روایت هشت سال جنگی که حزب بعث علیه ایران به راه انداخت زمانی جاودانه میماند که از بیان واقعیتها تهی نشود.
جنگ تحمیلی عراق با ایران برای خیلی از افرادی که آن دوران را دیدهاند یک تصویر چندگانه به یادگار گذاشته است از ایثار و فداکاری جوانان عزیز کشور برای رفتن به میدان جنگ تا کمبود برخی اقلام در بازارها و صفهای بلند پمپهای بنزین برای تامین سوخت و مشکلاتی که مردم در مقطعی از جنگ برای تامین مایحتاج زندگی داشتند. بخشی از این مشکلات ناشی از آن بود که در همان دوران ایثار و فداکاری افراد فرصت طلب، ترسو و دلال مسلک در سیاست و اقتصاد کشور حضور داشتند و با کارهایشان لکههای سیاهی بر تاریخ درخشان مقاومت ملت ایران نشاندند.
دفاع مقدس جلوهای از همدلی
با شرح آنچه رفت نباید فراموش کرد با وجود همان سختیها و با اینکه بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی میگذرد، هنوز دوران «دفاع مقدس» بهترین دوره چهل و دو ساله انقلاب اسلامی ایران است چرا که اقشار زیادی از مردم با نظام همدل بودند و برای حفظ مرزهای میهن هرکاری که از دستشان بر میآمد انجام دادند.
دفاع مقدس برخی را «رفوزه» کرد!
دفاع مقدس برای ملت ایران یک آزمون بود که در دهه 60 برگزار شد، بهترین نمره هم بدون شک از آن جوانانی شد که از سر مزرعه و کسب و کارهای خردشان بلند شدند و رخت و لباس خاکی رزم بر تن کردند تا از کشورشان دفاع کنند و در همین راه جانشان را تقدیم کردند.
در نقطه مقابل بدترین نمره به دلال مسلکانی تعلق گرفت که از رانتهای مختلف بهره گرفتند و با فرصتجویی از شرایط بحرانی جنگ به دنبال کسب درآمدهای نجومی، عافیتطلبی و دلالی هر کالایی رفتند که در بازارها میشد به صد برابر ارزش واقعی آن فروخت. چیزی شبیه به وضعیت امروزمان!
این دست افراد همانهایی بودند که در محافل عمومی ایستادگی جوانان کشور مقابل دشمن را میستودند اما در خفا دشمنیشان به راه بود. همانها که حتی گاه بر پیشانیشان جای داغ معلوم بود تا بگویند سجدههایشان چقدر طولانی است و با ریش بلند و اورکتهای مخصوص، شبیه رزمندگان مخلص در بین انظار ظاهر میشدند!
هفته دفاع مقدس فرصت خوبی است تا خوب و بد همه آنچه از آن هشت سال باقیمانده روایت شود. ایثار جوانان آن مقطع بدون اشاره به سویه زشتی که در بالا آمد شاید ظلمی باشد به همان ایثارگریها.
دشمنی تمام نشد بلکه چهره عوض کرد
امروز هم از فرصت هفته دفاع مقدس میتوان استفاده کرد برای ایجاد همدلی در بین مردم و شناخت دشمن داخلی و خارجی؛ چرا که دشمنی هیچگاه تمام نمیشود و دشمن داخلی امروز هم فساد میکند و زندگی را برای مردم سخت می کند. در واقع تمام تاریخ بشر مملو از جنگ بین خیر و شر بوده است و فریبکاری نیروهای شر تمام نمیشود و تنها چهره عوض میکند.
این یک هفته فرصت خوبی است تا رسانهها و فعالان فرهنگی همه تلاششان را انجام دهند تا معنای زحمات ملت ایران برای حفظ این آب و خاک بهتر درک شود. فرصتی برای اینکه حماسههای خلق شده توسط ایثارگران و رزمندگان کشورمان در آن مقطع برای نسلی که حیاتش در آن دوره شروع نشده بود احساس شود.
در هفته دفاع مقدس باید به یادها آورد که برای حفظ این سرزمین چه عزیزانی جان یا عضوی از اعضای خویش را در طبق اخلاص نهاده و فدا کردند و به شهادت رسیدند و در این طریق متعالی، عدهای با تقدیم جسم خود و جمعی در اسارت زندانهای بعثی، اوج ایثار را به نمایش گذاشتند.
پیشنیازهای تولید آثار فرهنگی برای دفاع مقدس
البته تولید هر محتوایی بدون در نظر گرفتن زمینههای فرهنگی دوران امروز و بی توجهی به مخاطب شناسی محکوم به شکست است و اگر محتواها یکسر شعاری باشد از سوی مخاطب پس زده میشود. درست مانند مقطع کوتاهی بعد از جنگ تحمیلی که آثار سینمایی از رزمندگان چهرهای رویین تن و آسیب ناپذیر میساختند و انقدر افراط شد که دستمایه طنز و شوخی مردم قرار گرفت و بعدها با تعدیل این وضع در محتوای تولیدی و بیان واقعیتها درباره شرایط جبههها مخاطبان ارتباط بهتری برقرار کردند.
در مورد مدیریت اقتصادی آن دوران یا فرماندهی جنگ هم امروز نیاز است برخی واقعیتها که بنا بر مصالح آن دوران مکتوم مانده به تدریج بیان شود.
بیان واقعیتهای جنگ نه تنها از عظمت فداکاری رزمندگان ایرانی نمی کاهد بلکه معلوم می کند که دفاع مقدس چرا یک حماسه عظیم است و ایثار و فداکاری جوانان و مردم این کشور برای حفظ آب و خاک ایران و پاسداشت مرزهای کشور در چه شرایطی انجام شده است.