نامه ای که خواب بعضی ها را آشفت/ چرا تولید کنندگان ناچار به نوشتن نامه به رهبری شدند

گروه اقتصادی الف،   4000708083 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نامه تولیدکنندگان لوازم خانگی به رهبر انقلاب و ابراز نگرانی از بازگشت دوباره محصولات کره جنوبی در شرایطی که کشور در تولید لوازم خانگی رشد بسیار مطلوبی پیدا کرده چنانکه قابل پیش بینی بود بازتاب گسترده ای ( موافق و منتقد) در محافل اقتصادی و رسانه ای داشته است اما منتقدان در نقد خود موارد مهمی را نادیده گرفته اند.

نامه ای که خواب بعضی ها را آشفت/ چرا تولید کنندگان ناچار به نوشتن نامه به رهبری شدند

به گزارش الف در سال 1395 موضوع تخلف گمرکی برند کره ای ال جی، ظاهراً توسط منبعی در وزارت امور اقتصاد و دارایی،به رسانه ها درز کرد. این شرکت با دور زدن آشکار قاعده موسوم به «2 الف»، از پرداخت بیش از  3000 میلیارد تومان از تعهدات گمرکی خود به ایران سرباز زده بود. 

پس از این موضوع در نهایت ناباوری کارشناسان بازار و تولید کنندگان داخلی، محمد رضا نعمت زاده وزیر  وقت، صنعت، معدن و تجارت، نامه‌ای به همتایش در وزارت اقتصاد فرستاد تا از اخذ جریمه از این شرکت کره ای جلوگیری کند. 

دقیقاً در همین بازه زمانی، 5 شرکت اصلی و وابسته به لوازم خانگی سامسونگ در اقدامی هماهنگ با دور زدن قانون، مرتکب تخلف 336 میلیارد تومانی شدند که جریمه آن مبلغی در  حدود 1500 میلیارد تومان بود. 

شرکت های کره ای در ایران، بر اساس قاعده ای نانوشته که اقتصاد دانان آن را  اصل «نازپرورده گی کره ای» خطاب می کنند، نه تنها بازار مصرف ایران را به صورت کامل در قبضه خود داشتند، بلکه این استنباط وجود داشت که فروش آنها به کشور از سوی مقامات «نوعی لطف» تلقی می ‌شد. 

بر اساس نتایج تحقیقات یک پایان نامه دانشگاهی مقطع دکتری، در سال‌های پیشین، اکثر دختران دم بخت، دوست داشتند که جهیزیه آنها با لوازم خانگی خارجی و به ویژه کره ای، تکمیل گردد. در واقع بر اساس یک قانون نانوشته، کامل کردن جهیزیه در سال های قبل با استفاده از لوازم خانگی ایرانی مانند تلویزیون و یخچال، نوعی کسر شان تلقی می شد و هر جهیزیه ای باید لااقل حاوی یک تلویزیون ال جی یا ماشین لباس شویی سامسکونگ می بود. 

رهبر انقلاب با اشاره به این ضایعه فرهنگی در بیاناتی در حرم رضوی(نوروز 93) آن را سنتی غلط بازمانده از دوره طاغوت خواندند و خرید محصول داخلی را تا سطح یک فریضه ملی و دینی، ارزشمند توصیف کردند. 

در کنار این عارضه فرهنگی، تقریباً هر روز در صدا و سیما و شبکه های اجتماعی، تصاویر دراماتیکی از شرکت های ورشکسته لوازم خانگی ایرانی مانند ارج و پارس منتشر می شد. 

جرقه یک معجزه 
در سال 1397 پس از تشدید تحریم ها،  شرکت های کره ای بدون هیچ اخطار قبلی، به یکباره فروش قطعات و تجهیزات به برخی تولید کنندگان ایرانی که مشغول مونتاژ محصولات آنها در ایران بودند را متوقف کرد. 

این اقدام آنها، شوکی بزرگ به بازار وارد کرد و موجب افزایش قیمت چشمگیر و نایاب شدن برخی لوازم خانگی اصلی در بازار شد. 

در همان سال شورای هماهنگی سران قوا به تلافی این اقدام کره ای ها، «واردات برخی کالاها از جمله لوازم خانگی را تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام کرد».
این ممنوعیت به یکباره انفجاری در تولید داخلی ایجاد کرد. قفل سوله‌های تولید متروک دوباره باز شد و شرکت های داخلی با استفاده از این فرصت، در جهت تولید و تامین نیاز داخلی اقدام کردند. 

بازار خیلی سریع از محصولات ایرانی مانند ماشین لباس شویی، یخچال و تلویزیون، اشباع شد. تا جایی که، کیوان گردان مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت، در سال 1399 رسماً اعلام کرد که «ایران در تولید لوازم خانگی خودکفا شده است»

طی سه ماهه اول سال 1400  نیز تولید انواع لوازم خانگی با 29.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از یک میلیون و 48 هزار دستگاه رسید.

شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد که موفق شده میلیون ها تن، فولاد گالوانیزه مورد نیاز شرکت های تولید کننده لوازم خانگی را تامین کند. 

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، نیز گفت: پیش از این، تولید کنندگان لوازم خانگی ایرانی، قطعات پیچیده ای مثل ترموکوپل و شیر بخاری گازی را از دانمارک وارد می کردند، اما به تازگی این قطعات هم به کمک شرکت های دانش بنیان در داخل تولید می شود. 

وزارت صمت در بیانیه ای مطبوعاتی عنوان کرد که با توجه به سیر صعودی رشد تولید لوازم خانگی در کشور، هدف گذاری ها برای تولید 12 میلیون دستگاه در سال تعیین شده است و گام بعدی صادرات است. 

آمار وزارت صمت، نشان می‌دهد که در  خرداد 1400 صنعت لوازم خانگی، موفق شد 300 هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند. در حال حاضر 500 بنگاه فعال تولیدی در حوزه صنعت لوازم خانگی در کشور فعال هستند. 

زمزمه های نگران کننده
مصوبه شورای سران قوا برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی تا سال 1400 اعتبار دارد و نجواهای نگران کننده ای مبنی بر احتمال بازگشت دوباره کره ای ها، رسانه ها را پر کرد. 

نگرانی تولید کنندگان لوازم خانگی ایرانی، چندان بی جهت نبود، شایع شده است که کره جنوبی درخواست کرده تا بخشی از پول های بلوکه شده ایران در این کشور، به صورت صادرات محصولاتی مثل لوازم خانگی به ایران، بازگردانده شود!

همچنین شرکت های نماینده و همدستان داخلی کره ای که سال ها از این بازار سرشار، سود برده اند، لابی گسترده و پر نفوذی در نهادهای مانند وزارت صمت و اقتصاد دارند، همین مسئله که جمع تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی به جای مراجعه به وزارت صمت، ناچار شده ‌اند، به شخص رهبر انقلاب نامه بنویسند، خود مبین این مسئله است. 

یک اقتصاد دان در اینباره گفت که به دلیل حضور فعال مدیران دولت پیشین در وزارت صمت و حمایت آنها از شرکت های کره ای، تولید کنندگان، از سر استیصال چاره ای جزء نوشتن نامه به رهبری را نداشتند. 

نامه رهبر انقلاب اما، نقطه پایانی بر این نگرانی ها  بود. 

حضرت آیت الله خامنه ای  با لحنی قاطعانه و صریح با اشاره به نامه جمعی از تولید کنندگان ایرانی لوازم خانگی به ایشان، خطاب به رئیس جمهوری، نوشت:

«این موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی) راست باشد به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند، جداً جلوی این مشکل را سد فرمائید.»

بدیهی است با چنین نامه ای و دستور رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت واردات، خیال تولید کنندگان ایرانی راحت شده است. 

وظیفه سنگین تولیدکنندگان لوازم خانگی

حتی برخی از کارشناسان اقتصادی مخالف نظام نیز در آن سوی آب بر درستی حمایت رهبر انقلاب صحه گذاشتند و هیچ کس در درستی حمایت از تولید داخلی، شکی ندارد.

با این همه پرسش برخی از کارشناسان بازار این است که آیا کارخانجات و شرکت های ایرانی این صنف، قدر چنین حمایت و پشتیبانی گسترده ای را خواهند دانست؟

ظاهراً روی سخن منتقدان، وزیر صمت است که به گفته آنها، باید برنامه‌ای منسجم و قابل اجرا برای ارتقاء کیفیت تولید داخلی، داغ کردن تنور رقابت و کاهش قیمت ها فراهم کند. 

گزارش شده که در ماه‌های اخیر و با قطع برق مراجعه برای تعمیر لوازم خانگی 15 درصد بالا رفته است. برخی این موضوع را به دلیل کیفیت ضعیف برخی قطعات الکترونیکی کار گذاشته شده در لوازم خانگی، نسبت می دهند. 

قیمت‌های مصوب و تعیین شده لوازم خانگی تولید داخل در سال جاری نسبت به سال قبل به طور میانگین 25% بالا رفته‌اند. اما گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که افزایش واقعی قیمت در بازار بیش از این است.

تنها پاسخ مناسب تولید کننده ایرانی به حمایت رهبری، می تواند توسعه واحدهای R&D در شرکت ها و تلاش برای تولید محصولات ارزان‌تر باشد. 

همچنین دیگر راه حل پیشنهاد شده در این زمینه توسط کارشناسان، صدور مجوزهای گسترده تولید است، تا با افزایش تعداد تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از انحصار، رقابت داخلی افزایش یابد و در سایه آن تولید کننده برای عقب نماندن از رقبا ناچار شود، محصولات با کیفیت تر و ارزان تر تولید کند. 

یکی از بنیادین ترین سیاست های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب در سال 1392 در زمینه اقتصاد مقاومتی ؛ « برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید» بوده است. 

وزرای اقتصادی دولت، به ویژه وزیر صمت، باید اطاعت از سیاست‌های ابلاغی رهبری را، نه با حرف های کلیشه ای، کسالت بار و تکراری، بلکه با ارزان تر شدن و بالا رفتن کیفیت لوازم خانگی به صورت واقعی و عینی به مردم نشان دهد. 
مهمترین شاخص ولایت پذیری در حوزه اقتصاد از سوی وزرای اقتصادی، محقق ساختن خواسته رهبری در این بخش است و نه تکرار حرافی های همیشگی که باعث آزار مردم و واکنش منفی آنها می شود.

پاسخی به  یک بدفهمی  

با رسانه ای شدن دستور رهبر انقلاب در زمینه حمایت از تولیدات داخلی برخی بر موضوع کیفیت پایین تولیدات داخلی تاکید می کنند و حمایت از تولیدات داخلی را به این شکل نوعی نادیده گرفتن این مهم تلقی کرده اند در حالی که توجه به این موضوع بارها و بارها در تاکیدات رهبری به چشم می خورد. مروری بر این تاکیدات خالی از لطف نیست:

پیام به ملت شریف ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی(ره)1368/04/23
کارگران و عناصر فنی، کیفیت صنعتی را تا آن جا که به دقت و دلسوزی در کار مربوط است، بالابرده، با روح ابتکار و اعتماد به نفس، نیاز کشور به محصولات و دانش فنی بیگانگان را کاهش دهند و پایه های صنعت اصیل و ملی را استوار سازند و موجب شوند که مصرف کنندگان به محصولات داخلی اطمینان و علاقه پیدا کنند. همچنین راه به سمت صنعت پیشرفته و پیچیده را باز کنند و نشان دهند که استعداد و ابتکار ایرانی قادر است کشور را - حتّی در صنایع پیشرفته - از دیگران بی نیاز سازد.

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی1389/01/01
همت مضاعف و کار بیشتر در کیفیت بخشیدن به تولیدات داخلی؛ یکی از کارهای اساسی این است. ما امروز تولیدات داخلی زیادی داریم؛ هم در زمینه ی صنعت، هم در زمینه ی کشاورزی؛ باید به کیفیت این ها اهمیت بدهیم، کیفیت این ها را بالا ببریم. باید جوری باشد که مصرف کننده احساس کند آنچه که در کشورش تولید می شود، به دست کارگر ایرانی تولید می شود، از لحاظ کیفیت، یا بهتر از نوع خارجی است یا لااقل همسطح آن است.

 در دیدار کارگزاران نظام1389/05/27
ما باید تولید ملی را افزایش بدهیم، تقویت کنیم؛ عادت کنیم به مصرف تولیدات داخلی؛ عادت کنیم به بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی، که البته در این مورد مسئولین دولتی و همچنین قانونگذاران وظائف سنگینی دارند.


در اجتماع کارگران کارخانجات تولیدی داروپخش 1391/02/10
در خصوص برجسته کردن تولید ملی، مسئله ی کیفیت خیلی مهم است؛ که مدیریتهای تولیدی و کارگرهای عزیز باید به این مسئله توجه کنند. مسئله ی قابل رقابت بودن قیمت تمام شده مهم است و باید به آن توجه کنند؛ که این البته کمک دولت را میخواهد

بیانات در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور 1389/06/16
نکته ی اساسی ای که در باب کار وجود دارد و کارآفرینان باید به او توجه کنند، مسئله ی مرغوبیت تولید داخلی است؛ کیفیت تولید داخلی است؛ این خیلی مهم است. البته بخشی از این، ارتباط پیدا میکند به همان قضایای مالی و نمیدانم مقررات و غیرذلک، و پشتیبانی های دولت؛ اما بخشی هم ارتباط پیدا میکند به عزم و اراده ی مسئولین، کارآفرین و کننده ی کار. فرمود: «رحم اللَّه امرا عمل عملا فاتقنه»؛ رحمت خدا بر آن انسانی که کاری را انجام بدهد و آن را متقن انجام بدهد، درست انجام بدهد. این آینده نگری است، غیر از امروز. شما امروز ببینید در دنیا کمپانی هائی هستند صد سال است اینها دارند کار میکنند، صد و پنجاه سال است دارند کار میکنند و محصولاتشان در دنیا فروش میرود. اسم اینها کافی است که جنس را تو بازار رائج کند؛ به خاطر اینکه درست کار کردند، خوب کار کردند، مشتری مطمئن است به اینها. شما میگوئید که ما سفارش کنیم به مردم که تولیدات داخلی را مصرف کنند. من که خب چند سال است دارم سفارش میکنم؛ بنده که بارها گفته ام، منتها این با شعار درست نمیشود. خب، بله یک مقداری مردم حالا یک اعتمادی بکنند، یک اعتنائی بکنند به حرف ما، به خاطری که مثلًا ما گفتیم، بروند یک مقداری چه کنند؛ این یک بخشی از قضیه است. یک بخش دیگر هم مربوط به کیفیت است. خب کیفیت را باید بالا برد

ابلاغ سیاست های کلی برنامه ی دوم توسعه1372/08/18
گسترش تولید داخلی، به ویژه در زمینه ی کشاورزی و تأمین نیازهای اساسی جامعه و کاهش واردات اجناس مصرفی و غیر ضرور، همراه با افزایش کیفیت فرآورده ها در کشور و توسعه ی صادرات غیر نفتی

در دیدار جمعی از معلمان و پرستاران و کارگران1388/02/09
ما باید فرهنگ کشور خودمان را به سمت ترویج تولید داخلی تنسیق و تنظیم کنیم و پیش ببریم؛ این خیلی چیز مهمی است. در گذشته، سالهای متمادی این فرهنگ به ملت ما تزریق شده است که به دنبال مصنوعات و ساخته های بیگانه و خارجی بروند. وقتی گفته می شد این جنس خارجی است، این یک استدلال تام و تمامی بود برای بهتر بودن و مرغوب تر بودن این جنس. این فرهنگ باید عوض شود. البته کیفیت تولید داخل در این مؤثر است، تبلیغ نکردن بیجا و بی رویه ی تولیدات خارجی در این مؤثر است، تشویق کارآفرین داخلی در این مؤثر است، وجدان کاری در کننده ی کار- چه کارگر ساده یا کارگر مجرب یا مهندس کار- در این مؤثر است، 

دیدار مدیران وزارت نفت1370/09/12
هرگز به داشته های دیگران پشت نمی کنیم. هرکسی هرچه دارد؛ چه علم، چه امکانات، چه تکنولوژی و موجودی فنی او وقتی که ناگزیر باشیم اگر بتوانیم همه ی آن ها را در خدمت هدفهای خودمان قرار بدهیم، لحظه یی دریغ نخواهیم کرد. ما همه ی این ها را بایستی وسیله و پلی برای جوشیدن استعداد سازندگی از درون کشور قرار بدهیم. هرجا که می توانیم در داخل کشور تولید کنیم، بایستی این را بر استفاده ی از مصنوعات خارجی ترجیح بدهیم. هر چیزی که در داخل کشور تولید می شود، برای ما مبارک تر از مشابه خارجی آن است؛ حتّی اندکی بهتر از آنکه از دست دیگری و دروازه ای از دروازه های کشور وارد بشود.

 در دیدار جمعی از کارگران و معلمان1372/02/15
شرط دیگر این است که در محیط کار و تلاش اقتصادی کشور، ابتکار وجود داشته باشد. من عرض می کنم چه خوب است کارخانه هایی که در کشور ما وجود دارد؛ چه آن هایی که در اختیار دولت است و چه آن هایی که در اختیار مردم است امروز تعداد زیادی از واحدهای تولیدی در اختیار مردم و مال خود مردم است یک مقدار از درآمدشان را برای تحقیق، برای پیشبرد کار و برای کیفیّت بخشیدن به کالای تولیدیشان صرف کنند. چرا ما باید بنشینیم که دیگری در اروپا، یا در یک گوشه ی دیگر دنیا تحقیقی بکند و ما از او یاد بگیریم؟! مگر ما کمتر از آن ها هستیم؟! مگر ما کمتر می فهمیم؟! پس باید تحقیقات کنند، ابتکار کنند، تولید را جلو ببرند، صنعت را جلو ببرند، تولید را از لحاظ کیفیّت و کمیّت بالا ببرند. این هم یک شرط؛ ابتکار داشتن و نوآوری.

بیانات در حرم رضوی در آغاز سال 1391/01/01
 محصول داخلی را باید مرغوب، باکیفیت و بادوام تولید کنیم. تا آنجائی که بتوانیم، باید قیمت تمام شده را ارزان تمام کنیم. این کار، همکاری همه را میطلبد. بخشهای گوناگون دولتی باید در این زمینه همکاری کنند - چه بخشهای پولی و مالی، چه بخشهای دیگر اقتصادی - مجلس هم باید همکاری کند، تا بتوانند این قضیه را در کشور ما تحقق ببخشند.

دیدار جمعی از روحانیون1370/12/14
مردم ایران نمی دانند که مرحوم شیخ الشریعه ی اصفهانی- مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف - فتوا داد که استعمال اجناس مصنوعه ی در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند. همه می دانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمی دانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچ کس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سیاست و روشنفکران کمکشان نکرد

 در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت 1382/06/05
باید به طرف مصرف تولیدات داخلی رفت. وقتی می خواستند ساختمان اجلاس بین المللی را بسازند- ساختمانی که امروز ما پُزش را می دهیم- مهندسان آن اینجا آمدند. من به آن ها گفتم تصمیم قطعی بگیرید که در این ساختمان هیچ مصالح خارجی به کار نرود. فقط در آخرِ کار در بخشی از کارهای صوتی و الکترونیکی و استفاده از موکت نسوزی که در داخل نمی توانیم تولید کنیم، از تولیدات خارجی استفاده کردند. این ساختمانِ به آن عظمت، نود و چند درصد مصالحش از تولیدات داخلی است. بنده در قضیه ساختِ آن ساختمان چند بار قاطع این موضوع را گفتم و ابلاغ کردم که رفتند و دنبال کردند و شد. ما می توانیم؛ این همه تولید داخلی داریم: چینی، بلور و کارهای چوبیِ به این خوبی داریم، که باز آقایان و بخصوص این شرکتها از خارج می آورند!

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۲۲۱۴۵۰۹:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۹
باید با تمام توان از تولید ایرانی با کیفیت در لوازم خانگی حمایت کرد. تمام برندهای شناخته شده جهانی از همین مرحله شروع کرده اند
ناشناس۲۲۲۲۱۸۰۰۹:۵۳:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۹
نتیجه انحصار تولید داخلی: بعد از مدتی شاهد تولید انبوه لوازم خانگی بی کیفیت خواهیم بود که تنها مردم از آن متضرر خواهند شد.
ناشناس۲۲۲۲۴۶۸۱۲:۴۵:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۹
کره ای وارد نشود ، ژاپنی و چینی و ... بلامانع باشد.
ناشناس۲۲۲۲۱۸۴۰۹:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۹
این که تولید کنندگان ایرانی، قطعات بی کیفیت چینی را در داخل سر هم کنند و به نام تولید ایرانی عرضه کنند، هم نقض غرض است و هم اجحاف به مردم.
ناشناس۲۲۲۳۱۶۰۲۰:۴۶:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۹
اجاق گاز اسنوا نو و آکبند را نماینده شرکت آمد نصب کرده چندین عیب داشت که شرکت مجبور شد بیاید اجاق را ببرد و ما کلا از خرید منصرف شده و خود را لعنت کردیم که جنس مونتاژ ایرانی بخریم
ناشناس۲۲۲۴۰۶۸۱۳:۴۲:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۰
من هم خریده ام. در داخل فر، لامپ معمولی کار گذاشته بودند، که همان بار اول سوخت!
ناشناس۲۲۲۲۱۸۷۰۹:۵۴:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۹
به نظر می رسد عده ای می خواهند دستور رهبری را به کل لوازم خانگی تعمیم دهند. حال آن که ایشان درباره دو شرکت کره ای دستور داده اند.
ناشناس۲۲۲۳۱۶۳۲۰:۴۹:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۹
تولید کنندگان لوازم خانگی هم میشوند مانند خودرو سازان انحصاری و مردم مجبور به خرید کالای بی کیفیت داخلی و گرانتر از کالای نزغوب سایر کشورها
ناشناس۲۲۲۲۱۹۱۰۹:۵۶:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۹
بازار تولید لوازم خانگی در ایران، تنها در انحصار چند نفر است.
مهران۲۲۲۲۸۳۰۱۶:۲۷:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۹
بازار تولید لوازم خانگی در کره در انحصار چند نفر است ؟ توقع دارید ده ها شرکت تولید لوازم داشته باشبم؟خود کره هم چند شرکت بیشتر ندارد
ناشناس۲۲۲۲۱۹۶۰۹:۵۸:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۹
این قانون باعث «لوس شدن» تولید کننده داخلی می شود.
ناشناس۲۲۲۲۲۶۷۱۰:۴۵:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۹
زندگی شرافتمنداته در گرو تولید داخلیست ______ دولت فخیمه‌ی رئیسی باید خواب و خوراک حرام را از چشم ناپاک وطنفروشان و تاجران تحریم برباید مردم ۹۶ درصدی ایران از ممنوعیت ورود کالاهای مشابه داخلی حمایت میکنند
میهمان۲۲۲۲۳۵۴۱۱:۳۰:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۹
ما فقط پول نقد میخواهیم. خودمان تشخیص میدهیم با پولمان چه کار کنیم. کره‌ای ها اگر نشنیدند الان خوب بشنوند.
ناشناس۲۲۲۲۳۶۸۱۱:۴۲:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۹
شرکتهای بزرگ از مرحله انحصار گرایی شروع کرده اند؟؟!!
ميثم۲۲۲۲۴۳۰۱۲:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۹
خواهيم ديد كه توليدات محصولات خانگي ايراني دقيقا از همين امروز روند افت كيفيت و هقب افتادگي و گراني را اغاز خواهند كرد همانند خودروسازان. فاتحه مع الصلوات
ناشناس۲۲۲۲۵۵۴۱۳:۳۶:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۹
فقط وطن فروش های بیگانه پرست به حمایت از تولید داخلی منفی میدن!
مصطفی۲۲۲۲۶۱۵۱۳:۵۶:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۹
ای کاش تولید کننده هم بفکر مصرف کننده بود،با این قیمتهای سرسام آور توقع داری از تولید داخلی هم حمایت بشه، کنه،خون مصرف کننده تو شیشه کردن
ناشناس۲۲۲۲۶۸۴۱۴:۳۴:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۹
تولید داخل تولید رانتی هست. به جای اینکه یقه تولید کننده داخلی رو بگیرن که با این نیروی کار ارزان و دلار گران چرا نمیتونین صادرات کنین دارن بهشون جایزه هم میدن
ناشناس۲۲۲۲۷۷۱۱۵:۳۸:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۹
بله نه اینکه در تولید خودرو شاهد بودیم
ناشناس۲۲۲۳۲۸۰۲۲:۱۴:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۹
نتیجه حمایت همه جانبه از صنعت خودرو چه شد؟ همون اتفاق برای لوازم خانگی هم میفته
ناشناس۲۲۲۳۸۰۸۱۰:۴۱:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
ایرانخودرو و سایپایی دیگر شکوفا میشود
ناشناس۲۲۲۲۱۴۷۰۹:۳۳:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۹
دروازه های کشور باز بوده و بازار از انواع لوازم خانگی خارجی قاچاق اشباع است.
ناشناس۲۲۲۲۱۸۵۰۹:۵۴:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۹
کالاهای قاچاق گرانتی ندارند و به درد نمی خورند.
تبریزی۲۲۲۲۴۶۲۱۲:۴۳:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۹
عمر کالاهای بدون گارانتی خیلی خیلی بیشتر از کالاهای باگارانتیه. چون این کالاها قاچاق، اصل و دارای بهترین کیفیت هستن. من اکثر جنس هایی که می خرم بدون گارانتیه. هم به خاطر گارانتی نداشتن پول خیلی کمتری بابتش میدم و هم صاحب بهترین محصول میشم.
ناشناس۲۲۲۲۶۷۸۱۴:۳۴:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۹
حرف چرت من یه تلوزیون ویخچال ایرانی شرط کیفیت گرفتم آشغال آشغال یه تلوزیون سامسونگ دارم ۱۴ساله بالگدم خراب نمیشه جمعرکن بابا پراید حق مسلم ماست
ناشناس۲۲۲۲۲۱۰۱۰:۰۵:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۹
روزی چند پیامک در باره فزروش لوازم خانگی به اسم بانه و بندر دریافت می کنم.
ناشناس۲۲۲۲۱۵۰۰۹:۳۵:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۹
چند سال پیش در مورد خودرو هم همین اتفاق افتاد
ناشناس۲۲۲۲۱۵۱۰۹:۳۵:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۹
یخچال و کولر و ماشین لباسشویی و.... اتوموبیل نیست که بتوان واردات آن را ممنوع کرد. به راحتی از مجراهای قاچاق و حتی رسمی وارد کشور می شوند.
ناشناس۲۲۲۲۶۷۳۱۴:۲۷:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۹
اتومبیل را هم وارد کردند و پلاک هم کردن و فروختند.
ناشناس۲۲۲۲۱۵۵۰۹:۳۸:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۹
تولید کننده های داخلی جهت قالب کردن محصولات خود
ناشناس۲۲۲۲۱۵۷۰۹:۳۸:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۹
نتیجه این قانون این می شود که تولید کننده داخلی، اقلام درجه 3 چینی را وارد و مونتاژ کرده و چند برابر قیمت به مردم بفروشد. رقابت لازمه پیشرفت است. بدون رقابت تنها این مردم هستند که متضرر می شوند.
ناشناس۲۲۲۲۱۸۲۰۹:۵۳:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۹
کره ای ها بدلیل اینکه ایران را تحریم کردند نباید دوباره به بازار ایران برگردند.
ناشناس۲۲۲۲۳۴۰۱۱:۲۱:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۹
ساعت خواب عزیزم هم از چین و هم از کره جنوبی و هم از اروپا وارد می شود فقط محصول مصرفی ممنوع اعلام شده
ناشناس۲۲۲۲۱۵۸۰۹:۳۸:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۹
چیزی به نام تولید لوازم خانگی داخلی نداریم. تمام قطعات از چین واردشده و در ایران مونتاژ می شود. عدم ورود لوازم خانگی، همان کاری را خواهد کرد که عدم ورود خودرو خارجی با صنعت خودرو سازی ما کرد.
ناشناس۲۲۲۲۱۷۹۰۹:۵۲:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۹
حتی اگر مونتاژ هم بکنند برای کارگران ایرانی اشتغال افرینی می شود و به نفع کشور است.
ا.ر۲۲۲۲۹۲۳۱۷:۴۸:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۹
بشرطی که همان کارگر مجبور به خرید کالای بی کیفیت نشود و درآمد محدودش را خرج تعمیرات یا خرید مجدد نکند
ناشناس۲۲۲۳۰۵۳۱۹:۲۱:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۹
اگه اجازه بدن اونا حاضر بیان اینجا کارخانه بزنن
ناشناس۲۲۲۲۲۲۰۱۰:۱۳:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۹
صنعت خودرو تقریبا در انحصار دولته و نسبت به لوازم خانگی پیچیدگی و سرمایه‌گذاری خیلی بیشتری لازم داره اما در لوازم خانگی شرکت‌های زیادی وجود داره که همین رقابت رو زیاد می‌کنه مخصوصا اینکه بخش خصوصی در این زمینه خیلی فعال هست و این خودش باعث رقابت و بهبود کیفیت میشه!!
ناشناس۲۲۲۴۸۰۸۲۳:۱۷:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۰
من فکر میکنم اینطور نباشه
ناشناس۲۲۲۲۲۲۳۱۰:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۹
از یه طرف غر میزنین که چرا کار نیست مردم نون ندارن بخورن، از یه طرف غر می‌زنین که .... نمیشه که هم خدا رو بخواین هم خرما!!! ورود لوازم خانگی خارجی همین چندتا شغل رو از بین می‌بره، برای افزایش کیفیت باید فکر دیگه‌ای کرد!!
ناشناس۲۲۲۳۲۸۴۲۲:۱۶:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۹
الان بقیه کشورها چیکار میکنن؟ الان ترکیه مرزهاش رو به روی کالای خارجی بسته که این همه اشتغال داره؟
ناشناس۲۲۲۲۲۲۷۱۰:۱۷:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۹
حرفت کاملا اشتباهه! محصولات زیادی هستن که کاملا تولید داخل هستن، بعضی از محصولات هم فقط مقدار کمی از قطعاتشون وارد میشه!!
ناشناس۲۲۲۳۹۷۴۱۲:۴۸:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
مثلا کدام محصولات؟
ناشناس۲۲۲۲۳۴۸۱۱:۲۵:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۹
اتفاقا درصنعت خودرو سازی که اعمال قدرت شد با مدیریت دولتی در لوازم خانگی نکردن که اوصاع این صنعت خیلی فرق دارد با خودرو سازی و هر گردویی شبیه هم نمی شود
ناشناس۲۲۲۲۷۵۴۱۵:۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۹
وقتی خودت عرضه ساختن دسته بیل رو هم‌نداری و در هیچ کارخانه ای هم کار نکرده ای بهتره اون دهنت رو ببندی
ناشناس۲۲۲۲۱۶۰۰۹:۳۹:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۹
بلایی که انحصار بر سر صنعت خودرو کشور وارد کرد، این بار بر سر صنعت لوازم خانگی وارد می شود.
ناشناس۲۲۲۲۱۶۳۰۹:۴۱:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۹
شرکت های کره ای ما را تحریم کردند و بهترین تنبیه شون همین بود که بازار 85 میلیون نفری ایران را از دست بدهند تا دیگه هیچ کشوری را تحریم نکند.
تبریزی۲۲۲۲۴۵۸۱۲:۳۹:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۹
خیلی هنر کردین خودمون رو تحریم کردین!
ناشناس۲۲۲۲۷۸۹۱۵:۵۶:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۹
دوستانی که منفی دادن از مدیران میانی دو لت هستن یا دلالانی مه برای کره ای ها واسطه گری می کردند?
ناشناس۲۲۲۳۲۸۷۲۲:۱۹:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۹
کره جنوبی ۸ میلیارد دلار ایران رو بلوکه کرده اما چین ۲۰ میلیارد دلار. پس چرا چین رو ممنوع نمیکنن؟
ناشناس۲۲۲۲۱۶۹۰۹:۴۵:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۹
تو بازار خودرو انحصار ایجاد کردین اخر عاقبتش شده این لطفا تو بازار لوازم خانگی انحصار ایجاد نکین که اخر عاقبتش بشه اینی که می بینین
ناشناس۲۲۲۲۴۶۴۱۲:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۹
ساعت خواب کره و ژاپن با انحصاری کردن در خودرو داخلی خودشان تا این حد بازار برای خودشان درست کردن
ناشناس۲۲۲۳۲۵۵۲۱:۵۶:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۹
راست میگی درب پارکینگ ها شونو کوچیک ساختن.
مهرداد۲۲۲۲۱۷۵۰۹:۴۹:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۹
یک سال بعد. .. واردات ال جی و سامسونگ ازاد است به شرط انکه از مبدا کره نباشد
ناشناس۲۲۲۳۶۳۳۰۸:۲۵:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱۰
هیچ کدام از ال جی ها و سامسونگ های بازار ایران از مبدا کره جنوبی نیست! یا از چین هستن یا مصر هستن یا از اندونزی و ویتنام. واقعا فکر کردی محصول اصل کره میاد ایران؟
ناشناس۲۲۲۲۱۹۳۰۹:۵۶:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۹
تمام لوازم خانگی بنده ساخت دو برند کره جنوبی است . ۲۵ ساله دارن مثل ساعت کار میکنن و هیچکدوم آخ نگفتن . مردم را از کالاهای مرغوب محروم نکنیم
ناشناس۲۲۲۲۷۹۲۱۵:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۹
خانه پدری یک یخچال آمریکایی دارن خوب یادمه ۶ساله بودم که اونو خریدن والان که ۶۲سالمه هنوز که هنوزه داره کار می کنه !
ناشناس۲۲۲۲۱۹۸۰۹:۵۸:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۹
اینقدر پولدار نیستم که هر روز برای تعمیر لوازم خانگی منزلم زنگ بزنم تعمیراتی
ناشناس۲۲۲۲۲۰۰۱۰:۰۰:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۹
ما جنس ایرانی نخواهیم کیو باید ببینیم ؟
ناشناس۲۲۲۲۵۲۵۱۳:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۹
ملیت خودت رو غیر ایرانی کن که به هم بیایید
ناشناس۲۲۲۲۶۱۱۱۳:۵۴:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۹
از ایران برو بیرون تا راحت همه چیز غیر ایرانی بخری
اصل مرز۲۲۲۲۲۰۹۱۰:۰۵:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۹
عدم ورود کالای خارجی با یک دستور خیلی راحت انجام می شود، اما تولید کالای خوب و با کیفیت یک فرایند است، و هرگز بدون یک مدیریت قوی و منسجم ،موفق نخواهد شد.
ناشناس۲۲۲۲۵۳۹۱۳:۲۸:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۹
آفرین
ناشناس۲۲۲۲۲۱۲۱۰:۰۶:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۹
اول باید دید این تولیدکنندگان، چه کسانی هستند و به کجا وابسته هستند و بعد در این مورد قضاوت کرد.
ناشناس۲۲۲۲۲۱۵۱۰:۰۹:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۹
قطعا سود چند صد درصدی عده ای در صورت واردات تهدید میشد
ناشناس۲۲۲۲۶۷۵۱۴:۳۱:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۹
و قطعا سود چندصددرصدی عده‌ای در صورت ممنوعیت واردات تهدید می‌شود.
ناشناس۲۲۲۲۲۳۴۱۰:۲۱:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۹
قابل توجه تولید کنندگان لوازم خانگی: لوازم خانگی هرگز نمی توانند انحصار خودرو سازان را تکرار کنند چون بازار راه خود را می رود.
ناشناس۲۲۲۲۲۵۰۱۰:۳۱:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۹
کاش همین تولید کنندگان داخلی عزیز، یک فیلم از داخل منازلشون منتشر میکردند که ببینیم چند درصد لوازم منزلشون ایرانیست.البته به جز فرشهای دستباف .
ناشناس۲۲۲۳۷۳۹۰۹:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
این ها صدی نود و نه خونه هاشون آمریکا و کاناداست . از نزدیک دیدم که می گویم.
مصطفی۲۲۲۲۲۶۲۱۰:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۹
سلام این یک مقاله تحقیقاتی بود یا یک رپرتاژ تبلیغاتی کیفیت پایین ،قیمتهای نجومی و مونتاژ قطعات چینی - ما چه تقصیری داریم که مثل صعنت خودرو باید بالاترین مبلغ را برای اجناس بی کیفیت مونتاژ چین به بهانه حمایت از صنعت داخلی بپردازیم الف جان چاپش کن لطفا
ناشناس۲۲۲۲۲۸۲۱۰:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۹
خودکفایی وقتی معنی پیدا میکند که ما بتوانیم صادرات هم داشته باشیم. در کدام ترازو کیفیتها و قیمتها قرار است سنجیده شود.
ناشناس۲۲۲۲۲۹۹۱۱:۰۲:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۹
با تمام توان مثل خودرو از صنعت با کیفت خودرو و لوازم خانگی حمایت میکنیم
ناشناس۲۲۲۲۳۵۰۱۱:۲۸:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۹
کالای ایرانی کیفیت ندارد یخچال امرسان خریدم چندماه نشده کشوهاش شکست
ناشناس۲۲۲۲۴۷۱۱۲:۴۶:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۹
حالا مثلا این شد بد برای همه محصولات؟ خوبه بگوییم چند ماه نگذشته مانیتور تبلت ایسوس سوخت؟
ناشناس۲۲۲۳۲۸۹۲۲:۲۱:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۹
طی ۱۵ سال گذشته ۳ لب تاب ایسوس داشتم. با اینکه هر روز ازشون استفاده میکردم هرگز دچار هیج مشکلی نشدن. سر ۵ سال هم فروختمشون.
ناشناس۲۲۲۳۹۴۹۱۲:۲۹:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
توجیه را نگاه دقت کن چی نوشته شد گفتم مگر قرار هست همه محصولات بد باشند!!!
ناشناس۲۲۲۳۸۷۴۱۱:۲۲:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۰
من لپ تاپ ایسوس دارم دوبار از بالای کمد افتاده. ولی هنوز خیلی خوب داره کار میکنه
ناشناس۲۲۲۲۴۷۲۱۲:۴۷:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۹
درست میشه....انتظار نداری درجا از کره جلو بزنه
مهدی۲۲۲۲۴۹۱۱۲:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۹
من یه فریزر الکترواستیل خریدم بعداز چند ماه کشو و درب طبقات شکستن
ناشناس۲۲۲۲۵۹۴۱۳:۴۷:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۹
سلام یخچال امرسان خریدم 18 سال بخوبی داره کار میکنه
ناشناس۲۲۲۳۲۹۴۲۲:۲۲:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۹
پارسال از سر بدبختی و بی پولی یخچال ایرانی خریدم‌. جالبه یخچال نو درش خوب بسته نمیشد‌. یعنی نوار هاش چسبندگی لازم رو نداشت. مجبور شدم با کلی هزینه نوارهاش رو عوض کنم
رضا۲۲۲۲۶۵۸۱۴:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۹
برو کشوی جدید بخر همینه که هست خارجی می خواهی برو خارج اینجا جای کسانی است که ایرانی مصرف می کنند چه بد باشد چه خوب
ناشناس۲۲۲۲۳۵۱۱۱:۲۹:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۹
کاری بسیار درست
ناشناس۲۲۲۲۳۵۶۱۱:۳۲:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۹
خوشحالترین افراد ، الان واردکنندگان قطعات چینی هستند وگرنه تولیدکننده ی واقعی ما نداریم.
ناشناس۲۲۲۲۳۵۹۱۱:۳۳:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۹
تا روزی که استعداد و توانایی خودمان را باور نداشته باشیم چشم امیدمان به دیگران است. تفاوت لندکروز مدل 1975 را با بلیزر مقایسه کنید اگر خودشان را باور نداشتند الان کجا بودند. هیوندایی و کیا که جای خود دارند.
ناشناس۲۲۲۳۲۹۶۲۲:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۹
آیا دولتشون مردمشون رو مجبور کرد کالای ژاپنی بخرن؟
ناشناس۲۲۲۴۰۸۲۱۳:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
بله واردات نمی‌گذاشتند بشود
ناشناس۲۲۲۲۳۶۶۱۱:۳۸:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۹
نتیجه این محدودیت چیزی جز اجحاف و گران‌فروشی مونتاژ کاران داخلی نیست بدون رقابت نه پیشرفتی در کار است و نه اصلاح قیمتی
ناشناس۲۲۲۲۴۷۴۱۲:۴۷:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۹
آن وقت چرا مدینه فاضله تو کردن و بازار دنیا را قبضه کردن؟
ناشناس۲۲۲۲۴۰۰۱۲:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۹
میزان مصرف، آب و برق و انرژی تولید داخلی فاجعه است
ناشناس۲۲۲۲۴۱۴۱۲:۱۵:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۹
این برندهایی که الان تو بازار به اسم کالای ایرانی و تولید داخلی به ما مردم تحمیل میکنن همه مونتاژشده محصولات چینی هستش اونجا باند اصلاح‌طلب از کره رانت می‌گرفت اینا از برادران چینی تولید داخل ارج بود که نابودش کردن و امثال ارج زیادن
ناشناس۲۲۲۲۶۵۴۱۴:۱۹:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۹
الان موضوع چه ربطی به اصلاح طلب ها داشت !!! یکم فکر کنید قبل از صحبت
ناشناس۲۲۲۲۶۸۱۱۴:۳۴:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۹
آفرین بر نکته سنجی تو.
ناشناس۲۲۲۲۴۱۵۱۲:۱۵:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۹
تصمیم درستی است ولی بنظرم تولید کنندگان داخلی باید خدمات پس از فرووش را باقیمت های نازل انجام دهند تا کار دو سر سود شود هم مردم وهم تولید کنندها
ناشناس۲۲۲۲۴۴۹۱۲:۳۳:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۹
فقط مردم عادی ضرر می‌کنند وگرنه تولیدکنندگان و قاچاقچیان سودشان چندین برابر می شود
ناشناس۲۲۲۲۴۷۵۱۲:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۹
کره باید توان بده تا دیگه غلط اضافی نکنه....موبایل سامسونگ هم باید بلوکه شود.
محمدی۲۲۲۲۴۹۵۱۲:۵۸:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۹
اقتصاد با دستور اداره نمیشود. شرکتهای ایرانی اگر کالای خوب و با کیفیت و قابل رقابت تولید کنند نیازی به بستن دروازه های کشور نیست.
ناشناس۲۲۲۳۳۴۶۲۳:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۹
این جمله ساده را ما مردم میدانیم ولی متاسفانه مسولین نمی دانند!
ناشناس۲۲۲۲۵۵۷۱۳:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۹
کلا دخالت دولت در اقتصاد همیشه فاجعه به بار آورده
ناشناس۲۲۲۲۵۹۱۱۳:۴۶:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۹
تولید کنندگان ایرانی بعد از تحریم حریص و حریص تر شده اند تا جایی ک کالاهای خود را به اندازه یا گران تر از محصولات خارجی میفروشند
ناشناس۲۲۲۲۶۰۴۱۳:۵۱:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۹
واقعا یک تصمیم صد در صد کارشناسی بود. دست مریزاد حالا دلالان ازچین بیاورند و تحویل مردم ایران بدهند
ناشناس۲۲۲۲۶۷۴۱۴:۳۱:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۹
خرید اجاق گاز از اسنوا دوماه بعد تحویل دادن
ناشناس۲۲۲۲۷۱۳۱۴:۵۰:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۹
سلام پراید جدید!!!!!
ناشناس۲۲۲۳۴۳۴۰۰:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
خخخه چرا محولات غذایی ایران خوب هستند تازه خیلی هم وارداتی نمی شود؟!!!
ناشناس۲۲۲۴۲۳۹۱۵:۲۸:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۰
مثلا کدام محصولات غذائی، شما اصلا محصولات مشابه خارجی را مصرف کرده ای. از نوشابه تا کنسرو و فرآوزده های گوشتی و لبنی و پروتئینی!؟
سعیدی۲۲۲۲۷۲۱۱۴:۵۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۹
لوازم خانگی ساخت ایران هم گران وهم بدرد نخور اینها هروز گران وگرانتر چرا مسئولین سالهافریب اینها رامیخورند خدابداد مردم مستضعف
ناشناس۲۲۲۳۲۹۷۲۲:۲۴:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۹
یک تلویزیون صنام ما داشتیم ترکید همه جای خونه رو سیاه کرد که اگه خونه نبودیم کل زندگیمون سوخته بود
ناشناس۲۲۲۲۷۷۴۱۵:۴۱:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۹
الان یه نفر دوست داره پفک بخوره ،چرا به زور باید بهش چیپس بدیم
ناشناس۲۲۲۲۹۶۶۱۸:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۹
باید از کره خیانت کار انتقام گرفت در زمان نیاز مردم ایران را تنها گذاشت
ناشناس۲۲۲۳۰۱۲۱۸:۵۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۹
محصولات داخلی یه دفترچه راهنمای کامل هم ندارن
حمید۲۲۲۳۱۷۰۲۰:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۹
به شرط نظارت بر کیفیت مطلوب و قیمت منطقی
ناشناس۲۲۲۳۱۷۱۲۰:۵۲:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۹
چرا تولید کننده ما با دادن حقوق کمتر از ۲۰۰ دلار به کارگر و هزینه پایین تر انرژی قادر به رقابت با تولیدکننده خارجی با حقوق ۲۰۰۰ دلاری نیست و نیاز به ایجاد انحصار دارد؟
ناشناس۲۲۲۴۲۴۳۱۵:۳۱:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۰
به آنها اضافه کن آب و برق و سوخت یارانه ای ایران که یکدهم قیمت آن در کشورهای صنعتی است.
ناشناس۲۲۲۳۲۰۱۲۱:۰۸:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۹
سلام لطفا کالای با کیفیت تولید کنید حتما ایرانی میخرم ولی وقتی کیفیت نداشته باشد زود خراب شود ،زنگ بزند ، از ریخت و قیافه بیفتد ترجیح میدهم خارجی بخرم حتی ۵ برابر قیمت
ناشناس۲۲۲۳۲۲۰۲۱:۲۵:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۹
بنده طرفدار واردات نیستم ولی بی ولی بی کیفیتی و گرانی ماحصل این تصمیمات.
ناشناس۲۲۲۳۴۱۲۰۰:۱۷:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۰
تولیدکننده داخلی وجدان نداره،فقط به فکر تیغ زدن مردمه،یخچال ایرانی خریدم ۶ ماه کارنکرده خراب شد،۱۸ ماه گارانتی داشت،صدبارزنگ زدم مثلا نمایندگیش یه بارنیومده،یخچالو نگاه کنه
علی۲۲۲۵۰۲۲۰۷:۵۱:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۱
زشته . لطفا توهین نکنید
ایمان۲۲۲۳۵۶۷۰۵:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۰
بهترین موتور یخچال دانفوس آلمان هست که روی یخچال سوار میشه!بقیش که کابینته!چنصدهزار خودرو بخاطرنبود قطعه خارجی دپو شده !
ناشناس۲۲۲۳۷۸۸۱۰:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۰
محصولات خارجی خیلی سریعتر از محصولات ایرانی فروش می رود
ناشناس۲۲۲۳۹۱۸۱۱:۵۵:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۰
مافیای مونتاژ کننده ی بنجل چینی بر مافیای واردات جنس با کیفیت پیروز شد
ناشناس۲۲۲۳۹۸۱۱۲:۵۱:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۰
چرا تولید کننده ایرانی با وجود دلار 28 هزار تومانی و مزد کارگر دویست دلاری باز هم توان رقابت با جنس خارجی را ندارد؟ عجیب نیست؟
Amo۲۲۲۴۳۸۴۱۷:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۰
حقوق هم خیلی مهمه. حقوق کارگران جوابگوی امرار و معاش نیست . کارگران بخش عظیمی از این صنعت هستند.
ناشناس۲۲۲۴۰۲۹۱۳:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۱۰
لوازم خانگی هم داره همون راهی رو میره که صنعت خودرو سازی رفت.
ناشناس۲۲۲۴۱۹۷۱۵:۰۵:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۱۰
لوازم خانگی توسط مافیا اداره می شود و رانت بالایی دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین