گزارش میدانی از استودیوهای رادیو به همراه گفت‌و‌گو با بعضی از برنامه‌سازان و گوینده‌های رادیو آگاهی‌بخشی تعطیلی ندارد

گروه فرهنگی الف،   4000704038

خبرنگار جام‌جم سری به استودیوهای پخش رادیو واقع در ساختمان «۹ دی» و تعدادی از استودیوهای واقع در ساختمان شهدای رادیو زده و گزارشی میدانی از فعالیت این افراد داشته که در این گزارش مشاهده خواهید کرد.

آگاهی‌بخشی تعطیلی ندارد

در این دو سالی که کل جهان میزبان یک مهمان ناخوانده ناخوشایند به نام کروناست که هر ازگاهی هم با جهش‌هایش دنیا را به حیرت وا می‌دارد، تقریبا سرو کار هر کسی با هر شغل و جایگاه اجتماعی به این ویروس منحوس افتاده و کسب و کار خیلی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد. حتی عده‌ای بیکار شدند و خانه‌نشین. اما در این میان همگام با مدافعان سلامت که حتی یک روز تعطیل هم نداشتند و شبانه‌روز فعالیت می‌کردند، افرادی هم بودند که در جبهه فرهنگ و هنر بدون وقفه فعالیت داشتند. منظور همان کسانی است که در استودیوهای رادیو و تلویزیون با هر عنوان و وظیفه‌ و تحت هر شرایطی ایستادگی کردند و حتی برخی دوستان و عزیزان و همکارانشان را هم در این راه از دست دادند اما ذره‌ای از انگیزه‌شان برای ادامه راه کاسته نشد. شاید بتوان گفت بچه‌های رادیو مظلوم‌ترین فعالان عرصه فرهنگ و هنر هستند که در استودیوهای تاریک و اغلب بدون تهویه هوا و فقط با عشق به مخاطبانشان در روزهای اوج کرونا هم به فعالیت خود ادامه دادند و هیچ وقت استودیوها خالی از حضور این افراد نشد. جام‌جم سری به استودیوهای پخش رادیو واقع در ساختمان «۹ دی» و تعدادی از استودیوهای واقع در ساختمان شهدای رادیو زده و گزارشی میدانی از فعالیت این افراد داشته که پیشنهاد می‌کنیم در این گزارش همراه ما باشید:

 

صبح با رادیو
در ساختمان ۹ دی، استودیوهای رادیویی و تلویزیونی قرار دارند که به ساختمان پخش شهرت دارد. ساعت‌ ۶ و ۴۵ دقیقه صبح بعد از هماهنگی‌های لازم و عبور از گیت دوم حراست از چند پله که بالا می‌رویم، وارد ساختمانی می‌شویم که سمت راست آن آسانسورها قرار دارند و سمت چپ آن هم به استودیوهای پخش رادیو منتهی می‌شود. اما روبه‌روی ‌ما یک نمایشگر بسیار بزرگی قرار دارد که در حال پخش برنامه‌های شبکه‌های سراسری سیماست. با راهنمایی یکی از پرسنل به قسمتی می‌رویم که استودیوهای تقریبا شبیه به هم شبکه‌های مختلف رادیویی در راهروی نه چندان عریضی قرار دارند و از داخل هر کدام صدای یکی از گوینده‌ها به گوش می‌رسد. روی دیوار و کنار در اصلی هر کدام از استودیوها هم عنوان شبکه مشخص شده است. از رادیو سلامت گرفته تا رادیو فرهنگ، رادیو جوان، رادیو ورزش، رادیو ایران و... که به ترتیب در همسایگی هم قرار دارند.



به زندگی سلام کن
در استودیوی رادیو سلامت برنامه صبحگاهی «به زندگی سلام کن» با اجرای مسعود حسنی در حال پخش است. تهیه‌کننده اصلی برنامه مدتی با بیماری کرونا دست و پنجه نرم ‌می‌کرد و تهیه‌کننده شیفت مرتضی میلانی به امور رسیدگی می‌کند. نمایشگری روی دیوار قرار دارد که برنامه‌های رادیو نما سلامت را پخش می‌کند. مجری در حال گفت‌و‌گوی تلفنی با یکی از مسوولان درباره تعطیلات ویژه کروناست. اما وجه اشتراک همه استودیوها بازی با رنگ‌های سبز و قرمز است که به محض روشن شدن چراغ سبز گوینده متوجه می‌شود که آنتن از آنها گرفته شده و می‌تواند نفسی تازه کند و با روشن شدن چراغ قرمز یعنی برنامه روی آنتن است. آیتم‌های این برنامه پشت سر هم پخش می‌شود و مجری پس از آیتم پایانی از استودیو خارج می‌شود. مسعود حسنی مجری برنامه درباره کار در شرایط کرونا به جام‌جم می‌گوید: به هر حال به خاطر شرایطی که استودیوها دارند، احتمال بیماری همیشه وجود دارد. چون در هر استودیو برنامه‌های بسیاری تولید یا به صورت زنده روی آنتن می‌روند و هر برنامه هم به هر حال چند نفر نیرو دارد که مدام در طول روز در حال رفت و آمد در استودیوها هستند. اتفاقا من هم یکبار درگیر این بیماری شدم. اما خوشبختانه مدتی است که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌ام و همین باعث می‌شود نگرانی‌ام کمتر شود. اما به هر حال بسیاری از دوستان و همکاران ما یا خودشان درگیر این بیماری شدند و یا یکی از اعضای خانواده‌شان و همین باعث شده مدتی جایشان در برنامه خالی باشد. حسنی در پایان درباره راه‌های مقابله با این بیماری در استودیوها هم می‌گوید: خیلی از برنامه‌های زنده به صورت تولیدی ضبط شدند تا از رفت و آمدهای بیشتر افراد کاسته شود. ما هم که به غیر از ماسک و مواد ضدعفونی کننده سلاح دیگری برای مقابله با این بیماری نداریم. البته برنامه‌هایی که یک گوینده دارد، گوینده در استودیو می‌تواند به خاطر این‌که اختلال در صدا برای شنونده پیش نیاید، ماسکش را بردارد. اما در برنامه‌هایی که بیشتر از یک گوینده دارد، ماسک زدن تنها راهی است که می‌توان با آن از بیمار شدن پیشگیری کرد. مرتضی میلانی تهیه‌کننده برنامه‌های رادیو سلامت هم در این باره به جام‌جم می‌گوید: فضای کار ما در رادیو به گونه‌ای بسته است که در هر برنامه حداقل چهار- پنج نفر باید در اتاق رژی حضور داشته باشند. از طرفی استودیوها به قدری فضای محدودی دارند که نمی‌توانیم فاصله را رعایت کنیم. از روز اولی هم که کرونا وارد کشور شد ما حتی یک روز هم برنامه‌هایمان را تعطیل نکردیم. چون وظیفه‌مان اطلاع‌رسانی به صورت شبانه‌روز است که گاهی فعالیت ما در روز به ۱۸ ساعت هم می‌رسد. وی درباره زمانی که گوینده برنامه زنده بیمار می‌شود هم توضیح می‌دهد: وقتی گوینده برنامه بیمار می‌شود از گوینده‌های شیفت کمک گرفته می‌شود و سریع جایگزین می‌شوند. می‌خواهم بگویم تحت هیچ شرایطی برنامه تعطیل نمی‌شود. وی ادامه می‌دهد: در رادیو سلامت به خاطر این‌که از همان ابتدا پاسخ دادن به سولات مردم جزو اولویت ماست، پزشکان مدام در رفت و آمد به استودیوها برای آگاهی رساندن به مردم هستند. بنابراین خیلی از دوستان من و خانواده‌هایشان درگیر بیماری شدند و عده‌ای هم عزیزانشان را از دست دادند.



صبح به وقت فرهنگ
در همسایگی استودیو رادیو سلامت، استودیو رادیو فرهنگ قرار دارد که در آن هم باز است و برنامه «صبح به وقت فرهنگ» با اجرای احسان همتی روی آنتن است. فضای این استودیو هم شبیه به استودیوی قبلی است. با همان وسعت و همان دستگاه‌ها و بازی با رنگ‌ها. با این تفاوت که نمایشگر داخل این استودیو در حال پخش رادیو نما برنامه‌های همین شبکه است. کتاییان، مدیر پخش و نظارت رادیو فرهنگ نیز روی یکی از صندلی‌ها نشسته و با دقت برنامه را گوش می‌کند. با او هم کلام می‌شویم: «آخرین مرحله کنترل و بررسی برنامه‌ها و نظارت روی آنها جزو وظایف مدیر پخش است. این‌که صد در صد باید در استودیو مستقر باشد و اصلا تعطیلی ندارد. مدیر پخش باید با تمام مدیران گروه هم در تعامل باشد. اتفاقا من دو بار درگیر این بیماری شدم و هر هفته هم یکی دو نفر از دوستان به هر حال درگیر می‌شوند. با این حال از همکاران شیفت کمک می‌گیریم. بنابراین کرونا هم نتوانسته کار ما را تعطیل کند. تنها کاری که من و همکارانم می‌توانیم در این شرایط انجام بدهیم این است که از ماسک و مواد ضدعفونی استفاده کنیم و مدام دست‌هایمان را بشوییم یا تمام تلاشمان را به کار بگیریم که با تعداد کمتری نیرو برنامه‌ها را پخش کنیم». احسان همتی هم برنامه را به پایان می‌رساند و از استودیو خارج می‌شود. در حالی که ماسک به صورتش و بطری مواد ضدعفونی کننده هم در دست دارد و با همکارانش درباره برنامه گپ می‌زند. او نیز درباره کار در شرایط کرونا می‌گوید: به هر حال طبیعی است که من یا هر کدام از همکاران گوینده در طول روز وارد استودیوهای مختلف شویم و این استرس و نگرانی وجود دارد که مبادا بیمار شویم. چون از این میکروفن گوینده های مختلفی برای برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند. بنابراین تنها راهش این است که موقع کار ماسک بزنیم. البته برنامه‌هایی که دو گوینده دارد باعث می‌شود نگرانی ما هم بیشتر شود.
چون همانطور که می‌بینید استودیوها فضای کوچکی دارند و خیلی نمی‌توان فاصله را رعایت کرد. از طرفی تهویه‌ها هم خیلی جوابگو نیست. با این حال ما همچنان مصمم در حال کار هستیم. حتی در روزهای تعطیل که وظیفه ما بیشتر هم می‌شود. وی همچنین عنوان می‌کند: در کار گویندگی ۷۲ عضله صورت درگیر می‌شود که وقتی با ماسک کار می‌کنیم کار ما سخت‌تر می‌شود و قطعا روی کار تاثیر می‌گذارد. اما چاره‌ای نیست. اتفاقا چند وقت پیش از طرف دوستان پویشی به نام «صدای من را از پشت ماسک گوش کن» راه افتاده بود که پویش خوبی بود. به هر حال باید رعایت کرد. چون در کنار واکسیناسیون فقط ماسک زدن و فاصله اجتماعی می‌تواند از ما محافظت کند. در فضای باز هم نمی‌توان کار کرد. بنابراین هیچ چاره دیگری نداریم و باید با همین شرایط کار کنیم و امیدوار باشیم که بیمار نشویم. فاطمه اسحاق‌تبار گوینده دیگر رادیو فرهنگ است که در اتاق رژی منتظر نشسته تا نوبت برنامه‌اش برسد. وقتی با او هم کلام می‌شویم مانند همکارانش از شرایط سخت کار در دوران کرونا می‌گوید و اینکه استرس بیماری روی تمرکزش تاثیر می‌گذارد. با این حال تنها راه مقابله با این بیماری را ماسک زدن و استفاده از مواد ضدعفونی می‌داند.



 خانه و خانواده
از استودیوی رادیو فرهنگ خارج می‌شویم و نگاهی به استودیو رادیو جوان می‌اندازیم. برنامه روی انتن است و به راحتی می‌توان از دیوار شیشه‌ای گوینده برنامه را دید که در حال اجرای برنامه است. تهیه‌کننده و صدابردار سخت مشغول کار هستند و به همین دلیل مزاحم کارشان نمی‌شویم. صدای فاطمه آل‌عباس از استودیو رادیو ایران نظرمان را جلب می‌کند. او مشغول اجرای برنامه «خانه و خانواده» است.
نکته جالبی که نظرمان را جلب می‌کند فضای زنانه‌ای است که در استودیو حاکم است. اینجا خبری از همکار آقا نیست و همه همکاران خانم هستند. اینجا هم یکی از بخش‌های برنامه را به اخبار مربوط به کرونا اختصاص داده‌اند. انصافا همه بچه‌های رادیو در این زمینه سنگ تمام گذاشتند و از همان روزهای ابتدایی بخش مهمی از برنامه‌های خود را به آگاهی مردم نسبت به این بیماری اختصاص دادند. از قضا یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه‌های رادیو ایران هنوز در اتاق رژی است. او نیز می‌گوید که تعطیلی برای بچه‌های رادیو بی‌معناست و همه تحت هر شرایطی سر کار هستند. حتی در آن روزهایی که تهران به خاطر کرونا تعطیل شد، مسوولیت رادیویی‌ها بیشتر شد.
آنها هم باید مردم را با برنامه‌هایشان سرگرم می‌کردند و هم اخبار و اطلاعات درست درباره این بیماری را به شنونده‌هایشان منتقل می‌کردند. بنابراین با پزشکان متخصص گپ می‌زدند و نکات مهمی را که باید به مردم گفته می‌شد در برنامه‌ها بیان می‌کردند. او از دوستان و همکارانش هم یاد کرد که در این مدت بیمار شدند و نتوانستند در برنامه حضور داشته باشند. از طرفی سعی کردند مهمانان را به صورت تلفنی در برنامه داشته باشند تا سلامت همکارانشان کمتر به خطر بیفتد. برنامه به پایان می‌رسد و فاطمه آل‌عباس از استودیو خارج شده و با هم درباره روزهای سخت کرونا در استودیوهای رادیو گپ می‌زنیم. او درباره فعالیتش در رادیو با وجود کرونا می‌گوید: من سعی کردم از زمانی که کرونا آمد، برنامه‌های ضبطی‌ام را به گونه‌ای دیگر برنامه‌ریزی کنم. اما برنامه «خانه و خانواده» به دلیل این‌که تعاملی است و با مخاطب در ارتباط هستیم، نتوانستیم برنامه را به صورت تولیدی و ضبطی کار کنیم. اما حضور کارشناسان در برنامه محدود شد و صرفا تلفنی با آنها در ارتباط هستیم. بنابراین «خانه و خانواده» هیچ وقت به دلیل کرونا تعطیل نشد و من همیشه می‌گویم که خط مقدم رادیو ایران است. چون ما پل ارتباطی بین مردم و کارشناسان هستیم.



رادیومی ها
گشت زدن در راهرو استودیوهای رادیو هنوز تمام نشده که شور و هیجانی که در استودیو رادیو جوان برقرار است نظرمان را جلب می‌کند. وارد استودیو می‌شویم. همه به قدری در حال جنب و جوش و مشغول کار هستند که متوجه ما نمی‌شوند. دقایق پایانی برنامه «رادیوم» است. سمیرا سجادی یکی از گوینده‌های رادیو جوان و پیام و آواست که امروز گوینده شیفت است و باید ۸ ساعت در رادیو حضور داشته باشد. به گفته خودش باید مدام در اتاق رژی و در دسترس باشد تا اگر گوینده‌ای به هر دلیلی دیرتر به برنامه رسید، او گوینده جایگزین شود. سجادی درباره سیستم تهویه استودیوها می‌گوید و این‌که برخی از سیستم‌ها گاهی خراب است یا خوب کار نمی‌کند.



پایگاه ایرانصدا
طبقه زیرین ساختمان شهدای رادیو استودیوهای بسیاری وجود دارد به‌همین‌منظور از ساختمان پخش خارج شده و با مینی‌بوس‌هایی که برای انتقال همکاران در نظر گرفته شده به سمت ساختمان شهدا می‌رویم. در طبقات بالاتر اتاق کنفرانس، روابط عمومی و بخش‌های اداری قرار دارد و همه استودیوها در زیرزمین. اینجا استودیوها شماره‌گذاری شده‌اند. بالای در استودیوها چراغ وجود دارد که چراغ اغلب آنها قرمز است و در استودیوها بسته.
بنابراین نمی‌توانیم مزاحم برنامه‌هایشان شویم. تعداد استودیوها در این ساختمان زیاد است اما سروصدا کمتر است. در یکی از استودیوها باز است. استودیو شماره ۲۵ که مربوط به برنامه کودک ایرانصداست. تهیه‌کننده در حال کار است و خانم گوینده در استودیو پشت میزش نشسته و در حال اجرای برنامه است. با نساء جابربن انصاری گوینده برنامه هم‌صحبت می‌شویم. وی توضیحی درباره کارش می‌دهد و می‌گوید: من در پایگاه کودک ایرانصدا راوی کودک هستم و هم برنامه‌ها و کتاب کودک هستم و گاهی هم بازی می‌کنم. البته در رادیو ایران هم برنامه اجرا می‌کنم.
بنابراین در طول روز مدام از این استودیو به آن استودیو می‌روم. این گوینده همچنین توضیح می‌دهد: به هر حال این استرس و ترس همراه ما هست. وقتی وارد استودیو می‌شویم مدام نگرانیم. اما رسالت شغلی ما این است که در هر شرایطی باشیم و با برنامه‌هایی که می‌سازیم مردم را سرگرم کنیم. اما به هر حال این بیماری همیشه در کمین ما هست. چون گوینده‌های بسیاری از میکروفن‌ها و هدفون‌ها استفاده می‌کنند و هر چقدر هم که آنها را ضدعفونی کنیم باز هم نگرانی وجود دارد. آتی جان‌افشان تهیه‌کننده جوانی است که برنامه‌های بسیاری در دست تهیه دارد. او همزمان با این‌که حواسش به استودیو و گوینده‌هاست، با ما هم گپ می‌زند:« کودکان در این دوران خانه‌نشین شدند و نیاز به سرگرمی دارند. بنابراین تلاشمان از ابتدا بر این بود که برنامه‌هایی بسازیم که بچه‌ها سرگرم شوند. از این رو کارمان خیلی سخت‌تر و زیادتر شد. من خودم هم دو فرزند دارم. بنابراین مدام با بچه‌ها در ارتباط هستم که بدانم چه برنامه‌ای دوست دارند و با چه چیزهایی سرگرم می‌شوند. در برنامه‌هایی هم که می‌سازیم این موضوع را لحاظ می‌کنیم که هم جنبه سرگرمی داشته باشد و هم بحث آموزشی را هم مد‌نظر داشته باشیم. ما برای بچه‌ها کتاب گویا هم داریم».


پرده آخر
گشتی در ساختمان می‌زنیم. استودیوهای ۱ و ۸ وسیع‌تر از استودیوهای دیگر هستند و اغلب مراسم و برنامه‌ها در این استودیوها برگزار می‌شود. به استودیو ۳۵ سرک می‌کشیم که یک روحانی کارشناس در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد در حال صحبت با گوینده برنامه امیرحسین راسخ است. استودیو رادیو گفتگو هم آخرین مکانی است که سرک می‌کشیم که گوینده برنامه «پرده آخر» با کارشناس در حال گفت‌و‌گوی تلفنی است. در بقیه استودیوها بسته است و چراغ قرمزشان روشن. بنابراین با آسانسور به طبقه ششم می‌رویم که دفتر مهدی شاملو مدیر ایرانصدا در آنجا مستقر است.


فعالیت فرهنگی جذاب
با مهدی شاملو مدیر شبکه ایرانصدا درباره این پایگاه و میزان دانلود کتاب های صوتی و تاثیرش در بالا بردن سرانه مطالعه کشور هم صحبت می‌شویم. او در این باره به جام‌جم می‌گوید: ایران صدا رسانه نوین صدا و سیما در حوزه صدا است و دو بخش اصلی دارد یک بخش مرتبط با پخش و آرشیو شبکه‌های رادیویی و معادل تلوبیون سیماست و همان کار را در صدا انجام می‌دهد. یعنی همه شبکه های سراسری و شبکه‌های استانی و برون مرزی را پوشش می‌دهد و پخش می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد و بخش دوم مربوط به‌ AOD  یا صدای درخواستی است و معادل سرویس‌های درخواستی بیرونی مثل نماوا و فیلیمو است که بیرون فعالیت می‌کنند ایرانصدا ۶ پایگاه مختلف پایگاه قرآن، پایگاه کتاب گویا، پایگاه کودک، پایگاه موسیقی، پایگاه مداحی و نغمه‌های مذهبی و پایگاه سخنرانی دارد که در شش دسته مختلف محتوا تهیه و منتشر می‌کند این ۶ پایگاه هم خودشان محتوا را تولید می‌کنند و هم محتوای ارزشمند و قابل استفاده مجدد آرشیوی معاونت صدا را فرآوری می‌کنند و در قالب محتوای‌ در اختیار مردم قرار می‌دهند.
 
وی ادامه می‌دهد: میزان استقبال و دانلود کتاب‌های گویا به عنوان یکی از ۶ پایگاه ایرانصدا که بخش اصلی آن را تشکیل می‌دهد تقریبا با حدود ۵ هزار کتاب گویا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مراجعه روزانه دارد و میانگین شنیدن کتاب گویای ایرانصدا با اپلیکیشن و سایت حدود ۴۰ دقیقه مراجعه است کتاب‌های گویایی که جزو رده های پرمخاطب قرار می‌گیرند.‌ تقریبا بیشتر از ۱۵ درصد استفاده کننده‌ها و شنونده‌ها خارج از کشور هستند و از آی پی های خارج از کشور استفاده می‌کنند. ‌شاملو متذکر می شود: خود کتاب گویا در سه دسته کتاب‌های کهن ایرانی،کتاب های گویای خارجی که اقتباسی و ترجمه هستند و کتاب‌های گویای فارسی که حاصل تعامل و تفاهم با ناشران ایرانی هستند که هرکدام مخاطبان خاص خود را دارد.
 
‌بخش کتاب‌های کهن موارد شاخص آن مثل گلستان، بوستان، آثار نظامی، دیوان حافظ، شاهنامه حافظ و تقریبا تمامی کتاب‌های ادبیات کلاسیک ایران با بهترین صدا‌ها و نظارت کارشناسان زبان و ادب فارسی تهیه شده و در اختیار مردم به رایگان قرار داده شده است. ما در قسمت ناشران فارسی تقریبا با بیش از ۸۰ ناشر معتبر و پر اثر انتشارات ماوشما، موعود عصر، به نشر، روزگار و اندیشه مهر تا الان به صورت مستقل تعامل داریم و تولیدات شاخص آنها را بعد از این‌که در شورای کتاب بررسی شد و حائز کیفیت و اهمیت حداقلی بودند استفاده می‌کنیم. برای آثار خارجی فرآیند متفاوتی داریم، اول این‌که بعضا فضای ادبیات مترجمی برای خوانش در رادیو مشکل دارد و دوم این که ملاحظات رسانه‌ای باعث شده برای آثار بزرگان جهان، این آثار را یکبار دیگر ترجمه و اقتباس شنیداری کنیم و برای فضای صوتی شدن بازنویسی کنیم.
این کارها توسط تیم مترجمان و نویسندگان ایرانصدا انجام شده و تا الان نزدیک به ۷۰۰ اثر را در ایرانصدا به صورت مستقل ترجمه و اقتباس کردیم و عملا ناشر متنی آنها خود ایرانصدا است.‌ برای بقیه آثار هم با ناشران ایرانی تفاهم و قرارداد داریم. بعضا با نویسنده هماهنگ می‌شود که اصل اثر یا بعضی جاها گزیده می‌شود و اگر لازم باشد ویراستاری صوتی می‌شود که برای شنیده شدن مناسب باشد و در نهایت منتشر می‌شود. با ناشران بزرگی مثل انتشارات شاهد، انتشارات ارتش، انتشارات انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری و موارد دیگری تفاهم داریم. وی درباره کار در شرایط کرونا هم می‌گوید: در ایام کرونا به دلیل این‌که مصرف کتاب گویا که یک فعالیت فرهنگی بسیار جذاب است از طرف مردم و علاقه‌مندان به کتاب مورد استقبال قرارگرفته است ایرانصدا مخاطب دو چندانی در این دو سال داشته است.


بچه‌های رادیو جهاد کردند
احمدرضا صدر، سرپرست روابط عمومی معاونت صدا درباره فعالیت همکارانش در دوران کرونا به سوالات جام‌جم پاسخ می‌گوید:

به نظر می‌رسد ورود کرونا به کشور باعث شد فعالیت شما و همکاران‌تان بیشتر از گذشته شود.
در نوع ساخت برنامه‌ها و حضور همکاران کرونا در کار ما محدودیت ایجاد کرد. ما در گذشته راحت‌تر برنامه تولید می‌کردیم. اما محدودیت‌هایمان بیشتر شد و افراد مسن و پیشکسوتان را کمتر در برنامه‌ها دعوت می‌کنیم و از حضور همکاران کم کرده‌ایم و معمولا برنامه‌ها با تعداد کمتری از همکاران تولید می‌شود. ضمن این‌که در برنامه‌ها نشاط و امید را بیشتر مدنظر قرار دادیم. چون یکنواختی و محدودیت‌های کرونا و از دست دادن عزیزان باعث شده مردم روحیه خوب و شادی نداشته باشند. بنابراین تلاشمان بر این بوده در این مدت نشاط و امید را در برنامه‌ها مدنظر داشته باشم. ضمن این‌که توصیه‌های پزشکی را هم در قالب برنامه‌ها در دستور کار قرار دادیم. نکته مهمتر این‌که به دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم هم پرداختیم. یعنی کار چند وجهی را در رادیو پیش رو داریم.
 
پس می‌توان گفت در رادیو باید برنامه‌ها به روز باشد و خیلی نمی‌توانید از برنامه‌های آرشیوی و تولیدی استفاده کنید؟
دقیقا همین طور است. به همین دلیل کار ما و همکارانمان سخت‌تر شده. در عین این‌که خواسته اصلی ما حفظ سلامتی همکارانمان است، تلاش می‌کنیم برنامه‌ها شکل روتین و تکراری به خود نگیرد. بنابراین می‌توانم بگویم در کنار فعالیت شبانه‌روزی کادر درمان، صداوسیما هم به فعالیت خود ادامه داد و بچه‌های ما به نوعی جهاد کردند. آن هم در فضای کوچک استودیوها و در فضای کاملا دربسته. برای همین تعدادی از همکاران ما بیمار شدند و عزیزانی را هم از دست دادیم. ما اصلا تعطیلی نداریم و دوستان ما در طول روز شیفت‌های ۸ ساعته دارند و هیچ مانعی باعث تعطیلی برنامه‌ها نمی‌شود. حتی اگر یکی از گوینده‌ها یا تهیه‌کننده و عوامل بیمار شوند، همکاران شیفت حضور دارند تا برنامه تعطیل نشود. به همین دلیل می‌گویم بچه‌های رادیو جهاد کردند.
 
از ابتدای شیوع کرونا چه تمهیداتی برای حفظ سلامتی همکارانتان اندیشیدید؟
کار در فضای باز به خاطر مسائل فنی و صدا امکان‌پذیر نیست. اما سعی کردیم از تعداد عوامل و گوینده‌ها کم کنیم و دوستان هم از مواد ضد‌عفونی کننده و ماسک استفاده کنند تا کسی بیمار نشود. در برنامه‌ریزی‌ها هم تغییراتی ایجاد کردیم تا گوینده‌ها رفت و آمد کمتری به استودیوها داشته باشند. جا دارد از همه بچه‌های رادیو تشکر کنم. جالب است بدانید ما برنامه‌های طنزمان بیشتر شد. رادیو پیام به سمت انتقال اخبار خوب و مثبت رفت. چون رادیو وظیفه دارد حال مردم را خوب کند. همکاران من هم سعی کردند با عشق و علاقه سر کار بیایند و حال خوب را به مردم منتقل کنند. تشکر دیگرم از خانواده پرسنل است که با این نگرانی دو سال است کنار می‌آیند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین