امیرعبداللهیان: ملاک تصمیم نهایی ایران برای مذاکره رفتار عملی آمریکاست

گروه جهان الف،   4000704017

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما بر مبنای رفتار عملی آمریکایی ها قضاوت خواهیم کرد، گفت: پیامهای متعارض آمریکایی ها که از کانال های رسانه ای و دیپلماتیک به ما منتقل می شود، ملاک تصمیم گیری نهایی ما نخواهد بود.

امیرعبداللهیان: ملاک تصمیم نهایی ایران برای مذاکره رفتار عملی آمریکاست

به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی عصر شنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما پیش از ترک نیویورک اظهار داشت: در سفر پنج روزه ای که به نیویورک داشتم، این فرصت فراهم شد که با حدود ۵۰ مقام سیاسی ملاقات کنم. همچنین دو نشست مهم با اصحاب رسانه، اندیشکده ها و اساتید دانشگاهی آمریکا داشتم.

سبقت کشورها از یکدیگر برای ملاقات
وزیر امور خارجه اظهار داشت: در مجموع ارزیابی که می توانم ارائه دهم ، اولا به دلیل اهمیت جمهوری اسلامی ایران کشورها در ملاقات کردن و شنیدن سیاست دولت جدید جمهوری اسلامی ایران سعی می کردند از هم سبقت بگیرند.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حقیقتا اگر این امکان برای من وجود داشت که دو سه روز دیگر در نیویورک بمانم، هنوز بعضی از ملاقات ها در برنامه کاری پیش بینی می شد که بدلیل ضیق وقت نتوانستم این ملاقات ها را انجام دهم و بعضی ها را بصورت تلفنی و در حاشیه اجلاس دنبال کردیم.
وزیر امور خارجه گفت: فرصتی شد که به روشنی سیاست خارجی دولت سیزدهم تبیین شود. طرفهای خارجی، اروپایی ها، آمریکای لاتین، آفریقا و کشورهای عربی، همه از محورها و رویکرد دولت جدید استقبال می کردند.

تمرکز بر توسعه همکاری های اقتصادی و تجارت بین الملل
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران افزود: تمرکز ما در بحث ها بر چند موضوع بود. موضوع اول، توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی و تمرکز بر تجارت بین الملل با کشورها بود.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: ان شاء الله اتفاقات خوبی در آینده نه چندان دور در این عرصه در کشور رخ خواهد داد.

چگونگی بازگشت ایران به برجام و مذاکرات وین
وی افزود: موضوع دیگر که از بحث های جدی هم در دیدار با آقای گوترش دبیر کل سازمان ملل و هم با تعدادی از وزرای خارجه از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد، بحث چگونگی بازگشت ایران به برجام و مذاکرات وین بود.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما به صراحت رفتار آمریکایی ها را به ویژه در جلسه بسته با سران و مدیران اندیشکده های آمریکایی و اساتید روابط بین الملل در آمریکا تبیین کردیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جلسه ای اقناعی داشتیم نسبت به اینکه بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، متانت، حکمت و منطق حاکم است، اما بر رفتار تصمیم گیرندگان و کاخ سفید در آمریکا یک شتابزدگی و بی منطقی حاکم شده است که جهانیان در وضعیت امروز افغانستان بخشی از این سیاست های نادرست و ناکارامد آمریکایی ها را ملاحظه می کنند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: البته ما در آمریکا این مطلب را هم با صراحت اعلام کردیم که بر مبنای رفتار عملی آمریکایی ها قضاوت خواهیم کرد و پیامهای متعارض آمریکایی ها  که از کانال های رسانه ای یا کانال های دیپلماتیک به ما منتقل می شود، ملاک تصمیم گیری نهایی ما نخواهد بود.

استقبال دولت جدید از رفت و آمد و حضور ایرانیان
امیرعبداللهیان گفت که آخرین برنامه با مسوولان و کارکنان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن بود که در نیویورک، موضوعات متنوع مربوط به جامعه بزرگ ایرانیانی را که در خارج از کشور حضور دارند و بخشی از ایرانیان که در آمریکا حضور دارند، دنبال می کنیم.
وزیر امور خارجه افزود: در همین جا مایلم تاکید کنم به ایرانیان مقیم خارج از کشور که دولت جدید به گرمی استقبال می کند از رفت و آمد و حضور ایرانیان استقبال می کند و از اینکه هرکدام از ایرانیان سفیر فرهیخته ای برای ایران اسلامی در خارج از کشور بوده و باشند، ما افتخار می کنیم .
وی تصریح کرد: همه ما ایرانی ها در هر جای دنیا که باشیم دلمان برای ایران اسلامی می تپد و برای اعتلای پرچم جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهیم کرد.

قدردانی وزیر خارجه از ایرنا و صدا و سیما
وزیر امور خارجه در پایان اظهار داشت:از همکاران عزیزم هم در صدا و سیما و هم در خبرگزاری ایرنا تشکر می کنم  که در پنج روز گذشته بطور فعال و شبانه روزی تلاش کردند که اخبار خوب اتفاقاتی را که در حاشیه اجلاس هفتاد و ششم سالانه مجمع عمومی در نیویورک رخ داد، بخوبی منعکس کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: از این سفر و گفتگوهای فشرده دیپلماتیک، توافقاتی که در پی  آن انجام شده و از استقبال گرم کشورهای مختلف از دولت جدید در ایران و توجه ویژه شان به جمهوری اسلامی ایران، حداکثر منافع را مردم عزیز کشورم شاهد باشند و ان شاء الله در همه ابعاد زندگی شان تاثیر مثبت و موثرش را بتوانیم ببینیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین