به نام فقرا به کام اغنیا

گروه اقتصادی الف،   4000701045 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
به نام فقرا به کام اغنیا

اقتصاد ایران درگیر غول نقدینگی و تورم است و توزیع یارانه های پنهان در بخش‌هایی مانند یارانه حامل‌های انرژی وضعیت اقتصاد را سخت‌تر کرده است. اما در اقتصاد برای حذف این یارانه‌های پنهان راه حل وجود دارد.

یارانه‌ها براساس هدف و نوع پرداخت آن و همچنین به لحاظ اینکه در بودجه سالانه درج شوند یا پنهان بمانند به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. يكي از اهداف دولت‌ها براي پرداخت يارانه به كارگيري صحيح منابع و امكانات كمياب كشور است. هدف ديگر، جلوگيري از نوسان زياد قيمت‌ها و توزيع مناسب و عادلانه درآمدها است. 

یارانه را می‌توان نوعی کمک و امتیاز اقتصادی دانست که در اختیار موسسات خصوصی، خانوارها و حتی واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود این پرداخت می‌تواند شکل مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشد. آن دسته از يارانه‌هايي كه در بودجه كشور محاسبه مي‌شوند و منابع و مصارف آنها مشخص است، «يارانه آشكار» ناميده مي‌شوند و اگر كالا يا خدمتي از سوي دولت مورد حمايت قرار بگيرد، اما هزينه‌هاي اين حمايت در حساب‌هاي پرداخت يارانه منعكس نشود، يارانه پنهان است.

گاهی دولت به جای پرداخت مستقیم و آشکار یارانه به جامعه هدف در تهیه برخی اقلام ضروری و مایحتاج جامعه کمک‌هایی را انجام می‌دهد تا آن کالا ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسد. این يارانه، در اقتصاد ايران به خصوص از زماني كه شكاف زيادي بين نرخ ارز رسمي با نرخ واقعي آن ايجاد شد، ابعاد گسترده‌اي يافته است. 

توزیع این یارانه‌ها در نگاه اول ممکن است برای اقشار کم‌ درآمد و ضعیف جامعه مطلوب به نظر برسند. چرا که دولت با هدف تحقق عدالت اجتماعی دست به این کار زده است. اما وقتی پای توزیع یارانه پنهان در بخش انرژی به میان می‌آید ماجرا متفاوت می‌شود. چرا که سهم همه افراد جامعه از این یارانه‌ها یکسان نیست. 

موضوعی که به تازگی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از سوی هادی قوامی، معاون وزیر اقتصاد هم مطرح شد. او با بیان اینکه رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار معادل ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است به طرح این موضوع پرداخت که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه ۴۵ هزار تومان است. یعنی یک روز یارانه پنهان هر فرد معادل یک ماه یارانه نقدی است. مجموع ماهانه یارانه پنهان ماهانه برای هر فرد یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.قوامی بر اساس آمار توزیع یارانه بنزین در سال ۹۹ گفت: یارانه پنهان مستقیم به دهک دهم جامعه حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان از یارانه بنزین استفاده کرده اند و کسانیکه در دهک اول قرار دارند ۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بهره برده اند.

آنچه در صحبت‌های قوامی بیشتر جلب توجه می‌کند این شکاف توزیعی بین دهک‌ اول و دهم برای دریافت یارانه انرژی است. موضوعی که از زبان رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با لحنی اعتراضی در همان برنامه تلوزیونی مطرح شد. او گفت: هدفمندی یارانه‌ها به توزیع عدالت در جامعه کمکی نکرده است. یارانه‌های پنهان و آشکار بیش از بودجه عمومی کشور است و معادل ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور است. یارانه انرژی که به دهک‌های درآمدی دهم داده می‌شود ۲۳ برابر یارانه انرژی است که به دهک درآمدی اول داده می‌شود.زارع با بیان اینکه از آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نزدیک ۱۱ سال می‌گذرد گفت: بیش از ۷۱ میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند تقریبا همه گروه‌های درآمدی از پرداخت یارانه نقدی (یارانه آشکار) برخوردار می‌شوند و این مغایر با ارتقای عدالت اجتماعی است. شناسایی نشدن دقیق دهک های پایین یکی از مشکلات برخورداری از یارانه های نقدی است.

زارع آمار نگران کننده‌ای از تولید روزانه سه هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور را هم در این برنامه مطرح کرد و به طرح این موضوع پرداخت که این افزایش نقدینگی هم تورم‌زاست و گفت:  یکی از دلایل این تورم اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها است. بیش از ده میلیون نفر از سه دهک پردرآمد جامعه نباید یارانه نقدی بگیرند.

اما نکته اینجاست که هرچند اصلی‌ترین دلیل پرداخت یارانه‌ها در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها به منظور کاهش نابرابری و شکاف‌های طبقاتی در جامعه است اما در کشور ما و بسیاری دیگر از دولت‌های نفتی، یارانه‌های انرژی نه تنها این شکاف را کاهش نمی‌دهد بلکه به افزایش آن نیز منجر می‌شود و برای این موضوع یک پاسخ از سوی اقتصاددان‌ها بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد، اینکه اقشار با بالاترین درآمد همان‌ها هستند که بیشترین بهره را از این یارانه‌‎های انرژی نصیب خود می‌کنند و دولت‌ها خواسته یا ناخواسته به نفع آنها دست به توزیع این یارانه ها می‌زنند!

برای روشن‌شدن موضوع فوق می‌توان به توزیع یارانه پنهان برای بنزین اشاره کرد. برای این کالای با ارزش افرادی بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند که رفت و آمد بیشتری با خودرو شخصی داشته و یا تعداد بیشتری خودرو در اختیار دارند. حال اگر قیمت بنزین براساس نرخ‌های منطقه‌ای در کانال5 هزار تومان باشد وقتی دولت آن را در داخل با قیمت 3 هزار تومان عرضه می‌کند این 2 هزار تومان برای هر لیتر در جیب صاحبان خودروها می‌رود. 

درحالی که این یارانه در اختیار همه اقشار جامعه به‌ویژه طبقات ضعیف نرسیده است. به مشکلات این توزیع یارانه پنهان باید قاچاق روزانه میلیون‌ها لیتر بنزین را هم باید اضافه کرد. افزایش آلودگی‌هوا، مشکلات زیست محیطی و... هم تبعات ثانویه همین توزیع یارانه پنهان فرض می‌شوند. 

براساس یک گزارش از سوی سازمان برنامه و بودجه یارانه پنهان در لایحه بودجه سال 98 رقمی معادل 649 هزار میلیارد تومان تخمین زده شد و البته این ارقام در سال‌های دیگر هم وضعیت مشابهی داشته است. 
 

بر اساس یکی از گزارش‌های ارائه شده از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در هر سال مبلغي حدود 934 هزار ميليارد تومان يارانه پنهان در اقتصاد ایران توزيع می‌شد. 

این ارقام با توجه به تغییر نکردن ساختار اقتصاد ایران هنوز هم توزیع می‌شود و جناحی کردن چنین موضوعی چاره‌ساز نیست. تجربيات كشورهاي ديگر که مسیر توسعه را در پیش‌ گرفته‌اند نشان مي‌دهد رفع فقر از طريق سه نظام پرداخت‌ها، ماليات‌ها و نظام تامين اجتماعي صورت گرفته است. در اين كشورها نظام پرداخت‌ها و نظام ماليات‌ها مكمل يكديگر هستند و بخش عمده مشكلات در زمينه فقر و شكاف طبقاتي را حل مي‌كنند. بنابراين، براي حداقل كردن آسيب‎هاي احتمالي به اقشار آسيب‌پذير به دليل افزايش قيمت‌ها حتما برنامه‎هاي مكمل حمايتي بايد در دستور كار قرار بگيرد. وضعيت موجود معلول چند عامل در اقتصاد و سياست است كه به اجماع فراگير بر سر ضرورت اصلاح نياز دارد. 

اما تصمیم‌سازان در بخش حاکمیتی درباره توزیع یارانه پنهان و مهار کردن آن هر تصمیمی که بگیرند یک پیش زمینه را هم باید لحاظ کنند. اقتصاد ایران ممکن است نیاز به واقعی کردن قیمت برخی اقلام و کالاها داشته باشد. بدون شک مردم هم باید بیش از قبل از این کیک اقتصاد سهم ببرند تا بتوانند شرایط افزایش قیمت‌ها را تحمل کنند. 

در چنین شرایطی حرکت در مسیر شفافیت اقتصادی و آمادگی افکار عمومی یک ضرورت است. تجربه گرانی بنزین در سال 98 و متعاقب آن اعتراض اقشار فرودست زمانی تکرار نخواهد شد که افکار عمومی برای سیاست‌های عاقلانه حاکمیت آماده شده باشد و مردم به معنای واقعی احساس کنند که در اقتصاد کشور ذینفع هستند و دولت دست در جیب‌شان نکرده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۱۱۴۸۳۱۳:۰۹:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱
رانتی بالاتر از این که فولاد و مس و... در صنعتی متل خودرو با قیمت جهانی محاسبه می کنند و به مشتری می دهند؟ در حالی که وارداتی به آن صورت در این زمینه وجود ندارد؟ ولی دستمزد با نرخ جهانی فرق دارد و ریالی است؟
ناشناس۲۲۱۱۷۴۱۱۷:۲۰:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱
دولت بدون صادرات نفت، مجبور است یا نرخ ارز را بالا ببرد، یا یارانه ها را کاهش دهد، یا عوارض و مالیات ها را افزایش دهد . ظاهراً قرار است همه را با هم انجام دهد!
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۲۱۱۸۴۲۱۹:۲۶:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱
شرایط اقتصادی کشور و سیل نقدینگی حاصل اقتصاد بیمار چندین دهه است و تنها راه مهار نقدینگی اجرای سند تحول قوه قضا با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع میباشد و بتدریج باید تا تمامی ثروت های بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب همه ملی گردد و تولید اشتغال را با آن گسترش داد
ناشناس۲۲۱۱۹۱۶۲۱:۱۳:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱
کاملا مشخص است که مفسدین اقتصادی به وحشت افتاده اند و این انشالله سر آغاز تحول برخورد جدی با آنها می باشد آرای منفی که در کسری از ثانیه ایجاد میشود حکایت از استخدام مزدوران جیره و مواجب بگیر دارد
ناشناس۲۲۱۲۰۶۴۰۰:۵۷:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲
برای کنترل نقدینگی باید واحد پول فیزیکی به یکباره از ارزش خارج شود و غیر فیزیکی آنهم تا سقف معینی شخص بتواند تبدیل به پول جدید بنماید و از طرفی تمامی مالکیت های دیگر هم از اعتبار رسمی بیفتد و تنها ناسفف معینی افراد بتوانند از آن مالکیت ها استفاده کنند
ناشناس۲۲۱۲۱۴۵۰۷:۰۰:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۲
دین مبین اسلام با تکاثر و سروت اندوزی مخالف است چه رسد به ثروت اندوزی از طریق حرام و نامشروع
ناشناس۲۲۱۱۵۰۲۱۳:۲۷:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱
سیاست پرداخت یارانه مستقیم، سیاست گداپروری و شکست خورده ای است که باید هر چه سریعتر پایان گیرد.
ناشناس۲۲۱۱۵۱۰۱۳:۳۴:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱
تا ارزش پول ملی با اقدامات اساسی و علمی حفظ نشده و نرخ ارز به ثبات نرسد، دولت مجبور است نرخ آب و برق و گاز و بنزین و....را به صورت مرتب افزایش دهد. ارزش پول ملی تنها با اصلاح سیاستهای خارجی و کاهش مخاصمات با قدرت های جهانی تفویت می شود.
ناشناس۲۲۱۱۷۷۶۱۷:۵۸:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱
عزیزم ارزش پول ملی با ثبات تورم که زیر 3 الی 5 درصد است حفظ می شود این الفبای اقتصاد است! و تورم هم در ایران به خاطر سیاست غلط بودجه ریزی و دلالی است تا به خارج از کشور
ناشناس۲۲۱۱۷۹۶۱۸:۰۹:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱
آن وقت چرا در 100 سال قبل ارزش یک تومان ایران معادل یک دلار بود و همیشه ارزش پول شما کمتر می شود؟
ناشناس۲۲۱۱۵۱۴۱۳:۳۸:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱
جهت اطلاع یارانه نقدی که پرداخت شد ضریب جینی که فاصله طبقاتی بود کاهش یافت و بهتر شد و جهت اطلاع افزایش نقدینگی همه دنیا دارند! بروید علمی اقتصاد اداره کنید!
ناشناس۲۲۱۲۱۱۶۰۴:۱۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲
ضریب جینی همان دو سال اول کاهش یافت ، الان که وحشتناکه و فلاکت بخش زیادی از جامعه را آزار میدهد .
ناشناس۲۲۱۲۲۴۰۰۹:۵۱:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲
افزایش حجم اسکناس باید با رشد اقتصادی هماهنگ باشد. تولید اسکناس بدون پشتوانه با جعل فرقی ندارد
ناشناس۲۲۱۱۵۱۶۱۳:۴۰:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱
اولا یارانه پنهانی وجود نداره. این مردم هستند که با وجود تورم به دولت و حکومت یارانه می دن. دوماً برای آزاد کردن قیمتها باید قبلاً حقوقها واقعی بشه شما می خواهید قیمت حامل های انرژی رو به دلار حساب کنید ولی دستمزد به ریال باشه و مقدار دستمزد حداکثر کفاف مخارج ۱۰ روز در ماه رو میده حل مشکلات کشور از راه گسترش روابط اقتصادی با دنیا امکان پذیره و نه خالی کردن جیب ملت
عجایب شهر۲۲۱۱۵۲۱۱۳:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱
یارانه پنهان در کجای ادبیات اقتصادی وجود دارد. چرا اسم این را یارانه می گذارید؟ آیا دولت دارد از جیب خودش یارانه ای می دهد؟ اگر به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی هستید لطفا ادبیات سازی کاذب نکنید و راست و پوست کنده با مردم سخن بگویید.
ناشناس۲۲۱۲۱۸۳۰۸:۲۷:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۲
خیلی معادله جالبی درست کرده اند .از یک طرف قیمت ارز را بالا میبرند.سپس قیمت حاملهای انرژی را با آن ارز حساب میکنند وبه این نتیجه میرسندکه آنهارا مفت به مردم میدهند ویارانه پنهان توزیع میکنند.درادامه در این خصوص تبلیغات راه می اندازتد ودر یک فرصت مناسب یک آوار سنگین دیگر برسر مردم خراب میکنتد.
علی۲۲۱۱۵۲۶۱۳:۴۷:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱
تورم لجام گسیخته، تحریم ها و بی برنامگی در اقتصاد مملکت طی دو سال گذشته اوضاع اقتصادی دهک های 6 الی 8 راتا سطح دهک های 1 و 2 تنزل داده است. هرگونه تصمیم شتابزده و غلط در رابطه با حامل های انرژی و خصوصا بنزین این بار با اعتراض مجموع دهک های 1 تا 8 روبرو خواهد شد.
ناشناس۲۲۱۱۵۳۵۱۳:۵۴:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱
با دیدگاه اقتصادی بلند مدت و با دید به افق آینده روشن برای آنکه مشکل مسکن و فاصله طبقاتی تا حدود زیادی رفع شود باید سالی ۴ درصد در ۲۵سال کل مساحت کشور که در مالکیت دولت نیست به نفع دولت مستهلک شود یعنی بعد از ۲۵ سال هیچ شخصی بر روی زمین مالکیت نداشته باشد و مالکیت تنها بر اساس اعیان ملک باشد زمین را باید از کالای سرمایه ای خارج نمود
ناشناس۲۲۱۱۵۳۶۱۳:۵۴:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۱
« يا مزد تموم يا منت تموم » ! ضرب المثل شيرين فارسي --------- حالا كه نام " يارانه » به ميان آمده و از طرف ديگر حدود ده سال است كه اين يارانه ثابت مانده ، بنده هم ناچارم با دريافت اين يارانه عرض كنم كه اين يارانه مزد تمام نيست ، اما منت تمام هست !! چرا ؟ چون مبلغ يارانه پول سه كيلو خربزه بيش نيست ، و از قديم و نديم هم گفته اند كه : فكر نان كن كه خربزه آب است !! بله ؟!
ناشناس۲۲۱۱۵۴۴۱۴:۰۱:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱
بیش از .. درصد از نقدینگی کاذب در اقتصاد کشور ناشی از عملکرد مدیران اختاپوسی و حرام خوار بانکی می باشد آیا می دانید موسسات بانکی هم که بسیاری از آنها ورشکسته شدند عامل تشکیل آنها مسولان بانکی بودند که به موسسات سرویس میدادند تا آنجا که اقساط وامی را که موسسات میدادند بانک ها برایشان وصول می کردند مسولان سیستم و شبکه بانکی کشور در اینهمه سال خیانت بزرگی به کشور کرده اند و باید قانون از کجا آورده ای در مورد اموال آنها صورت گرفته و به مجازات های لازم برسند
ناشناس۲۲۱۱۵۴۶۱۴:۰۳:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱
سال 89 هم همین بحث ها بود یارانه هدفمند شد و فقرا بیشتر متضرر شدن
ناشناس۲۲۱۱۵۵۰۱۴:۰۶:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱
از نماینده مردمی کاشمر جناب آقای نیک بین که به مسئله زیاده خوری های مدیران بانکی و پاداش های کلان مدیران بانک .. ورود کرده و انرا در صحن علنی مجلس مطرح کردند درخواست میشود یک گزارش از برخورد با این مدیران زیاده خوار به مردم بدهند
ناشناس۲۲۱۱۵۶۵۱۴:۱۶:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱
اکثریت ملت ایران خیلی خیلی خوب می دانند چند دهه است که ، تمام دارایی های منقول و غیر منقول مملکت به مالکیت خودی ها در آمده !
ناشناس۲۲۱۱۵۶۷۱۴:۱۷:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱
دوباره قصه گویی و داستان سرایی شروع شد
ناشناس۲۲۱۱۵۶۹۱۴:۱۸:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱
این طرح در زمان‌احمدی نژاد اجرایی شد و قرار بود قیمتها آزاد بشه و مابه التفاوت قیمت حامل های انرژی و برق و .. واریز بشه به حساب سازمان هدفمندی و اونجا واریز کنن به حساب مردم. الان حداقل ۱۰ سال ازون روز گذشته و حاملهای انرژی و قیمت برق و .. افزایش نجومی داشتن چرا یارانه ثابته؟ یه نفر جواب منو بده ممنون میشم. الانم هر روز میان میگن یه عده‌نگیرن تا پول اون یه عده رو بدیم یه مقداریشو به اقشار آسیب پذیر.. از کجا می خواین بفهمین اقشار آسیب پذیر کدومن؟
ناشناس۲۲۱۱۵۷۶۱۴:۲۲:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱
بگو میخواهیم بنزین و برق و مشتقات ان را گران کنیم چرا به صحرای کربلا زدی دوم مگر مردم حقوقشان برابر است با اروپا و امریکا من فکر میکنم مردم با کار کردن ارزان دارند به شما یارانه میدهند
ناشناس۲۲۱۱۵۷۷۱۴:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱
وقتی ۶۰ میلیون نفر ویا بیشتر زیر خط فقر هستند صحبت از هدفمند کردن یارانه مسخره است
ناشناس۲۲۱۱۵۸۳۱۴:۲۶:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱
باز می خوان قیمت ها رو ببرن بالا حرف های گزافه شروع شد. دو باری که قیمت ها رو افزایش دادین چندر غاز هم به یه عده یارانه دادین کی ضرر کرد سرمایه دار ارزش اموالش چندین برابر شد فقیر فقیرتر شد. من راضی هستم سرمایه دار چند برابر من یارانه بگیره ولی من از همین که هستم بیچاره تر نکنید.
ناشناس۲۲۱۲۰۶۸۰۱:۰۷:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲
نان سنگک وسایر نان ها را در فاصله یک ماه چند بار گران کردند و کوچک و بی کیفت تر از قبل تا آنجا که بعضی از نان افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است
ناشناس۲۲۱۱۵۸۵۱۴:۲۶:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱
اگر بخواهند یارانه ها را بردارند باید به دلار هم حقوق بدهند. صحبتهای یکطرفه بی معنی است.
ناشناس۲۲۱۱۶۴۶۱۵:۱۸:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱
بهترین راه ان است که حقوق و درامد ها به اندازه کشور های دیگر شود ان وقت انرژی را هم به همان قیمت کشور های دیگر گران کنید نمیشود با ریال حقوق گرفت و با دلار خرید نمود
ناشناس۲۲۱۱۶۵۱۱۵:۲۲:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱
آقای عزیز آب و برق رو گرون کردید گفتی یارانه میدیم هر کس هر کاری خواست بکنه با پولش این کاملا بی معنی هست که میگید مثل اینه که بگید چون بعضی ها پول دارن مثلا برای اکسیژن پول بدن آقا نفت و معادن مال همه س
علی کریمی۲۲۱۱۶۶۶۱۵:۳۱:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱
از مسئولان رده بالای کشور انتظار می رود روی علت ها تمرکز کنند نه معلول ها. بالا بودن رقم یارانه ها، فقر،بیکاری،فساد و رانت خواری، بی عدالتی و .... همگی معلول هستند.
مهوی۲۲۱۱۶۶۸۱۵:۳۲:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱
تا دیدگاه مسئولین درست نشه تا مسئولینی لایق بر مسند پستهای کلیدی کشور نباشند تا افراد بی عرضه متملق پرور و .. بر مسند باشند انتظار نداشته باشید وضع کشور درست بشه .. کاش امام زمان میومد تا رو سیاهی بعضیها عیان تر می شد.
ناشناس۲۲۱۱۷۰۴۱۶:۳۱:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱
بيش از ٢٥٠ هزار ثروتمند در ايران آنها نه كار آفرين هستند ونه توليد كننده آنها متخصص رانت خواري ، زمين خواري خلاصه هرجا كه پول در جريان است اگر وقت و انرژي داريد براي كنترل آنها بكار ببريد دنبال سوراخ سوزن نباشيد
ناشناس۲۲۱۲۰۶۹۰۱:۰۹:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲
چاره کار اجرای سند تحول قوه قضا با اجرای قانون از کجا آورده ای پ قانون اعاده اموال نامشروع می باشد
ناشناس۲۲۱۱۷۰۵۱۶:۳۱:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱
این مقاله کمک بدولت برای گران نمودن برخی اقلام مهم و بدبخت کردن مردم تهیدست و متوسط جامعه با گران شدن سایر اقلامه .هیچ اتفاقی غیر از این در جامعه نخواهد افتاد .این گوی و این میدان
ناشناس۲۲۱۱۷۰۹۱۶:۳۷:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱
نه اینکه 90 درصد مردم درامدشان به اندازه فوب خلیج فارسه که بنزین باشه
مسعود۲۲۱۱۷۲۷۱۷:۰۴:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱
کارشناسان خبره که می‌گویند انرژی به قیمت واقعی به مردم داده شود و در عوض یارانه را مستقیم به مردم بدهیم، به این فکر کرده‌اند که عملا پولی وجود ندارد که بخواهد به عنوان یارانه پرداخت شود. در حقیقت یارانه‌ای هم بابت انرژی به کسی داده نمی‌شود، گاز از زمین استخراج می‌شود و به مردم داده می‌شود تا مصرف کنند. پولی بابت خرید گاز صرف نشده، اغلب امکان اینکه به همین میزان پول تبدیل شود هم وجود ندارد نکته‌ی دیگر اینکه بخش زیادی از این مصرف، نیاز روزانه‌ی مردم است و اگر دولت نتواند یارانه‌ی مناسب به مردم بدهد، مردم با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. خیلی از افراد دیگر نخواهند توانست در زمستان خانه‌ی خود را گرم کنند یا در تابستان یک کولر ساده روشن کنند. تا سطح درآمدهای مردم به اندازه‌ی معقولی نرسد که خودش موانع عمده دارد، قطع یارانه‌های پنهان فقط به درد سخنرانی‌ها می‌خورد.
روزبه۲۲۱۱۷۲۹۱۷:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱
یارانه اسمش روش هست یعنی کمک کردن، کمک به چه کسی ؟ اونی که مشکل اقتصادی داره، مشکل معیشت داره، حالا چرا بایستی اغنیا از این کمک بیشتر بهتره ببرن ضعف سیستم شناسایی اغنیا از فقرا نیست بدلیل حکمرانی نادرست در حوزه اقتصاد هست و محافظه کاری که به همه ملت آسیب رسونده، چرا طبقه ای که هر روز در حال فربه شدن هست و سرمایه های ملی رو با خرید ملک در خارج از کشور در حال خارج کردن هست نه مالیات پرداخت میکنه و نه از دریافت یارانه انصراف میده؟ رفتم دکتر رو پرینت دستگاه پوز نوشته میوه و سبزی فروشی! دولت لطف کنه به همه گردشهای حسابهای بانکی ورود پیدا کنه و یارانه کسایی که گردش مالی 200 م تومان در سال دارن مشمول مالیات و حذف یارانه قرار بده، بدون رودربایستی به همین راحتی این گام اول برای همه بدون تبعیض باید اجرا بشه
مسعود۲۲۱۱۷۳۲۱۷:۰۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱
می‌گویند یارانه‌ها الان به صورت عادلانه تقسیم نمی‌شود. هر نفر ۴۵ هزار تومان روزانه دارد یارانه می‌گیرد. موقعی که بخواهند یارانه انرژی را بردارند، می‌گویند به جای روزانه ۴۵ هزار تومان ماهی ۴۵ هزار تومان یارانه بگیرید. آن هم به صورت مساوی نه، فقط عده‌ی کمی بگیرند. بقیه هم بروند سماق بمکند و حقوق ریالی بگیرند و دلاری خرج کنند
ناشناس۲۲۱۱۷۳۳۱۷:۰۸:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱
در طي يك ماه مردم را با برنامه هاي كارشناسي توجيه كنيد و بعد بنزين را به قيمت واقعي و هرليتر ١٢٠٠٠ تومان عرضه كنيد .
مسعود۲۲۱۱۷۳۴۱۷:۰۹:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱
از همان یارانه‌ی قبلی ۴۵ هزار تومانی که به ما نمی‌دهند، جایی هم نیست که ثبت نام کنیم. فقط هر چند وقت یک بار خبر می‌آید که چه طور به بقیه هم ندهیم بنزین را هم گران کردند، گفتند به جایش نقدی می‌دهیم، آن را هم ندادند و گفتند ثبت نام کنیم. حتی یک خبر نمی‌دهند که به شما نمی‌دهیم. حالا باز هم همان مسیر قبلی. همه چیز مداوم گران بشود و مردم فقیر تر و فقیر تر و برای تامین نیازهای اولیه‌ی زندگی از نان شبشان بزنند
ناشناس۲۲۱۱۷۵۹۱۷:۴۳:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱
سیستم یارانه در کشور جوری کار میکنه که خودش اثر مثبت خودشو خنثی میکند، از یک طرف با پایین نگهداشتن قیمت ارز توان رقابت رو از تولید داخلی میگیرد باعث کاهش اشتغال و رفاه مردم و سود بادآورده ای را به وارد کنندگان میرساند،که فاصله طبقاتی را افزایش میدهد از آنطرف با ارزان قراردادن حاملهای انرژی در خدمت کارخانه دارها و تولید کنندگان که مصرف بالاتری از عموم مردم دارند و توان صادرات و درآمد ارزی را دارند باز به افزایش فاصله طبقاتی و نابرابری اقتصادی می انجامد، هم هزینه میکند وهم باعث افزایش بی عدالتی میشود.
حسن۲۲۱۱۷۶۷۱۷:۵۲:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱
این .. بازیها دیگه چیه ( اغنیا ،فقرا) اصلا از روز اول که احمدی نژاد این مسئله یارانه را مطرح کرد صحبت اغنیا و فقرا نبود و قرار بود که همه چیز را گران کند و در عوض ،یارانه به مردم بدهد که بعنوان مثال نان بربری 50 تومانی را کرد 1000 تومان .
ناشناس۲۲۱۱۷۸۴۱۸:۰۳:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱
تقلیل موضوع رشد نقدینگی به یارانه و توزیع آن درست نیست. اینکه دولت دنبال بالا بردن درآمد ریالی و پایین آوردن هزینه ریالی است بهانه لازم ندارد. مشکل دولت هم به دلیل عمق کم تولید داخلی و وابستگی اداره کشور به واردات ارز با این ترفندها حل نمیشود. مسئله این است که کشور درحال فقیر شدنه ولی سهم یک عده در فقیر شدن از یک عده بیشتر و بیشتر میشود چون دستشان جایی بند نیست.
باهر۲۲۱۱۹۱۰۲۱:۰۶:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱
از قدیم گفته اند از نخورده بگیر بده بخورده که مزه ان لای دندانش هست و دولتهای ایران هم ابن ضرب المثل را نصب العین خود کرده اند و رعایت نموده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین