طرح تقویت یا تضعیف امنیت غذایی کشور؛ زمین‌خواری مجاز می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   4000711153 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
طرح تقویت یا تضعیف امنیت غذایی کشور؛ زمین‌خواری مجاز می‌شود؟

طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی در جلسه علنی بیست و چهارم شهریورماه سال جاری در پانزده ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این طرح در حال بررسی در شورای نگهبان قرار دارد و فعلاً مشخص نیست چه سرانجامی خواهد یافت.

اگرچه طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی در راستای شعار سال که «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» تهیه و تدوین‌شده اما دارای ضعف‌های و ایرادت جدی است که ضرورت دارد هم شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به آن‌ها توجه داشته باشند تا نقایص آن برطرف شود.

طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی با هدف تقویت مؤلفه‌های امنیت غذایی کشور و پشتیبانی از تولید بذر، کود و نهاده‌های دامی و واکسن دامی و حمایت از توسعه فناوری و دانش در حوزه کشاورزی و دامی و مانع زدایی از رشد تولید و حمایت از شهرک‌های کشاورزی و دامپروری و حمایت از صادرات محصولات کشاورزی و دامی تهیه‌شده است.

اشکالات طرح تقویت امنیت غذایی کشور چیست؟

طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی اگرچه اهداف مهمی را دنبال می‌کند اما برخی مواد آن نه‌تنها به این مسئله توجه ندارند بلکه دقیقاً مخالف آن است.

- یکی از مهم‌ترین ایرادات آن عدم توجه به حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و تمهید بستر لازم برای تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی است. این موضوع مخالف بند سیزدهم اصل دوم و بند نهم اصل چهل و سوم قانون اساسی کشور و مغایر با فرمایشات مورخه 23/04/1393 مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی است.

بند سیزدهم اصل دوم قانون اساسی بر تأمین‏ خودکفایی‏ در علوم‏ و فنون‏ و صنعت‏ و کشاورزی‏ تأکید دارد و بند نهم اصل چهل و سوم بر افزایش‏ تولیدات‏ کشاورزی‏، دامی‏ و صنعتی‏ که‏ نیازهای‏ عمومی‏ را تأمین‏ کند و کشور را به‏ مرحله‏ خودکفایی‏ برساند تأکید دارد.

همچنین در تاریخ 23/4/1393 رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت یازدهم با اظهار نگرانی از تبدیل و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی گفتند: نابودی زمین‌های کشاورزی یک خسارت غیرقابل‌جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست به‌طورجدی با این پدیده برخورد کنند.

عدم توجه به حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی مغایر با اصل پنجاهم قانون اساسی مبنی بر لزوم حفاظت محیط‌زیست، بند «ح» از سیاست‌های کلی آمایش سرزمین مبنی بر حفظ، احيا و بهره‌وري بهينه از سرمايه‌ها، منابع طبيعي تجديدشونده و حفظ محيط‌زيست در طرح‌هاي توسعه و نیز بند‌های «1»، «5» و «6» از سیاست‌های کلی محیط‌زیست، بند‌های «2» و «3» از سیاست‌های کلی منابع طبیعی و بند‌های «1» و «3» از سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی مبنی بر مدیریت بهره‌برداری و حفاظت خاک است.

- در این طرح برخی از فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی ازجمله احداث گلخانه‌ها و دامداری‌ها در اراضی کشاورزی، تغییر کاربری محسوب نشده است. همچنین مصادیقی نظیر اتاقک نگهبانی، استخر و انبار نیز از تغییر کاربری اراضی کشاورزی معاف شده‌‌اند. به‌عبارت‌دیگر تبدیل اراضی کشاورزی به استخر و اتاقک نگهبانی و انبار جرم نبوده و مجازاتی متوجه مرتکبین آن نخواهد بود. این عناوین اگرچه در ظاهر مرتبط با فعالیت کشاورزی هستند؛ اما به‌واقع راه را برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی به غیر کشاورزی هموار می‌سازند؛ زیرا زمین‌خواران و افراد سودجو با سوءاستفاده از این قانون اقدام به ایجاد واحدهای مسکونی مجلل و ویلا تحت عنوان اتاقک نگهبانی به همراه استخر نموده و در این صورت هیچ‌گونه جرم و مجازاتی متوجه آنان نخواهد بود و به‌این‌ترتیب طی سالیان آتی بسیاری از زمین‌های ارزشمند کشاورزی و باغات کشور خصوصاً در استان‌های شمالی با سو استفاده از این مصوبه تغییر کاربری یافته و این امر موجب تضعیف امنیت غذایی کشور خواهد شد.

- علاوه بر موارد مذکور یکی از مصادیق معاف شده از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی عبارت «سایر نیازها و تولیدات بخش کشاورزی» است. گستره این عبارت آن‌چنان وسیع است که تقریباً تمامی صنایع کشور را در برمی‌گیرد؛ زیرا در انجام کشاورزی در دنیای امروز نیازمندی‌های متفاوتی ازجمله، ماشین‌آلات، مواد بسته‌بندی، سوخت و انرژی وجود داشته و تمام صنایع تولیدکننده این محصولات از تغییر کاربری معاف می‌شوند.

- در طرح برای کلیه کسانی که طی سالیان قبل به‌صورت غیرمجاز اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نموده و ویلاهای مجلل در آن‌ها احداث نموده‌اند، سند مالکیت مفروز حدنگاری صادر می‌شود. این بدان معنی است که نه‌تنها اشخاص مذکور به علت جرم خود تنبیه نمی‌شوند بلکه با صدور سند مالکیت و چند برابر شدن ارزش زمین، تشویق نیز می‌شوند. این امر سبب ایجاد انگیزه برای تبدیل هرچه بیشتر زمین‌های کشاورزی به ویلا خواهد شد.

- در طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی به حفاظت از منابع طبیعی به‌قدر کافی توجه نشده و به بهانه‌های فاقد توجیه و تحت عنوان حمایت از تولید کشاورزی و سرمایه‌گذاری موجبات واگذاری قطعی اراضی ملی و منابع طبیعی فراهم‌شده است.

در طرح انتقال قطعی اراضی دولتی به اشخاص پس از صدور پروانه بهره‌برداری و استمرار فعالیت به مدت پنج سال مجاز شمرده‌شده است. همچنین واگذاری قطعی و انتقال مالکیت اراضی دولتی به اشخاص را برای شهرک‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات گردشگری و مناطق ویژه اقتصادی مصوب و کلیه طرح‌های شورای برنامه‌ریزی استان مجاز تلقی نموده‌اند.

تنها دلیل تصویب واگذاری قطعی زمین، تسهیل تصاحب اراضی ملی است. علاوه بر آن این سؤال نیز مطرح است که چرا باید در «طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی» به موضوع شهرک‌های صنعتی و گردشگری پرداخته شود؟!

- در حال حاضر به دلایل مختلف کمیسیون رفع تداخلات از عملکرد مناسبی برخوردار نبوده و بسیاری از اراضی ملی به‌ناحق از بیت‌المال خارج‌شده و تبدیل به ثروت شخصی افراد می‌شود. بر اساس مصوبه اخیر مجلس سطح تصمیم‌گیری در خصوص رفع تداخلات اراضی، از استانی به شهرستانی تنزل یافته است. این تصمیم غیرموجه و غیر کارشناسانه سبب خواهد شد تا توانایی فنی کمیسیون کاهش‌یافته و احتمال بروز فساد اقتصادی افزایش یابد.

- همچنین در طرح به موضوع شهرک‌های کشاورزی و دامپروری غیردولتی و برخورداری آن‌ها از همه مزایای شرکت‌های دولتی پرداخته‌شده است. ازآنجاکه ایجاد شهرک‌های کشاورزی به عملیات عمرانی خاصی نیازمند نبوده و سرمایه‌گذاری زیادی لازم ندارند بسیاری از افراد سودجو با هدف تصاحب زمین اقدام به ایجاد شهرک کشاورزی نموده و صرفاً با اقدامات کم‌هزینه و غیرواقعی نظیر تسطیح زمین و قطعه‌بندی آن صاحب اراضی ملی می‌شوند.

 با توجه به توضیحات بالا باید اذعان داشت که طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی با سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی اختلاف دارد، موجب تزلزل حاکمیت بر منابع ملی و طبیعی و واگذاری اختیارات حاکمیتی به مؤسسات خصوصی و انتقال قطعی مالکیت انفال به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود. همچنین طرح پیشنهادی موجبات تشویق تغییر کاربری طرح‌های کشاورزی موجود و واگذارشده به بهانه ایجاد مستحدثات مجاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۲۷۰۵۸۱۲:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۲
ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در مدت 4 سال قرار است در کدام اراضی اجرا شود؟ قطعاً این اراضی کوهستانی و بایر نمی توانند باشند. آیا این لطمه ای به اراضی قابل کشت وارد نمی کند؟
ناشناس۲۲۲۷۰۶۱۱۲:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۲
اکثر مشکلات کشور ناشی از تصویب و اجرایی شدن قوانینی است که کار کارشناسی درستی بر روی آنه انجام نشده و بعضاً پشت آنها منافع شخصی لحاظ شده اند.
ناشناس۲۲۲۷۰۶۸۱۲:۵۹:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۲
من نمی دانم چرا سالهای دور که روستاها برق و جاده آسفالته نداشته و درشهرها تا این حد ظواهر مدرن دیده نمی شد، محصولات کشاورزی و گوشت و تخم مرغ و... در همه جای کشور فت و فراوان و ارزان بود!!
ناشناس۲۲۲۷۱۱۹۱۳:۲۴:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۲
با همکاری نفرات در جهاد کشاورزی و با تغییر کاربری زمینهای کشاورزی همه به باغ و ویلا تبدیل می شود و هیچ کس هم پاسخگو نیست و با مصرف آبهای زیر زمینی که مربوط به نسلهای آینده می باشد با دست خودمان همه چیز را از بین می بریم.
ناشناس۲۲۲۷۸۰۳۲۰:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۲
صدها هكتار زمين هايي كه وزارت جهاد كشاورزي به كارمندان و مديرانش در وزارت خانه و سازمانهاي تابعه، نه يك بار، كه چندين بار، در سرخه حصار، مراداباد، سوهانك ، دهكده المپيك ، و جاهاي ديگر ، كاملاً گوياي اين حقيقت است كه وزارت جهاد كشاورزي و بويژه سازمان امور اراضي هيچگاه بدنبال حفظ اراضي كشاورزي نبوده است.
ناشناس۲۲۲۷۹۶۱۲۲:۴۵:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۲
انبار و اتاقک نگهبانی از ضروریات امنیت غذایی می‌باشد.
حسین بی زوال۲۲۲۷۳۶۰۱۵:۲۷:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۲
سلام با استخر درست کردن و اتاقک اتفاقا به رونق کشاورزی کمک میکند مخالفت با این طرح فساداور است
ناشناس۲۲۲۷۳۷۳۱۵:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۲
اگر بخواهیم یک مورد نام ببریم که باعث کاهش اغلب مشکلات کشور می شود همانا کاهش جمعیت است. این کشور با این وضع مدیریت و منابع و سیاست گنجایش زندگی پنجاه میلیون آدم را بیشتر ندارد. مگر اینکه مدیریت تغییر اساسی کند.
ناشناس۲۲۲۷۴۹۷۱۶:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۲
چراچسبیدید‌به‌چهل‌متر‌ساختمان‌درباغها.......شهرکهای‌صنعتی‌رانگاه‌کنیدکهاکثرا‌درزمین‌های‌درجه‌اول کشاورزی‌بناشده‌اندکسی‌که‌مجوراین‌شهرک‌هاراداده‌الان‌خودش‌طلبکار‌است
امید۲۲۲۷۸۶۹۲۱:۳۹:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱۲
اتفاقا طرح جالبیه اتاقک نگهبانی و سرویس بهداشتی و استخر ذخیره آب جزو واجباته عجیبه که نگارنده متن مخالفت کرده اتاقک نگهبانی با ویلای مجلل کاملا متفاوت هست وهرانسان عاقلی تفاوت بین آنهارا تشخیص می دهد .
کشاورز۲۲۲۷۹۶۶۲۲:۴۶:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۲
برای ارتقاء امنیت غذایی ایجاد انبار و اتاقک نگهبانی نیاز شدید می‌باشد.
رضا۲۲۲۸۳۵۶۰۹:۳۶:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۳
فقط یک سری به اطراف شهرورامین بزنیدببینید چه بسرزمینهای کشاورزی آوردن ویلاهای میلیاردی قابل رویت وهرروزاضافه میشه کشاورزی ورامین داره نابودمیشه
ناشناس۲۲۲۸۴۹۴۱۱:۴۵:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۳
نگران نباشید این اداره منابع طبیعی است که به بهانه های واهی زمینهای کشاورزی را حتی با وجود سند قطعی به نام خود و بر و بچ غصب می کند.
ناشناس۲۲۲۸۵۶۴۱۲:۴۲:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۳
یکی گفت این نماینده ها باید اموزش قانون گزاری ببینند. نگفت سواد ندارند!
مهندس زارع۲۲۲۸۶۶۶۱۴:۰۶:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۳
امیدوارم این طرح اجرا بشه و کشاورزان با مشکل نداشتن حتی یه سر پناه برا کارای کشاورزی خدافظی کنند چرا کشاورز نتونه توی زمین شخصی که داره زحمت میکشه یه اتاقک نداشته باشه چرا یه انبار برا محصولاتش نداشته باشه؟
س۲۲۲۸۷۹۶۱۶:۳۳:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۳
وقتی گشاورز نمیتونه یه توالت وانباری ومحل استراحت برای خودش وخانواده اش در زمینش درست کنه خوب ول میکنه کشاورزی رو یا یه پولی میده به ماموران جهاد میسازه باید حداقل اجازه بدن هرگشاورزی زمینش رو بتونه تا ۵درصدش بنا واستخراب وانباری وموتورخانه درست کنه وتعهد بده بقیه بصورت گشاورزی بمونه
ناشناس۲۲۲۸۸۸۰۱۷:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۳
بدین ترتیب مشکل دیرینه اسناد مشاعی کشاورزی که منشاء اختلافات بی شمار و تشکیل پرونده های قضائی بسیار زیادی در محاکم قضائی شده بود با تصویب این قانون مرتفع خواهد شد.
حسینی۲۲۲۸۹۰۱۱۸:۱۴:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۳
نه بابااینطوری هم که شما می گین نیست.جهادکشاورزی هیچ قانون وحساب کتابی نداره.یه اتاقک ساده چندمتری روخراب می کنن،ولی به خانه های مجلل وچندطبقه که می رسن)مخصوصااگرمتعلق به صاحبان قدرت وثروت باشه)دست وپاشون می لرزه
ناشناس۲۲۲۹۲۸۸۰۸:۲۳:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۴
در عمرمان در ایران همه چی خوار دیدیم .... زمین خوار ... کوه خوار ... دریا خوار ... رودخانه خوار ... بیت المال خوار که الا ماشاالله ... فقط مانده که ادم خوار ببینیم !!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین