گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره مذاکرات وین با ایران

گروه جهان الف،   4000701053
گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره مذاکرات وین با ایران

سرویسی اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مطرح کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، طی دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران، توافق هسته ای و مذاکرات وین گفت و گو کرده اند.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای درباره دیدار جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: جوزپ بورل نماینده ارشد اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرد. این دیدار فرصتی بود برای گفت و گو پیرامون مسائل مرتبط با دستور کار موضوعات فرا اقیانوسی و تحولات بین‌المللی. 

در این بیانیه همچنین آمده است که آن دو درباره موضوعات مختلفی که نگرانی های دوجانبه ای درباره آن ها وجود دارد، از جمله ایران، افغانستان و توافق هسته ای گفت و گو کردند. 

بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا مطرح می کند: بورل درباره برجام بر ضرورت از سرگیری مذاکرات در وین تاکید کرد. برجام(توافق هسته ای) یک ابزار مهم برای عدم اشاعه جهانی، صلح در خاورمیانه و امنیت بین‌المللی است اما  زمان باقی مانده برای بازگشت به اجرایی کردن آن نامحدود نیست. 

بر اساس این گزارش، دیدار بورل و بلینکن و اظهارات بورل درباره اهمیت از سرگیری مذاکرات وین در پی این مطرح می شود که حسین امیر عبداللهیان وزیر اموز خارجه کشورمان پیشتر، در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این امر که دولت سید ابراهیم رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاستهای دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.

وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های  بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی ها فکر می کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می گیرند صد در صد اشتباه می کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار  تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریمهای غیرقانونی را ببینیم. همه طرفها باید عملا با برداشتن گامهای محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرفهای مثبت میزند و از طرف دیگر تحریمهای جدید علیه ایران اعمال می کند. 

وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکاییها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین