چیزی که هنوز از زیرزمین بورس تهران بیرون نیامده است

گروه اقتصادی الف،   4000709055 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حاشیه کشف عجیب دستگاه های ماینینگ در زیرزمین شرکت بورس تهران، آنچه بیش از همه چیز، باعث جلب توجه می شد، کشمکش های مدیریتی درون بازار سرمایه کشور و تلاش برای پنهان داشتن ماجرا بود. امری که استعفای مدیر جوان بورس تهران را نیز باید در راستای آن تحلیل کرد.

 چیزی که هنوز از زیرزمین بورس تهران بیرون نیامده است

 به گزارش الف پس از آنکه یک کارشناس بورس تهران، علی رغم مخالفت مدیریت این شرکت برای افشاء موضوع، مسئله ماینینگ رمز ارز در زیرزمین بورس را رسانه ای کرد، مدیرعامل شرکت بورس تهران، بلافاصله همان کاری را انجام داد که هر مدیر دولتی در مواجه با بحران انجام می هد؛ تکذیب.

24 ساعت پس از این تکذیب و پافشاری افشاگران بر صحت موضوع، مدیریت این شرکت ناچار شد، مسئله را بپذیرد، اما تاکید کرد که دستگاه های ماینر، «شخصی نبوده» این سخن به این معنی است که این مسئله بدون اطلاع مدیریت شرکت صورت نگرفته و پروژه ای مورد توافق مدیران بوده است.

پیش از این نیز مسئله اختلاف مدیران شرکت بورس و نهاد بالاسری آنها، یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار، در راهرورهای تالار شیشه ای در میان فعالان بازار مطرح شده بود و موضوع پنهانی به شمار نمی رفت. 

از این رو مقامات سازمان بورس، بر خلاف رویه معمول نه تنها برای شرکت زیرمجموعه خود پرده پوشی نکردند و مردم را به «تشکیل کارگروه کارشناسی برای بررسی دقیق موضوع» حواله ندادند، بلکه معاون این سازمان در پی مصاحبه های مکرر بر روی برخورد شدید با عوامل تاکید کرد و مرتکیبن را دعوت به پاسخگویی کرد. 

صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران، مدعی شده بود که این پروژه ویژگی «تحقیقاتی» داشته است. هر چند کمتر کسی پژوهشی بودن این فارم پنهان شده در زیر زمین یک نهاد دولتی و با استفاده از برق مجانی، را باور کرد. سوال کارشناسان این است که اگر پروژه تحقیقاتی بود، پس چرا دستگاه ها در حال استخراج بودند و بیت کوین استخراج شده نیز رسماً ثبت نشده است؟

در نهایت علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران، اعلام کرد که در جهت پذیرش مسئولیت، استعفاء کرده است. 

با وجود آنکه صحرایی اظهار کرده بود خود دست از کار کشیده، هیئت مدیره این شرکت ، تشکیل جلسه داد و با محکوم کردن مدیر عامل، اعلام کرد که وی را «اخراج» کرده است. 

اعضای هیئت مدیره حتی صورتجلسه را نیز رسماً در سامانه کدال بارگزاری کردند. برخی از کارشناسان بازار سرمایه می گویند که این گونه اقدامات  ممکن است برای دور کردن بلا از سر هیئت مدیره باشد، وگرنه اخراج کردن مدیری که خود قبلاً استعفا داده چندان، منطقی به نظر نمی رسد. 

علی صحرایی در روزهای اول اظهار کرده بود که این دستگاه ها، شخصی نیست ، اما بعداً به یکباره در این باره سکوت کرد. در واقع  اگر از نظر مدیر عامل مستعفی این اقدام شخصی نبوده و مصوبه‌ای برای آن وجود دارد کافی است تا مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، جزئیات تصمیم  در اینباره را منتشر کند تا خود را به نوعی نجات دهد. با این همه تا این لحظه شواهد نشان میدهد  مدیر جوان شرکت بورس تهران، ترجیح داده است تا با سکوت خود  از کنار پاسخ به این سوال مهم عبور کند.

یکی از کارشناسان این شرکت، که نخواست نامش فاش شود در این باره به « الف» گفت: اگر معلوم شود که وی بر اساس تصمیمات دیگران  این کار را انجام داده این مسئله کمک خواهد کرد تا مسئله کشف ماینر در زیرزمین شرکت بورس، نقطه پایان عمر مدیریتی صحرایی نباشد. 

شرکت بورس تهران، هر چند دولتی است و نهادی رگولاتوری محسوب می‌شود، اما مانند هر شرکتی تعدادی سهامدار دارد. 

شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی، سرمایه گذاری تدبیر، بانک آینده و صندوق بازنشستگی سهامداران و هیئت مدیره این نهاد را تشکیل می دهند. 

در حال حاضر توپ در میدان سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارد. و وزیر اقتصاد باید با  وسواس بیشتری به آن ورود کند  تا ابعاد بیشتری از حقیقت آشکار گردد و اگر مسببان دیگری هم وجود دارند به سراغ آنها نیز بروند.

و به این سوال اساسی پاسخ داده شود که آیا راه اندازی چنین پروژه ای  آن هم در ساختمان شرکت با تصمیم فردی او بوده یا افراد دیگری نیز در این اقدام، دخیل و تصمیم ساز بوده‌اند؟. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۲۳۶۸۷۰۹:۱۶:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۰
آقای رییسی قول بهبود بازار سهام را داده بود. 2 ماه گذشته و خبری نیست.
ناشناس۲۲۲۳۷۷۷۱۰:۲۰:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۰
دوست عزيز بازار سهام چه جوري درست ميشه وقتي اقتصادمون هي كوچيكتر ميشه همه ميدونن كه اعدادي كه در بورس به عنوان سود اعلام ميشه عددسازي است وگرنه وقتي اقتصاد يك كشور تحريم شده رشد اقتصادي منفي داره و در حال كوچك شدن هست با اينهمه كارخونه كه تعطيل شدن نميشه انتظار معجزه داشت موندم در اقتصادي كه 45 درصد تورم داره توليد چه جوري ميتونه شكل بگيره و استمرار داشته باشه
ناشناس۲۲۲۴۰۴۶۱۳:۲۷:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
وقتی بتوان یک ماهه سیل واردات واکسن راه انداخت و به شانگهای پیوست، درست کردن بورس نباید کاری داشته باشد!
ناشناس۲۲۲۴۰۷۳۱۳:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۰
نیویورک تایمز: برخی ثروتمندان در تهران هنوز وسایل خود را از کالیفرنیا تهیه می‌کنند!
ناشناس۲۲۲۴۲۵۰۱۵:۳۷:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۰
من آدم کم‌سوادی هستم اما اخبار بورس‌های دنیا را از طریق شبکه‌های ماهوره‌ای که در مورد اقتصاد برنامه دارند دنبال میکنم. و درک کرده‌ام تولید و صادرات و تداوم این موضوع باعث ثبات و البته سودآوری است.معمولا سود ثابت با نوسانات بسیار کم.حتی وقتی افت ارزش پیدا کنند به سرعت جبران میکنند. اما وقتی در ایران اقتصاد و تولید پایدار وجود ندارد،اصلا سازمان بورس و تالار بورس چرا وجود دارد؟؟؟؟ به خدا من هنوز نفهمیدم
م۲۲۲۳۸۰۹۱۰:۴۱:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
با سلام علکیم آقای ریٔسی ریس جمهور محترم انقلابی جمهوری اسلامی ایران و وزیران محترم دولت سیزدهم و ریس خصوصی سازی سهام عدالت ... حضرت آیت الله خامنه رهبر فرزانه ایران دستور دادند سهام عدالت آزاد سازی شوند و کسانی که فروختند پول فروش فروشندگان واریز کنید چرا به حرف رهبری گوش ندادید؟؟؟و چرا پول فروشندگان از سال ۹۹ واریز نمیکنید؟؟؟ من یک معلول شدید از سه عضو بدنم معلولیت دارم.دخترم تازه ازدواج کرده دلم خوش بود سهام عدالت ۴ عضو خانواده فروش میزارم وگذاشتم تا براش جهیزیه جور کنم فروش که گذاشتم واریزی خبری نيست ؟؟؟ لطفا پول فروش سهام عدالت از سال ۹۹ واریز کنید من معلول از کجا جهزیه دخترم جور کنم؟؟؟ بهزیستی هم میگه درتوان ما فقط ۵۰۰هزار هست کمک کنیم الان ۵۰۰هزار چی میدن؟؟؟؟ و آقای قالی باف ریاست محترم ریس مجلس و نمايندگان عزیز خواهشمندم واریز فروش سهام عدالت شروع کنید واریز کنید پاره ای از مشگلات ما حل شود بی نهایت سپاسگزارم ..
ناشناس۲۲۲۴۰۵۹۱۳:۳۷:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۰
اولا که اوضاع بهتر شده و شاخص بورس رشد کرده، ثانیا اگه توقع داری چیزی که دیگران در عرض چند سال خراب کردن دو ماهه درست بشه خیلی ساده هستی!!!
ناشناس۲۲۲۴۰۶۱۱۳:۳۹:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
فعلا اجازه بده اثرات آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شده یه کم بهبود پیدا کنه، مردم یه نفسی بکشن، نوبت بورس هم میشه!!
احسان۲۲۲۴۱۱۰۱۴:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۰
خبری هم نمیشه
م د۲۲۲۳۶۹۰۰۹:۱۹:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
...وای به روزی که بگندد نمک
ناشناس۲۲۲۳۶۹۴۰۹:۲۰:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۰
قاضی زاده هاشمی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود(الان معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید است) از حل مشکل بورس در 3 روز خبر داده بود. کاش ایشان برنامه خود را تقدیم رئیسی کند تا در عرض سه روز مشکل بورس حل و باری از دوش مردم برداشته شود. حالا که دولت دست خودتان است، پس چرا این همه معطل می‌کنید؟
ناشناس۲۲۲۳۷۱۱۰۹:۳۵:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۰
مهم تعداد ماینر ها ( دستگاه های کشف رمز ) است معمولا برای استفاده اقتصادی میگویند مزرعه یعنی صد ها دستگاه در کنار هم . در زیر زمین بورس چند دستگاه وجود داشته در دانشگاه هم برای رشته انفور ماتیک ممکن است یکی دو دستگاه وجود داشته باشد که عملا اقتصادی نیستند .
ناشناس۲۲۲۴۰۶۵۱۳:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۰
کسی بخاطر دوتا ماینر استعفاء نمیده!!
ناشناس۲۲۲۴۱۰۱۱۴:۰۴:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
وقتی برق مجانی داشته باشی، یک عدد ماینر هم می‌تونه سود خوبی داشته باشه.
ناشناس۲۲۲۳۷۱۴۰۹:۳۸:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۰
قضیه بوداره
ناشناس۲۲۲۳۷۵۳۱۰:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۰
مدیر بورس تهران صراحتا با عرضه اولیه به صندوق ها به جای مردم مخالفت کرد برای افتادنش پوست خربزه پیدا کردند
ناشناس۲۲۲۳۷۶۲۱۰:۱۳:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۰
دوباره برق ما رفت انهم پس از پرداخت قبض نجومی درست روز قبل گفتند ماینرها راه افتاده! چون مشکلی برای تامین برق نداریم
ناشناس۲۲۲۴۰۹۵۱۳:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۰
فکر کردی مشکل قطعی برق به خاطر استخراج این ها هست؟ برو عمو آدرس غلط به تو می دادن
ناشناس۲۲۲۳۷۶۴۱۰:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۱۰
جالبي داستان اينه كه ميگن مردم تو بازار رمزارز فعاليت نكنن پول رو بيارن تو بورس كه خود دوستان اينكار رو انجام بدن
ناشناس۲۲۲۳۸۴۸۱۱:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۰
چگون است مديران در اين كشور .. اول تكذيب و تهديد به عوامل إفشاء كننده وبعد دروغ گويي با چنين مديراني آيا استعفا كافي است
حسین۲۲۲۳۸۸۹۱۱:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۰
چرا جو خبرنگاری ما نگاه عوامانه داره؟ شرکت بورس دولتی است؟! حتی سازمان بورس هم دولتی نیست (سازمان عمومی است) شرکت بورس تهران شرکت خصوصی است
ناشناس۲۲۲۳۸۹۸۱۱:۴۲:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۰
اینکه موضوع تازه ای نیست . یکی از روشهای به اصطلاح دور زدن تحریم همین استخراج بیت کوین است که دوستان با این برق ارزانی که هست مشغولن.
ناشناس۲۲۲۳۸۹۹۱۱:۴۲:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
خانه از پایبست ویران است ...
ناشناس۲۲۲۳۹۰۸۱۱:۴۶:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
حالا مارینر ها به کدام کیف وصل بود؟
ناشناس۲۲۲۳۹۹۴۱۲:۵۷:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
این دستگاهها چند ماه اونجا فعال بودن؟ چرا این مملکت اینقدر .. با برق دولتی و مجانی چقدر تا حالا استخراج شده و به جیب کی رفته ؟ هر جا رو نگاه میکنی بخور بخور هستش و .. میلیون هم که موقعیت بخور بخور ندارند در حال تماشا اون ..حسرت خوردن
علی۲۲۲۴۰۷۶۱۳:۴۹:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۰
در این سالها هر که هر چه می نویسد فقط می خواهد بگوید که من هم نوشتم و گفتم ولی افشای نامها و به قول دوست ما کیف پول فردی که به اسمش واریز شده کاملا مشخص هست . اگر صادق هستید اینها را بگیرید و در دادگاه علنی و با یک قاضی عادل محاکمه کنید. تاحالا فکر کرده اید چرا اغلب دادگاه های مفاسد اقتصادی غیر علنی هستند ؟ چرا نتیجه برخی از پرونده ها .. شفاف اعلام نمی شود؟!!
ناشناس۲۲۲۴۱۳۱۱۴:۲۲:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۰
80تا ماینر تحقیقاتی که محسوب نمیشود.
ناشناس۲۲۲۴۱۵۰۱۴:۳۳:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۰
واقعا خجالت آوره با برق مجانی استخراج انجام دادن و اونوقت ما در تابستون گرما کشیدیم و یخچال هامون سوخت و بدتر اینکه کسی هم نیست اینها رو محاکمه بکنه
ناشناس۲۲۲۴۲۴۴۱۵:۳۱:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۱۰
لطفا خبرنگاران بررسی کنند که رمز ارزها به حساب چه کسی میرفته است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین