دهن‌کجی ترکیه به آمریکا؛ آنکارا مجدداً «اس-۴۰۰» روسی خریداری می‌کند

گروه جهان الف،   4000705027

رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی که تقابل با ایالات متحده محسوب می‌شود از قصد آنکارا برای خرید دومین محموله از سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» روسیه خبر داد.  

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» تصریح کرد که علی‌رغم اعتراضات شدید آمریکا، خرید دومین سامانه موشکی «اس-۴۰۰» روسیه را در دست بررسی قرار داده است.

وی در اظهاراتی که تقابل با ایالات متحده محسوب می‌شود، تصریح کرد که خود ترکیه باید درباره سامانه‌های دفاعی‌اش تصمیم‌گیری کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به عدم حمایت واشنگتن از ترکیه در بخش دفاعی اشاره کرد مبنی بر اینکه ایالات متحده گزینه خرید موشک‌های آمریکایی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار نداد و همچنین جنگنده‌های شناساگریز «اف ۳۵» را علی‌رغم دریافت ۱.۴ میلیارد دلار، به ترکیه تحویل نداد.

طبق این گزارش، ترکیه که از اعضای ناتو محسوب می‌شود، پس از خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه، از پروژه اف ۳۵ آمریکا بیرون انداخته شد و مقام‌های دفاعی این کشور نیز تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند.

ایالات متحده یکی از مخالفان سرسخت استفاده از سامانه‌های روسی در کشورهای عضو ناتو است و تأکید دارد که این سامانه‌ها تهدیدی برای جنگنده‌های اف ۳۵ محسوب می‌شوند اما تهدیدات و تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه مانع پیشبرد برنامه آنکارا برای خریداری سامانه‌های دفاع موشکی روسیه نشده است.

با این حال، ترکیه تأکید دارد که سامانه‌های اس ۴۰۰بدون آن‌که اخلالی در سامانه‌های ناتو به وجود آورد، به طور مستقل قابل استفاده است و بنابراین هیچ خطری به همراه ندارد اما آمریکا ادعا می‌کند که سیستم دفاعی اس-۴۰۰ با استانداردهای ناتو ناسازگار است.

ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ با استناد به قانون «کاتسا» با هدف جلوگیری از نفوذ روسیه، ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ تحت تحریم‌های خود قرار داد اما هیچ یک از اقدامات، موفق به تسلیم کردن ترکیه نشد و اردوغان در مصاحبه خود با شبکه سی بی اس در خصوص تصمیم آنکارا برای خرید یک محموله دیگر از سامانه‌های اس-۴۰۰ گفت: «قطعاً، قطعاً، بله» و گفت که ترکیه انتخاب‌های دفاعی خود را دارد.

اردوغان در پاسخ سؤالی مبنی بر این که آیا بعد از خرید تجهیزات دفاعی از روسیه، آمریکا می‌تواند به آنکارا اعتماد کند، گفت: «این پاسخ من است؛ چه کسی تهدیدهای امنیتی ما را پاسخ می‌دهد؟ ما چه تدابیری در قبال خطرات امنیتی باید اتخاذ کنیم؟ آیا باید منتظر انتقال تجهیزات برای دفاع از خود از کشوری باشیم که درخواستهای ما را رد کرده است؟».

موضوع سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به یکی از موارد اختلاف در روابط میان ترکیه ایالات متحده آمریکاتبدیل شده است.

گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از آن است که روابط میان ترکیه و آمریکا در موارد دیگری همچون حمایت واشنگتن از شبه‌نظامیان کرد سوریه که از نظر ترکیه تروریست محسوب می‌شوند و همچنین دادن اقامت آمریکا به «فتح الله گولن» از مخالفان برجسته اردوغان که متهم به رهبری کودتای نافرجام علیه دولت ترکیه در سال ۲۰۱۶ است، دچار تنش‌هایی است.

طبق این گزارش، رجب طیب اردوغان در صدد است روز ۲۹ سپتامبر (هفتم مهرماه) با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در «مسکو» دیدار کنند و آن طور که پیش از این «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفته، رؤسای جمهور دو کشور قصد دارند در این دیدار وضعیت «ادلب» سوریه را بررسی کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین