۱۰۰ هزار تُن محصول گلخانه‌ای اصفهان به خارج کشور صادر می‌شود

گروه اقتصادی الف،   4000701090
۱۰۰ هزار تُن محصول گلخانه‌ای اصفهان به خارج کشور صادر می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سالانه حدود یکصد هزار تُن از محصولات گلخانه‌ای این استان به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. 

احمدرضا رییس‌زاده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، میزان تولید گلخانه‌های استان را بیش از ۳۴۰ هزار تن در سال اعلام کرد و اظهارداشت: در نیمه نخست امسال ۵۵ هکتار به مساحت گلخانه‌های اصفهان اضافه شد و مجموع آن به ۲ هزار و ۳۳۰ هکتار رسید.

وی مقدار سرمایه گذاری برای ۵۵ هکتار گلخانه جدید را ۳۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این گلخانه‌ها در شهرستان‌های دهاقان، تیران و کرون، شهرضا، خمینی شهر، فلاورجان و اصفهان ساخته شده است. 

رییس‌زاده با بیان اینکه خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، سبزی و برخی گل‌های تزیینی، بیشترین آمار محصولات کشت گلخانه‌ای در استان است، ادامه داد: آلوئه ورا، شماری از درختان گرمسیری مانند موز، انبه و آناناس و برخی گیاهان دارویی نیز در ماه‌های اخیر به محصولات قبلی اضافه شد. 

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان از پیشتازان این صنعت در کشور به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: ۳۱۶ درخواست احداث گلخانه جدید با مساحت تقریبی ۱۹۵ هکتار در استان داریم که جمع سرمایه گذاری آن یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود. 

رییس‌زاده تصریح کرد: چنانچه تسهیلات مورد نیاز آن‌ها بعنوان مهم‌ترین چالش به موقع تخصیص پیدا کند شاهد ساخت آن‌ها در نیمه دوم سال خواهیم بود. 

مدیر امور باغبانی اصفهان با اشاره به اینکه شهرستان‌های تیران و کرون و دهاقان قطب اصلی کشت گلخانه‌ای استان محسوب می‌شود ، گفت: محدودیت منابع آبی بویژه در شهرستان دهاقان چالش اصلی این واحدهای کشاورزی و توسعه آنان است. 

استان اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان، ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار زیر کشت می‌رود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست.

 مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین