تحلیل عباس عبدی درباره شرایط تبیین در فضای مجازی

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000712122

به اعتقاد عباس عبدی اندیشه صحیح و مبتنی بر عقلانیت فقط هنگامی تحقق پیدا می‌کنند که در جامعه همه بتوانند آزادانه اندیشه صاحب‌نظران مختلف را نقد کنند و به آنچه گفته می‌شود پاسخ دهند. 

تحلیل عباس عبدی درباره شرایط تبیین در فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری الف، یکی از اتفاقات مهمی که با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در داخل ایران افتاد رونق گرفتن شبکه اجتماعی کلاب‌‌ هاوس بین فعالان سیاسی- اجتماعی بود. گزارش‌ها و شواهد مختلفی وجود دارد که شمار زیادی از کاربران فضای مجازی در گروه‌های چند هزار نفری در شب‌های مختلف به موضوعاتی که در این بستر طرح می‌شد گوش می‌سپردند و نظرات چهره‌های مختلف اعم از سیاسی، روزنامه‌نگار و کنشگر اجتماعی را در داخل و خارج دنبال می‌کردند .

تجربه کلاب‌هاووس در ایران نشان داد علی‌رغم نظرات مختلف فعالان سیاسی- اجتماعی و نقدهایشان نسبت به هم بهترین روش برای پاسخ به نیاز مردم به ویژه طیفی که به موضوعات سیاسی-اجتماعی علاقمند هستند گفتگو و تبیین مسایل است.

اهمیت تبیین به حدی است که رهبر معظم انقلاب این‌روزها یکبار دیگر به آن توجه کرده اند. حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای در دیدار غیرحضوری (مجازی) با دانشجویان دانشگاه تهران درروز اربعین خطاب به آنها فرمودند:  «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ی دل ملّت و امید آینده‌ی این کشورید، به مسئله‌ی «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است.»

تعابیری که رهبر انقلاب به کار بردند مانند انتشار افکار صحیح و پاسخ به ابهام‌ها و مصداق جهاد دانستن این موضوع به طور حتم دارای الزامات و بایسته‌هایی است و در اینباره یکی از اولین سوالاتی که به ذهن متبادر می‌شود چگونگی مدیریت فضای مجازی به عنوان یک فضای عمومی بزرگ است و اینکه رویکرد جهاد تبیین در چه شرایطی به شکوفایی می‌رسد.

عباس عبدی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار در گفت‌وگویی کوتاه با الف به برخی از این سوالات پاسخ داد.

به گفته وی به طور کلی اندیشه صحیح و مبتنی بر عقلانیت فقط هنگامی تحقق پیدا می‌کنند که در جامعه  آزادی وجود داشته باشد و همه بتوانند آزادانه اندیشه صاحب‌نظران مختلف را نقد کنند و به آنچه گفته می‌شود پاسخ دهند. 

وی افزود: تنها با تضمین این فضای آزاد در جامعه است که افراد سعی می‌کنند حرف‌های عقلانی را بیان کنند و نسبت به اندیشه‌های خود تبیین درستی داشته باشند. با تحقق این شرایط و فقط در چنین فضایی است که گویندگان نظرات مختلف می‌کوشند در مواجهه با نظرات دیگران پیروز و موفق باشند. 

این فعال سیاسی در بخش دیگری تاکید کرد:‌ هرگونه اقدامی برای محدود کردن فضای عمومی جامعه اعم از فضای مجازی یا فضای واقعی و به عبارتی فیلترکردن به مثابه این است که راه بر افکار ناصحیح و غیرعقلانی باز شود. چرا که شرط لازم برای تولید و توزیع فکر صحیح و عقلانی وجود آزادی بیان است. 

وی با طرح این موضوع که ممکن است برخی نسبت به باز بودن فضای مجازی نقد کنند و بگویند در این شرایط عده‌ای اقدام به انتشار دروغ، تهمت و افترا می‌کنند پاسخ داد:  باید افراد متخلف را مجازات کنند و اگر زورشان به این کار نمی‌رسد فضای واقعی [فضای عمومی در جامعه] را باز نگه دارند. چرا که اگر فضای واقعی در جامعه آزاد شود آن وقت فضای مجازی از درجه اهمیت کنونی ساقط می‌شود و نگرانی‌هایی مانند انتشار دروغ و افترا و… هم از بین می‌روند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین