اسپری که از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

گروه سلامت الف،   4000702084

محققان برزیلی اعلام کردند که محلول آب نمک ممکن است حرکت ویروس سارس-کوو-۲ به ریه‌ها را آهسته کند.

اسپری که از گسترش ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از یو اس نیوز، آب نمک نمی‌تواند از تکثیر ویروس جلوگیری کند و یا محافظت کامل در برابر عفونت یا درمان کووید-۱۹ ارائه دهد اما می‌تواند روند گسترش آن را آهسته کند.

کریستیان گوزو، پروفسور میکروبیولوژی موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو اظهار کرد: نمک تنها راه‌حل این مورد نیست و باید در چند روز اول پس از عفونت مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعه، محلول نمکی کلرید سدیم ۱.۱ درصد در آزمایش سلول‌های ریه آلوده در آزمایشگاه، تکرار ویروس را تا ۸۸ درصد کاهش داد.

وی گفت: کاهش تکثیر ویروسی به معنای کاهش شدت بیماری و پاسخ التهابی است. کووید-۱۹ یک بیماری پیچیده شامل مراحل تکثیر ویروسی است و سالین هیپرتونیک (اسپری آب نمک غلیظ) می‌تواند آن را درمان کند اما التهاب سیستمیک بسیار گسترده‌تر است و می‌تواند شدید باشد و منجر به عوارض متعددی در اندام‌های مختلف شود.

محققان معتقدند، اگر این راهبرد در آزمایش بالینی موثر واقع شود می‌تواند به توسعه روش‌های جدیدی برای پیشگیری یا درمان کووید-۱۹منجر شود.

وی افزود: با توجه به شدت بیماری همه‌گیر بر این باور هستیم که توسعه این تحقیقات با انجام آزمایش‌های بالینی به منظور بررسی اثربخشی استفاده از اسپری طراحی شده به جلوگیری از گسترش ویروس در افراد آلوده و کاهش احتمال التهاب شدیدتر کمک خواهد کرد.

گوزو گفت: این روش بسیار ساده و ارزان است. این دارو قبلا برای پیشگیری از سایر بیماری‌های تنفسی استفاده شده است و می‌تواند با کاهش بار ویروسی شدت  کووید-۱۹ را نیز به حداقل برساند.

وی تصریح کرد: این روش می‌تواند بدون جایگزینی استفاده از ماسک صورت، فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسیناسیون به پروتکل‌های ایمنی اضافه شود.

گوزو خاطرنشان کرد: اگر اثربخشی آن در آزمایش‌های بالینی تایید شود می‌تواند تکثیر ویروس را در بینی و گلو کاهش دهد.

محققان توصیه می‌کنند که محلول نمک را می‌توان به دو روش آزمایش کرد. یکی اسپری بینی مانند آنهایی که در داروخانه ها یافت می‌شوند و می‌تواند توسط کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم یا سایر افرادی که به شدت در معرض این ویروس هستند استفاده شود و راه دیگر استنشاق یا استفاده از آن به روشی پیچیده‌تر در ریه‌هاست.

این یافته‌ها به تازگی در مجله ACS Pharmacology & Translational Science به صورت آنلاین منتشر شده است.

یکتانتتریبون

1. آقای رئیس جمهور؛‌ لطفا کمی آهسته تر!

2. بازگشایی مدارس؛ آموزش و پرورش: هر چه زودتر، کارشناسان سلامت: چرا عجله؟!

3. اشتباه رئيسی در اردبیل

4. رویا فروشی به مشتریان ساده ایرانی در ترکیه

5. درس‌هایی از ماجرای یک استخدام که لغو شد

6. پاسخ زاکانی، شهردار تهران به جنجال بکارگیری دامادش در شهرداری

7. سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی در مراسم معارفه!

8. مسئولانی که تصمیم می گیرند، مردمی که هزینه می دهند!

9. واکنش سردار حمیدی به سرباز راهوری که ترند فضای مجازی شد چه بود؟

10. بادام هایی که کام جامعه را تلخ کرد

11. روحانی: مدعیان اسلامیت را با ترازوی اخلاق باید سنجید

12. اردوغان خطاب به مقام‌های باکو؛ از مرزهای ارمنستان هم آن‌طرف‌تر می‌روید

13. تحولی قابل توجه در صدا و سیما

14. جنجال انتصاب داماد زاکانی در شهرداری/ چه کسی سخنگوی دولت می شود؟ / روایت علی مطهری از دیدار با اژه‌ای

15. حکم عجیب یک قاضی برای سارق بادام هندی!

16. علی دایی: زندگی مرفه حق من است/ پنت هاوس ندارم؛ خانه‌۴۱۸متری دارم/ دوست ندارم در این سن اشتباه کنم/ اگر می‌خواستم جور دیگری زندگی کنم۲۰برج۲۰طبقه داشتم

17. به افکار عمومی احترام بگذارید

18. اختلال در سامانه بنزین و گمانه زنی ها در فضای مجازی/ تایید حمله سایبری

19. این راهش نیست!

20. سنگدوینی: وزیر نفت باید پاسخگوی استخدام دخترم باشد نه من

21. خطر ۱۷میلیون واکسن نزده / قالیباف: مردم را دسته‌بندی نکنیم/ کیهان: نباید برای آغاز مذاکرات وین تعجیل کرد

22. حمله شدید ۲۰:۳۰ به زاکانی برای انتصاب دامادش!

23. دست خالی آمریکا در تحولات سیاسی-نظامی یمن