مخصوصا آمریکا) در چهارچوب معادله برجام مطرح شده است. 

با این همه، یکی از مسائل که مخصوصا از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای غربی به کرات در مدت اخیر مورد اشاره قرار گرفته، تاکید بر ضرورت بازگشت جمهوری اسلامی ایران به روند مذاکرات هسته ای(با هدف احیای برجام) است. در این رابطه، مقام های آمریکایی و اروپایی(نظیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و همچنین دیگر مقام ها نظیر جوزف برول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) تاکید داشته اند که پنجره و فرصت تعامل و دیپلماسی در چهارچوب معادله برجام، در حال بسته شدن است و این فرصت برای همیشه فراهم نیست. 

درنقطه مقابل اما، دولت ایران به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و به طور خاص تیم سیاست خارجی آن، رویکردی توام با صبوری را پیشه کرده اند و تاکید داشته اند که اساسا برجام، تمام و کلیتِ سیاست خارجی ایران را تشکیل نمی دهد و اگر طرف های غربی حقیقتا خواستار مذاکرات سازنده در مورد برجام هستند، ایران آمادگی دارد اما مذاکرات باید با نگاهی عملگرایانه و عینی و همراه با دستاوردهای ملموس باشند. در غیر اینصورت، اساسا مذاکره کردن کاری پوچ و عبث است(حداقل از چشم انداز استیفای حقوق ملت ایران). 

در این چهارچوب، چنین به نظر می رسد که می توان سه دلیل عمده را به عنوان محرک های اصلی دولت ایران در عدم تعجیل جهت ازسرگیری مذاکرات برجامی مورد توجه قرار داد. 

*تغییر "دال مرکزیِ سیاست خارجی" در دولت جدید ایران

یکی از ویژگی های بارز دولت ابراهیم رئیسی مخصوصا در عرصه سیاست خارجی، گره نزدنِ آینده و تمامی مسائل کشور به موضوع برجام است. در این رابطه به طور خاص شاهد بوده ایم که تیم سیاست خارجی دولت جدید ایران، توسعه روابط با کشورهای همسایه و همچنین محور شرق را در دستورکار خود قرار داده اند و سعی داشته اند از ظرفیت های بی بدیل این همکاری ها در راستای منافع ملی ایران بهره برداری کنند. 

شاید مهمترین نمودِ این تلاش ها، موافقت اخیر سازمان همکاری های شانگهای با عضویت ایران در سازمان مذکور که یکی از بلوک های مهم قدرت در قاره آسیا است، باشد. جدای از این ها، دولت ابراهیم رئیسی همچنین به کشورهای همسایه نیز پیام دوستی و همکاری ارسال کرده و از توسعه روابط با آن ها استقبال کرده است. در این میان، به هیچ عنوان عرصه سیاست خارجی، معطلِ بازی های سیاسیِ قدرت های غربی در قالب توافق برجام نشده است. امری که در نوع خود می‌تواند بنیان های قدرت کشورمان در مواجهه با فشارهای کشورهای غربی را تقویت کند. 

از این رو باید گفت در دولت جدید ایران، دال مرکزیِ سیاست خارجی، تغییری اساسی کرده و همین مساله، اساسا برجام را از اولویت فوری دولت خارج، و تنها به یکی از مسائل عرصه سیاست خارجی تقلیل داده است. باید توجه داشت که تجربه چند سال اخیر برجام به خوبی به ایران ثابت کرده که طرف های غربی: غیرقابل اعتمادند، به تعهدات خود به خوبی عمل نمی کنند، و مهمتر از همه، مذاکره را ابزاری برای نابودی جمهوری اسلامی ایران می بینند. مجموع این مسائل موجب شده تا دولت ابراهیم رئیسی، رویکردی حساب شده را در قبال برجام در پیش گیرد و صرفا با اتخاد عملگرایی در چهارچوب آن، فقط در صورتی که ملت ایران از منافع آن(برجام) بهره مند شوند، به نحوی جدی در قالب آن دست به کنشگری خواهد زد. تاخیر کنونی نیز در ازسرگیری مذاکرات برجامی حاکی از انفعال طرف های غربی است که حاضر نیستند جهت احیای مذاکرات، اقدامات سازنده انجام دهنده و در عین حال، با نگاهی زیاده خواهانه، ایران را که از همگی آن ها در بحث برجام طلبکار است، در جایگاه بدهکار می بینند. رویکردی که به هیچ عنوان مورد قبول تهران نیست و باید تغییر کند. 

*ایران و تغییر قواعد بازی در چهارچوب معادله برجام

در مدت اخیر، بارها و بارها رسانه های غربی، ایران را تهدید کرده اند که اگر هر چه سریع تر روند مذاکرات هسته ای از سرگرفته نشود و نتیجه ای از دلِ آن بیرون نیاید، "طرح ‌‌بی و یا جایگزین" از سوی آمریکا و اسرائیل فعال خواهد شد که در نوع خود می توان حاکی از برخورد قهری و سخت با جمهوری اسلامی ایران باشد. 

این در حالی است که ایران با "سیاست صبر راهبردی" خود و در عین حال تقویت توانمندی های هسته ای اش، این پیام را به طرف های غربی رسانده که اولا ایران از مذاکرات سازنده با دستاوردهای عینی استقبال می کند و ثانیا، اگر بنا به حرکت به سمت طرحِ بی و یا جایگزین است، ایران دستِ پُری دارد و طرف های مخالف با ایران نیز این را به خوبی می‌دانند. در واقع، ایران با پیشروی های هسته ای خود در برابر بدعهدی های طرف های غربی، عملا اهرم های قدرتِ قابل توجهی را در برابر آن ها برای خود ایجاد کرده و تعلل آن ها(کشورهای غربی) در ازسرگیری مذاکرات سازنده هسته ای که حامل امتیازات عینی و ملموس برای ملت ایران باشد را به ابزاری جهت امتیازگیری های بیشترِ هسته ای از آن ها تبدیل کرده است. امری که عملا شمارش معکوسِ تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای را، به ضرر کشورهای غربی آغاز کرده است. 

در این چهارچوب، طرح بی و یا جایگزین، حمله به تاسیسات اتمی و حساس ایران نخواهد بود. کما اینکه در گذشته نیز اقدامات خرابکانه علیه تاسیسات اتمی و ترور دانشمندان کشورمان، هیچ دستاوردی برای طرف های غربی الا چند برابر شدن سرعت پیشرفت های هسته ای ایران ناشته است. بلکه برعکس، ایران در معادله کنونی خود به سمت طرح بی و جایگزین حرکت می کند که همان تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای است. امری که چندان مطلوب طرف های غربی نیست. نباید فراموش کرد که برنامه هسته ای ایران در مراحل پیشرفته ای قرار دارد، سایت های هسته ای ایران در اقصی نقاط کشور پراکنده هستند و شدیدا نیز با توان سیاسی و نظامی ایران از آن ها حراست می شود. مجموع این مسائل، گزینه های طرف های غربی در برابر ایران را تضعیف و اساسا آن ها(طرف های غربی) را آن هم در شرایطی که اخیرا به نحو حقارت باری از افغانستان خارج شده اند و خروج از دیگر کشورهای منطقه نظیر عراق و سوریه را نیز دیر یا زود بایستی در دستورکار خود قرا دهند، از موقعیت طرح ادعاهای گزاف علیه ایران دور می کند. این در حالی است که در مقابل، دستان ایران برای مقابله با بدعهدی های و اقدامات مخرب طرف های غربی، بازتر از همیشه است. 

*ایجاد بازدارندگی سیاسی

در ماه ها و سال های اخیر، کشورهای متخاصم غربی و همچنین متحدان منطقه ای آن ها نظیر رژیم صهیونیستی، در قالب های مختلف علیه کشورمان دست به اقدامات خرابکارانه (مخصوصا علیه تاسیسات اتمی کشورمان) زده اند و در عین حال، خواستار از سرگیری مذاکرات از سوی ایران شده اند. اقدام دولت کنونی ایران در عدم آغاز کردن فوریِ مذاکرات با غرب در مساله برجام، نوعی تنبیه طرف های غربی و ایجاد بازدارندگی در برابر رویه های مخرب و بدعهدی های آن ها است که به درستی از سوی ایران در پیش گرفته شده است. 

در واقع، دولت ایران معادله هسته ای را در شرایط کنونی به نقطه ای رسانده که شاهدیم طرف های مقابل ایران، از هراسِ متنوع شدن فرصت های سیاست خارجی کشور(از حیث فعال سازی دیگر ظرفیت ها) و همچنین پیشرفت های هسته‌ای ایران، مدام از ضرورت ازسرگیریِ گفتگو های هسته ای سخن می گویند. در نقطه مقابل، عدمِ کرنش ایران در برابر این خواسته آن ها و رد کردن هرگونه تهدید و  مذاکراتی که عاری از دستاورد برای ملت ایران باشد، عملا به طرف‌های غربی این پیام را می رساند که بر عکس آنچه آن ها تصور می کند، پنجره تعامل و مذاکرات دیپلماتیک، نه از سوی آن ها بلکه از از سوی ایران، برای همیشه باز نیست و بسته شدن این پنجره و سخت شدن روند احیای مذاکرات، جدای از اینکه بازتابی از اقدامات منفی خودِ آن هاست، بیش از همه برای آن ها حامل ضرر خواهد بود. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۲۹۷۷۹۱۶:۲۹:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۴
تنها دلیل ایران برای وقت کشی، انباشت بیشتر اورانیوم غنی شده و استفاده از آن به عنوان ابزار چانه زنی است.
ناشناس۲۲۲۹۷۸۴۱۶:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۴
آیا داشتن غنی سازی، ارزش این همه تحریم و خسارت را دارد؟
ناشناس۲۲۲۹۸۷۲۱۷:۵۱:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۱۴
مگر ایران نظرش این نیست که همان برجام تکرار شود پس برای چه موضوعی می خواهند دوباره مذاکره کنند
ناشناس۲۲۲۹۹۱۰۱۸:۲۳:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۴
تصویری که از سفر علی باقری‌، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، در سفرش به پاکستان و دیدار با مقام‌های این کشور منتشر شده،‌ نشان می‌دهد پرچم ایران به صورت وارونه مقابل او و هیات ایران قرار داده شده است.
ناشناس۲۲۲۹۹۱۱۱۸:۲۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۴
یک روزنامه اسرائیلی نوشت با افزایش تنش میان تهران و باکو، آذربایجان در حال بررسی خرید سیستم دفاعی ارو-۳ از اسراییل است.
ناشناس۲۲۲۹۹۲۸۱۸:۵۴:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۴
همین فرمون برید جلو تا بالاخره تکلیفمون روشن بشه.
ناشناس۲۲۲۹۹۶۰۱۹:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۴
ورود آمریکا به برجام بدون رفع تحریم و راستی آزمایی ممنوعه عقب نشینی در این مورد بخصوص خسارات زیادی در پی خواهد داشت
ناشناس۲۲۳۰۰۳۵۲۰:۴۱:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۴
نتیجه گره زدنِ آینده و تمامی مسائل کشور به هسته ای فقر فلاکت و فساد و اعتیاد و خودکشی در حالیکه تمام دنیا به سمت انرژی پاک و تجدید پذیر حرکت می کند ما هرروز در باتلاق هسته ای بیشتر فرو می رویم. ای خدا رحمی بر این ملت
ناشناس۲۲۳۰۰۵۰۲۰:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۴
صادرات نفت و میعانات گازی در 6 ماهه نخست امسال 2 برابر پارسال بود این یعنی دیوار تحریم ها در حال فرو ریختن است و دیگه نیازی به مذاکره نداریم.
ناشناس۲۲۳۰۰۵۱۲۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره!
ناشناس۲۲۳۰۰۵۶۲۰:۵۵:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۴
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۲۳۰۰۵۸۲۰:۵۶:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۴
امریکا و اروپا اگر راست میگن تحریمهای ضد ایرانی را لغو کنند و ایران بعد از راستی ازمایی به تعهدات برجامی خود باز می گردد و این نیازی به مذاکره ندارد.
ناشناس۲۲۳۰۱۲۴۲۲:۳۴:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۴
تجربه نشان داده مذاکره برای وقت کشی بیشتر سیاست ما بوده است اگر نه تحریم ها اینقدر گسترده نمی شد. و پرونده ایران به شورای امنیت نمی رفت
ناشناس۲۲۳۰۱۶۹۰۰:۰۵:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۵
دلیلش نداشتن پاسخ برای سوالات مطرح شدس
ناشناس۲۲۳۰۴۹۴۱۳:۳۳:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۵
هرگونه انفعال در مقابل این غربی ها بی اعتبار باعث جری تر شدن آنها ی شود
ناشناس۲۲۳۰۵۰۹۱۳:۵۲:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱۵
تحلیل بسیار دقیق و درستی بود، هر چه در مقابل طرف زورگو محکمتر ایستادگی کنی جواب بهتری میگیری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین