راشی را رها کنید مرتشی را بگیرید...

گروه سیاسی الف،   4000711116 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
راشی را رها کنید مرتشی را بگیرید...

هیرش سعیدیان

«ریشه فساد باید در قوه مجریه خشکانده شود/ دولتم دولت گره گشایی خواهد بود نه رانت و پارتی»، این بنیادی ترین شعار ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران، تا کنون بوده است». 

تمام رقبای انتخاباتی اش نیز شعار اصلی خود را «فساد ستیزی» قرار دادند. اما چرا؟

فساد مثال های پر شماری دارد. ( تنها فساد مالی منظور این نوشتار است) هک سایت وزارت صنعت برای واردات خودرو، گم شدن دکل نفتی، جعل روستا برای تصاحب اراضی جنگلی، فرار بی دردسر متهمان میلیاردی، اسکله‌های غیرقانونی، زیان 36 هزار میلیاردی موسسات مالی غیرمجاز و رانتی، توزیع سالانه تا سقف 25 میلیارد دلار ارز دولتی با نرخ 4200 میان خانواده های خاص، فساد سیستم بانکی، پرونده شهرداری ها و صدها مثال دیگر برای توضیح، سوژه «فساد» وجود دارد.

علیرضا زاکانی پیش از شهردار شدن، گفت: «فساد اقتصادی ندیدم، الّا این‌که پشت سرش یک قدرتی وجود داشته باشد». این اذعان به رابطه قدرت و سیاست، تحلیل های رسانه ای مختلفی در رسانه های دو جناح در پی داشت.

ایران کجا قرار گرفته است؟

در گزارش شاخص ادراک فساد سال 2020 سازمان شفافیت بین الملل ایران در میان 179 کشور، رتبه نه چندان رشک برانگیز 149 را کسب کرد. کشورمان در این گزارش، پایین تر از کشورهای اوگاندا، بنگلادس و آنگولا قرار گرفت.

در این گزارش، بالاترین نمره خاورمیانه به کشور امارات متحده عربی تعلق گرفته است و قطر حائز رتبه دوم شد.

سازمان بین المللی Freedom House در ارزیابی وضعیت شفافیت اطلاعات در ایران، که پیش زمینه ای مهم برای مقابله با فساد است، از ۴ به ایران نمره صفر داده است.

اقتصاد دانان، یکی دیگر از گزاره های مهم در ریشه کنی فساد مالی، را ضریب نفوذ قوانین مصوب در هر کشور و سخت بودن «دور زدن» قانون، برشماری کرده اند.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود در مورد «حاکمیت قانون» در کشورهای مختلف، ایران را در یک پنجم پایینی جدول خود قرار داد.

سازمان پروژه جهانی عدالت ((world justice project، گزارش های سالانه ای با شاخص های مانند، گردش آزاد اطلاعات، ضریب نفوذ قوانین و باز بودن ساختارها، منتشر می کند، رتبه جهانی ایران در این گزارش  11 است.

یکی از سنجه های اساسی در تعیین سطح فساد مالی در هر کشوری، سنجش میزان آزادی اقتصادی بخش خصوصی و قدرت مانور شرکت ها و موسسات خصوصی در برابر نهادهای اقتصادی دولتی و خصولتی است.

بنیاد هریتیج هر ساله گزارشی با همین مضمون، برای سنجش سطح آزادی اقتصادی و فراهم بودن زمینه فعالیت بخش خصوصی در کشورهای مختلف، منتشر می کند.

در آخرین گزارش از این سازمان، ایران در شاخص آزادی اقتصادی نمره 49/2 و رتبه 164 جهان را کسب کرد.هر چند در خصوص چرایی این آمارها هم تردیدهایی وجود دارد . 

سینه های مملو از اسرار

در بررسی بایگانی فساد ستیزی حاکمیتی در ایران، از دهه شصت، برخورد با شرکت‌های مضاربه‌ای، برخورد با دلار فروشان، پرونده بانک صادرات و اعدام فاضل خداداد در دهه هفتاد و دستگیری شهرداران پس از روی کار آمدن دولت خاتمی، مثال های مشهور مرتبط با فساد هستند.

در موارد موخر، اعدام چند فعال بخش خصوصی معروف به سلطان، پرونده عیسی شریفی قائم مقام شهرداری تهران، اکبر طبری، بابک زنجانی، برخی شهرداران و مهدی هاشمی، مهم ترین و تقریباً بلند پایه ترین مقاماتی هستند که به دلیل مستقیم آلودگی مالی، مورد مواخذه قرار گرفته اند.

پرسش بسیاری از عدالت خواهان ایران، این است که آیا دامنه فساد همین مقدار است؟

در مشاجره محمد یزدی و صادق لاریجانی، وی خطاب به آیت الله لاریجانی گفت: «به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند!... از کجا آوردی ساختی؟!» اما برای اهالی اقتصاد، مسئله جالب نه این مدعا، بلکه پاسخ آقای لاریجانی بود که بازتاب بسیاری در رسانه ها داشت.

رئیس سابق قوه قضائیه در پاسخ، اظهار کرد: « بنده سینه‌ام خزانه‌الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت‌هاست».

همین پاسخ را حسن روحانی در رقابت های گذشته ریاست جمهوری در پخش زنده صدا و سیما، کم و بیش در پاسخ به محمد باقر قالیباف مطرح کرد، روحانی در مسئله مطرح شدن یک پرونده مالی گفت: « این سینه مخزن اسرار» است.

به نظر می رسد همین موضوع نقطه تقابل دو دیدگاه در مسئله مبارزه با فساد باشد.

یک طیف که بخش زیادی از اساتید دانشگاه، مدیران تکنوکرات حکومتی، اقتصاد دان ها، نسل جوان و دهک های پایین درآمدی را در بر می گیرد، معتقدند که باید بدون اغماض و دخالت دادن موضوعی به نام «مصلحت» با همگان در هر سازمان و هر جایگاهی به خاطر فساد (در هر حجمی) برخورد کرد.

به نظر می رسد که در مقابل، دیدگاهی محافظه کارانه تر هم وجود دارد، که معتقد به رعایت برخی مصالح و حدود در مقابله و افشای فساد است. این افراد نگران هستند که بازگویی حجم زیاد فساد، سرمایه حاکمیتی را نزد مردم کاهش دهد.

در مقابل، منتقدان، باورمندان این تفکر را به روش های شرقی فساد ستیزی در دولت چین، حواله می کنند.

بر اساس تفکرات دنگ شیائو پنگ رهبر حزب حاکم در چین، در پروژه کلان فساد ستیزی در این کشور، اتهام مرتشی (رشوه خوار) از راشی ( رشوه دهنده) بسیار بیشتر است.

در واقع سیستم قضائی چین، در صورت پرداخت رشوه از سوی یک فعال بخش خصوصی به مقام دولتی، حکم متهم از بخش خصوصی را بسیار آسان می گیرد و در مقابل سخت ترین عقوبت قانونی ممکن را برای مسئول دولتی در نظر می گیرد.

در 2 سال اخیر مقامات این کشور، تورهای برنامه ریزی شده ای برای بازدید مسئولان ارشد و خانواده های آنها از بند ویژه زندانیان مالی و فساد، برگزار کرده اند.

در این سیاست که از سوی دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند مالزی و اندونزی نیز، تا حدی کپی برداری شده است، نه در شعار، بلکه در عمل هیچ حد و مرزی برای مقابله با مفسدین ارشد حکومتی وجود ندارد.

در این کشورها، اعتقاد عمومی این است که مردم تنها زمانی پروژه فساد ستیزی را باور می کنند که نزدیک ترین مقامات به حکومت، هدف قرار گیرند.

تغییر جهت از راشی ( رشوه دهنده) به مرتشی (رشوه گیرنده) و اعدام مسئولان فاسد به جای تجار و صنعتگران ناچار از پرداخت رشوه، اتفاق بزرگ چین در حوزه مبارزه با فساد بود.     

*********                                  

خوشبختانه روند مبارزه قاطع با متخلفان و مفسدان در سطوح مختلف و بی اعتنا به مقام و موقعیت آنها سالهاست که در کشور ما آغاز شده است و همانگونه که گفته شد تا مرز اعدام هم پیش رفته  است . اما سوال اصلی که باید به آن پاسخ داد این است که چرا این گامهای مفید به بازدارندگی و جلوگیری از عدم تکرار جرایم منجر نشده است . در فرصتی دیگر به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۲۹۵۹۱۱۳:۰۹:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
با این گرانی ها و خط فقر 11 میلیون تومنی، همه کارمندان، کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران و البته بیکاران زیر خط فقر قرار دارند. همین امر عامل دزدی، ارتشا، رشوه، اعتیاد، عدم ازدواج، طلاق، جنایت، قاچاق، عدم رعایت قوانین، ترک تحصیل، مهاجرت....... است.
ناشناس۲۲۲۹۶۳۳۱۳:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۴
قریب یکسال است از تصویب سند تحول قوه قضا میگذرد لازم است این سند تحول از روی کاغذ به مرحله اجرا در بیاید از ریاست جمهوری که خودشان زحمت تهیه سند تحول قوه قضا را کشیدند درخواست میشود از دولتمردان بخواهند مظاهر فسادی را که در گذشته صورت گرفته شناسایی و برای رسیدگی به قوه قضاییه برای رسیدگی منعکس فرمایند
ناشناس۲۲۲۹۸۱۹۱۶:۵۶:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۴
قانون از کجا آورده ای و مشروعیت سنجی اموال و اعاده اموال نامشروع را اجرا کنید آنهم بدون خط قرمز همه مشکلات حل میشه
ناشناس۲۲۳۰۰۶۶۲۱:۰۴:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۴
محاکمه روحانی و مدیران دولتش که مردم را به این روز انداختن و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند یک مطالبه عمومی است.
ناشناس۲۲۲۹۵۹۲۱۳:۱۰:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۱۴
چرا مدعی العموم به مسله فسادهای نمایندگان رد صلاحیت سده مجلس دهم ورود نکرد و آنها را محاکمه نکرد
ناشناس۲۲۲۹۷۲۳۱۵:۲۳:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۱۴
چون همه به هم وصل هستند... انقلابی و اصلاح طلب و اصولگرا همه با هم فک و فامیل و شریک اند ... فقط یه جنگ زرگری برای امثال تو راه انداخته اند که فک کنی این خوبه اون بده
ناشناس۲۲۳۰۱۸۹۰۰:۴۶:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۵
نظری موجز و بی نقص و کامل ، احسنت .
ناشناس۲۲۲۹۵۹۵۱۳:۱۱:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۴
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس دهم تصویب شد لاکن عملیاتی نشد چه کسی باید رسیدگی میکرد
ناشناس۲۲۲۹۵۹۹۱۳:۱۳:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۴
استیضاح دولت و با اصطلاح مدیرانش بنا به مصلحت زمانی انجام نشد حالا فرصت اجرای ممنوع الخروجی و محاکمه آنها می باشد
ناشناس۲۲۲۹۶۱۱۱۳:۲۵:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۴
این آقایان اینکاره نیستند
صادق۲۲۲۹۶۱۹۱۳:۳۶:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
راه اصلی مبارزه با فساد ازادی رسانه ها بخصوص صدا و سیماست.
ناشناس۲۲۲۹۶۸۲۱۴:۳۳:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۴
آزاد هست، حداقل از رسانه های صهیونیستی غرب آزادتره
سینا۲۲۲۹۷۴۲۱۵:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۴
دوست عزیز، ما برای اثبات خود، یا نقد خود، نیاز به نفی دیگری یا اثبات دیگری نداریم. آنقدر رشد کرده ایم که برای درک اینکه رسانه آزاد یعنی چه، انتخابات آزاد یعنی چه، آزادی یعنی چه، نیازی به مقایسه خود با دیگران نداشته باشیم.
ناشناس۲۲۲۹۷۷۲۱۶:۱۷:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
ما چکار به غرب و فلان داریم ؟؟ در ایران رسانه ها جرات علنی کردن فساد را ندارند و این معضل است
ناشناس۲۲۲۹۶۲۲۱۳:۳۹:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۴
جناب دکتر زاکانی یکی از مواردی که در شهرداری ها موجب فساد است ماده ۱۰۰ می باشد که ماموران شهرداری خودشان به ارباب رجوع آموزش میدهند برو خلاف بساز میره ماده صد جریمه میدهی و در این بین مبالغ کلانی پنهانی میگیرند و یک مبلغ کنی هم به عنوان جریمه به حساب شهرداری میرود که در این موارد هم رشوه دهنده و هم رشوه گیرنده را باید مجازات کرد و اجازه خلاف ساختن را هم نباید داد
آریابان۲۲۲۹۷۷۷۱۶:۲۶:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۱۴
طبیعتا سازنده ی خلافکار که رشوه میدهد و متراژ های کلان خلاف و ضد قانون می سازد، از قماش بسیار پولداران !!!!!! است ؛ بینوا عامه مردم که هم دست و بالشون خالیه و هم مجبورند که گرفتاری های ناشی از خلاف سازی های سازندگان از ما بهتران را که با پرداخت رشوه به مأموران بازرسی ساخته اند، در زندگی روزمره خود تحمل نمایند!!!!!!!!
ناشناس۲۲۲۹۶۲۳۱۳:۴۲:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۴
رشوه گرفتن به خاطر فقر نیست بلکه ذانی و ژنتیکی است ودر خون بعضی اقوام بیشتر رایج است مثل اکبر طبری ایا اکبر طبری به خاطر فقر رشوه میگرفت و کار چاق کنی میکرد
احسان۲۲۲۹۶۳۴۱۳:۵۶:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
سپاس بابت این مطلب خوب. ۱-« در گزارش شاخص ادراک فساد سال 2020 سازمان شفافیت بین الملل ایران در میان 179 کشور، رتبه نه چندان رشک برانگیز 149 را کسب کرد. کشورمان در این گزارش، پایین تر از کشورهای اوگاندا، بنگلادس و آنگولا قرار گرفت. در این گزارش، بالاترین نمره خاورمیانه به کشور امارات متحده عربی تعلق گرفته است و قطر حائز رتبه دوم شد.» ۲- بایستی پرسید پس اینهمه دستگاههای نظارتی و امنیتی و بازرسی چکار می کنند؟ قوه قضاییه ، قوه مجریه ، شورای نگهبان ، مجمع تشخیص ، چندین نهاد و سازمان نظارتی و بازرسی ، چندین نهاد و سازمان امنیتی و انتظامی، حفاظت ها ، حراست ها و … ۳- حدود ۲۰ سال است در ژاپن زندگی می کنم ، و بایستی عرض کنم تعداد دستگاههای نظارتی و بازرسی در ایران بسیار بیشتر از ژاپن هست.
ناشناس۲۲۲۹۶۴۰۱۳:۵۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۴
درود بر این نوشته
ناشناس۲۲۲۹۶۷۷۱۴:۲۷:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۴
راه مبارزه با فساد پیروی از روش کشورهایی است که در این کار موفق بوده اند. کامل و بی کم و کاست و بومی سازی و ...
ناشناس۲۲۲۹۷۹۳۱۶:۴۰:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۴
دانش اگر در چین هم بود برو دنبالش
ناشناس۲۲۲۹۶۸۱۱۴:۳۲:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
هر دو رو بگیرن اشکال داره؟
ناشناس۲۲۲۹۸۶۹۱۷:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
قطعا؛ راشی میتواند صرفا برای اثبات ادعایش دست به اینکار بزند. این مرتشی است که نباید پایش بلرزد چون عملش مصداق کسب درآمد نامشروع است.
ناشناس۲۲۲۹۷۴۱۱۵:۴۰:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۴
جناب سعيديان نوشتار مستند ومشروح خوبي بود الا پاراگراف آخر كه فكر مي كنم مصلحت انديشي كرده ايد چون هنوز يك مبارزه با فساد قوي وغيرجناحي ومنتج به نتيجه با گزارش كامل به مردم انجام نشده چند نفر دست چندم محاكمه نيم بندي شده اند
ناشناس۲۲۲۹۷۴۷۱۵:۵۳:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۴
قانون ما، هم رشوه دهنده ای که ممکن است مجبور باشد، مجازات میکند و هم کسی که رشوه گرفته است و از جایگاهش به نفع خود بهره برده، پس چگونه میتوان دست به افشا گری زد. بهتر است که فقط افرادی که رشوه میگیرند محاکمه شوند و این کار باعث ناامنی رشوه گیران میشود.
سیدرضا۲۲۲۹۸۹۲۱۸:۱۴:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۱۴
الراشی‌والمرتشی‌والماشی‌بینهما‌کلاهما‌فی‌النار. رشوه‌دهنده‌،رشوه‌گیرنده‌ودلال‌میان‌آنان‌همه‌شان‌مستحق‌آتش‌دوزخ‌الهی‌هستند.
كاوه۲۲۳۰۰۱۹۲۰:۳۱:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۴
خداوند سرنوشت هيچ قومي را عوض نمي كند مگر آن قوم خودشان را عوض كنند .
ناشناس۲۲۳۰۰۸۶۲۱:۲۶:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۴
قبلا رشوه میدادن تا کار غیرقانونیشون انجام بشه.الان دیگه رشوه ندی، کاری که حق قانونیته انجام نمیشه. از خودتون بپرسید چرا یه پرونده باید هفته ها، ماه ها یا حتی سالها توی اداره تحت بررسی باشه؟ غیر از اینه که منتظر رشوه هستن؟
ناشناس۲۲۳۰۰۸۷۲۱:۲۷:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۴
بلاخره یک گزارش خوب در مورد فساد خواندم جامعه و پخته، البته مطمئن نیستم داراگراف آخر را شما نوشته باشید جناب سعیدیان، به بدنه متن نمی خورد و چند نقطه هم بین متن اصلی و این پاراگراف فاصله افتاده، ولی کجا در این مملکت کسی دنبال راشی بوده، آیا واقعا باید امید داشته باشیم؟
ناشناس۲۲۳۰۰۸۸۲۱:۳۵:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۴
نوشته خوبی بود قلمتان مانا واقعا موافقم باید مدیران دولتی هم مانند فعالان بخش خصوصی با مجازات های سختی مثل اعدام روبه رو شوند تا ترس از مجازات دیگران را از فساد برگرداند
رضایی۲۲۳۰۱۰۶۲۲:۰۸:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۴
بعنوان یک کارمند معمولی به یک پیشهاد رشوه دست رد میزنم وبی بعد از چند روز از مقامات دنبالش می افتند مشکل طرف حل بشه ..... خودتون بفهمید چخبره .... بعد عامل اصلی پیشرفت چیز دیگه است ..... به آدم لایق پست نمی‌دهند
ناشناس۲۲۳۰۱۲۰۲۲:۳۲:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۴
آقافقط ازشهردارهابپرسیدبرای آبادی شهرشان چه کرده اند مااسفالت نداریم توکوچه خیابان شهرشهردار ویلا داره
دکتر محمدعلی محمدی م.ریحان۲۲۳۰۱۳۵۲۲:۵۲:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۴
عنوان فساد مورد نظر باید چیز دیگری باشد چون در اسلام فقط پول دادن به قاضی رشوه نامیده می شود.
اسحاق۲۲۳۰۲۶۷۰۷:۰۵:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱۵
گمان می کنم مردم عادت کردنندولی صاحب منصبان نه اگر آنها نیزعادت کنندحداقل پا برهنگان پاسی از شب در مانند.گرنه نمونه مبارزه با مفاسدهم در دین هم در دنیا فراوانند.
ناشناس۲۲۳۰۳۲۷۰۹:۴۲:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۵
برای مبارزه با فساد یک دست پاک لازم است. کجاست؟!
ناشناس۲۲۳۱۱۱۸۱۰:۱۱:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۶
تا وقتی رسانه ها وقتی میخوان در مورد فساد بنویسند، مجبورند یه چیزی در مایه های بند آخر نوشته شما، رو به متن الصاق کنند، وضعیت بهتر نمیشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین