سریال‌های سیما مردم را خون به جگر می‌کنند!

گروه فرهنگی الف،   4000704036 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

اردیبهشت ماه سال گذشته باشگاه خبرنگاران جوان در مصاحبه با رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی مدعی شد شادی و نشاط درونی و روحیه بالا با افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن، باعث مقابله بدن با ویروس کرونا می‌شود.

سریال‌های سیما مردم را خون به جگر می‌کنند!

جوان نوشت: اردیبهشت ماه سال گذشته باشگاه خبرنگاران جوان در مصاحبه با رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی مدعی شد شادی و نشاط درونی و روحیه بالا با افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن، باعث مقابله بدن با ویروس کرونا می‌شود. به عبارت بهتر شادی و نشاط مردم مانعی در برابر گسترش کرونا خواهد بود. یک سال و چند ماه بعد از این توصیه علمی، صداوسیما درست در زمانی که موج پنجم کرونا در ایران شیب نزولی به خود گرفته است با روی آنتن فرستادن چند سریال تلخ و غم‌انگیز سیستم ایمنی مردم را در برابر کرونا آسیب‌پذیر می‌کند!
آنچه این شب‌ها از شبکه‌های یک، ۲ و ۳ سیما پخش می‌شود به معنای واقعی «سم» سیستم ایمنی بدن است؛ مجموعه‌های نمایشی‌ای که گویا می‌خواهند ته‌مانده امید به زندگی و شادی مردم را بسوزانند تا کرونا با خیال راحت‌تر ریه‌های مردم را درگیر خود کند!

محمدتقی فهیم، روزنامه‌نگار و منتقد فیلم درباره سریال‌های این شب‌های تلویزیون نوشته است: «امشب سریال شبکه‌های یک، ۲ و ۳ را دیدم، حالا چه جوری بخوابم؟ وای که خون به جگر شدم. در یکی، مردی عربده‌کشان در حال خُرد کردن شیشه خودرو است، در سریال بعدی در بیمارستان همه دارند زار می‌زنند و غش می‌کنند و در دیگری مردی به برادر‌زاده‌اش سیلی می‌زند و موسیقی‌ها، حال آدم را می‌گیرد. نکته جالب اینکه در این سریال‌ها، مردان کارگر، کشاورز و شکارچی هستند، ولی زنانشان ترگل‌ورگل و با هفت قلم آرایش از این قاب به آن قاب می‌روند. اینقدر گریم‌ها بد و رو به ابتذالند که بازیگران می‌ترسند گریه کنند تا مبادا چهره‌شان تغییر کند. خلاصه همه‌اش بیمارستان و مردن و عمل و آه و ناله و زنجموره با دیالوگ‌های نچسب و گفتار الکن مثلاً بومی. آدم کلافه می‌شود، توی این کرونا بازار و این همه بدسلیقگی در انتخاب سریال برای پخش.»

«افرا» تاریک‌ترین تصویر از شمال زیبا
محیط‌بانی، شغلی بسیار شریف، مهم و بسیار تأثیرگذار برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی است؛ حرفه‌ای که فعالان آن قطعاً جز با عشق به آن نگاه نمی‌کنند. در مقابل این حرفه به دلیل نواقص قانونی در حمایت از محیط‌بانان، کمبود نیروی انسانی، نبود تجهیزات لازم، پایین بودن دستمزد و امثالهم درگیر مسائل دامنگیری شده است.
سریال «افرا» گویا به این نیت ساخته شده که نشان دهد محیط‌بانان در شمال کشور برای مبارزه با شکارچیان غیرمجاز تنها هستند و قانون نیز از آن‌ها حمایت نمی‌کند! اما در عمل آنچه از «افرا» در ذهن مردم می‌ماند، تصویری سیاه از خطه سرسبز شمال کشور است. مردم استان گیلان که به خونگرمی، صفا و مهمان‌نوازی مشهور هستند، در این مجموعه نمایشی در قالب افرادی تندخو، بی‌اعصاب، کلاهبردار و دروغگو نشان داده می‌شوند. شاید «افرا» شخصیت‌های سفید و مثبت نیز داشته باشد، اما اکثریت را همان قشر سیاه تشکیل می‌دهند، حتی فیلمبرداری این سریال و نوع قاب‌بندی و نورپردازی و انتخاب لنز دوربین‌ها همگی در مسیر سیاه نشان دادن شرایط است. آنچه سریال ضعیف افرا برای بیننده‌اش به همراه آورده موجی از غم و اندوه است.

«در کنار پروانه‌ها» یا در کنار «افرا»؟!
شاید از بخت بد مردم شمال باشد که در یک بازه زمانی دو سریال تلخ در جغرافیای آن خطه از کشور روی آنتن تلویزیون می‌رود. شبکه ۲ سیما «در کنار پروانه‌ها» را این شب‌ها پخش می‌کند. در این سریال اغلب بازیگران که باید با گویش‌های رایج مردم استان گیلان صحبت کنند، دیالوگ‌ها را کاملاً فارسی تهرانی بیان می‌کنند و سریال به جز نمایش جنگل و شالیزار، هیچ قرابت محتوایی و فرهنگی با شمالی‌ها ندارد. این مجموعه هم مانند «افرا» از تلخی ذاتی رنج می‌برد و مشخص نیست چرا فیلمساز ایرانی تلاش کرده به مردمی که روزشان را با مشکلات عدیده زندگی به شب می‌رسانند، تلخی مضاعف را تزریق کند. قصه «در کنار پروانه‌ها» قرار است درباره سیر تحول آدم‌های بد به آدم‌های پاک باشد، برای همین تا جایی که شده «بدمن»‌ها در این مجموعه دیده می‌شوند. شاید استفاده از بازیگری، چون «پروانه معصومی» که سال‌های اخیر کم‌کار بوده نقطه عطف «در کنار پروانه‌ها» باشد، ولی این سریال هم از نظر نمایش مرگ و عزاداری و آه و ناله در آن دست‌کمی از «افرا» ندارد.

«هم‌سایه» و ناگهان افغانستان!
مهاجران افغانستانی از دهه ۶۰ تاکنون مهمان ایران بوده‌اند و سابقه تاریخی و فرهنگ مشترک دو ملت باعث شده است میان مردم ایران و افغانستان بیشترین حس و فهم مشترک وجود داشته باشد. با توجه به این نکات به نظر می‌رسید باید خیلی زودتر شاهد پرداخت به حضور افغانستانی‌ها در ایران در قالب مجموعه‌های تلویزیونی باشیم. اگرچه در سینما چند فیلم از سوی کارگردانان ایرانی و افغانستانی تا به حال ساخته شده که در آن مشکلات افغانستانی‌های مهاجر در کانون توجه بوده است، ولی در تلویزیون این موضوع رخ نداده بود تا امسال و درست در زمانی که طالبان قدرت را در دست گرفتند، شبکه ۳ سیما مجموعه «هم‌سایه» را روی آنتن فرستاد. محمدحسین غضنفری، کارگردان سریال «هم‌سایه» در مصاحبه‌ای به طور تلویحی موضوع سیاه نشان دادن ایرانی‌ها در این مجموعه را قبول کرده است. در این سریال هم رد فیلم‌های ساخته شده درباره حضور افغانستانی‌ها در ایران را می‌توان مشاهده کرد؛ فیلم‌هایی که در آن صرفاً ایرانی‌ها متهم به بدرفتاری می‌شوند. نکته‌ای که درباره «هم سایه» می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از هنرمندان افغانستانی است که می‌توانند بیش از این در عرصه سینما و تلویزیون ایران نقش‌آفرینی داشته باشند.
سه شبکه تلویزیونی صداوسیما در دوره‌ای که همه نیازمند موج شادی برای شکست دادن موج کرونا هستند، آثار تلخ و غمباری را روی آنتن فرستاده‌اند که به آن‌ها نمی‌توان حتی تراژیک و درام گفت چراکه در این دو ژانر دست‌کم امید جاگذاری شده و غم و شادی باهم پیوند خورده است، اما در سریال‌های رسانه ملی غم و سیاهی به طرزی عجیب غلبه دارد. این کار اگر بی‌عقلی نباشد قطعاً بی‌سلیقگی حاد است. باید انتظار داشت در ماه‌های آینده حداقل در تولید سریال‌های شبانه تلویزیونی بازبینی صورت بگیرد و صداوسیما به توصیه‌های روانشناسان برای بهبود وضعیت روحی مردم و تأثیر آن در سلامت جامعه توجه کند. بدیهی است که امید و نشاط صرفاً با کمدی محقق نمی‌شود و‌ای کاش درباره تزریق روحیه به جامعه این نگاه و تلقی که فقط کمدی کارساز است نیز ترمیم شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۴۸۴۰۱۰:۵۷:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
یعنی اینقدر درکش براتون سخته که ایام محرم و صفر است و برنامه ریزی برای آن بوده است؟
سالم۲۲۱۴۸۵۹۱۱:۰۷:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۴
بخاطر همین برنامه های سطح پایین و شاید گفت مبتذل که مدیران شبکه های سیما سعی میکنند به آنها چاشنی مذهب را هم اضافه کنند . باعث شده که بیشتر بینندگان از سیما روی بگردانند .ومتاسفانه به برنامه های برون مرزی مبتذل تر و فاجعه بار تر روی بیاورند .
ناشناس۲۲۱۴۸۷۳۱۱:۱۸:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۴
حرف بجايي بوووود
ناشناس۲۲۱۴۹۴۹۱۲:۰۹:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۴
هر چی باشد بهتر از نمایش خانگی و سینما است که کمتر ترویج کارهای ضد اخلاق می کند
ناشناس۲۲۱۵۶۶۵۲۲:۳۲:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۴
تو بشین همین فیلمها وسریالهای غم بار رونگاه کن. بجای مردم زیادفکر نکن
ناشناس۲۲۱۴۹۷۲۱۲:۲۶:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۴
در مورد سریال افرا مردم نظر دیگری دارند.
کامنت خوان الف۲۲۱۵۰۰۱۱۲:۴۲:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۴
ویزگی های سریال های ایرانی : ۱. فاصله بسیار با واقعیت جامعه مثلا یک خانه لاکچری درشمال تهران برای یک کارمند معمولی ۲. مرگ و عزا ۳. خاطر خواهی و عروسی ۴. قابل پیش بینی بودن ۵. توهین به شعور مخاطب ۶. از همه مهم تر عدم تطبیق با منطق و عقل مثلا اگر یکی از کاراکتر ها فقط بلد باشد به ۱۱۰ زنگ بزند داستان تمام می‌شود ولی او بلد نیست این کار را بکند و داستان ده ها قسمت ادامه می یابد و از این دست موارد زیاد است
ناشناس۲۲۱۵۰۵۸۱۳:۲۴:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۴
دقیقا مدتهاست من هم متعجبم چرا این همه ایجاد اضطراب مخصوصا برای خانم ها که حساس تر و عاطفی ترند
رضا۲۲۱۵۰۷۰۱۳:۳۰:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۴
خدا به داد کسانی برسد که وقت خود را با برنامه های مصیبت بار سیمای ملی تلف می کند.
تبریزی۲۲۱۵۱۲۴۱۴:۰۷:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۴
ما فقط سریال های ترکیه رو نگاه می کنیم گاهی هم هندی. اکثر سریال های خاورمیانه ای درام هستن چون تکنولوژی ساخت سریال هایی در سبک های دیگه رو ندارن (چون اون سریال ها احتیاج به جلوه های ویژه دارن) و غم انگیز بودن هم در ذات سبک درام هست. اگه کسی چیز متفاوتی بخواد باید بره سریال های آمریکایی در سبک های دیگه ببینه (اکشن و تخیلی و ...). اگه منظوورتون کمدی هست که به نظر من سریال های کمدی ایرانی چندان خنده دار نیستن چون خطوط قرمز تو ایران زیاده و وقتی هم سعی می کنن این خطوط قرمز رو کمی رد کنن مسخره و مصنوعی به نظر میاد و حال آدم بد میشه.
ناشناس۲۲۱۵۳۰۴۱۶:۱۰:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۴
پس بگو چرا سقوط.....! نگو داری فیلم هایی می بینی که ....!
ناشناس۲۲۱۵۳۱۱۱۶:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۴
اتفاقا فیلمای آمریکایی در هر زمینه ای موفق ومخاطب پسندند خدا کنه آمریکایی فیلم اخلاقی بسازه کسی به پاش نمیرسه .
ناشناس۲۲۱۵۶۷۴۲۲:۴۱:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۴
فیلم های آبکی و بی محتوا که نهاد خانواده را بزند
ناشناس۲۲۱۵۱۳۳۱۴:۰۹:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۴
کانالهای صدا و سیما را به بخش خصوصی واگذار کنند و حجم بزرگی از بودجه های نجومی که این سازمان میبلعد را صرف رفاه مردم و رفع فقر بفرمایند
ناشناس۲۲۱۵۶۷۵۲۲:۴۲:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۴
که تلویزیون را هم مانند اینترنت به گند بکشانید؟
ناشناس۲۲۱۵۱۳۷۱۴:۱۲:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۴
جاي پايتخت خالي
ناشناس۲۲۱۵۲۳۴۱۵:۳۲:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۴
سریال ایرانی فقط عطاران و مدیری. والسلام
علی کریمی۲۲۱۵۲۴۳۱۵:۳۸:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۴
هر کجا انحصار باشد از نوآوری و خلاقیت اثر نماند.
ناشناس۲۲۱۵۳۰۹۱۶:۱۳:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۴
هر کی توی فیلمای صدا سیما تصادف کنه حتما مرگ مغزی میشه واعضای بدنش رو می بخشن !!یعنی تمام فیلمها قابل پیش بینی هستند .تبلیغ برای اهدای عضو .
ناشناس۲۲۱۵۳۱۳۱۶:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۴
سوژه فیلمهای ایرانی خلاصه میشن در : خانه های لاکچری تصادف ومرگ مغزی بیمارستان اعطای عضو زندان ونا‌کامی ها !
عرفان۲۲۱۵۵۷۲۲۱:۱۰:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۴
شبکه های تلویزیونی باید خصوصی شوند و سریال ها هفته ای یک بار پخش شوند
حمید۲۲۱۵۵۷۸۲۱:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۴
خسته از سر کار میایی خونه یک دفعه صدای گریه بازیگر حالتو حسابی میگیره..
ناشناس۲۲۱۵۶۶۲۲۲:۲۸:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۴
مافیای فیلمنامه هم که نداشتیم الان دیگه اینم امد رو کار. تمام این سریالهای تلخ ومزخرف مشخص نیست رو چه حسابی درست وپخش میشوند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین