چرا آمریکا ثبات افغانستان را به نفع خود نمی بیند؟

گروه جهان الف،   4000703074 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی می نویسد: «افغانستان از جایگاهی ویژه در چشم اندازهای اقتصادی چین در عرصه جهانی برخوردار است. از این رو، ایالات متحده آمریکا در ادامه راه تمام سعی خود را خواهد کرد تا میان جنگ سالاران افغان اختلاف بیندازد و با قطع جریان منابع مالی به این کشور، عملا زمینه را برای بی ثباتی افغانستان و سرایت این ناآرامی ها به چین و ابتکارهای اقتصادی آن فراهم سازد».

چرا آمریکا ثبات افغانستان را به نفع خود نمی بیند؟

به گزارش الف، پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی، بی ثباتی در افغانستان را در راستای منافع راهبردی آمریکا ارزیابی کرده و در این زمینه، سه دلیل اصلی را نیز ذکر کرده است. 

میدل ایست آی در این رابطه می نویسد: «"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان هفته گذشته اعلام کرد که "چین، شریک اقتصادی نزدیکی برای حکومت جدید افغانستان خواهد بود و اساسا این کشور، برای ما(طالبان)، فرصتی مهم و فوق العاده به شمار می آید...چین در حقیقت گذرگاه ورودی ما به بازارهای جهانی به حساب می آید". 

پس از سفر مهم و پر سروصدای "ملاعبدالغنی برادر" از اعضای اصلی طالبان به چین در اواخر ماه جولای سال جاری میلادی، یکچنین موضع گیری هایی از سوی مقام های مختلف طالبان ابراز شده اند و ناظران مسائل افغانستان آن ها را نشانه هایی دال بر اینکه پکن پیروزِ بی چون و چرای تحولات راهبردی اخیر در افغانستان است، ارزیابی کرده اند. اتحاد کنونی چین با حکومت جدید طالبان به نوعی تایید کننده این مساله است که پکن کاملا در ادغام کردنِ کل افغانستان در ابتکار مشهور و مهم خود یعنی "یک کمربند، یک راه" جدی است و در عین حال سعی دارد تا خود را به عنوان یک قدرتِ تضمین کننده امنیت منطقه ای معرفی کند.

بدون تردید ترکیبِ دولتی جدید در افغانستان که رویکردی دوستانه به چین داشته باشد و در عین حال پایان بخشیدن به حدودا نیم قرن جنگ و درگیری در افغانستان، حامل مزایا و منافع فراوانی برای چین است. ابتکارِ یک کمربند یک راه چین از دیرباز افغانستان را به مثابه بخشی مهم از مسیر زمینی خود(جاده ابریشم جدید) در نظر گرفته و سعی داشته از این طریق، زمینه مناسبی را برای متصل کردن سرزمنی های موجود در اوراسیا و آفریقا فراهم آورد. 

این ابتکار که با صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری چین در زیرساخت های کشورهای با درآمد پایین همراه است، شاید یکی از جاه طلبانه ترین پروژه های اقتصاد جهانی باشد که تاکنون امکان تحقق یافته است و عملا کشورهای در حال توسعه و جنوبِ جهانی را از وابستگی به بازارها، شبکه های مالی و توزیعِ کشورهای غربی رها می سازد.  

از طرفی، چین نیز با استفاده از این ابتکار اقتصادی، از میزان وابستگی خود به تجارت دریایی که از حمایت کشورهای غربی  مخصوصا آمریکا برخوردار است می کاهد و عملا شیوه های صادراتی مطلوب خود و همچنین مسیرهای مناسب تجاری که خود آن ها را راه اندازی کرده مورد استفاده قرار می دهد. امری که عملا ضربه ای سنگین به هژمونی اقتصادی ایالات متحده آمریکا به حساب می آید. 

*موقعیت ارتباطی برجسته افغانستان

افغانستان به عنوان دروازه میان آسیای مرکزی و جنوب آسیا، از موقعیتی حیاتی جهت محقق شدن ابتکارهای مهم اقتصادی چین نظیر یک کمربند یک راه برخوردار است. سفیر چین در افغانستان در سال 2016 میلادی در موضع گیری می گوید: "بدون استفاده از موقعیت ارتباطی افغانستان، هیچ راهی برای اتصال چین به بقیه جهان وجود ندارد". 

از این منظر باید پذیرفت که یک افغانستانِ امن، نه فقط برای چین بلکه برای کشورهای در حال توسعه و جنوب جهانی نیز بسیار مفید خواهد بود. امری که به هیچ عنوان در راستای منافع ایالات متحده آمریکا نیست. "اَلستر کروک" یکی از افسران سابق سازمان اطلاعات بریتانیا "ام آی سیکس" که با محوریت مسائل افغانستان و طالبان کار می کرده می گوید: "احتمال دارد که سازمان سیا بخواهد با ایجاد و تقویت تشکیلات ضدطالبان، با دولت جدید افغانستان مواجه شود و در این کشور ناامنی ایجاد کند". آسیا تایمز نیز می نویسد: "یک افغانستانِ بی ثبات که اقدام به صدور ترور و تهدید به رقبای راهبردی آمریکا نظیر روسیه، ایران و چین می کند، کاملا در راستای منافع ژئوپلیتیک ایالات متحده آمریکا قرار دارد". در این چهارچوب و با فرضِ این گزاره که در شرایط کنونی، درگیری های بین دولتی از جمله دغدغه های اصلی و مهم دولت فعلی آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن هستند، نگران هایِ پیش گفته بیش از پیش واقعی به نظر می رسند و باید آن ها را جدی گرفت. 

با این همه، این سوال مطرح می شود که آیا آمریکا و بریتانیا می توانند در شرایطی که نیروهای نظامیِ آن ها از منطقه خارج شده اند، همچنان به تنش آفرینی و ایجاد ناامنی در افغانستان و متعاقبا برای کشورهایی نظیر چین، ایران و روسیه ادامه دهند یا خیر؟ از چشم اندازی گسترده باید گفت که سه مولفه اساسی وجود دارند که می‌توانند مانع از استقرار صلح و ثبات در افغانستان شوند. همگی آن ها نیز پیوندهای تاریخی با نیروهای ویژه غربی دارند. 

یکی از مهمترین مولفه ها، گروه "داعشِ خراسان" است که اخیرا در تاریخ 26 آگوست سال جاری میلادی، حمله‌ای خونین را به فرودگاه کابل انجام داد و بسیاری از ناظران را نگران کرد که شاید آینده افغانستان همچنان سرشار از حملات ترویستی اینچنینی باشد. "پِپ اسکوبار" در نشریه آسیا تایمز می نویسد: "در میانه گعده های اطلاعاتی و امنیتی در منطقه اوراسیا این یک راز نیست که اساسا گروه داعش خراسان از سال 2020 به نحو قابل ملاحظه ای قدرتمند تر شده اند. دلیل اصلی این مساله نیز این است که اغلب نیروهای آن ها از ادلب سوریه به شرق افغانستان آورده شده اند...در این رابطه محور مسکو و تهران، به طور خاص آمریکا و انگلستان را در این رابطه نکوهش کرده و آن ها را مقصر اصلی در تقویت گروه داعشِ خراسان می دانند".  

بر اساس آنچه نیویورک تایمز اعلام کرده: "در ماه های اخیر، قریب به 10 هزار جنگجوی افراط گرا وارد افغانستان شده اند. از جمله این نیروها می توان به آن هایی اشاره کرد که با گروه داعش خراسان نیز متحد هستند و چالشی اساسی را برای وعده های طالبان جهت استقرار صلح و ثبات در افغانستان ایجاد می کنند". 

*جنگ سالاران افغان 

مولفه دوم، اشاره به جنگ سالاران افغان دارد که بسیاری از آن ها در جریان جنگ علیه شوروی در دهه 1980 میلادی نیز حضور داشته اند. برخی از قدرتمند ترین این جنگ سالاران افرادی نظیر: "احمد مسعود"(فرزند احمد شاه مسعود)، "عبدالرشید دوستم"(جنایتکار جنگی و رهبرِ مورد حمایت سازمان سیا)، و "عطا محمد نور"، جنگ‌سالار فاسد و به شدت ثروتمندی است که پسرش نیز اخیرا از آکادمی نظامی مشهور انگلیس یعنی آکادمی سندهرست فارغ التحصیل شده است. 

تا اوایل سال جاری میلادی، همه این افراد بخش های قابل توجهی از خاک افغانستان را کنترل می کردند و نیروای شبه نظامی را نیز در اختیار داشتند. با این حال، همزمان با اوج گیری قدرت طالبان در افغانستان، آن ها نیز شدیدا تضعیف شدند و حتی برخی نیز از افغانستان خارج شدند. 

با این همه، یکی از مهمترین جنگ سالاران افغان به نام "گلبدین حکمتیار"، هنوز می تواند در افغانستان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد... وی عمیقا با گروه طالبان در گفتگو و مذاکره است و اگر این رایزنی ها نتیجه مطلوب نداشته باشند، اصلا بعید نیست که مشکلاتی در ادامه راه ایجاد شوند. این مساله مخصوصا با توجه به اینکه حکمتیار پیوندهای نزدیکی نیز با برخی گروه های افغان دارد، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می شود. 

در نهایت باید گفت گروه طالبان امکان دارد با چالش هایی جدی از درون خود نیز مواجه شود. رهبری طالبان سعی داشته تا تصویری یکپارچه را از گروه خود به جهانیان نشان دهد و بر تعهدات خود مبنی بر مبارزه با تروریسم، آموزش و پرورش دختران، و تشکیل یک دولت فراگیر تاکید داشته اند(البته که آن ها بر روابط دوستانه خود با چین نیز تاکید داشته اند). 

بدون تردید افغانستان در ادامه راه با وخیم تر شدنِ وضعیت اجتماعی، با مخالفت های زیادی رو به رو خواهد شد. آمریکا بیش از 9.5 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را نزد نهادهای مالی آمریکا بلوکه کرده و صندوق بین المللی پول نیز وام دهی به افغانستان را لغو نموده است. امری که عملا دست دولت جدید افغانستان را در پرداخت هایش و تامین بودجه بسته است. بدون تردید با بدتر شدن شرایط افتصادی و اجتماعی در افغانستان، زمینه مناسبی برای نیروگیری گروه هایی نظیر داعش خراسان و دیگر جنگ سالاران افغان فراهم خواهد شد. دراین میان شاید چین وارد میدان شده و از وقوع فاجعه و طرح های آمریکا در افغانستان جلوگیری کند. با این حال، باید منتظر ماند و دید که افغانستان آبستن چه اتفاقاتی در ادامه راه خواهد بود. 

آنچه تا این لحظه واضح و روشن است این نکته می است که سیاست های غرب در افغانستان تا اکنون، عمدتا مبتنی بر رویه های تفرقه افکنانه بوده اند». 

*لینک: 

https://www.middleeasteye.net/opinion/afghanistan-us-china-stable-benefit-will-not-allow

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۴۵۵۷۰۷:۱۴:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۴
آمریکا 20 سال کشورهای منطقه و دنیا را از شر تروریستها حفظ کرد. اکنون نوبت دیگر کشورهای دنیا است که در این رابطه نقش خود را اجرا کنند.
ناشناس۲۲۱۴۷۵۳۰۹:۵۸:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۴
باز که سوتی دادی و تخیلات خودت را گفتی
ناشناس۲۲۱۴۷۹۲۱۰:۲۶:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۴
جوک نگو از قبل از اینکه آمریکا به خاورمیانه حمله کنه تروریست نبود اصلا همه کشورهای منطقه تو صلح بودن فقط صدام جنگ راه مینداخت اصلا گروه تروریستی جدی تو منطقه نبود از وقتی آمریکا حمله کرد مثل مور و ملخ گروه تروریستی تولید کرد. ساده نباشیم
ناشناس۲۲۱۴۸۷۹۱۱:۲۴:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۴
کاش از اول اجازه می‌داد کشورهای دنیا خودشون به درد خودشون برسن! مثل داعش که با همت خود مردم منطقه از عراق و سوریه جمع شد!! ۲۰سال کار کشورها رو عقب انداخت!!
ناشناس۲۲۱۴۹۵۳۱۲:۱۱:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۴
گروه های تروریستی القاعده و داعش و طالبان دست پرورده شیطان بزرگ بودند.
ناشناس۲۲۱۴۵۵۸۰۷:۱۴:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۴
پایگاه خبری میدل ایست آی، زمین و زمان را به هم می دوزد تا بر علیه آمریکا و عربستان مطلب تولید کند.
ناشناس۲۲۱۴۵۶۰۰۷:۱۷:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۴
دنیا بدون صدام، بن لادن، الظواهری،... دنیای امن تری است. دنیا به ویژه کشورهای خاورمیانه از این نظر باید ممنون آمریکا باشند.
ناشناس۲۲۱۴۷۹۸۱۰:۲۸:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۴
صدام رو برد اما صدها گروه تروریستی خطرناکتر از صدام آورد. قبلا تو خاورمیانه اصلا تروریست نبود که اگه بود انقلاب ایران توسط تروریست ها مصادره میشد
ناشناس۲۲۱۴۸۷۷۱۱:۲۲:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۴
حالا خود اینا رو کی پر و بال داد و بزرگ کرد!؟ ترامپ می‌گفت هیلاری مادر داعشه!!!
ناشناس۲۲۱۵۱۰۰۱۳:۵۱:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۴
دیگه کی؟ کسانی دیگه رو هم شهید کرد. اونا که مثبت بودن
ناشناس۲۲۱۴۵۶۲۰۷:۱۹:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۴
تا موقعی که مردم افغانستان به آن درجه از آگاهی نرسند که اهمیت دموکراسی را دریابند، باید تاوان پرداخت کنند.
ناشناس۲۲۱۴۵۷۱۰۷:۳۰:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۴
اول از همه شوروی سابق (روسیه فعلی) به افغانستان حمله کرده و برای 9 سال این کشور را اشغال کرد.لعنت بر کمونیسم.
ناشناس۲۲۱۴۶۳۵۰۸:۳۳:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۴
آمریکا از افغانستان و عراق خارج شد تا تمامی تمرکز خود (اقتصادی و نظامی) را بر روی چین متمرکز کنه
ناشناس۲۲۱۴۸۷۵۱۱:۲۱:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۴
فکر کنم چین تمرکز زیادی لازم داره، احتمالا از عراق و سوریه هم خارج بشه بعد هم کل منطقه!!
ناشناس۲۲۱۴۶۳۹۰۸:۳۵:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۴
کشوری که دشمن فرضی درست می کند و حمله نظامی مگر برای او مهم است؟
ناشناس۲۲۱۴۶۸۳۰۹:۰۰:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۴
امریکا عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت در منطقه و جهان است.
ناشناس۲۲۱۴۶۸۶۰۹:۰۲:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۴
بایدن چند روز پیش در یک مصاحبه با خوشحالی میگفت که ایران وچین و روسیه در افغانستان گیج شده اند. دقیقا انگار هدف آمریکا فقط بر هم زدن بازی بوده!
ناشناس۲۲۱۴۸۵۳۱۱:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۴
طالبان خودش افغانستان را دو دستی تحویل چین داده. چی می گویید؟ سرمایه داران امریکا ترامپ ضد چینی را کله پا کردند که مبادا منافع اقتصادی خودش در چین از دست برود.
ناشناس۲۲۱۴۹۱۳۱۱:۴۶:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۴
با خروج امریکا از منطقه ایران در منجلابی از مشکلات خواهد بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین