مذاکرات امارات و هند برای افزایش تجارت غیرنفتی به ۱۰۰ میلیارد دلار

گروه اقتصادی الف،   4000701029
مذاکرات امارات و هند برای افزایش تجارت غیرنفتی به ۱۰۰ میلیارد دلار

امارات متحده عربی و امارات با دنبال کردن مذاکرات اقتصادی، درصدد دو برابر کردن تجارت غیرنفتی به حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار ظرف مدت پنج سال هستند.

به گزارش ایسنا، در راستای تلاش امارات متحده عربی برای عمیق کردن روابط با اقتصادهای برخوردار از نرخ رشد پرشتاب در خارج از خاورمیانه، دو کشور قرار است مذاکرات برای پیمان اقتصادی را آغاز کنند که به گفته ثانی الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، تقویت تجارت، سرمایه گذاری و اشتغال را هدف می گیرد.

پیوش گویال، وزیر بازرگانی هند در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اماراتی خود در دهلی نو گفت: هر دو طرف چارچوب زمانی بلندپروازانه ای را برای این منظور تعیین کرده اند و قصد دارند مذاکراتشان را تا دسامبر سال ۲۰۲۱ نهایی کنند. امیدواریم که توافقهای رسمی در اوایل سال ۲۰۲۲ امضا شوند.

امارات متحده عربی در مواجهه با رقابت منطقه ای رو به رشد از سوی عربستان سعودی، تلاش می کند جایگاه خود به عنوان یک قطب جهانی برای کسب و کار و فاینانس را تقویت کند. دولت امارات اوایل ماه جاری اعلام کرد قصد دارد روی توافقهای اقتصادی جامع با کشورهای آسیایی و آفریقایی که پتانسیل رشد بالایی دارند، کار کند. هفته گذشته هم اعلام کرد قصد دارد حداکثر ۱۴ میلیارد دلار در انگلیس سرمایه گذاری کند.

هند هم پس از موج دوم مرگبار پاندمی در سال میلادی جاری، درصدد است ارتباطات تجاری بهتری برای احیای اقتصادش داشته باشد. این کشور با تجارت غیرنفتی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار پیش از شیوع پاندمی، دومین شریک تجاری بزرگ امارات متحده عربی به شمار می رود. امارات اعلام کرده که تجارت دو جانبه می تواند در مدت پنج سال پس از امضای توافق به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و گویال اظهار کرد که این هدف می تواند به سطح بالاتری بازبینی شود.

هندی ها یکی از بزرگترین گروههای اتباع خارجی در امارات متحده عربی هستند که منبع بزرگ ارسال درآمد کارگران مهاجر محسوب می شود. هند بازار مهمی برای ایرلاینهای اماراتی "امارات" و "اتحاد" است. در سطح سیاسی هم مقامات اماراتی در مذاکرات اوایل امسال میان هند و پاکستان به عنوان واسطه کمک کردند.

زیودی گفت: نمایندگان صندوق سرمایه دولتی امارات متحده عربی که یکی از بزرگترین صندوقهای جهان است در هیاتی که هفته آینده با گویال دیدار می کنند، حضور خواهند داشت. یک مدیر شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در هیاتی که در حال حاضر در هند است، حضور دارد.

گویال پیشتر گفته بود این کشورها به بخشهایی شامل پتروشیمی، منسوجات، جواهرات، تجهیزات پزشکی و فین تک متمرکز خواهند شد. سرمایه گذاریها میان دو کشور در حال حاضر در جریان است. گروههایی از امارات متحده عربی که یک کشور نفت خیز اما صحرایی است، در سال ۲۰۱۹ متعهد شدند با هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری یک کریدور غذایی ایجاد کنند و در کشاورزی هند سرمایه گذاری کنند.

صندوق سرمایه "مبادله" ابوظبی در ژوئن سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۲ میلیارد دلار در پلتفرم مخابراتی "جیو" سرمایه گذاری کرد و شرکت "ریلاینس" هند اخیرا دو میلیارد دلار سرمایه گذاری منطقه شیمیایی صنعتی تعزیز اوظبی اعلام کرده است.

الزیودی اظهار کرده که امارات متحده عربی به سرعت به سمت انعقاد توافقهای استراتژیک جدید به منظور توسعه دسترسی بازار و استفاده از تجارت به عنوان یک رکن کلیدی در دوران جدید همکاری اقتصادی می رود. این امر موقعیت امارات به عنوان دروازه جهانی به سوی آفریقا، آسیا و اروپا را تحکیم می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در راستای این اقدامات، امارات متحده عربی اوایل امسال با اندونزی مذاکره کرد و متعهد شد حداکثر ۱۰ میلیارد دلار در بخشهایی شامل انرژی، زیرساخت، بنادر، گردشگری و کشاورزی سرمایه گذاری کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین