رگ به رگ شدن کمر و درمان هایی برای آن ( کمپرس گرم، ماساژ و ...)

گزارش بازرگانی،   4000704016

رگ به رگ شدن کمر از شایع ترین علل درد در کمر محسوب می‌شود که می‌تواند به تدریج، به صورت ناگهانی و ناشی از ضربه یا استفاده بیش از حد از کمر ایجاد شود. در اکثر موارد درد کمر به کمک روش‌های غیر تهاجمی و در منزل بهبود پیدا می‌‌کند. استراحت کردن، استفاده از کمپرس سرد و گرم یا هر دو به تسکین درد کمک خواهد کرد. پیاده روی و انجام دادن حرکات کششی که به تقویت عضلات مرکزی کمک می‌کنند نیز بسیار مفید است و از آسیب دیدگی مجدد در آینده جلوگیری می‌نمایند. ماساژ درمانی نیز می‌‌تواند باعث کاهش درد شود اما در صورتی که درد کمر شدید است، پس از یک هفته بهبود پیدا نکرده است یا سایر نقاط بدن را درگیر نموده باید به پزشک متخصص بیرون زدگی دیسک کمر در اصفهان مراجعه کنید.

http://file.tesmino.ir/reportage/35495440/image_8427d0f47990ddba060c762a6b4444cbc7f4bd92.jpg

علل درد کمر چیست؟

رگ به رگ شدن کمر یکی از اختلالاتی است که می‌تواند باعث آسیب دیدگی عضله و تاندون و اسپاسم عضلات شود. ستون فقرات پایین کمر از تعدادی مهره ساخته شده است که گاهی اوقات درد کمر به علت آسیب دیدگی این اجزا به وجود می‌آید که مشکلات تاندون و عضله را به دنبال دارد. برخی از فعالیت‌های ورزشی که با کشش و هول دادن همراه هستند مانند فوتبال یا وزنه برداری باعث درد کمر خواهند شد. از سوی دیگر فعالیت‌هایی که با چرخش ناگهانی کمر همراه است مانند تنیس و بسکتبال، بیسبال و گلف نیز باعث آسیب دیدگی کمر خواهند شد. برخی از این فاکتورهای خطر که احتمال بروز دردکمر را افزایش می‌دهند به شرح زیر می‌باشند:

  • قوس شدید کمر
  • چرخش لگن به سمت جلو
  • ضعیف بودن عضلات کمر یا شکم
  • سفتی عضلات همسترینگ
  • بیرون زدگی دیسک کمر

علائم رگ به رگ شدن کمر چیست؟

هر فرد علائم رگ به رگ شدگی کمر را اشکال مختلف احساس می‌کند که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • درد ناگهانی کمر
  • اسپاسم عضلات کمر که باعث درد شدید می‌شود.
  • احساس درد کمر در هنگام لمس کردن آن

گاهی اوقات این علائم به دلایل دیگری به وجود می‌‌آیند به همین دلیل مراجعه به پزشک برای تشخیص علت اختلال ایجاد شده ضروری است.

http://file.tesmino.ir/reportage/35495440/image_36dd13276560dd8b984d11d591d230bba8e70390.jpg

رگ به رگ شدن کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک علاوه بر انجام معاینات جسمانی و بررسی سابقه پزشکی بیمار از روش‌های تخصصی زیر برای تشخیص علت درد کمر استفاده می‌‌کند:

  • عکس برداری توسط اشعه ایکس یک روش تشخیصی است که تصاویری را از اجزای داخلی بدن از قبیل استخوان و بافت نرم داخلی در صورت پزشک قرار می‌دهد.
  • سی تی اسکن یک روش عکسبرداری است که از اشعه ایکس و کامپیوتر به منظور تهیه تصاویر متقاطع از استخوان، عضله، چربی و سایر اعضای بدن استفاده می‌کند.
  • اسکن ام آر آی از میدان‌های مغناطیسی بزرگ، امواج رادیو فرکانسی و یک کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اعضا و ساختارهای بدن استفاده می‌کند.
  • اسکن استخوان یک روش تصویربرداری هسته ‌ای است که از مقادیر کم رادیواکتیو استفاده می‌کند و آن را به درون خون تزریق می‌نماید. این روش تشخیصی گردش خون در استخوان و فعالیت سلولی آن را نشان می‌دهد.
  • الکترومیوگرافی تستی است که به ارزیابی عملکرد عصب و عضله می‌پردازد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35495440/image_12d467ea1ef779b12674af43af956835db74a8ed.jpg

رگ به رگ شدن کمر چگونه درمان می‌شود؟

برنامه درمان رگ به رگ شدن کمر در اصفهان توسط پزشک متخصص کمردرد با توجه به عوامل متعددی از قبیل علائم بیمار، شدت درد کمر، سن و سطح عمومی سلامت او انتخاب می‌شود. برخی از روش‌های درمانی موجود به شرح زیر می‌باشند:

استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم

مقداری یخ را درون یک کیسه پلاستیکی بریزید و آن را درون پارچه یا حوله قرار دهید و روی کمر خود بگذارید. کمپرس یخ باید به کاهش درد و تورم کمک کند. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را روی عضلات کمر خود قرار دهید. برخی از متخصصین از بیماران می‌خواهند به مدت ۲۴ ساعت از کمپرس یخ استفاده کنند سپس به سراغ کمپرس گرم بروند. با این حال همه متخصصین در خصوص سودمند بودن کمپرس سرد یا گرم توافق ندارند. شما می‌توانید با توجه به نظر شخصی خود و پس از آزمون و خطا از بهترین روش استفاده کنید.

استفاده از کمپرس گرم برای رفع اسپاسم، سفتی و درد

کمپرس گرم علاوه بر رفع تورم می‌تواند به رفع سفتی عضلات بدن و تسکین درد نیز کمک کند. می‌توانید کمپرس گرم را درون یک حوله قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را روی کمر خود بگذارید. به هیچ عنوان در شرایطی که پد گرمایی الکتریکی روی پوست شما قرار دارد نخوابید.

استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد و تورم

مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب می‌توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند اما باید از مصرف خودسرانه و در مقادیر بالا خودداری کرد. در صورتی که این داروها تأثیری در کاهش درد نداشته باشند پزشک به تجویز داروهای دیگری خواهد پرداخت.

مصرف داروهای تجویز شده

در مواردی که بیمار دچار آسیب دیدگی شدید کمر شده است پزشک به تجویز داروهای مسکن قوی، شل کننده‌های عضلانی یا داروهای ضد افسردگی خواهد پرداخت. اگر سابقه اعتیاد دارید باید با احتیاط به مصرف این داروها بپردازید.

  • داروهای مسکن قوی از قبیل اکسی کدون یا ویکودین می‌توانند به تسکین درد کمک کنند اما در صورتی که از اعتیاد و وابستگی به این داروها واهمه دارید پزشک به تجویز داروهای دیگر خواهد پرداخت.
  • شل کننده‌های عضلانی به کاهش درد و اسپاسم عضلات کمک می‌کند. اگر شما با ماشین آلات صنعتی کار می‌کنید باید بدانید که این داروها باعث خواب آلودگی می‌شوند و باید با پزشک خود در این راستا مشورت کنید.
  • گاهی اوقات پزشک به تجویز داروهای ضد افسردگی مانند دولوکستین یا داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین برای کنترل درد کمر می‌پردازد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از روش‌های مفید برای رفع درد است که به طرز قابل توجهی به بهبود بیمار کمک می‌کند. متخصص ماساژ درمانی بر ماساژ دادن عضلات سرینی کوچک و ماهیچه مربع کمری تمرکز می‌‌کند. فقط به متخصصی مراجعه کنید که با آسیب دیدگی کمر آشنایی دارد در غیر این صورت احتمال آسیب دیدگی کمر در شما افزایش پیدا می‌‌کند.

پیاده روی روزانه

اگرچه برخی از افراد تصور می‌‌کنند استراحت کردن در بستر ایمن ترین روش برای درمان رگ به رگ شدگی کمر هست در حقیقت باعث بدتر شدن درد کمر خواهد شد. سعی کنید در طول روز حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه راه بروید و به تدریج و با کاهش درد مدت بیشتری پیاده روی کنید.

انجام جلسات فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش‌ها برای تسکین درد کمر محسوب می‌شود. متخصص فیزیوتراپی از تمرینات کششی و تقویتی به منظور تقویت عضلات مرکزی و جلوگیری از عود مجدد درد کمر استفاده خواهد کرد. پزشک پس از انجام معاینات اولیه معمولاً بیمار را به متخصص فیزیوتراپی ارجاع می‌دهد. دکتر مهسا مظاهری متخصص کمر در اصفهان ، میتواند شما در انتخاب درمان مناسب راهنمایی و کمک کند.


تزریق کورتیزون در صورت نیاز

معمولاً برای درمان رگ به رگ شدگی کمر از تزریق کورتیزون استفاده نمی‌شود اما ممکن است پزشک تصمیم بگیرد از این روش برای کمک به بیمار استفاده کند. تزریق کورتیزون در همه افراد نتایج مطلوبی را ایجاد نمی‌کند و می‌تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی شود.

  • تزریق کورتیزون می‌تواند به تسکین درد کمر کمک کند.
  • در صورتی که درد کمر به علت پارگی دیسک یا آسیب دیدگی عصب به وجود آمده باشد پزشک تزریق کورتیزون را توصیه خواهد کرد.
  • هیچ گاه نباید بیش از چهار بار در سال به تزریق کورتیزون پرداخت زیرا باعث تخریب بافت ناحیه مورد نظر خواهد شد.

اجتناب از عمل جراحی

در مواردی که ستون فقرات دچار بدشکلی یا شکستگی مهره شده است بیمار به عمل جراحی نیاز دارد تا درد کمر او برطرف شود. در صورتی که شما با مشکلاتی از قبیل سیاتیک، گرفتگی یا رگ به رگ شدن کمر مواجه شده اید و پزشک انجام عمل جراحی را توصیه کرده بهتر است نظر متخصص دیگری را نیز جویا شوید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین