تابستان امسال بدون یک روز هوای ‌پاک برای تهرانی‌ها گذشت

گروه اجتماعی الف،   4000701022
تابستان امسال بدون یک روز هوای ‌پاک برای تهرانی‌ها گذشت

هوای ‌پایتخت طی تابستان امسال ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت که از میان آلاینده «ازن»  ۱۷ روز و «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» پنج روز هوای پایتخت را آلوده کردند و در هیچ روزی در شرایط پاک قرار نگرفت.

به گزارش ایسنا،  کیفیت هوای تهران طی سه ماه تابستان امسال ۷۱ روز در شرایط قابل قبول و ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت که در این میان سهم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۲۱ روز و سهم هوای ناسالم برای همه افراد جامعه یک روز بود.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده «ازن» ۱۷ روز و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون پنج روز آلاینده شاخص هوا و علت اصلی آلودگی هوای ‌پایتخت طی تابستان امسال بودند.  هرچند که غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی چهار روز دیگر از تابستان امسال نیز از حد مجاز فراتر رفت اما به دلیل آنکه طی آن چهار روز آلاینده ازن شاخص بالاتری نسبت به ذرات معلق داشت به عنوان آلاینده اصلی هوا اعلام شد.

تیرماه امسال با ثبت ۱۴ روز آلوده، آلوده‌ترین ماه طی تابستان امسال بود همچنین آلوده‌ترین روز طی تابستان سال جاری در ۱۸ تیرماه ثبت شد که آلاینده شاخص  «ازن» با میانگین ۱۶۲ هوای ‌پایتخت را برای همه افراد جامعه آلوده کرد. گفتنی است این تنها روز از تابستان امسال بود که کیفیت هوای ‌پایتخت در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه ثبت شد.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی تابستان تهرانی‌ها ۵۶ روز هوای قابل قبول، ۳۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه را تجربه کردند و در تمام این روزهای آلوده به استثنای دو روز، شاخص آلاینده هوا آلاینده ازن بود که ۳۵ روز از تابستان سال گذشته را برای گروه‌های حساس و همه افراد جامعه آلوده کرده بود.

تابستان سال ۹۸ نیز کیفیت هوای ‌پایتخت ۷۵ روز در شرایط قابل قبول، ۱۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و  یک روز در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشت که علت اصلی آلودگی هوای تهران در تمام این ۱۸ روز افزایش غلظت «آلاینده ازن» بود.

ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش‌سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند همچنین استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

هرچند آلاینده ازن در فصل گرم سال و در پی تابش مستقیم نور خورشید تولید می‌شود اما در پی پیش‌بینی پاییز گرم و کم بارش در سال جاری، حسین شهیدزاده - مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- گفته است که این وضعیت آب و هوایی می‌تواند طی ‌پاییز امسال تاثیر منفی بر کیفیت هوای پایتخت نسبت به سال‌های قبل بگذارد؛ به‌طوری که اگر دمای هوا طی ‌پاییز مشابه دمای تیر و مرداد باشد،  امکان دارد آلاینده ازن در مهرماه نیز تولید شود، اتفاقی که قبلا نیفتاده است.

به گزارش ایسنا،  شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین