افزایش ۶۲درصدی هزینه خوراک مردم

گروه اقتصادی الف،   4000703024 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نرخ تورم نقطه به‌نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی مردم ایران در پایان تابستان۱۴۰۰ از مرز ۶۲درصد هم عبور کرده که نشان می‌دهد شهروندان کشور برای خرید یک سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی مشخص و یکسان در شهریور امسال ۶۲.۴درصد بیشتری از شهریور سال گذشته پول پرداخته‌اند.

افزایش ۶۲درصدی هزینه خوراک مردم

افزون بر اینکه نرخ تورم سالانه ایران در پایان تابستان امسال یک رکورد تازه دست‌کم در یک‌دهه اخیر را ثبت کرده و در ارتفاع 45.8درصد رسیده و مسئله نگران‌کننده‌تر اینکه مرکز آمار ایران تأیید کرده نرخ تورم سالانه در نقاط روستایی ایران 3دهم درصد تا ثبت رکورد تورم 50درصدی فاصله دارد.
به گزارش همشهری، جدید‌ترین برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور امسال به 43.7درصد رسیده که بیانگر افزایش دوباره سطح عمومی قیمت‌ها در 3سطح نقطه‌به‌نقطه، ماهانه و سالانه است. سرعت یا آهنگ رشد قیمت‌ها در شهریورماه‌ امسال یعنی نرخ تورم ماهانه به 3.9درصد رسیده که بالاترین سرعت از آذرماه سال گذشته تاکنون به‌حساب می‌آید. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه که از 49.5درصد در فروردین امسال با یک کاهش کند به 43.2درصد در پایان مرداد رسیده بود در آخرین ‌ماه از تابستان امسال دوباره روندی افزایشی پیدا کرده و تحت‌فشار افزایش قیمت خوراکی‌ها روی ارتفاع 43.7درصدی قرار گرفته است. مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در بازه زمانی دوازده‌ماهه منتهی به پایان تابستان امسال را 45.8درصد برآورد کرده که بالاترین نرخ تورم در دهه90 به‌شمار می‌رود.

تورم 50درصدی در روستا
نگاهی به روند‌های بلندمدت نشان‌دهنده این است که در تورم‌های بالا، سرعت رشد قیمت کالاها و خدمات در نقاط روستایی ایران بیشتر از نقاط شهری است؛ به‌گونه‌ای که نرخ تورم سالانه در پایان تابستان امسال در نقاط شهری ایران 45.1درصد برآورد شده اما در نقاط روستایی به 49.7درصد رسیده است. افزون بر اینکه شهروندان ساکن شهرهای ایران در شهریور امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات  به‌طور میانگین 42.9درصد هزینه کرده‌اند اما ساکنان روستاهای ایران 47.8درصد بیشتر از شهریور سال گذشته پول داده‌اند.

خوراکی‌های تورم‌ساز!
نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریور امسال با رشدی 3.2درصدی نسبت به مرداد به 61.6درصد رسیده، درحالی‌که گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش سرعت 7دهم درصدی نرخ تورم 35.4درصدی را در پایان تابستان تجربه کرده است. مرکز آمار ایران می‌گوید: در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت در شهریور نسبت به ‌ماه قبل مربوط به گروه «لبنیات و تخم‌مرغ» یعنی ماست، پنیر و شیر‌پاستوریزه، گروه «سبزیجات» شامل کاهو، هویج‌فرنگی و کدوسبز و گروه «ادویه و چاشنی» نظیر رب گوجه‌فرنگی و سس مایونز بوده است. این در حالی است که در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، متوسط قیمت یک مترمکعب گاز و آب، اجاره‌بها، غذاهای سرو شده در رستوران، بالا رفتن قیمت روغن موتور و انواع اتومبیل سواری بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ ماه قبل داشته‌اند. از سوی دیگر دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور‌ماه١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 45.5درصد برای دهک ششم تا 49.4درصد برای دهک دهم رسیده که نشان از ثبت تورم نزدیک به 50درصد برای دهک ثروتمند جامعه دارد.
البته به‌دلیل رشد قیمت خوراکی‌ها و اثر آن بر سبد هزینه خانوار، بیشترین فشار تورم را دهک‌های فقیر و متوسط جامعه تحمل می‌کنند به‌ویژه اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی منهای دخانیات در کل ایران طی شهریورماه به 62.4درصد، در نقاط شهری به 63.2درصد و در نقاط روستایی به 59.5درصد رسیده است. در یک نمای نزدیک، نرخ تورم سالانه کالاها در شهریور1400 براساس برآورد مرکز آمار ایران 57.4درصد، کالاهای بادوام 78.7درصد،  کالاهای ‌کم‌دوام 53.4درصد و کالاهای بی‌دوام 56.8درصد بوده است  اما از حیث شاخص کالاهای خوراکی اوضاع تاحدودی متفاوت است چراکه مقایسه قیمت در یک‌ ماه نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل است که احساس و فشار واقعی تورم را به تصویر می‌کشد. به گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور1400 برای کالاهای خوراکی 62.2درصد بوده اما میانگین قیمت خوراکی‌های تازه در ‌ماه گذشته نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل 69.2درصد و کالاهای خوراکی دیگر 54درصد گران‌تر شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۳۶۶۳۱۲:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۳
پنیر 400 گرمی از اول مهر 10 درصد دیگر گران شده و 22 هزار تومن شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین